Minkar, sillar och andra ubåtar
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Och sannolikheten för att man planerar att gå in i Gåsefjärden i ytläge med dieselmotorer i 8 knop i mörker är i sådana fall också 0. Alltså har ubåten aldrig varit i Gåsefjärden?!Thule3 skrev:Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Wedman skrev:Och sannolikheten för att man planerar att gå in i Gåsefjärden i ytläge med dieselmotorer i 8 knop i mörker är i sådana fall också 0. Alltså har ubåten aldrig varit i Gåsefjärden?!Thule3 skrev:Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Men ändå så fanns den där, och att du väljer att tro på ryssarna är ju inget bevis att det var oavsiktligt . Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Jag är oskyldig. Jag hade inte ens hört talas om dem för tio minuter sedan, har bara försökt använda sunt förnuft här i tråden.Thule3 skrev:Men ändå så fanns den där, och att du väljer att tro på ryssarna är ju inget bevis att det var oavsiktligt . Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule
Beklämmande att se trycket på Karl Andersson; "– Redan tio dagar efter U-137:s grundstötning blev jag tillfrågad av en hög militär om hur jag såg på saken. Jag svarade att jag tyckte det verkade mysko och att jag ville ge det åtminstone en femtonprocentig chans att det var ett navigeringsmisstag. Vederbörande blev då väldigt arg och uppmanade mig att tänka om. "
Inte annat än att man misstänker att liknande fortfarande förekommer fast kanske mer subtilt. Tänker närmast på den berömda operationen hösten 2014 utanför stockholm, och som bara blev pannkaka.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Jag vet av erfarenhet att jag borde ignorera dig helt Thule men kan du inte försöka respektera att vi försöker föra en saklig diskussion här? (Det är exempelvis ingen som för fram konspirationsteorier om att ubåten manipulerades att navigera fel genom falska radiosändningar.)Thule3 skrev:Men ändå så fanns den där, och att du väljer att tro på ryssarna är ju inget bevis att det var oavsiktligt . Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Det är noterbart vilken otrolig kvalitetshöjning tråden haft de senaste dagarna när det blivit en konkret, allsidig, kritisk och seriös diskussion men samtidigt i en trevlig och vettig ton. Och med avsaknad av marxistiska konspirationer som enda förklaringsmodell.
Edit: skrev samtidigt som Wedman.
Edit: skrev samtidigt som Wedman.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Vänligen läs denna artikel Solkungen" läs och se hur Ekéus redigerat uppgifterna. Och grodan" mot Lennart Ljung är inte dålig" men det här vill inte medlemmar av den sk, medborgargruppen höra talas om . Det vill inte ha fram sanningen .
Saklig diskussion kallar ni det så länge ni får medhåll Wedman !
http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/
Saklig diskussion kallar ni det så länge ni får medhåll Wedman !
http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Du började anklaga forumet för att tillföras bränsle från medborgargruppen. Vill du delta i sakdiskussionen så får du gärna svara på mina tidigare frågor om hur den fortsatta mörkernavigeringen skulle ske ifall ubåten gått fri från Torumskär? Med hjälp av militärledsmärken i mörker?Thule3 skrev:Vänligen läs denna artikel Solkungen" läs och se hur Ekéus redigerat uppgifterna. Och grodan" mot Lennart Ljung är inte dålig" men det här vill inte medlemmar av den sk, medborgargruppen höra talas om . Det vill inte ha fram sanningen .
Saklig diskussion kallar ni det så länge ni får medhåll Wedman !
http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Bry dig inte Solkungen, syftet verkar vara att få tråden stängd igen.Solkungen skrev:Jag är oskyldig.Thule3 skrev: Jag vidhåller att den här debatten tillförs bränsle från medborgar gruppen . //Thule
Bara att ignorera honom.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Sovjeterna har väl aldrig någonsin hävdat att man visste att det var fyren man såg NÄR man såg den, utan att det var så har man ju kommit på i efterhand. Att det inte går att missta sig på fyren är ju den svenska kommissionens påstående.Kent skrev:
Man vet ju vart man är så varför fortsätter man på kurs 065, inte kurs 170-180 som hade tagit dem ut till havs??
Att man sen kör upp på land 5 minuter efter att man sett Flakskär 40 meter åt styrbord visar väl med all tydlighet att man INTE visste vad man höll på med eller var man var. För det första att passera på 40 meter är ju vansinnigt. Att sen köra upp på land visar bara mer av samma.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
När svenska staten byggde våra kustfyrar så satte man dem cirka 15-17 M i från varandra.Magnus L skrev:Sovjeterna har väl aldrig någonsin hävdat att man visste att det var fyren man såg NÄR man såg den, utan att det var så har man ju kommit på i efterhand. Att det inte går att missta sig på fyren är ju den svenska kommissionens påstående.Kent skrev:
Man vet ju vart man är så varför fortsätter man på kurs 065, inte kurs 170-180 som hade tagit dem ut till havs??
Detta var det avståendet som man bedömde då skulle vara tillräckligt för att kunna se dem även i dåligt väder.
Att sedan en rysk ubåtskapten inte klarar utav detsamma på 4 M anser jag vara lögn.
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 28 gånger.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Det är väl det enda som vi är ganska ense om, de kom inte in i Gåsefjärden.Wedman skrev:Och sannolikheten för att man planerar att gå in i Gåsefjärden i ytläge med dieselmotorer i 8 knop i mörker är i sådana fall också 0. Alltså har ubåten aldrig varit i Gåsefjärden?!Thule3 skrev:Sannolikheten är 0 , att man av en slump kom på kurs rakt in mot Gåsefjärden, efter kursändring, och missar öar, bebyggelse, ljusstarka fyrar, samt ljuset från Karlskrona är en ren efterkonstruktion, som hålls vid liv av medborgargruppen //Thule
Kunde inte hålla mig.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Så trött på den här typen av inlägg.Thule3 skrev:Vänligen läs denna artikel Solkungen" läs och se hur Ekéus redigerat uppgifterna. Och grodan" mot Lennart Ljung är inte dålig" men det här vill inte medlemmar av den sk, medborgargruppen höra talas om . Det vill inte ha fram sanningen .
Saklig diskussion kallar ni det så länge ni får medhåll Wedman !
http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/
Varför inte tar du inte upp vem som blev styrelsemedlem i ett ryskt statligt bolag? Efter att minkarna plockats fram.
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
En fyr som Utklippan bör kunna ses på ungefär 16 M avstånd från en ubåt. Om du då är ute till sjöss 50+ M från land och ser Fl (2) 6s, hur ska du då kunna tro att det är en fyr du ser?Kent skrev:När svenska staten byggde våra kustfyrar så satte man dem cirka 15-17 M i från varandra.
Detta var det avståendet som man bedömde då skulle vara tillräckligt för att kunna se dem även i dåligt väder.
Att sedan en rysk ubåtskapten inte klarar utav detsamma på 4 M anser jag vara lögn.