Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av FNP » 26 september 2013, 08:28

Magnus L skrev: Trevligt att stå till tjänst! Om sonarer begriper jag inget, men jag har två ögon att se med. Och tornet på aktuell bild är naturligtvis alldeles för högt för att någon normalt sett ens skulle kunna komma på tanken att det skulle vara en Piranha. Är du av annan uppfattning så skulle det vara önskvärt att du redovisar skälen till detta. Mitt förslag var ju teleskopiskt torn som man fäller ut vilandes på botten och det är ju såklart en helknasig teori. Men jag undrar om den är mer fel än nåt annat när det gäller att få detta till en Piranha.
Tack för det klarläggandet! Jag känner nämligen en Magnus L som har några år bakom sonarer, så jag tänkte att det kanske fanns en möjlighet att ni var en och samma person, men så var alltså inte fallet.

Jag har också noterat att det finns många glada amatörer i denna tråd som har just två ögon att se med, men kanske inte har så mycket mer att tillföra i sak.

Vad den mest använda bilden visar, är som någon helt riktigt skrev en skuggformation. Skuggklassificering som det benämndes på fackspråk är ett sätt att att med aktiv sonar urskilja tillverkade objekt från naturligt förekommande. Skickliga operatörer kan dra en hel del slutsatser av vad de ser, men det kräver mycket mer än bara en lösryckt bild.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 26 september 2013, 09:19

Kent skrev:
JohnT skrev:
Och sedan skapas en sonar bild av ett ljud som går fram med ca 1400 m/s det gör att rörelser i målet och om platformen inte lyckas stabilisera sig fullt, även rörelser i mottagaren distorderar bilden.
Lite som att fotografera med en slutartid på några sekunder.
Mvh
/John
Vet vi vilken typ av sonar som användes vid tillfället och vilken plattform var väl ett minjaktfartyg om jag minns rätt?

Några sekunder kan det knappast bli tal om 1,484 m/s (inte 1400) * transporttiden/2 = Avståndet

Vad var djupet på platsen? Inte särskilt många meter.. max 100
Om bilden kommer från vapeninsatsen vid Gustaf Dahlen så var djupet 70 meter och då är det från ett minjaktfartyg.
Hur mycket kunde ljudhastgheten diffa i östersjön?
Jag skrev 1400 m/s för att det var en vad jag trodde lämplig avrundning,
1484 m/s är det normlavärde eller vet du att det var det exakt på metern fast du inte vet när bilden är tagen?

Minjaktfartygens sonar, byggde den upp bilden från flera scanningar, jag förstår inte riktigt hur bilden visar olika skuggningsr/gråskalor längst kanterna på objektet.


Sen har jag ett gäng frågor om Vidingefjärdsbilen,
Bild

den är ju tagen med en släphydrofon,
hur lång tid tog det att scanna av ett objekt som man tror är 28 meter?
Är det bara fartygets relativa fart mot målet som avgör tiden, eller finns det en lobbredd där signalerna adderas över flera pulser innan de skrivs ner på plottern?

och på bilden är ju ubåten knäckt, beror det på att "fisken" (eller vad det heter som sände och tog imot signalerna) har flyttats på sig i tre dimensioner?
Om det bara var målet som böt rikting borde väll knäcken bli mer bågformad?

och vad kan förklara den vita linjen mitt i objektet?
Är det en propeller/propellerström eller något annat som stör returekot
eller är det en lös miniubåt som sitter på akterdäcket ?
EnEllerTvå.png
EnEllerTvå.png (68.41 KiB) Visad 1167 gånger
mvh
/John

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 26 september 2013, 10:50

JohnT skrev:
Om bilden kommer från vapeninsatsen vid Gustaf Dahlen så var djupet 70 meter och då är det från ett minjaktfartyg.
Hur mycket kunde ljudhastgheten diffa i östersjön?
Jag skrev 1400 m/s för att det var en vad jag trodde lämplig avrundning,
1484 m/s är det normlavärde eller vet du att det var det exakt på metern fast du inte vet när bilden är tagen?

Minjaktfartygens sonar, byggde den upp bilden från flera scanningar, jag förstår inte riktigt hur bilden visar olika skuggningsr/gråskalor längst kanterna på objektet.


Sen har jag ett gäng frågor om Vidingefjärdsbilen,
Bild

den är ju tagen med en släphydrofon,
hur lång tid tog det att scanna av ett objekt som man tror är 28 meter?
Är det bara fartygets relativa fart mot målet som avgör tiden, eller finns det en lobbredd där signalerna adderas över flera pulser innan de skrivs ner på plottern?

och på bilden är ju ubåten knäckt, beror det på att "fisken" (eller vad det heter som sände och tog imot signalerna) har flyttats på sig i tre dimensioner?
Om det bara var målet som böt rikting borde väll knäcken bli mer bågformad?

och vad kan förklara den vita linjen mitt i objektet?
Är det en propeller/propellerström eller något annat som stör returekot
eller är det en lös miniubåt som sitter på akterdäcket ?
EnEllerTvå.png
mvh
/John
Nu är jag inte någon expert på militära sonars men jag har suttit många år och kollat på sonar på olika fiskebåtar så jag känner att jag kan tolka bilder ganska väl på den utrustningen.

Ljudets hastighet i sötvatten är 1497 m/s vid 25c, vad det var för temperatur i vattnet den dagen kan vi väl bara gissa men hastigheten skiljer sig inte så mycket med graderna utan beror mer på salthalten.

Med den utrusningen som vi har idag på fiskebåtarna skulle du i stort sett kunna se varje liten detalj på ubåten i fråga.

Detta är dagens kvalité för ekolod för fritidsbruk idag.

http://www.pronav.no/pix/innhold/bilder/shot_20.png

http://i266.photobucket.com/albums/ii24 ... 1265514121

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 26 september 2013, 11:14

FNP skrev:Skickliga operatörer kan dra en hel del slutsatser av vad de ser, men det kräver mycket mer än bara en lösryckt bild.
Ja, det som är helt klart är att någon slutsats om ubåtstyp eller nationalitet ej kunde dras av Försvaret.


Här är direkt kopierat från SOU 1995:135, sid 232-234, gällande just bilden med aktiv sonar från Hävringe 1992, dvs den bild som är mest diskuterad här:
Hävringe-5.jpg
Hävringe-5.jpg (49.99 KiB) Visad 1142 gånger
"Minröjningsfartyget fick aktiv sonarkontakt och ekot klassificerades som "ubåt". Fartyget ledde in en helikopter för anfall. Helikoptern fällde tre sjunkbomber över målläget. Bomberna detonerade emellertid vid ytan och insatsen gav inget resultat.
Minröjningsfartygets sonarkontakt varade i ca 20 minuter. Kontakten dokumenterades på en rådatabandspelare och en videokamera. Eftersom man var nära ett tidsödande bandbyte gjordes ingen kontinuerlig inspelning utan kontakten spelades bara in i några sekvenser. I analysen av materialet deltog en expert från Försvarets materielverk och två experter från sonartillverkaren. En av tillverkarens experter hade konstruerat sonaren. Samtliga experter fick tillgång till såväl videogramsekvenser som rådatasekvenser. Däremot fick de inte del av plott och krigsdagbok från minröjningsfartyget, eftersom uppgifterna där gav vid handen att målet hade rört sig. Man ville därigenom inte leda experterna till att utesluta bottenliggande föremål.


Utlåtandet av Försvarets materielverks expert

Enligt Försvarets materielverks expert syntes ett eko som rörde sig långsamt i förhållande till bakgrundsbilden. Ekot bedömdes på grund av sin form och övriga egenskaper härröra från ett långsträckt fabricerat föremål av en viss angiven längd. Föremålets högsta bortre tredjedel befann sig ca 5-6 meter över omgivande botten medan den närmre delen var något lägre. Föremålet hade möjligen befunnit sig ca 1 meter över bottnen.

Utlåtande av sonartillverkarens experter

Sonartillverkarens experter fann ett stabilt eko med en väl avgränsad geometrisk form. Det var enligt deras mening sannolikt inte ett biologiskt objekt, gas eller ett botteneko. Möjligen var det ett vrak eller en liten undervattensfarkost. Föremålet låg nära eller på bottnen. I utlåtandet nämns inget om rörelse hos objektet men väl att målets skugga rör sig i förhållande till bottnen.

Försvarsmaktens bedömning

Minröjningsfartygets kontakt klassificerades som ubåt (1). I en rapport den 15 februari 1993 till regeringen om händelserna anförde Överbefälhavaren att den sammantagna indikationsbilden var den starkaste man hade haft under de senaste decennierna. Sammanfattningsvis framhöll Överbefälhavaren att en avsiktlig kränkning hade ägt rum på svenskt inre vatten och territorialhav i Hävringeområdet. Inkräktarens nationalitet hade enligt Överbefälhavaren inte kunnat fastställas.

Teknisk dokumentation

Den tekniska dokumentationen kring händelsen består bl.a. av videogramupptagningar av vattenytan och av sonarskärmen. Vidare föreligger upptagningar från en sonarbandspelare och talband. På Ubåtskommissionens begäran har Försvarsmakten framställt stillbilder från videogramupptagningarna av sonarskärmen. Bilderna återger händelseförloppet under några tidssekvenser och har analyserats på det sätt som ovan angivits för händelsen i Hävringebukten år 1988. Av materialet framgår att det skarpt avgränsade eko som ansetts utgöra en ubåt, kommer från ett ca 30 m långt föremål som rör sig nära bottnen med en fart som ökar från 0,5 till 1,5 knop.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 26 september 2013, 11:43

Ja , Piranhan är ju 28,3 meter så det stämmer bra då . Håller just på med en modell av Piranhan , och jag tvivlar inte på att är den på sonarbilden . Thule
Bilagor
pi.jpg
pi.jpg (89.06 KiB) Visad 1135 gånger

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av FNP » 26 september 2013, 11:50

Kent skrev: Nu är jag inte någon expert på militära sonars men jag har suttit många år och kollat på sonar på olika fiskebåtar så jag känner att jag kan tolka bilder ganska väl på den utrustningen.

Ljudets hastighet i sötvatten är 1497 m/s vid 25c, vad det var för temperatur i vattnet den dagen kan vi väl bara gissa men hastigheten skiljer sig inte så mycket med graderna utan beror mer på salthalten.

Med den utrusningen som vi har idag på fiskebåtarna skulle du i stort sett kunna se varje liten detalj på ubåten i fråga.

Detta är dagens kvalité för ekolod för fritidsbruk idag.

http://www.pronav.no/pix/innhold/bilder/shot_20.png

http://i266.photobucket.com/albums/ii24 ... 1265514121
1. 80-talets ubåtsjaktvht bedrevs med den tidens materiel och kan alltså endast utvärderas mot densamma
2. Under 80-talet prövades ett antal av dåtidens kommersiella sonarer avsedda för fiske i ubåtsjaktsammanhang. De var i allmänhet föga lämpade för ubåtsjakt. (patrullbåt typ Hugin var f ö utrustad med en kommersiellt utvecklad sonar av fiskebåtstyp - den var i princip helt värdelös för ubåtsjakt)
3. Med början i slutet av 80-talet skedde en avsevärd utveckling av sonarer och det är naturligtvis kopplat mot teknikutvecklingen vad avser datakraft. Under 90-talet accelererade utvecklingen mycket snabbt och hur det nu ser ut har vi sett exempel på i bilderna ovan.
4. Det bör dock betänkas att sonarbilder (framför allt om de kommer från marknadsföringsavdelningen hos ett företag) skiljer sig mycket åt, beroende på bl a bottenförhållanden (slät vs kuperad), djupförhållanden (varam vs kalla temperaturskikt), temperatur och salthalt, avstånd samt givetvis eventulla objekts karraktäristika.
5. Att med aktiv sonar hitta en ubåt i rörelse fritt i vattenvolymen i t ex Hanöbukten eller Södra Österrsjön med relativt slät botten och måttligt djup är något helt annat än leta efter ett objekt på eller nära botten eller ytan, i anslutning till eller i skärgård.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 26 september 2013, 12:24

FNP skrev:
Kent skrev: Nu är jag inte någon expert på militära sonars men jag har suttit många år och kollat på sonar på olika fiskebåtar så jag känner att jag kan tolka bilder ganska väl på den utrustningen.

Ljudets hastighet i sötvatten är 1497 m/s vid 25c, vad det var för temperatur i vattnet den dagen kan vi väl bara gissa men hastigheten skiljer sig inte så mycket med graderna utan beror mer på salthalten.

Med den utrusningen som vi har idag på fiskebåtarna skulle du i stort sett kunna se varje liten detalj på ubåten i fråga.

Detta är dagens kvalité för ekolod för fritidsbruk idag.

http://www.pronav.no/pix/innhold/bilder/shot_20.png

http://i266.photobucket.com/albums/ii24 ... 1265514121
1. 80-talets ubåtsjaktvht bedrevs med den tidens materiel och kan alltså endast utvärderas mot densamma
2. Under 80-talet prövades ett antal av dåtidens kommersiella sonarer avsedda för fiske i ubåtsjaktsammanhang. De var i allmänhet föga lämpade för ubåtsjakt. (patrullbåt typ Hugin var f ö utrustad med en kommersiellt utvecklad sonar av fiskebåtstyp - den var i princip helt värdelös för ubåtsjakt)
3. Med början i slutet av 80-talet skedde en avsevärd utveckling av sonarer och det är naturligtvis kopplat mot teknikutvecklingen vad avser datakraft. Under 90-talet accelererade utvecklingen mycket snabbt och hur det nu ser ut har vi sett exempel på i bilderna ovan.
4. Det bör dock betänkas att sonarbilder (framför allt om de kommer från marknadsföringsavdelningen hos ett företag) skiljer sig mycket åt, beroende på bl a bottenförhållanden (slät vs kuperad), djupförhållanden (varam vs kalla temperaturskikt), temperatur och salthalt, avstånd samt givetvis eventulla objekts karraktäristika.
5. Att med aktiv sonar hitta en ubåt i rörelse fritt i vattenvolymen i t ex Hanöbukten eller Södra Österrsjön med relativt slät botten och måttligt djup är något helt annat än leta efter ett objekt på eller nära botten eller ytan, i anslutning till eller i skärgård.
Visst är det skillnad på 80 talets utrustning och dagens men så dåliga bilder som de som visas ovan från Härvinge hade i alla fall inte vi fått med vår utrusning 1992.

Att försvaret mörkar mycket är självklart, som jag skrivit tidigare i tråden så vet jag att flera rullar med film med fina bilder på ubåtar i övervattensläge skickats till försvaret, dessa är väl förmodligen borta nu precis som alla andra bevis som inte passade in i "vilken fiende" som kränkte oss.

Sedan är det också så att flera mycket stora fiskebåtar delägdes utan försvaret just för att kunna användas vid t.ex. ubåtsjakt och dessa hade en mycket fin utrustning som bekostades av staten. De var skyldiga att vara med på vissa övningar och direkt infinna sig vid larm osv.

Flera utav dessa fiskebåtar är ännu aktiva men har bytt ut mycket av utrusningen givetvis.

Angående artikeln idag om boken ”Ryska elitförband” av Lars Gyllenhaal och Joakim von Braun

"Опытовые суда" (Utvecklingsfartyg enligt Lars Gyllenhaal och Joakim von Braun)

http://sh8146.narod.ru/photoalbum-os.html


Lite kul bilder på пр. 1824 oc-57

http://www.balancer.ru/forum/punbb/atta ... &type=.jpg

http://docklife.ucoz.ru/photo/7-0-587-3

http://s51.radikal.ru/i133/1203/fe/6ab5806ae304.jpg

http://s61.radikal.ru/i173/1203/25/243ec2babad0.jpg

Däckskranen ser dock väldigt klen ut för att kunna lyfta en kanske 7-8 tons Triton 2 :D
Senast redigerad av 1 Kent, redigerad totalt 26 gånger.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 26 september 2013, 12:43

Thule2 skrev:Ja , Piranhan är ju 28,3 meter så det stämmer bra då . Håller just på med en modell av Piranhan , och jag tvivlar inte på att är den på sonarbilden . Thule
I 1:144 ?

Om du tar en bild i samma vinkel som den från hävringe och har så lite bakgrundsljus som möjligt utan bara ljus från kamerans vinkel så kan vi titta på resultatet.

Eftersom hydrofonen inte använder "bakgrundsljuset" som finns i en vanlig bild så blir det en bild där man bara ser ytorna
som direkt reflekterar ljudvågorna?

I så fall har jag fel vad det gäller att ubåten är gömd på botten utan det enda man ser är de övre ytorna, vilket ger helt andra proportioner än om man ser hela pirahnan från sidan.

Frågor til FNP:

Och det då är upp till operatören att filtrera bort reflexer från botten osv?
Eller är det två olika sätt, i fritt vatten gör man som ovan men när målet ligger nära botten så gör man tvärt om?

Vad den mest använda bilden visar, är som någon helt riktigt skrev en skuggformation. Skuggklassificering som det benämndes på fackspråk är ett sätt att att med aktiv sonar urskilja tillverkade objekt från naturligt förekommande. Skickliga operatörer kan dra en hel del slutsatser av vad de ser, men det kräver mycket mer än bara en lösryckt bild.
Att operatören bara visar upp bottenekot, vilket kan hålla ett ganska konstant avstånd och ubåten blir en skugga av de ljudvågor som inte kom tillbaka på den tiden det tog att komma ner på botten och upp igen.
(om det går att förstå beskrivet med ord)

Om jag kommer ihåg hur den hydrofonoperatör jag kände väl beskrev det så filtrerade man bort ekon hitom och bortom det man ville titta på. Men det var ju så superhemligt att jag aldrig fick veta detaljerna.

mvh
/John

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Findus » 26 september 2013, 13:46

Angående det här med att hänga tung last utanpå en ubåt.
Min arbetshypotes om Piranhan har mötts med en del skepsis. Men innan man drar för snabba omdömen bör man titta lite på den Italiensk-tillverkade miniubåten Cosmos som finns i några olika utföranden. Där klarar man av att ha en 7 meter lång och 2,1 ton tung CE2F-miniubåt hängande på varje sida. CE2F-miniubåten är mindre än Triton-2. Den är 7 meter lång mot 10 meter för Triton-2. CE2F väger drygt 2 ton mot Tritons 4 ton. Så det är en viss skillnad. Men problematiken är ju densamma. Och Italienarna visar att det tydligen går bra att ha tung last fäst vid sidan om den större ubåten. Med detta koncept visar dom också att problemet med att hitta tillbaks och sedan docka under vattnet vid sidan om sin moderfarkost inte alls är oöverkomligt.

Bild

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Findus » 26 september 2013, 15:56

Hej Rickard

Du skrev:
På vilket vis är en vattenfylld Triton-2 utan periskop och utan vettiga observationsfönster med ett halvt dygns uthållighet en lämplig plattform för underrättelseinhämtning?
Nu var det inte plattformen utan specialisterna i densamma som hade underrättelseupdraget. Farkosten var / är ett transportmedel för att komma dit man ville.
Förstår jag dig rätt Findus att du läst i en bok att Piranhan hade stöd för att strömförsörja ett verktyg och du har sedan själv tänkt ut hela historien om återuppladdning av hel Triton-2 i undervattensläge?
Nej. Jag har först två olika internetkällor av den typ vi brukar använda för att slå fakta i huvudet på varandra med. Där nämns Piranhans förmåga att förse dykare utanför ubåten med el, andnings-gas och ( i ett fall ) varmvatten i dykardräkten. Det och det uppenbara behovet att ladda upp dykarfarkosterna under längre uppdrag leder till slutsatsen att elkablarna även kan kopplas så de laddar upp batterier. Det ligger ju minst sagt nära till hands. Vi debatterar sedan saken här på forumet. Därefter läser vi i Ryska Elitförband om samma sak. Att elkablar kunde dras ut för användning utanför ubåten.

Du skriver "återuppladdning av en hel triton-2". Då undrar jag vad det innebär. Hur mycket krävs för att ladda batteriet på en Triton-2? Och hur stor del menar du att det skulle förbruka av Piranhas batteri? Som dessutom kan ladda om sitt eget genom att snorkla.
Kan jag fråga vilken källa du har till att Triton-2 dels kunde laddas i undervattensläge och vilken källa du har till att Piranhan hade tekniskt möjlighet att utföra detta?
Ingen annan än det jag har beskrivit. Att man faktiskt kunde dra ut elkabel från Piranha. Bara det öppnar ju för inte bara möjligheter utan ochså sannolikheter.

Men nu hänger vi upp oss på 908 / Triton-2. Även om jag menar att den spelade en central roll i ubåtskränkningarna så ska vi inte glömma alla de mindre dykarfarkosterna som användes. Sirena, Proton och Protej m m. Även dessa förekom säkert flitigt och skulle behöva laddas om. I alla fall om uppdraget varade i mer än något dygn.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 26 september 2013, 18:31

Findus skrev:Nu var det inte plattformen utan specialisterna i densamma som hade underrättelseupdraget. Farkosten var / är ett transportmedel för att komma dit man ville.
Fast nu skriver du igen i formen av påståenden som att detta skulle vara klarlagt.

Jag har frågat om du har någon som helst källa eller belägg för att Triton-2 skulle använts i underrättelsesyfte i fredstid djupt in på främmande nations vatten?

Det kan uppfattas som att du konstruerar om syftet utifrån de tekniska förutsättningarna. När vi kanske till sist är överens om att den våta Triton-2 är uppenbart olämplig i sig som plattform för dold underrättelsetjänst så förvandlas den till att burit in dykare som i stor omfattning utfört spionage mot Sverige. Kan du dock hitta någon riktig källa till att dykare varit de primärt uppträdande främmande objekten? Snarare verkar det ha siktats en viss del dykare under årens lopp, men bara en mycket liten del jämfört med alla periskop, torn och ubåtsryggar som uppträdde i ytläge.

Findus skrev: Det och det uppenbara behovet att ladda upp dykarfarkosterna under längre uppdrag leder till slutsatsen att elkablarna även kan kopplas så de laddar upp batterier.
Förstår jag ditt resonemang ungefär så här: Eftersom det måste varit fullt med sovjetiska miniubåtar i den svenska skärgården så måste därför Piranhan både fungerat, kommit tidigare och i större antal. Därför måste den också haft en möjlighet att bära med sig Triton-2 och gjorde därför det. Eftersom Triton-2 hade så pass kort uthållighet måste den laddat upp sitt batteri i undervattensläge och eftersom den laddade sitt batteri i undervattensläge så måste Piranha haft möjlighet att utföra detta. Eftersom Sovjet hade så pass avancerad kapacitet med många fungerande Piranhor som kunde bära Triton-2 kunde de också utföra alla kränkningar.

Eller finns det möjligen en viss specifik hake med allt detta? Det är att vi saknar grund för varje del i denna kedja. Så länge inte en enda del kan beläggas eller ens visas som trolig kan man inte ta valfri del och ange att till exempel behovet att ladda batterierna under "längre uppdrag" leder till slutsatsen att man alltså måste kunnat göra detta.


Kan man för övrigt inte tänka sig att en sådan spektakulär förmåga som undervattensladdning av Tritons batterier skulle åtminstone någonstans finnas nämnt som en möjlighet?

Findus skrev:Därefter läser vi i Ryska Elitförband om samma sak. Att elkablar kunde dras ut för användning utanför ubåten.
Ja, det står som sagt att man från Piranha kunde strömförsörja verktyg.

Findus skrev:Även om jag menar att den spelade en central roll i ubåtskränkningarna så ska vi inte glömma alla de mindre dykarfarkosterna som användes. Sirena, Proton och Protej m m.
Den evigt återkommande frågan - har du någon källa på att dessa användes i ubåtskränkningar mot Sverige?


Kent skrev:som jag skrivit tidigare i tråden så vet jag att flera rullar med film med fina bilder på ubåtar i övervattensläge skickats till försvaret, dessa är väl förmodligen borta nu precis som alla andra bevis som inte passade in i "vilken fiende" som kränkte oss.
Och till sist: det som Kent skriver här menar jag har ungefär hundra gånger så stor betydelse i att förstå ubåtskränkningarna än fullständigt hypotetiska resonemang kring batteriladdningar.

Jag har tidigare privat fått en trovärdig redogörelse från Kent kring omständigheterna när dessa bilder togs och vi kan väl bara konstatera att mönstret återkommer. En främmande ubåt som visar sig i ytläge djupt inne på svenskt vatten och blir fotograferad, men ändå kan analysgruppen i efterhand inte belägga någon nationalitet överhuvudtaget under hela 80-talet. Tre års misslyckade förhandlingar med Ryssland med hjälp av band på ytfartyg och mink, men ej något fotografi.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 26 september 2013, 18:38

Att man inte kan veder lägga nationalitet kan vara en vilse ledande manöver/uppgift. Man vill inte röja sig och vad man kan /vet. Spekulation från din egen sida Rickard. Samt att du besitter inte mer kunskap om Tritons agerande annat än att du också antar / Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 26 september 2013, 18:51

Thule2 skrev:Att man inte kan veder lägga nationalitet kan vara en vilse ledande manöver/uppgift. Man vill inte röja sig och vad man kan /vet. Spekulation från din egen sida Rickard.
Fast den teorin är så otroligt långsökt och man får gärna om man önskar driva den bemöta Ola Frithiofsons tidigare inlägg om möjligheter till omfattande manipulation av statliga utredningar. Om det är något som verkligen är klart i denna fråga så är det att inga bevis finns mot sovjetiska intrång. Kan ni påvisa någon som ens antyder detta?

Och vad skulle denna "vilseledande manöver" kunnat bestå i att från Carl Bildts sida flera gånger öppet peka ut Sovjet som skyldig, sedan sända sin analyschef till Moskva med minkinspelning för att förhandla i flera år, och som slutligen slutar i ett in- och utrikespolitiskt misslyckande för Carl Bildt själv. Vilseledande - eller möjligen förvirrande - ja det får man väl nog ändå säga att det var på något sätt..
Thule2 skrev:Samt att du besitter inte mer kunskap om Tritons agerande annat än att du också antar
På vilket sätt menar du? Jag kan självklart bara notera vad jag upplever som troligt utifrån en sådan begränsad konstruktion samt utifrån alla andra kända fakta både kring den och kring ubåtsfrågan i stort. Att Triton-2 får en enormt uppförstorad betydelse i diskussionerna på Skalman, men i övrigt knappt nämns beror med stor sannolikhet på att man i andra sammanhang förstår det orimliga i denna som huvudkandidat för 80-talets miniubåtskränkningar.

Jag har respekt för att du känner stort förtroende för Lars Gyllenhaal och Joakim von Braun, men de är ju båda medlemmar på forumet och ska väl förhoppningsvis snart kunna visa vilken grund de haft för olika påståenden.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 26 september 2013, 20:02

Jo, men det är ju återigen din bedömning , du har ju inga bevis heller för dina teorier / MVH Thule

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av FNP » 26 september 2013, 20:11

Kent skrev: Visst är det skillnad på 80 talets utrustning och dagens men så dåliga bilder som de som visas ovan från Härvinge hade i alla fall inte vi fått med vår utrusning 1992.
Det föreligger ju vissa skillnader i kravspecifikationer mellan en sonar för ubåtsjakt (krigsmateriel) och en sonar för fiske avsedd att kunna hanteras av lekmän.

Den sonar som FM använde ovan byggde på en kravspecifikation från sent 70-tal optimerad mot bottenobjekt och beställd för leverans från tillverkaren 1983-84 "grafikmässigt" ligger den alltså mer än 10 år efter än en komersiell sonar anno 1992.
Det fanns heller aldrig något krav att leverera "snygga bilder" vilket dessutom kostade på den tiden.

Grafik är dock inte prestanda utan det intressanta är naturligtvis den verkliga prestandan på utrustningen och ytterst personalens färdighet i att kunna handha densamma.
Kent skrev: Att försvaret mörkar mycket är självklart, som jag skrivit tidigare i tråden så vet jag att flera rullar med film med fina bilder på ubåtar i övervattensläge skickats till försvaret, dessa är väl förmodligen borta nu precis som alla andra bevis som inte passade in i "vilken fiende" som kränkte oss.
Jaså, det vet du.
Kent skrev: Sedan är det också så att flera mycket stora fiskebåtar delägdes utan försvaret just för att kunna användas vid t.ex. ubåtsjakt och dessa hade en mycket fin utrustning som bekostades av staten. De var skyldiga att vara med på vissa övningar och direkt infinna sig vid larm osv.

Flera utav dessa fiskebåtar är ännu aktiva men har bytt ut mycket av utrusningen givetvis.
I samband med detta kan följande tilläggsinformation kanske intressera forumet.
FUK = Fartygs Uttagnings Komissionen var ansvarig för att ta ut och krigsplacera civila fartyg för totalförsvarets behov. Under efterkrigstiden var periodvis i princip alla rikets bogser- och fiskefartyg krigsplacerade.
Så sent som i slutet av 80-talet var i princip alla svenska fiskebåtar byggda i trä alltjämt uttagna för att i krig aningen tjänstgöra som HS = Hjälpminsvepare eller Bv Min dvs bevakningsbåtar vid mineringar.
Den tekniska utvecklingen avseende komersiella sonarer under 80-talet tillsammans med omsättningen av den svenska fiskeflottan gjorde att ett smärre antal nybyggda fiskefartyg (även stålfartyg) också togs ut för att i krig tjänstgöra som HV Ubj = Hjälpvedettbåt ubåtsjakt.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Skriv svar