Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 14 juli 2018, 13:34

SPLT 1015 fanns i nio (9) exemplar har jag för mig.
En torr farkost, 16m, föregångare till Piranha och skulle väl enligt uppgift kunna gå från hemmahamnen till målområdet och tillbaka.

Vaggan ovanpå farkosten skulle ju kunna vara lämplig att transportera dykfarkoster i har vi väl gissat?

Och det finns två luckor varav en kan vara dyksluss.

EDIT: Hittade HISuttons artikel om denna,
http://www.hisutton.com/Russian%20X-Craft%20SPLT.html

Fick ni indikation på någon 16m farkost Bomil?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 15 juli 2018, 12:50

När det gäller något spolformat,

Vi har väl Carl Bildt potentiella psyops och MAritalia farkosten, finns det någon indikation på Thules droppformade farkost i Töre 1987?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 15 juli 2018, 15:26

Två värnpliktiga rapporterade en observation av en liten svart spolformad farkost där man tydligt sett två dykare bakom en glasruta, det hade gjort jämförelsen med att man ser någon i en telefonkiosk"

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 16 juli 2018, 01:25

JHAN skrev:
13 juli 2018, 11:12
Fanns det några undervattensinstallationer runtikring Töre (som är allmänt kända) eller var det en operation mot hamn?
Töre är väl den enda djuphamnen i området, tillika skyddad av KA-anläggningen Siknäsbatteriet så bara av den anledningen var den väl intressant att kartlägga på detaljnivå. Huruvida det fanns undervattensinstallationer kring våra hamnar lär det vara svårt att hitta öppna källor till då detta i regel var fallet, beroende på hur man definierar "undervattensinstallationer". Vad gäller norrlandskusten så fanns (finns?) det mer än vad som står i tidningen...

furirjönsson
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 april 2012, 20:15

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av furirjönsson » 16 augusti 2019, 10:22

Lite off topic men en kamrat till mej var med under incidenten och bevakade ett område med bla larmminor.
Mitt i natten när han och en kollega var larmstyrka smäller en mina!
Båda springer ut och SER en person i terrängen! Nu jävlar tänker de och vrålar halt till den finske kanotisten som är ute efter en bra bajsplats!
Min polare sa att kanotisten var mycket nära att bli skjuten.

Zered
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 juli 2020, 23:15
Ort: Lund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Zered » 27 juli 2020, 23:43

Det kan låta som en helt otrolig historia, men detta är vad jag var med om. 1987 gick jag kadettskola Övre Norrland i Boden tillsammans med ca 95 andra. Vi som var där hade gjort lumpen i ca 13 månader. Vi var alla utbildade plutonchefer med sergeants grad. På söndagskvällen den 12 eller 19 juli rykte en förpluton från kadettskolan ut till operationsområdet i trakten kring Töre hamn, var vet jag faktiskt inte. Den grupp som jag tillhörde, anlände på måndagen den 13 eller 20 juli och blev nästan direkt skickade till en ö för att avlösa en skyttegrupp ur I 22:s beredskapskompani. Vi var 6-8 soldater, tror jag, och rustade för krig. Gruppchefen var en fänrik. Med oss till ön hade vi förutom våra AK 4:or med skarpa skott i våra fyra magasin varav ett alltid skulle sitta i, ett GRG (granatgevär) med tillhörande granater så som spränggranater och pansarspränggranater. Vi fick även ut en låda handgranater. För att kunna spana mot ubåten och dokumentera vad vi såg hade vi fått en observationskikare och en kamera. Vår uppgift var att spana från vår ö in mot Töre hamn. Till höger om oss hade man lagt ut ett ubåtsnät, antagligen var det alldeles för grunt till vänster om oss för att en ubåt skulle kunna ta sig ut i undervattensläge. Den ubåt som fanns var alltså instängd.

21.00 gick jag på mitt pass. Jag har för mig att vi hade överlappande pass så den jag skulle vakta med hade suttit sedan 20.00. Klockan 21.00 hade man hört metalliska ljud från höger. Antagligen försökte ubåten ta sig ut, men ubåtsnätet satte stopp för det. Ca 21.10 upptäckte jag med hjälp av observationskikaren vågsvall. Jag såg framför för att se om det var en båt som orsakade vågsvallet. Det var även lite vitt skum i vågsvallet. När jag kunde konstatera att det inte var en båt som orsakade vågsvallet anmälde jag till min stridskamrat var ubåten var så att han kunde börja fotografera. Vi följde vågsvallet i ca 3 min och tog runt 20 foton. En liten stund senare fick vi in polska eller ryska på vår kommunikationsradiotelefon. Det var två meddelande från någon och svar från någon annan. Därefter var vi utsatta för radiostörning. Kommunikationsradion gick inte att använda under några minuter. En timme senare får vi in amerikanska röster på vår radio. Vad jag kommer ihåg av den radiosändningen var att de sa – Råneå. Nu i efterhand tror jag att det var Romeo. När vi efter ca en vecka kom tillbaka till Boden blev min stridskamrat och jag uppkallade till underrättelseavdelningen. Där kunde man konstatera att det var ett periskop på bilderna. Senare på kvällen dök det upp ett gäng högre officerare som ställde en massa frågor och som ville att jag skulle rita in på en karta var jag sett ubåten. Antagligen tog de med sig filmen från kameran
Morgonen efteråt kom skyttegruppen från I 22 tillbaka och vår grupp förflyttades till Fo-staben i Kalix.

Onsdagen två dagar senare utgjorde jag och en annan sergeant larmstyrka. Vi skulle om något hände vara tidigt ute och utföra ett uppdrag. Under mitt pass så skriker någon - Larmstyrkan till helikopterplattan. Jag tog min utrustning och sprang ut. Min stridskamrat som jag gick larmstyrka med hittade inte sin hjälm och därför kom han aldrig med. Nere vid helikopterplattan stod en startklar helikopter och fem andra och viftade. Jag sprang ner hoppade in i helikoptern tillsammans med två andra sergeanter, en fänrik och två hundförare. Helikoptern lyfte. Vi gick ner på två till tre platser innan vi landande och urlastade. Där delades vi upp i två grupper. I min grupp var vi två sergeanter och en hundförare. Uppgiften var att man hade sett uniformerade män i skogen. Vår uppgift var att leta reda på dem och ta dem till fånga. Efter en stunds letande stannade hundföraren. Hunden markerade att det var något i närheten. Vi hade kommit fram till en glänta. Vi rapporterade uppåt och inväntade order. Hundföraren hade kommunikationsradio. Den andre sergeanten och jag gick i eldställning, d v s gjorde oss klara för strid, i väntan på order. Efter en ca 1-2 minuters väntan fick vi order att avbryta och återgå till en samlingsplats för transport tillbaka till Kalix.

Ett halvt dygn senare blev min grupp utskickade För att upprätta en bevakningsplats. Tidsperspektiven blir svåra när det i stort sett är ljust dygnet runt. Tältet sattes upp och en stridskamrat och jag skickades iväg för att hugga ner slanor som vi kunde maskera med. Trött efter en natts sökande och senare patrullerande på Fo-stabens område gjorde att jag inte var alltför skärpt. Med en kniv i handen slant jag och satte kniven i mitt knä istället för i stammen. Där tog min ubåtsjakt slut. Jag skickades via ett sjukhus till en stab där jag de resterande dagarna satt och lyssnade på kommunikationsradio och gjorde förbindelseprov.


Det jag såg var vågsvall som gjordes av något under vattenytan och som höll någorlunda jämn takt och på samma djup i ca 3 minuter och som vid en granskning visade ett periskop. När undervattensfarkosten stannade och gick ner på botten kunde jag dessutom se två ringar på vattnet.
När vi kom tillbaka till Boden blev jag uppkallad till en underrättelseavdelning på andra sidan gatan, från I 19 räknat och utfrågad av två underrättelseofficerare som bekräftade efter intervjun att vi fotograferat en ubåt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av sonderling » 28 juli 2020, 07:03

Väldigt spännande vittnesberättelse. Jag tillhörde en av beredskapssoldaterna från I22. Jag tror inte det var just min grupp du avlöste för jag har för mig att det var soldater från Boden men vi var ju utplacerade gruppvis lite här och där i Skärgården.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28322
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Hans » 28 juli 2020, 12:45

Zered skrev:
27 juli 2020, 23:43
Intressant berättelse
Välkommen, och tack för läsningen.

MVH

Hans

Zered
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 juli 2020, 23:15
Ort: Lund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Zered » 28 juli 2020, 19:04

Kadettskolan gick i Boden detta år, så vi kom från Boden. Så det kan varit vi som avlöste er.

Bomil
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 oktober 2017, 07:32
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Bomil » 8 oktober 2020, 13:41

@ Zered, Intressant med samstämmiga berättelser, de bygger på liknande erfarenheter, vi var många i Töre 1987, vi får se hur många fler som dyker upp här, på detta forum är vi iaf 3 st.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av sonderling » 9 oktober 2020, 07:15

Zered skrev:
28 juli 2020, 19:04
Kadettskolan gick i Boden detta år, så vi kom från Boden. Så det kan varit vi som avlöste er.
Ja ehh visste inte om jag skulle svara för vi eeehhh tyckte att de som avlöst oss inte var direkt fältmässiga. Vilket vi upptäckte när vi kom tillbaka. Man hade tex grillat korv på den högsta punkten (signal eld?) och i OP:na så låg det porrtidningar.
Så jag tänker att det kanske var några andra.... :?

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av mrsund » 9 oktober 2020, 08:22

sonderling skrev:
9 oktober 2020, 07:15
Zered skrev:
28 juli 2020, 19:04
Kadettskolan gick i Boden detta år, så vi kom från Boden. Så det kan varit vi som avlöste er.
Ja ehh visste inte om jag skulle svara för vi eeehhh tyckte att de som avlöst oss inte var direkt fältmässiga. Vilket vi upptäckte när vi kom tillbaka. Man hade tex grillat korv på den högsta punkten (signal eld?) och i OP:na så låg det porrtidningar.
Så jag tänker att det kanske var några andra.... :?

Sonderling
Klassiker!

Grodmansfot
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 januari 2022, 20:21
Ort: Holmegadd

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Grodmansfot » 10 januari 2022, 20:52

Kan bekräfta det mesta som youtubeklipps intervjuven uppger. Låg inne samtidigt som honom.

kabeX780lgb
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 mars 2022, 22:55
Ort: Norrköping

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av kabeX780lgb » 14 mars 2022, 13:07

Det har vart en intressant tråd att läsa. Kan bara instämma med grodmansfot,vi var ett härligt gäng i tredje grupp.

Skriv svar