Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 6 maj 2016, 09:37

FredH skrev:
Magnus L skrev:Du är ju lika låst som de andra. Se bara det här sista du skriver att de kom 8 meter fel. Hade 8 meter babord varit ok? Varför gick man inte 80 meter babord istället om de nu visste vad de gjorde? Det fanns ju plats och det fanns plats redan vid Flakskär men där skulle man prompt gå 20-25 meter från grund trots att man hade mer plats åt babord, då får millgard säga vad han vill. Det är INTE djupt hela vägen in till Flakskär. Säger jag 20-25 meter har jag nog minst lika eller mer rätt än millgard.I 8 knop fortsätter man sen upp på land.

Sen skriver ju Kent att redan 030 inte var optimal kurs. Och inte heller sista ändringen då man var på väg upp på land? Som jag hävdat. Varför är det viktigt för dig att de två sista ändringarna av kurs var bra när de inte var det? Det var ju inte bra som flera hävdat. Nog måste jag väl få säga om jag tycker de svamlar.
Du får skilja på en bra kurs för att inlöpa i en skärgård, och en bra genomförd navigering. Vi pratar inte köra bil, där du har hjälp av fina vita linjer och markeringar för att veta om du kör där di ska.
Snabbt tittat på de digitala sjökorten som finns på Eniro, så är 030 och 035 bra kurser för att ta sig in i inloppet mellan Bökaskär och Flakskär, lite beroende på var du har din utgångsposition. Men, en av de svåra saker vi har vid navigering är att vi har svårt att kontrollera siddrift, dvs. hur mycket fartyget driver i sida av ström och hur mycket vinden påverkar fartyget. Med en radar igång, kan du övervaka detta enklare och med en modern radar använder du parallella indexlinjer för att verkligen kontrollera din sidledsdrift. Något de inte hade 1981 och de ville inte ens ha radarn igång så klart.

Att komma 8m fel, på en till två sjömils färd, är bra, eftersom att du först ska in mellan Danaflöt och Handskarna, för att sedan kunna komma emellan Bökeskär och Flakskär. Så att gå 80m åt andra sidan (babord), hade nog skapat problem där.

Vidare, en ytterligare svår sak, är att veta var/när rodret ska läggas om, för att giren ska starta vid rätt tillfälle. Utan radar, är du begränsad till dödräkning, visuell kontroll och tröghetsnavigeringssystem. Dock är det relativt svårt att exakt veta att giren kommer i gång precis när du vill det. Det är lätt att starta för tidigt, speciellt vid visuell navigering i mörker, men också med tanke på det, vänta lite för länge och därmed komma sent i giren. Min enkla bedöming som yrkesman inom sjöfarten, är att de gjorde en bra manövrerin/navigering in men att den sista giren, gjordes aningens för sent eller för svagt och därför gled de upp på grundet de hamnade på.

Och jo, militären har hemliga sjökort, som vi civila inte har tillgång till. De sjökorten är så hemliga att de hålls inlåsta alltid, och övervakas ganska noga när de tas fram och ska användas eller preppareras för färd. Så det är inget nonsens.
Ok så det som är markerat farbart kanske i verkligheten är ett grund, som tex militären fixat dit? Ja då förstår jag att det kan vara spännande att vara på sjön, för det är väl det den samlade navigationsinstrument/sjökunskapen säger här i tråden? Jag trodde det var tvärtom, dvs att man mörkade farbara rännor....

Sen det där att lägga om rodret innan sista grundstötningen. Om dom visste var dom var så är det såklart inte svårt att lägga om roder och anpassa fart efter läget. De visste EXAKT vart de var om de såg Flakskär som vad det var. Då dammar man INTE upp på land OM man har visuell kontroll. Man gör inte det, det vet ni också, ni bara vill att det ska vara så. Har man inte visuell kontroll kör man inte i 8 knop om man vet ungefär var man är. Vet man inte var man är så förklarar det en del av beteendet.

Sen måste siktförhållandena och svängen runt fyren utredas, för den är väldigt väldigt suspekt. Finns hur mycket som helst som inte är utrett ang sikt och annat.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 09:49

Kent , hur långt syns sk. Flod ljus ? Och vilken typ av lampor brukar det vara ? Och det där strålkastarna ni har på fiskebåtar , är det samma typ av lampor ? Sikten var ju god Magnus, 20 -25 Km, och ubåten var endast 5,5 från fyren. Ljusvidden på Utklippans fyr är 8 sjömil.//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 10:18

Någon som vet vilken fart lastfartyget San Remo hade , när hon gick på grund utanför Böttö 2007 ? Hon fick ju omfattande plåtskador !//Thule

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 6 maj 2016, 10:53

Thule3 skrev:Kent , hur långt syns sk. Flod ljus ? Och vilken typ av lampor brukar det vara ? Och det där strålkastarna ni har på fiskebåtar , är det samma typ av lampor ? Sikten var ju god Magnus, 20 -25 Km, och ubåten var endast 5,5 från fyren. Ljusvidden på Utklippans fyr är 8 sjömil.//Thule
Utklippans fyr har det länkats till ett flertal gånger i tråden. Den är 30 meter hög och har en ljusvidd på minst 25 sjömil. Längre om man befinner sig högre upp på en fartygsbrygga. Vidare har den en karaktär som gör att den inte förväxlas med något annat, nämligen dubbelblink med sex sekunders mellanrum.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 11:06

Hel rätt Millgard, jag hade det där 8 knopen i Hövet" :D //THule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 6 maj 2016, 11:10

Thule3 skrev:Kent , hur långt syns sk. Flod ljus ? Och vilken typ av lampor brukar det vara ? Och det där strålkastarna ni har på fiskebåtar , är det samma typ av lampor ? Sikten var ju god Magnus, 20 -25 Km, och ubåten var endast 5,5 från fyren. Ljusvidden på Utklippans fyr är 8 sjömil.//Thule
Nu skiljer det ju mycket på idag och på 80-talet.

Lyser man men söklampan på en reflex på en picka så syns den säkert på 1500m

Flodljusen som du kallar dem, jag antar att du menar våra arbetsljus för att se redskap nära och se bra på däck lyser väl upp en 100-150m kanske.

Dagens LED ljus som vi har ger otroligt starkt ljus i ett ganska brett fält och allt upp till en 600m syns tydligt.
Thule3 skrev:Någon som vet vilken fart lastfartyget San Remo hade , när hon gick på grund utanför Böttö 2007 ? Hon fick ju omfattande plåtskador !//Thule
5 – 6 knop enligt rapporten.

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... otning.pdf

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 11:22

Magnus L Sen måste siktförhållandena och svängen runt fyren utredas, för den är väldigt väldigt suspekt. Finns hur mycket som helst som inte är utrett ang sikt och annat.
Varfor maste det utredas mer, racker inte SOU 1995 och tidigare inlagg i traden, jag tycker det suspekta ar varfor vi skall fortsatta sparka pa kadavret, det ar stendott. :D

Det enda vi inte utrett ar medveten grundstotning men alla som tror pa felnavigering kan inte garna borja pasta att det var medveten grundstotning, iallafall inte med hedern i behall eftersom all bevisning dom tidigare lyft fram motsager det.
Och vi som inte tror pa felnavigering tycker medveten grundstotning ar annu orimligare :D

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 11:25

Tack för utömmande och lärorik information Kent , samt artikel om San Remo. Den måste jag läsa !

Nu är det ju lite svårt att jämföra skrov konstruktion på lastfartyg och ubåt(dubbla skrov ) men jag har så svårt att smälta att man skulle gått i 8 knop.
Utan att ha läst sjöfartsverkets rapport så hörde jag av en bekant på Hönö, att fartyget fick rejäla skador . //Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 6 maj 2016, 11:40

Det är en fullständigt enorm aktivitet här och med minst 800 (!) inlägg nu som diskuterat enbart U-137. Jag har haft mindre möjligheter och tid att deltaga, men jag har fortfarande inte sett att det diskuterats något kring ubåtens faktiska beteende. Alltså, att gå in mot främmande kust genom timmars färd i ytläge med dieselmotorer och medvetet åka in i en trång återvändsgränd med kärnvapenbestyckad attackubåt. Jag skulle gärna se en diskussion kring de punkter jag tog upp här:

viewtopic.php?f=22&t=41075&start=4050#p741934

För mig så är detta en helhet. Om man har fullständigt kontroll var man är när man går till ytläget så innebär det att alla efterföljande manövrar är medvetna. Om dessa dock skiljer sig fantastiskt mycket för hur ubåtar är kända att agera på främmande vatten så är det lite märkligt att inte vilja resonera kring det.


Amund:
Amund skrev:Du Richard bedömer jag som den kanske duktigaste skribenten och retorikern i tråden. Du har ofta tidigare i tråden framhållit detta med logiska resonemang, exempelvis att det är omöjligt att bevisa att något INTE har hänt, men även att i ett fall där det sannolikaste scenariot ifrågasätts så ligger bevisbördan hos den som hävdar att det osannolika faktiskt kan eller HAR inträffat…
Hej Amund och tack för inlägg tidigare och vänliga ord. Min ansats är alltid att utgå från logik, även om det i diskussionen ofta finns ytterst olika uppfattningar om vad som är logiskt eller ej. :)

Jag är dock inte fullständigt med på att jag brukar framhålla det sistnämnda i ditt stycke. Det som jag reagerar på är när någon påstår något som faktum och då hänvisar jag till bevisbördesprincipen. Så länge som resonemangen dock är tydligt som teorier eller spekulationer tycker inte jag att jag vanligen ställer sådana krav.

Amund skrev:Om vi kan enas om att navigering i sydvästra Östersjön i hyfsad sikt och i modern tid, inte ens är en navigatorisk utmaning överhuvudtaget. Samtidigt är den Sovjetiska förklaringen om felnavigering lika förväntad som rattfylleristen som ”bara har druckit ett glas vin kvällen innan”.


Jag håller med dig om båda sakerna. Att navigera i Östersjön borde ej vara ett problem och att Sovjet skyller på alla möjliga och omöjliga saker samt ljuger friskt är helt förväntat.


Amund skrev:Därför menar jag att du
Rickard skrev: Det har på goda grunder visats att det inte borde gå att ta fel på den. Det har också visats att det bevisligen har skett totalt "omöjliga" olyckor inom civil både båt- och flygtrafik, där välutbildade och erfarna besättningar gjort en lång serie fullständigt vansinniga felbeslut efter varandra och som lett till katastrofer. Det är därför i sak fel att hävda att det är OMÖJLIGT att göra en viss feluppfattning. Man kan peka på att det är extremt osannolikt, men extremt osannolika fel inträffar bevisligen när människor är inblandade och antalet möjliga tillfällen är tillräckligt stort.

I detta fall har vi alltså en känd ubåt på sjuttio års tid som kört upp på land på främmande makts inre vatten. Det är givetvis (i förväg) helt osannolikt att just U-137 skulle krascha på det sättet, men sett ur ett perspektiv för hela efterkrigstiden är det inte osannolikt att det någon gång på någon ubåt på något uppdrag skulle inträffa total "tilt".

Jag håller som sagt med om att det inte går ihop på något sätt att råka göra så många fel, men det går inte att inte låtsas om ett rimlighetsresonemang gällande ubåtens medvetna vilja att åka in Gåsefjärden och dess agerande på väg in dit.
gör dig skyldig till just det du så ofta själv kritiserar, nämligen att försöka ge den ”osannolika” förklaringen en jämställd status i debatten.
Jag vill mena att jag alltså inte - vad jag själv uppfattar, men blir gärna rättad - brukar angripa "osannolika" förklaringar så länge de ej påstås vara sanna. I just U-137:s fall så har jag redan långt tidigare skrivit att jag anser möjligheten till felnavigering är osannolik.

Men - vilket är problemet för mig - det finns alltså bara en känd ubåt på 70 år som agerat på ett sådant sätt att den lyckas köra fast sig själv genom att köra i ytläge i mörker och i relativt hög fart i mörker i område fyllt av öar och grund och allt detta på annan nations inre vatten. Då detta för mig är ett extremt osannolikt medvetet beteende hos en ubåt så laddar det upp sannolikheten att den inte visste att den var just där, även om det - vilket jag till fullo instämmer i - är osannolikt att göra så pass mycket fel i förväg.


Millgard:
millgard skrev:Man ser inte den exakta bottenformationen, dels beroende på att man generellt inte gör det på sjökort och dels för att detta är ett av Sveriges hemligaste militära skyddsområden där dykförbud råder än idag.


Hej Millgard, kan du utveckla, alternativt visa källa till, att Gåsefjärden är ett av Sveriges "hemligaste" skyddsområden?

millgard skrev:Av befintliga djupkurvor och övriga sjökortsdata kan man emellertid dra vissa rimliga slutsatser, tex att lämpligaste farleden sannolikt går väldigt nära Flakaskär då det är djupt ända in till ön. Även att det är direkt olämpligt att gå längre västerut.
Kan du utveckla varför det vore olämpligt att gå längre västerut än precis invid Flakskär? Som det framgår av tillgängliga sjökort är det omkring tvåhundra meter brett område mellan Bökeskär och Flakskär med ett djup på 16 meter. Djupgående på Whiskey-ubåt i ytläge är omkring fem meter. Vad är det som säger att det alltså är olämpligt att gå någon annanstans?




JohnT:
JohnT skrev:Frågan var, varför du valde att ifrågasätta ÖB framför den Sovietisk/ryska dokumentationen och du har med många känslomässigt baserade ord förklarat varför du gjorde.
Detta är bara låg och trist form av retorik. Jag frågade som sagt vilka skäl det finns att antaga att ett påstående du lagt fram från 1981 stämmer, och som mig veterligen aldrig någonsin hänvisats till igen efteråt trots en ytterst omfattande mängd annan dokumentation har presenterats i syfte att påvisa U-137:s medvetna intrång i Gåsefjärden. Istället för att svara hederligt så kör du på trist "aha tror du på ryssarna istället"-retorik trots att jag inte överhuvudtaget hänvisat till något uttalande eller liknande från dem alls.

Jag frågar alltså igen, vilket skäl finns att tro att U-137 funnits i "anslutning till svenska kusten" redan den 24:e?

Att jag sedan uppfattade meningen "i anslutning till svenska kusten" som nära svensk kust och därmed på svenskt vatten, och inte minst tolv sjömil ut på internationellt vatten, är fortfarande helt öppet för tolkning menar jag. Att du dock uppfattar min tolkning som "otroligt extremt överdrivet" visar om inte annat på ditt sinne för proportioner.


Rickard skrev: Dock påstod du att det finns inlägg som "förklarat" för mig att ubåten kunde ha gjort en 180 graders gir efter Torumskär. Kan du vänligen länka till det inlägget?
JohnT skrev:Om du vill hålla kvar på den diskussionsnivån, så kan jag bara påpeka den gigantiska skillnaden i språkbruk att "vända ett fartyg" och girat 180 grader.

viewtopic.php?f=22&t=41075&p=741377#p741377
Jag är väl medveten om den "gigantiska skillnaden" i att vända ett fartyg i största allmänhet och att gira 180 grader. Därav min förvåning när jag i ett inlägg beskrev det orealistiska i att medvetet sätta sig i en plats där man måste ägna tio minuters saxande rörelser för att kunna vända ubåten. Du protesterade då och menade att ubåten kunde ha girat 180 grader efter Torumskär.

Nu länkar du till ett inlägg där det, som jag också redan skrev, noteras att det är möjligt för ett fartyg att vända och du vill samtidigt "påpeka" för mig den "gigantiska skillnaden" på vända och gira 180 grader.

JohnT skrev:Du tycker inte att personer på forumet med tillräcklig kompetens har förklarat för dig att ubåten kunde girat 180 grader efter Torumskär?
Jag saknar alltså fortfarande en länk till ditt påstående tidigare om en 180 graders gir efter Torumskär. Du poängterar specifikt att du förstår skillnaden mellan vända en ubåt och gira 180 grader så det bör inte vara några missförstånd här och jag undrar igen om du kan visa var någonstans jag fått detta "förklarat" för mig?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 11:53

Om man som Besedin säger var ute på ett hemligt uppdrag, då verkar det fel strategi att gå i ytläge under flera timmar. Jag tror att man gått i U läge för att undvika radar, så långt in som möjligt. Och när man var säker på att vara i radaskugga gick man upp till ytan, något hundratal meter från grundet. Så skulle man knixa sig in genom saxning, men gjorde en miss vid själva manövern, och gled i sidled med styrbordsidan mot grundet.
Och farten har varit väldigt låg.
//Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 6 maj 2016, 11:59

Thule3 skrev:Om man som Besedin säger var ute på ett hemligt uppdrag, då verkar det fel strategi att gå i ytläge under flera timmar. Jag tror att man gått i U läge för att undvika radar, så långt in som möjligt. Och när man var säker på att vara i radaskugga gick man upp till ytan, något hundratal meter från grundet.
Hej Thule, jo att förflytta en ubåt i undervattensläge när den dels har möjlighet till det och dels befinner sig på annan nations vatten är ju självklart under "vanliga" omständigheter. Det finns dock vad jag vet inga belägg för att den skulle gjort det du skriver ovan?

Gällande det "hemliga uppdrag" som Besedin skall ha nämnt, finns det någon närmare information kring vad han säger? Alla skarpa ubåtsföretag är väl att betrakta som "hemliga uppdrag" så att säga.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 6 maj 2016, 12:25

Jag har boken utlånad för tillfället. Men även i den intervju man gjorde med honom 2006 , berättar han att ubåten var ute på ett hemligt uppdrag, men nämner ingenting om vad det rörde sig om. (Och det vore nog oklokt även om åren gått)Och han berättar att man var utrustad med nya torpeder.

Det verkar som sagt helt ologiskt att det skulle gått i yt läge tycker jag, och eftersom vi inte vet vad som är sant, så lutar jag åt att man rent taktiskt gått i U-läge så långt som möjligt, just för att undvika upptäckt av radar.
Thule

SimonB
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 8 juni 2015, 14:27
Ort: Sörmland

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av SimonB » 6 maj 2016, 12:48

JHAN skrev:
SimonB
Men det där bevisar ju inte att det inte var dimma när de gjorde testerna? Mängden dimma som torpedens och ubåtens strålkastare måste penetrera är ju ganska liten då det är i höjdled
Du glömde distansen under vattnet :D
EDIT: och att det var en lampa inte fyrljus som är byggd för att synas
Jag tror nog att dom väntat med testerna med sina säkerhetskriterier om det sett ut som Besedin sade, vad tror du?
Jag tror att mina gissningar är ganska lite värda. :D Du antydde att det där pekade på att det inte var någon sådan dimma där som Besedin påstod, men i verkligheten bevisar det bara att de kunde se ljusen från ubåten och torpeden. Och ljus kan ju som sagt synas genom dimma, vilket alltså betyder att det där inte bevisar någonting. Att säga att man kan se en ljuspunkt bevisar inte att det är klar sikt.
Med det inte sagt att du har fel i din slutsats, bara i din logik. Det är en non sequitur; bevisen du använder kan inte ta dig till din slutsats. :) Men det känns som en sådan fråga som man bör kunna få ett verkligt svar på.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 6 maj 2016, 14:41

Jag uppfattar läget på tråden som att JHAN har utrett och kommit til en slutssats att U-137 INTE navigerade fel.

Jag uppfattar att få ifrågasätter JHANs framlagda tes.

De personer som opponerar sig mot JHANs tes är de som litar på Sovjetiska representanter o rapporter o samtidigt ställer sig tveksamma till Svenska Marin Officerare o experters slutsater.

Är ovenstående uppfattat korrekt?

B.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 6 maj 2016, 14:45

Nej, det är inte korrekt.

Skriv svar