Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 28 april 2016, 11:57

Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 28 april 2016, 12:00

Thule3 skrev:Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule
Och sannolikheten för att man planerar att gå in i Gåsefjärden i ytläge med dieselmotorer i 8 knop i mörker är i sådana fall också 0. Alltså har ubåten aldrig varit i Gåsefjärden?!

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 28 april 2016, 12:01

Wedman skrev:
Thule3 skrev:Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule
Och sannolikheten för att man planerar att gå in i Gåsefjärden i ytläge med dieselmotorer i 8 knop i mörker är i sådana fall också 0. Alltså har ubåten aldrig varit i Gåsefjärden?!
:thumbsup:

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 28 april 2016, 12:14

Men ändå så fanns den där, och att du väljer att tro på ryssarna är ju inget bevis att det var oavsiktligt . Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 28 april 2016, 12:22

Thule3 skrev:Men ändå så fanns den där, och att du väljer att tro på ryssarna är ju inget bevis att det var oavsiktligt . Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule
Jag är oskyldig. Jag hade inte ens hört talas om dem för tio minuter sedan, har bara försökt använda sunt förnuft här i tråden.
Beklämmande att se trycket på Karl Andersson; "– Redan tio dagar efter U-137:s grundstötning blev jag tillfrågad av en hög militär om hur jag såg på saken. Jag svarade att jag tyckte det verkade mysko och att jag ville ge det åtminstone en femtonprocentig chans att det var ett navigeringsmisstag. Vederbörande blev då väldigt arg och uppmanade mig att tänka om. "
Inte annat än att man misstänker att liknande fortfarande förekommer fast kanske mer subtilt. Tänker närmast på den berömda operationen hösten 2014 utanför stockholm, och som bara blev pannkaka.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 28 april 2016, 12:29

Thule3 skrev:Men ändå så fanns den där, och att du väljer att tro på ryssarna är ju inget bevis att det var oavsiktligt . Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule
Jag vet av erfarenhet att jag borde ignorera dig helt Thule men kan du inte försöka respektera att vi försöker föra en saklig diskussion här? (Det är exempelvis ingen som för fram konspirationsteorier om att ubåten manipulerades att navigera fel genom falska radiosändningar.)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 28 april 2016, 12:30

Det är noterbart vilken otrolig kvalitetshöjning tråden haft de senaste dagarna när det blivit en konkret, allsidig, kritisk och seriös diskussion men samtidigt i en trevlig och vettig ton. Och med avsaknad av marxistiska konspirationer som enda förklaringsmodell.

Edit: skrev samtidigt som Wedman.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 28 april 2016, 12:33

Vänligen läs denna artikel Solkungen" läs och se hur Ekéus redigerat uppgifterna. Och grodan" mot Lennart Ljung är inte dålig" men det här vill inte medlemmar av den sk, medborgargruppen höra talas om . Det vill inte ha fram sanningen .

Saklig diskussion kallar ni det så länge ni får medhåll Wedman !

http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 28 april 2016, 12:37

Thule3 skrev:Vänligen läs denna artikel Solkungen" läs och se hur Ekéus redigerat uppgifterna. Och grodan" mot Lennart Ljung är inte dålig" men det här vill inte medlemmar av den sk, medborgargruppen höra talas om . Det vill inte ha fram sanningen .

Saklig diskussion kallar ni det så länge ni får medhåll Wedman !

http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/
Du började anklaga forumet för att tillföras bränsle från medborgargruppen. Vill du delta i sakdiskussionen så får du gärna svara på mina tidigare frågor om hur den fortsatta mörkernavigeringen skulle ske ifall ubåten gått fri från Torumskär? Med hjälp av militärledsmärken i mörker?

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 28 april 2016, 12:40

Solkungen skrev:
Thule3 skrev: Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule
Jag är oskyldig.
Bry dig inte Solkungen, syftet verkar vara att få tråden stängd igen.

Bara att ignorera honom.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 28 april 2016, 12:56

Kent skrev:
Man vet ju vart man är så varför fortsätter man på kurs 065, inte kurs 170-180 som hade tagit dem ut till havs??
Sovjeterna har väl aldrig någonsin hävdat att man visste att det var fyren man såg NÄR man såg den, utan att det var så har man ju kommit på i efterhand. Att det inte går att missta sig på fyren är ju den svenska kommissionens påstående.

Att man sen kör upp på land 5 minuter efter att man sett Flakskär 40 meter åt styrbord visar väl med all tydlighet att man INTE visste vad man höll på med eller var man var. För det första att passera på 40 meter är ju vansinnigt. Att sen köra upp på land visar bara mer av samma.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 28 april 2016, 13:05

Magnus L skrev:
Kent skrev:
Man vet ju vart man är så varför fortsätter man på kurs 065, inte kurs 170-180 som hade tagit dem ut till havs??
Sovjeterna har väl aldrig någonsin hävdat att man visste att det var fyren man såg NÄR man såg den, utan att det var så har man ju kommit på i efterhand. Att det inte går att missta sig på fyren är ju den svenska kommissionens påstående.
När svenska staten byggde våra kustfyrar så satte man dem cirka 15-17 M i från varandra.

Detta var det avståendet som man bedömde då skulle vara tillräckligt för att kunna se dem även i dåligt väder.

Att sedan en rysk ubåtskapten inte klarar utav detsamma på 4 M anser jag vara lögn.
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 28 gånger.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 28 april 2016, 13:06

Wedman skrev:
Thule3 skrev:Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule
Och sannolikheten för att man planerar att gå in i Gåsefjärden i ytläge med dieselmotorer i 8 knop i mörker är i sådana fall också 0. Alltså har ubåten aldrig varit i Gåsefjärden?!
Det är väl det enda som vi är ganska ense om, de kom inte in i Gåsefjärden. 8-)

Kunde inte hålla mig. :oops:

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 28 april 2016, 13:08

Thule3 skrev:Vänligen läs denna artikel Solkungen" läs och se hur Ekéus redigerat uppgifterna. Och grodan" mot Lennart Ljung är inte dålig" men det här vill inte medlemmar av den sk, medborgargruppen höra talas om . Det vill inte ha fram sanningen .

Saklig diskussion kallar ni det så länge ni får medhåll Wedman !

http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/
Så trött på den här typen av inlägg. :cry:
Varför inte tar du inte upp vem som blev styrelsemedlem i ett ryskt statligt bolag? Efter att minkarna plockats fram.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 28 april 2016, 13:23

Kent skrev:När svenska staten byggde våra kustfyrar så satte man dem cirka 15-17 M i från varandra.

Detta var det avståendet som man bedömde då skulle vara tillräckligt för att kunna se dem även i dåligt väder.

Att sedan en rysk ubåtskapten inte klarar utav detsamma på 4 M anser jag vara lögn.
En fyr som Utklippan bör kunna ses på ungefär 16 M avstånd från en ubåt. Om du då är ute till sjöss 50+ M från land och ser Fl (2) 6s, hur ska du då kunna tro att det är en fyr du ser?

Skriv svar