Kent
Lite skickligt att man VET att man byter kurs till just vid grönrött sektorbyte på en fyr men man har ingen aning om vart man är
FredH
Utifrån den bilden, positionen för giren till 030 så skulle jag säga som yrkesjöman, att de girar på exakt rätt ställe.
Två fyrar är i ens, det precis när fyrsektorn ändrar färg exakt när dessa skär sig. Annars är giren väldigt tursamt precis där dessa två skär varandra.
Det här tycker iallafall jag var ett litet genombrott i diskussionen om navigeringen
Vad talar för att dom inte visste var dom var i sättet att navigera?
FredH
Ubåtens läge på bilder efter grundstötningen, rodret sitter i aktern, en båt "sladdar" väldigt mycket vid gir, så om de hunnit påbörja giren mot 020 har aktern hunnit "sladda" ut, även om själva giren inte hunnit gå så långt.
Stighult
En orsak till placeringen av ubåten på grundet kan ha varit med drift på ena motorn så kompenseras kurs med rodret åt ena hållet. Stängs den motorn av så svänger bakändan iväg om rodret inte hinner rätas ut.
Kan en för låg fart påverka att svängen inte gick som den skulle för det skulle väl isåfall kunna vara en förklaring till varför dom brakade in i Torhamnskär? Ett par kommentarer föreslog att 8knop var orealistiskt, då hade U137 haft mycket kraftiga skador alternativt stått uppe på Torhamnskär.
Vilket produktivitet det blev efter att Rickard skrev det här och Probos postade sin skiss på grundstötningen
Rickard
Det skulle vara intressant att dels få den exakta grundstötningsplatsen och dels vinkeln på ubåten. Kanske går att ungefärligt räkna ut från flygbilder med mera?