Wedman skrev: * Klockan 21.50 låg ubåten på kurs 30° med sju knops fart med dieselmotorerna igång.
* Klockan 21.52 passerade ubåten 40 meter från ön Flaggskär.
* Klockan 21.55 korrigerade befälhavaren ubåtens kurs med 10° åt babord för att få kursen 20°.
* Klockan 21.57 gick ubåten på kurs 20° och med åtta knops fart på ett grund vid ön Torumskär i position 56°04' N och 15°44' O.
* Ubåt U 137:s faktiska position avvek från den beräknade platsen med 56,3 distansminuter i riktning 343°.
Så beskrevs det kronologiska händelseförloppet vid grundstötningen i ryska haverikommissionens rapport om navigeringsfelet på ubåt U 135.
Besedins bok innehåller även hans personliga minnesbilder från det beskrivs ovan men detta är i korthet förklaringen.
Antingen så stämmer inte tiderna eller så stämmer inte farten för på 5 minuter kommer du 0,66667 M vid 8 knop så de borde varit borta vid NW Norre Flen om hastigheten stämmer med uppgiften "21.52 passerade ubåten 40 meter från ön Flaggskär" .
Men redan vid 21.52 borde U137 gått på grund vid Flaggskär om man passerar bara 40m i från ön på den kursen som angivits för där är det enligt http://webapp.navionics.com/?lang=en#bo ... q|duIuq~~A endast 2 meter djupt om man håller 30°
Kul med DECCA förresten, tror inte vi är så många som använder det längre men jag gör det faktiskt utav gammal vana.
Någon som har mer exakt position för grundstötningen? 56°04' N och 15°44' O är ju inte direkt något litet område.