Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 29 juni 2017, 15:49

Jo jag har hört av många att man projicerade både ett och annat efter ett antal dygn i busken" uppe i Töre ! Men allt var ju inte bara hjärnspöken
som sagt . Det fanns ju en annan aspekt, och våglängd på det ryska radio rösterna också :wink:

Tack Sonderling , boken är under skrivande sedan drygt ett år bakåt, men det har tillkommit så mycket nytt under resans gång, så jag omarbetar visst material . MVH Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 30 juni 2017, 05:43

Att beskriva Sven -Ove Granbergs uppgifter som att det kommer ut för att det råder nyhetstorka" är rent kränkande . Han skulle alltså inte ha belägg för vad han uttalar . Det är så här uppgifter som kommer ut behandlas. Först klagar man på att ingen berättar, så när någon berättar , eller skriver böcker so. tex Nils Ove Jansson, Bengt Gustavsson m.fl då tas uppgifterna inte för vad det är, utan det är säkert felaktiga eller på något vis manipulerade. I detta fallet berodde dem på nyhetstorka " //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 30 juni 2017, 08:38

Vi kan ju för ordningen skull ägna lite intresse åt en liten del av det uppgifter och rapporter som finns tillgänliga.
För om man vill hitta så finns det saker som är offentligt !

1962 23:e Augusti övade jagarflottiljen ( Halland, Östergötland, Hälsingland )norr om Fårö .Man skulle bevaka provskjutning av ny sjörobot .
Främmande ubåt kommer in i övningsområdet, och avlägsnar sig ej förrän man gjort vapeninsats.

1966 bedrevs jakt på främmande ubåt på Västkusten, Sverige hade fått en ny ledningsorganisation som övades med förband från samtliga försvarsgrenar.
1969 Kfö efter Norrlandskusten , Springaren får hydrofonkontakt med främmade ubåt.

1974 Gotland, Halland och Östergötland på väg att förtöja efter övning, främmande ubåt siktad Kappelhamnsviken, ubåtsjakt i två dygn.

1976 Danziger Gatt Kfö, Sjöormen får meddelande från Sis - kompani Sovjetisk X-bands radar typ Snoop Plate tre distansminuter öster om territorial vatten gränsen höjd med Danziger Gatt. Konstaterad främmande ubåt.

1980 södra Blekinge , Halland på hemväg efter övning, främmande ubåt siktas utanför Hasslö. Ubåten gick i sick sack för att få jagaren att taåppa kontakten. Ubåtsjakt under två timmar. Sovjetisk hydrofonboj bärgad .

1980 18:e September Huvudskär -Utö främmande ubåt på svenskt vatten söder om Huvudskär, ubåtstypen kunde med säkerhet fastställas som Whiskey ubåt .
Ubåtsjakten pågick i 20 dygn. 5:e Oktober kommer ett polskt ubåtsbärningsfartyg vid Hoburgen, runt fartygen låg en ring av öststatstrålare. Svenskt spaningsflyg rapporterade två Polska Whiskey ubåtar varav en skadad.
Jagaren Halland avfyrade en stridsladdad antiubåts raket mot den kränkande ubåten på 800 meters håll, vilket troligtvis sattden ena Whiskey ubåten ur stridbart skick.

1981 Gåsefjärden

1982 Hårsfjärden

1983 Sundsvall , främmande ubåt Alnö-Granön, bl.a så upptäcktes skador på ubåtsnät, flera optiska observationer.

1983 Töre

1984 Karlskrona Främmande ubåts verksamhet , svensk ubåt följde snorklande främmande ubåt i över en timme.
från den 10:e fram till den 20 Februari så har främmande undervattensverksamhet pågått i den. sk Karlskrona bassängen., med en liten undervattensfarkost och dykare. 27 Mars avbröts operationen.

1987 mekaniska skador på slinngor utanför Kappelhamns viken

1987 Töre

1988 Hävringe , bra hydrofon bild från minjaktfartyget Koster på främmande ubåt

1989 Öxedlösund, Sovjetisk Atlant trålare ankrar på redden utanför och kvarligger ca 24 timmar, två tirbilar parkerar upp en bit från platsen.
Fartyget och tirbilarna lämnar platsen samtidigt morgonen därpå.

Totalt 8 st räddningslungor av samma typ som används på sovjetiska ubåtar har hittats i svensk skärgård på olika platser.
I sovjetisk kortvågsantenn
Sovjetisk nödprioviant, samt sjukvårdmateriel av den typ som används ombord på sovjetiska ubåtar har hittats i svensk skärgård.

Sovjetiska fd. ubåts män har berättat på senare tid att det gjort operationer hos oss.
I en sovjetsik film som beskriver Piranjan berättar man att man varit på operationer i det skandinaviska ländernas vatten.
" Svenskarna försökte i alla fall fånga oss, men lyckades inte"
En rysk ubåts specialist och ingenjör har skrivit i sin bok om att Piranjan blev skadad i Stockholmms skärgård 1988, och belv bärgad från platsen
av eget fartyg.

//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 2 juli 2017, 17:34

Stighult
Först och främst så är det inget nytt i inlägget. Utan i nyhetstorka kommer någon på 30 årsdagen. Rubriksättarna skriver Sovjetubåt, i texten nämns sovjeter som skulle lämna ubåten på ett ställe. I radioinslaget där Sven-Ove Granberg intervjuas nämns överhuvudtaget ingen nationalitet.
Den som gav orden som hänvisas till var Lars-Erik Englund, tyvärr avliden. Så att få ett direkt svar på hur han fick orden kräver grävande.
Men att ordern gavs är ingen nyhet utan har förekommit i tidningar tidigare.
Men är ett typexempel på där order kommit som "alla" vet är från regeringen men där mig veterligt någon aldrig av de högre som gav ordern bekräftat.
Vi har väl i forumet i stort sett slagit fast att ett utsläppande skedde.
Om nu chefen för Milo Nord åker iväg och får order att släppa ut ubåten så bör det väl varit minst ÖB, för vi kan väl utgå ifrån att han inte tog det beslutet själv?

– Alla visste att han kom direkt från regeringen dit han blivit inkallad

Frågan som bör besvaras är - var han på möte hos regeringen, vet vi det?
Om man kommer tillbaka från ett möte med regeringen och säger släpp ut ubåten så kan vi nog utgå ifrån att det kom från regeringen eller hur?
Var det ett möte med ÖB så bör det ju ha kommit från ÖB osv.

Att dom efter 44 dagar visste vad det var för ubåt kan vi nog utgå ifrån är väl rimligt?

Hur visste ubåten att spärrarna brutits?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 2 juli 2017, 18:28

Innanför spärrarna låg tre farkoster från början Jhan en större och två mindre. Dessa fångades upp flera dagar innan man öppnade spärrarna. Med aktiv och passiv sonar . Den stora var ca 16 meter lång. Det två mindre utgick före utsläppet spärrarna eftersom det ej gick ända ner till botten .
Jag skall träffa en person nu till veckan som har mycket att berätta om händelsen i Töre 87, och besitter kunskap från Holmen" och norrut under ca 35 år tid !
//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 3 juli 2017, 06:37


Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 3 juli 2017, 06:53


JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 3 juli 2017, 14:07

16m lång kan nästan bara vara SPLT, mindre farkoster är ju allt mellan proton och sirena, kan tas av SPLT.

Dock är 44 dagar i u-läge länge för den.

Det var aldrig prat om en konventionell ubåt?

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av radon » 4 juli 2017, 23:27

Uthållighet på 44 dygn? Inte en chans. Fundera lite på hur mycket mat och vatten som går åt för 6-8 personer under drygt sex veckor. Tänk då också på vilken liten ubåt det handlar om. Tänk också på att el till de basala funktionerna ombord kräver att motorerna går och laddar batterier med bränsleförbrukning som följd, förutom att de förflyttar sig. Nej, 44 dygn är totalt orimligt! Antingen fanns där ingen ubåt, eller så handlade det om flera olika ubåtar som avlöste varandra.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 8 juli 2017, 14:23

Ja det är där det blir lite klurigt, 44 dagar.

Stämmer antal dygn?

Thule pratar om två små och en 16m farkost.

Nyfiken på en sak, vad hade man för bevis för att det var en ubåt därinne?

Jag tänker nämligen att man kan se ganska bra från lufteb vissa dagar och hade man 44 dagar på sig så kanske det finns bra flygbilder?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 8 juli 2017, 19:15

Vi kan nog utgå ifrån att en SPLT inte höll sig i u-läge i 44 dygn.
En Whiskey skulle också få problem med så många dygn och Piranha var väl inte operativ ännnu, men även om den var det skulle den haft problem.

Har du fått fram något nytt thule?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 8 juli 2017, 19:51

Jo, och vänligen dra inte förhastade slutsatser. Det kan bli fel om vi" utgår i från något utan att veta :wink:
Återkommmer ! //Thule

Brage
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 6 juli 2015, 20:55
Ort: Berlin

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Brage » 9 juli 2017, 01:33

Kul att läsa ubåtstrådar. Rent krasst kan man väl lugnt utgå ifrån att ryssarna, och andra, opererat i våra vatten för att skaffa sig information och för att öva. Allt annat vore ju befängt och rent tjänstefel då Sverige i en storkonflikt var ett rent riskområde ur rysk synvinkel.


Sen har ju politiker en liten annan agenda än militären. Dom har ju andra hänsyn att ta än de grönklädda som bara behöver ägna sig åt teknikaliteten att få träff. Så innan man kallar dom för förrädare ska man kanske ha lite djupare insikt i vilka samtal de fört och vad man vunnit och förlorat på de eftergifter man gjort.... men några sådana diskussioner har inte förts ...

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 9 juli 2017, 18:40

[quote="radon"]Uthållighet på 44 dygn? Inte en chans. Fundera lite på hur mycket mat och vatten som går åt för 6-8 personer under drygt sex veckor. Tänk då också på vilken liten ubåt det handlar om. Tänk också på att el till de basala funktionerna ombord kräver att motorerna går och laddar batterier med bränsleförbrukning som följd, förutom att de förflyttar sig. Nej, 44 dygn är totalt orimligt! Antingen fanns där ingen ubåt, eller så handlade det om flera olika ubåtar som avlöste varandra.[/quote



Splt hade tre mans besättning. En besättning som var specialtränad att uthärda lång tid med mycket små ransoner vatten och mat.
Det här förbanden tränar för övrigt att bo under vatten långa perioder . Detta inte sagt att det bevisar något i Töre historien, men här bestäms det friskt vad som är möjligt eller icke möjligt, men det är få som bryr sig om att söka fakta.

//Thule
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 10 gånger.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 9 juli 2017, 21:20

Du får gärna posta din nya information här på skalman om du vill, vi tillåter det :)

Jag måste läsa in mig på Töre87, har inte hela bilden klar för mig, verkar dock ganska klart att det var sovjetisk farkost som stängdes in

Skriv svar