Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 27 april 2016, 12:13

JHAN skrev:Da far vi nastan reda ut vilken hastighet som kravs for att grundstota for det vet jag inte och det har du inte skrivit.
Rickard var inne pa det i ett tidigare inlagg att vi skulle titta lite narmare pa sjalva grundstotningen.
Kmd Karl Andersson, som var först ombord, bedömde att den måste ha gått i minst 8 knop vilket också var farten enligt ubåtens loggbok (Wikipedia)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 12:15

Wedman
Jag vidhåller i alla fall för min del att den minst osannolika förklaringen är den officiella Sovjetiska versionen, att ubåtens besättning trodde att de var öster om Bornholm när de gick på grundet. Den som har ett intresse av frågan bör läsa Besedins beskrivning av hur detta ska ha gått till. Andra förklaringar som innebär att man skulle ha gått in med en stor ubåt i en smal grund fjärd i ytläge och med dieselmotorer är enligt min mening helt orimliga.
Om jag forsoker summera lite,

felnavigering -
Kapten Besdin sager att dom navigerat fel.
Sovjetiska kommisionens rapport sager att dom navigerat fel.
Sista noten i loggboken ar 25km nordost om Bornholm
Tydligen letade forsta raddningsflygplanet ungefar 25km nordost om Bornholm.

vad motsager detta -
Svenska officerare havdar att navigationsutrustningen fungerade nar dom kontrollerade den
det var 5/8 molnighet, (man bor ha kunnat se gryning eller skymning)?
Forsta sjokortet som kom fram visade sma oar.

Varfor utredningarna faster nagon som helst vikt vid vad Besdin sade ar for mig ett mysterium - som soldat uppger han namn, grad och forband och sager att han gatt vilse - allt annat ar ju tjanstefel det vet ju alla som gjort lumpen :D

Det finns ett par omstandigheter som talar mot en felnavigering
- det forsta sjokortet som togs fram var inte for omradet 25km nordost om Bornholm.
- svenska officerare havdade att navigationsutrustningen fungerande.
- SOU 1995 ar misstanksamma mot att det skulle varit en felnavigering och det var val den tekniska utredningen av incidenten som anses ha hogst bevisvarde?

Om det var en hemlig operation ar det val helt naturligt att Marinen inte visste deras position? Vid nagot tillfalle oppnade han sina hemliga order och stack ivag, tanken var val att han skulle in, hamta spaningsgruppen och sedan aka tillbaka 25km nordost om Bornholm och inrapportera sin position - specialuppdraget var hemligt?

(Ett stickspar vore att reda ut om specialuppdrag/hemliga uppdrag fors in i loggboken).

Jag tycker den samlade bevisningen tillsammans med vilken typ av fyr det var pa Utklippan gor att dom inte kan ha navigerat fel fram till Utklippans fyr.
U137 patrullerade tidigare i omradet och Utklippans fyr skulle ju inte kunna misstas for andra fyrar sa dom bor ha kant igen den?

Den sovjetiska kommisonens rapport idiotforklarar besattningen, havdar att utklippans fyr tagits for en fiskebat och att all navigationsutrustning var trasig, tom. Sextanten :|
- for mig later det som rapporten hade ett syfte redan innan den skrevs.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 12:28

Da forsoker vi lansera en komplett teori om varfor U137 grundstotte,
(jag slar till bromsen efter detta inlagg innan jag blir avstangd for spamning :D )

U137 navigerar inte fel fram till Utklippans fyr, dom vet var dom ar, den samlade bevisningen i tidigare inlagg pekar mot det tycker jag.

Nar det ar tillrackligt morkt, men inte for sent, sa gar den upp i Ytlage och kor pa en axel pa lag fart in mot oppningen mellan Danaflot och Svartaflot, enkel navigering, en oppning kantade av dessa tva marken/fyrar(?) och med Utklippan i ryggen.

Om U137 stannat innanfor i bassangen Danaflot-Svartaflot-Flakskar-Bokeflot sa hade den kunnat runda Danaflot och Skravlingarna och ta sig ut den vagen.

Platsen, bassangen, ar val vald,
Eniros sjokort, VASTERUT sa ar det fullproppat med farleder. OSTERUT sa ar det mer bebyggelse och en farled.

Det ar ocksa minsta antal “hopp mellan oar” for en spaningsgrupp om man vill ta sig sapass langt ut fran fastlandet (forutsatt att man inte ville ga pa broar forstas men det kan vi nog utga ifran att dom inte ville).

U137, som inte navigerat fel hittills, fortsatter nu in i Yttre Gasfjarden och brakar rakt in I Torhamnskar.
Yttre Gasfjarden och Gasfjarden ar inte forstahandsvalet for en intrangning med ubat men det gar att vanda med lite "trixande" och ta sig ut, hog risk.

Teorin att den skulle ladda batterierna som lagts fram av Rolf Landin bedomer jag som icke trovardig pga att den motsager SOU1995 som jag anser har hogre bevisvarde.

Teorin att den skulle hamta en spaningsgrupp skulle forklara varfor den gick in fran Utklippans fyr pa kvallen till en position som var lamplig for en landbaserad spaningsgrupp att ta sig till, bassangen Danaflot-Svartaflot-Flakskar-Bokeflot.

Vad som inte stammer ar varfor den sen fortsatter in mot Yttre Gasfjarden och grundstoter med Torhamnskar, vi kan nog utga ifran att det inte fanns med i planen :D

Vad har vi nu att valja pa (komplettera garna) –

-nu kraschar navigationsinstrumenten, eller iallafall ett viktigt instrument, Gusjin vet inte var han ar, istallet for soderut kor han norrut rakt in i Torhanmskar. Han har fortfarande Utklippan i ryggen och Danaflot och Svartaflot till hoger och vanster.

- Gusjin far order om en ny typ av crazy ivan, crazy kamikaze, for att avleda uppmarksamheten fran en annan ubat som ligger lost till borta i Karlskrona.

- Gusjin far order om att hamta spetznaz spaningsgruppen vid Killeviken av nagon anledning, detta ar oplanerat men nodvandigt. Gusjin gar in i Yttre Gasfjarden pa “hoger sida” for att komma sa nara Killeviken som mojligt men kommer for nara och grundstoter pa den yttersta delen av Torshamnskar och sen ar det kort for hans del.

Spekulationer om vad som hande med Spetznazgruppen lamnar jag darhan, dom kan val ha suttit gomda i ubaten eller hade natten pa sig att forsvinna fran omradet.

Iallafall jag tycker att vi narmar oss nagonting som kan tas for rimligt med den bevisning vi har. Det ar den sista biten som inte kan ledas i bevis men I slutandan bor val det rimligaste antagandet ocksa varit det mest troliga. Langre an sa gar det kanske inte att komma?

For er som inte koper detta handelseforlopp, varfor, sa kan det diskuteras.

Det skulle vara kul med en accepterad closure i traden for en gangs skull sa dags att montera ned min beviskedja, presentera motbevis, och torpedera ovan teori och sa kor vi vidare :)

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 27 april 2016, 12:30

Men även med ett uppdrag i skärgården så uppträdde besättningen som idioter då det gick på grund på det viset. Så antingen körde de vilse för att de var idioter eller gick på grund pga idioti.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 12:31

Wedman
Kmd Karl Andersson, som var först ombord, bedömde att den måste ha gått i minst 8 knop vilket också var farten enligt ubåtens loggbok (Wikipedia)
[/quote]

Ok da blev det fel fran min sida, jag har 8knop = 15km/h som den fart som U137 holl, da ar vi overrens.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 12:32

Solkungen Men även med ett uppdrag i skärgården så uppträdde besättningen som idioter då det gick på grund på det viset. Så antingen körde de vilse för att de var idioter eller gick på grund pga idioti.
Det faktumet ar svart att bortse fran :D
Min take pa detta ar att forsoka lista ut nar det gick fel.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 27 april 2016, 12:40

JHAN skrev:Om jag forsoker summera lite,

felnavigering -
Kapten Besdin sager att dom navigerat fel.
Sovjetiska kommisionens rapport sager att dom navigerat fel.
Sista noten i loggboken ar 25km nordost om Bornholm
Tydligen letade forsta raddningsflygplanet ungefar 25km nordost om Bornholm.

vad motsager detta -
Svenska officerare havdar att navigationsutrustningen fungerade nar dom kontrollerade den
det var 5/8 molnighet, (man bor ha kunnat se gryning eller skymning)?
Forsta sjokortet som kom fram visade sma oar.

Varfor utredningarna faster nagon som helst vikt vid vad Besdin sade ar for mig ett mysterium - som soldat uppger han namn, grad och forband och sager att han gatt vilse - allt annat ar ju tjanstefel det vet ju alla som gjort lumpen :D

Det finns ett par omstandigheter som talar mot en felnavigering
- det forsta sjokortet som togs fram var inte for omradet 25km nordost om Bornholm.
- svenska officerare havdade att navigationsutrustningen fungerande.
- SOU 1995 ar misstanksamma mot att det skulle varit en felnavigering och det var val den tekniska utredningen av incidenten som anses ha hogst bevisvarde?

Om det var en hemlig operation ar det val helt naturligt att Marinen inte visste deras position? Vid nagot tillfalle oppnade han sina hemliga order och stack ivag, tanken var val att han skulle in, hamta spaningsgruppen och sedan aka tillbaka 25km nordost om Bornholm och inrapportera sin position - specialuppdraget var hemligt?

(Ett stickspar vore att reda ut om specialuppdrag/hemliga uppdrag fors in i loggboken).

Jag tycker den samlade bevisningen tillsammans med vilken typ av fyr det var pa Utklippan gor att dom inte kan ha navigerat fel fram till Utklippans fyr.
U137 patrullerade tidigare i omradet och Utklippans fyr skulle ju inte kunna misstas for andra fyrar sa dom bor ha kant igen den?

Den sovjetiska kommisonens rapport idiotforklarar besattningen, havdar att utklippans fyr tagits for en fiskebat och att all navigationsutrustning var trasig, tom. Sextanten :|
- for mig later det som rapporten hade ett syfte redan innan den skrevs.
Här vill jag faktiskt rekommendera dig att låna Besedins bok och läsa den. Du kan även läsa det blogginlägg jag skrivit där jag redogör för mina erfarenheter av att orientera fel. Hade du läst Besedins bok hade du också läst att besättningens navigatörer gjorde om pejlingarna när de hamnat på grundet och då fick fram att de var vid svenska kusten. När Kmd Andersson kom ombord sa de dock att de inte visste var de var.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 27 april 2016, 12:44

JHAN skrev:
Jag tycker den samlade bevisningen tillsammans med vilken typ av fyr det var pa Utklippan gor att dom inte kan ha navigerat fel fram till Utklippans fyr.
U137 patrullerade tidigare i omradet och Utklippans fyr skulle ju inte kunna misstas for andra fyrar sa dom bor ha kant igen den?

Den sovjetiska kommisonens rapport idiotforklarar besattningen, havdar att utklippans fyr tagits for en fiskebat och att all navigationsutrustning var trasig, tom. Sextanten :|
- for mig later det som rapporten hade ett syfte redan innan den skrevs.
Utklippan var dessutom en radiofyr så dess position är svår att missa-

http://www.sm7ucz.se/Utklippan/Historia.htm

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 27 april 2016, 12:47

JHAN, jag anser att du bygger din teori på alltför många antaganden och att man kommer ingen vart när att man gissar i flera led.
Med de fakta som finns anser jag att det mest sannolika är just att de navigerat sig fram till svenska kusten helt av misstag och att vi inte kommer längre än så, men också vara medvetna om att det kan ha gått till på ett annat vis. Men utan ytterligare information får vi nog stanna där.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 27 april 2016, 12:50

Kent skrev:
JHAN skrev:
Jag tycker den samlade bevisningen tillsammans med vilken typ av fyr det var pa Utklippan gor att dom inte kan ha navigerat fel fram till Utklippans fyr.
U137 patrullerade tidigare i omradet och Utklippans fyr skulle ju inte kunna misstas for andra fyrar sa dom bor ha kant igen den?

Den sovjetiska kommisonens rapport idiotforklarar besattningen, havdar att utklippans fyr tagits for en fiskebat och att all navigationsutrustning var trasig, tom. Sextanten :|
- for mig later det som rapporten hade ett syfte redan innan den skrevs.
Utklippan var dessutom en radiofyr så dess position är svår att missa-

http://www.sm7ucz.se/Utklippan/Historia.htm
Men man ska på ett fartyg inte navigera fel på det viset, så har de navigerat fel så fuckade de i vart fall upp navigeringen helt oavsett radiofyrar eller allt annat. Mycket bristfällig befälsföring på den båten om det stämmer.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 27 april 2016, 13:00

Thule3 skrev:Den sista meningen Rickard innebär att man inom olika länders diversionsförband borde skaffa sig fiske båtar då, istället för olika typer av ubåtar.
Vi har ju hört påståendet tidigare, "det vore enklare att skyffla dykare från en plast båt" etc. Men nu är det ju tyvärr så att marina styrkor i olika länder
är utrustade med fartyg av olika slag, ej fiskebåtar. Förutom Sovjet" som hade ett stort antal fiskebåtar med signalspanings utrustning.
Men återigen vänligen läs artikeln, den visar hur Ekéus har klippt och klistrat" och redigerat innehållet.
//Thule
Så det är Ekeus som är Sovjetisk agent nu, eller hur menar du?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 27 april 2016, 13:08

Solkungen skrev:Men man ska på ett fartyg inte navigera fel på det viset, så har de navigerat fel så fuckade de i vart fall upp navigeringen helt oavsett radiofyrar eller allt annat. Mycket bristfällig befälsföring på den båten om det stämmer.
Problemet, återigen enligt Besedin, när det gäller befälsföringen var att stabschefen var högst i rang ombord så ansvaret delades mellan honom och fartygschefen. Stabschefen Avruchjevitj var också den som fick mest kritik i den efterföljande utredningen.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 13:27

Solkungen
Hade den gått med så låg fart som platsen krävt hade den förmodligen inte gått upp på grundet utan bara stött emot det alternativt kanat lite uppåt och lyft fören ett tiotal centimeter, vilket hade varit lätt att backa ur.
Klart båten har gått med en efter förhållanderna mycket hög fart.
Da blir det en ovning som Rickard foreslog att titta narmare pa sjalva grundstotningen.
Tva kallor, Karl Andersson och SOU 1995 skriver 8knop = 15km/h.

Vad har vi for kallor till mer an 8knop for jag gissar att vi inte diskuterar lagre hastighet an vad man kan cykla :)

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 27 april 2016, 13:28

JHAN skrev:
Solkungen
Hade den gått med så låg fart som platsen krävt hade den förmodligen inte gått upp på grundet utan bara stött emot det alternativt kanat lite uppåt och lyft fören ett tiotal centimeter, vilket hade varit lätt att backa ur.
Klart båten har gått med en efter förhållanderna mycket hög fart.
Da blir det en ovning som Rickard foreslog att titta narmare pa sjalva grundstotningen.
Tva kallor, Karl Andersson och SOU 1995 skriver 8knop = 15km/h.

Vad har vi for kallor till mer an 8knop for jag gissar att vi inte diskuterar lagre hastighet an vad man kan cykla :)
15 km i timmen är hög fart om det finns berggrund i närheten..

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 27 april 2016, 13:29

Magnus L skrev:
Thule3 skrev:Den sista meningen Rickard innebär att man inom olika länders diversionsförband borde skaffa sig fiske båtar då, istället för olika typer av ubåtar.
Vi har ju hört påståendet tidigare, "det vore enklare att skyffla dykare från en plast båt" etc. Men nu är det ju tyvärr så att marina styrkor i olika länder
är utrustade med fartyg av olika slag, ej fiskebåtar. Förutom Sovjet" som hade ett stort antal fiskebåtar med signalspanings utrustning.
Men återigen vänligen läs artikeln, den visar hur Ekéus har klippt och klistrat" och redigerat innehållet.
//Thule
Så det är Ekeus som är Sovjetisk agent nu, eller hur menar du?


Det framgår med all önskvärd tydlighet hur Ekéus har redigerat uppgifterna.
Thule

Skriv svar