Svensk aktivitet i Baltikum.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av MD650 » 15 april 2012, 22:51

Såg en dokumentär eller om det var en dramaserie där bl.a. svensk eller svensk anställd personal landsteg i Baltikum från torpedbåt som kördes av en tysk.
Syftet som jag förstod var att bedriva underrättelseverksamhet.
Bedrev Sverige underrättelseverksamhet och i så fall hur länge? 50, 60 och 70-talet??
:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av millgard » 15 april 2012, 23:10

Varför skulle det ha upphört?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av MD650 » 15 april 2012, 23:15

millgard skrev:Varför skulle det ha upphört?
Det är en annan frågeställning.
Jag funderade mest kring tiden 50-talet med dragning en bit in på 60-talet.
:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av millgard » 15 april 2012, 23:18

Uppenbarligen gjorde man ju det (tänker på catalinan etc) men allt beror väl på hur man definierar saken. Signalspaning har man ju bedrivit alltsedan dess och det är ju inte ens hemligt numer. Men om definitionen är svensk personal på sovjetisk mark torde det vara svårare att få svar på...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av MD650 » 15 april 2012, 23:23

millgard skrev:Uppenbarligen gjorde man ju det (tänker på catalinan etc) men allt beror väl på hur man definierar saken. Signalspaning har man ju bedrivit alltsedan dess och det är ju inte ens hemligt numer. Men om definitionen är svensk personal på sovjetisk mark torde det vara svårare att få svar på...
Jo, det var mer ur ett markperspektiv jag funderade.
Signalspaningen är ju känd.
Det gick ett debattprogram med Jan Guillo för ett antal år sedan där han genomförde ett "spel" med olika befattningshavare där det bl.a. "landsattes" svensk personal i Baltikum. Fiktivt eller med någon reell bakgrund?
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Rickard » 15 april 2012, 23:44

MD650 skrev:Det gick ett debattprogram med Jan Guillou för ett antal år sedan där han genomförde ett "spel" med olika befattningshavare där det bl.a. "landsattes" svensk personal i Baltikum. Fiktivt eller med någon reell bakgrund?
På 50-talet gjordes ju ett antal landsättningar av exilbalter med till synes ganska förödande resultat för dessa, men tänker du på svenska förband?

Det finns ju gamla spännande rykten om att flottans attackdykare ibland simmande in från ubåt och gick iland längs baltiska kusten och stal vägskyltar och annat, men jag tycker nog det låter lite för dramatiskt..

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av MD650 » 15 april 2012, 23:46

Rickard skrev:
På 50-talet gjordes ju ett antal landsättningar av exilbalter med till synes ganska förödande resultat för dessa, men tänker du på svenska förband?
Det var nog det som den första filmen handlade om.
Svenska förband har det nog inte varit väl men kanske någon form av underrättelseverksamhet.
:)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Wedman » 16 april 2012, 19:49

Det här är mycket intressanta frågor. Jag har inte själv fått någon hemligstämplad information under GU (däremot hört en del rövarhistorier från vår 1:O som började sin karriär som attackdykare i Flottan.) En del finns dock faktiskt publicerat.

I Lennart Anderssons bok Bortom horisonten - Svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946-1952 kan man läsa om svensk flygspaning där man bland annat flög över och fotograferade möjliga robotbaser på Ösel 1948-49. Med S 31 Spitfire fotograferades alla viktigare hamnar i Baltikum (men inte nödvändigtvis efter gränskränkning i alla fall) 1948-50.

Andra uppseendeväckande redogörelser finns i FOKK 18 (Vi levde i verkligheten - Marinens operationer och taktik under det kalla kriget.). Där kan man läsa (sidorna 43-44) att svenska ubåtar in på 1990-talet övade inträngning på andra sidan för att ta fotografier av hamnar i Baltikum och för att öva inskjutning av torpedminor:
När jag var ubåtschef i början av 90-talet så ärvde jag det här taktiska mönstret. Då hade man slutat att fotografera, men däremot så gjordes inträngningar i underrättelsesyfte. Det egentliga taktiska syftet med det var att lära ubåtscheferna att operera på andra sidan där det skiljer sig dramatiskt vad gäller taktiskt uppträdande med tanke på geografin och bottentopografi osv. Dessutom så övades det, rätt omfattande, med att skjuta in minorna. Jag kan bara bekräfta att dessa övningar levde ända in på 90-talet.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Rickard » 16 april 2012, 21:46

Wedman skrev:Andra uppseendeväckande redogörelser finns i FOKK 18 (Vi levde i verkligheten - Marinens operationer och taktik under det kalla kriget.). Där kan man läsa (sidorna 43-44) att svenska ubåtar in på 1990-talet övade inträngning på andra sidan för att ta fotografier av hamnar i Baltikum och för att öva inskjutning av torpedminor:
Jag hade också läst det där och letade faktiskt efter just den sekvensen i går kväll bland mina FOKK-böcker, men jag hittade det inte. Jag minns att det kändes som något som inte "borde" kommit med, här exponerades plötsligt något sannolikt ytterst känsligt och hemligt.

Visst står personen som gör uttalandet som "okänd" i texten?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Wedman » 16 april 2012, 21:58

Rickard skrev:Jag hade också läst det där och letade faktiskt efter just den sekvensen i går kväll bland mina FOKK-böcker, men jag hittade det inte. Jag minns att det kändes som något som inte "borde" kommit med, här exponerades plötsligt något sannolikt ytterst känsligt och hemligt.

Visst står personen som gör uttalandet som "okänd" i texten?
Jo, jag instämmer till fullo. Samtidigt borde det kanske inte vara så förvånande genom att just förmågan till dolt uppträdande är en av de stora fördelarna med ubåtar.

Personen står mycket riktigt som "okänd".

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Rickard » 16 april 2012, 22:06

Wedman skrev:Samtidigt borde det kanske inte vara så förvånande genom att just förmågan till dolt uppträdande är en av de stora fördelarna med ubåtar.
Jo, absolut, det är väl mest att det är en betydande politisk skillnad på att ha svenska ubåtar som vid behov dolt kan bekämpa fientlig invasionsflotta jämfört med att själv utföra kränkningar under fredstid. :)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av JohnT » 16 april 2012, 22:27

Rickard skrev:
Wedman skrev:Samtidigt borde det kanske inte vara så förvånande genom att just förmågan till dolt uppträdande är en av de stora fördelarna med ubåtar.
Jo, absolut, det är väl mest att det är en betydande politisk skillnad på att ha svenska ubåtar som vid behov dolt kan bekämpa fientlig invasionsflotta jämfört med att själv utföra kränkningar under fredstid. :)

Så trevlig att det har kommit fram i något som är lite mer faktagranskat än ryktesvägen.
FOKK tar ju knappast in en sådan text om det inte var baserat på fakta.

Själv hade jag hört rykterna och frågade en historiskt intresserad sjöofficer om man skulle kunna hitta några spår av inträngningar i loggböckerna.
Det som förvånade mig i svaret var hur snabbt han svarade och hur väl han kände till rutinen.
Han behövde varken dra sig till minnes eller hämta andan för att ljuga ihop något utan svarade direkt -

"Under sådana operationer stänger man loggboken och för en "egen journal" som sedan levereras till uppdragsgivande organisation" (läs must).
Men jag fattade inte att det var så vanligt eller så sent i tiden som texten i FOKK får det att låta.


För mig är detta verkligen ett bra argument för att man inte ska sänka främmande ubåtar på svenskt vatten,
då kanske dom börjar sänka svenska ubåtar på deras territorialvatten.
Om ni tycker jag är sarkastisk så läs gärna "Blind mans bluff" om det Amerikanska Ubåtskränkningarna mot Sovjet,
det mest remarkabla i den boken är att Amerikanarna var övertygade om att man inte försökte döda varandra.
Man förolämpade varandra genom att smyga upp bakom och bränna på med aktiv sonar med andemeningen "hade det varit krig hadde jag dödat dig" men inte på allvar att sänka varandra.
men väl vansinniga chickenraces om vem som girar sist osv...


mvh
/John

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Robert Lindqvist » 17 april 2012, 15:25

Kunskaperna verkar vara mycket magra om vad som verkligen försegick, men sammanfattningsvis kan man beskriva händelserna så här.

Operationerna startar 1943 på direkt order av ÖB. C-byrån, som då var Sveriges hemliga spioneri rekryterade flyktingar från Baltikum för själva genomförandet. Syftet var att undersöka möjligheten av att upprätta hemliga radioförbindelser mellan Baltikum och Sverige.

Den första operationen startade från Burgsvik på Gotland den 16 december 1943 och gick till Litauen. Den misslyckades. man upptäcktes tidigt och kunde med nöd och näppe ta sig tillbaks till Gotland.

Under 1944 kom operationerna igång. Man Opererade nu från Ljungarn på Gotland och gick till Lettland. C-byrån utrustar olika grupper av "motståndsmän" med radiosändare och sätter också in egna grupper Baltiska flyktingar som man rekryterat i Sverige. Dock hoppar många av efter som riskerna är så stora.
Till Estland utgår operationerna ofta från Nynäshamn eller från en lantegendom i Gryts skärgård. Några få från Lidingö.

Efter Krigsslutet fortsätter operationerna. Men om möjligt var det nu i ännu större grad högriskoperationer än under kriget. NKVD / KGB hade infiltrerat exilbalterna i Sverige och hade därför relativt god kontroll på vad Svenska underrättelsetjänsten höll på med. En del grupper dödades eller tillfångatogs omedelbart. Man kan anta att de som tillfångatogs tillbringade resten av sina liv i gulag, Andra tvingades bli dubbelagenter och arbeta för Sovjetunionen. De sände och tog emot radiomeddelanden till / från FRA. Meddelanden som i sin tur hjälpte NKVD / KGB att ringa in fler Svenska agentgrupper.

Från Gotland vet man att 60 operationer utgick. Från Nynäshamn, Gryts skärgård och Lidingö saknas uppgifter. Opperationerna från Gotland misslyckades till 50%. Bland annat förliste tio av de tjugo båtar man använde.
Själva underrättelseutbytet för Sveriges del blev av allt att dömma mycket magert. Om något alls.
1957 avslutades operationerna med agentgrupper.

De Balter som riskerade livet och i många fall dog för Sverige behandlades mycket mycket illa. De har aldrig fått något officiellt erkännande från Svenskt håll för sina mycket farofyllda insatser. Medan operationerna pågick fick de ingen ersättning för vad det gjorde.

Det här är en del av Sveriges historia som är dags att stoppa i tvättmaskinen!

//Robert L

källor:
"Det vakande ögat" av Lennart W Frick & Lars Rosander
"Hemliga makter" av Jan Ottosson & Lars Magnusson

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Cuba » 17 april 2012, 17:16

MD650 skrev:Såg en dokumentär eller om det var en dramaserie där bl.a. svensk eller svensk anställd personal landsteg i Baltikum från torpedbåt som kördes av en tysk.
:)
Tror du tänker på "Ramona", en s.k miniserie som gick runt jul 2001-2002 gissningsvis. Manus och regi av Harald Hamrell och Peter Englund. Svt-produktion som tyvärr inte finns utgiven efter att den sändes på tv.

Häger/Villius har gjort en film om samma tema: "Sista båten till Jurkalne". Verkar vara slut hos Svt men hittade den här: http://www.webhallen.com/film/dvd/89489 ... ch_sverige

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svensk aktivitet i Baltikum.

Inlägg av Stilleben » 17 april 2012, 17:38

Cuba skrev:
MD650 skrev:Såg en dokumentär eller om det var en dramaserie där bl.a. svensk eller svensk anställd personal landsteg i Baltikum från torpedbåt som kördes av en tysk.
:)
Tror du tänker på "Ramona", en s.k miniserie som gick runt jul 2001-2002 gissningsvis. Manus och regi av Harald Hamrell och Peter Englund. Svt-produktion som tyvärr inte finns utgiven efter att den sändes på tv.

Häger/Villius har gjort en film om samma tema: "Sista båten till Jurkalne". Verkar vara slut hos Svt men hittade den här: http://www.webhallen.com/film/dvd/89489 ... ch_sverige
Expressen har 2003 en detaljerad artikel om Ramona, http://www.expressen.se/nyheter/verklighetens-ramona/.

Den handlar alltså om Evald Hallisk som 1950 sändes som svensk spion till sitt hemland Estland. Han var då 24 år. Han greps av ryssarna, som alltså var förvarnade, och fick tillbringa 15 år i Sibirien. Han kom sedermera till Sverige och beviljades ett stort skadestånd av den svenska staten.

Sedan ryssarna 1957 riktat en skarp protest mot Sverige med en detaljerad beskrivning av deras agentverksamhet i Baltikum upphörde den tydligen.

Skriv svar