Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 28 juni 2017, 11:41

Det finns ju för helvete, har du inte fattat det?, men det får inte offentliggöra det, för det är sekretess belagt av vår regering. //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 28 juni 2017, 12:00

Och du kan ju i förlängningen tänka dig , vad skulle resultatet bli av ett offentliggörande. Man har gått flera av sina egna bakom ryggen, man har lagt munkavle på sin egen försvarsmakt, man har tillsatt utredningar med av Sossarna handplockade delegater som har suttit och utrett vad man redan visste . Men det skulle se ut som att man inte visste, allt för att hålla god min med Moskva och rädda sina KAMRATER" i partiets innersta krets !
Ha alla "sosseaffärer i bakhuvet då du funderar på uv kränkningarna, vem fixade Cats Falk, vem fixade Algernon, vem fixade Boforsffären, vem lajade med Stasi och KGB under bordet, vem drog igång Saudi affären, och nu senast man höll en röstning i FN hemlig, bara Sossar kan agera på det viset.
Men allt för att rädda ansiktet utåt //Thule

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Solkungen » 28 juni 2017, 12:33

Thule3 skrev:Det finns ju för helvete, har du inte fattat det?, men det får inte offentliggöra det, för det är sekretess belagt av vår regering. //Thule
Vilket är min poäng. Stämmer era uppgifter är politikerna och generalspersonerna landsförrädare och även om det leder till åtal för uppgiftslämnarna så blir straffen låga eller inga alls, och de kommer att hyllas. Vad är de rädda för, egentligen?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stighult » 28 juni 2017, 12:38

Thule3 skrev:
Stighult skrev:Problemet med det mesta som hände är att "alla" vet vad som hände. Men få sitter på sanningen.


Alla som var ansvariga för eftergifterna gentemot Sovjet vet vad som hände, och det är ryggradslösa politiker, man kan ju stillsamt fundera hur det hade gått med U-137 och en Socialdemokrat som statsminister, då hade vi nog fått läsa om en Taxi båt på grund i Karlskrona, och så hade man sopat det hela under mattan ! Även om alla sett att det var en sovjetisk ubåt. //Thule
Har ju "grottat" ned mig i Hårsfjärden. Och då dyker ju Operation Notvarp upp, med Emil Svensson som huvudansvarig.
Av det jag hittar så har den bestått i huvudsak av Kustartilleriet utan någon större inblandning av flottan, frågan är ju varför?
Gång på gång i samband med ubåtsjakter är den som ger order om att avsluta eller inte gå så hårt fram Bror Stefenson.
Så är det någon som sitter på svaren så är det Bror Stefenson. Frågan blir ju vem som gett honom "order".
Påstår inte att han agerat fel utan att där finns en som troligtvis sitter på svar.

Under 80 talet framförallt, offrade militärer sina familjer och även sig själva genom orimliga övertidsuttag, indragna semestrar, kraschade äktenskap. Blev hånade offentligt i press och bland allmänhet. Det är inte bland dem sanningen hittas. Utan det är bland några av få inom den högsta militära ledningen sanningen finns.

Och bara för att slippa tjatet om Sovjet. Helt klart så skulle de angripa Sverige vid en väpnad konflikt med Nato/USA, det är ju bara att titta på en karta så begriper man det. Men glöm inte bort att båda sidorna ville föra "kalla kriget" utanför sitt egna territorium och då tillhörde vi ett av de länder som passade bra. Så Nato/USA var nog lika intresserade av vad som hände i Sverige.
Senast redigerad av 1 Stighult, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 19 juni 2002, 17:20
Ort: Norrbotten

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Wilja » 28 juni 2017, 12:44

Nå, underrättelsechefen för insatsen Sven-Ove Granberg har nu berättat en del av vad han vet. Låt se om han som gav ordern, chefen för dåvarande Militärområde Nord, General Lars-Erik Englund också lättar på förlåten och berättar sin del.
– Alla visste att han kom direkt från regeringen dit han blivit inkallad, berättar Sven-Ove Granberg. Sådana order kräver dessutom beslut på högsta politiska nivå.
http://hbwebben.se/99559-2/
Senast redigerad av 1 Wilja, redigerad totalt 28 gånger.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stighult » 28 juni 2017, 12:51


Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Solkungen » 28 juni 2017, 13:42

Stighult skrev:
Thule3 skrev:
Stighult skrev:Problemet med det mesta som hände är att "alla" vet vad som hände. Men få sitter på sanningen.


Alla som var ansvariga för eftergifterna gentemot Sovjet vet vad som hände, och det är ryggradslösa politiker, man kan ju stillsamt fundera hur det hade gått med U-137 och en Socialdemokrat som statsminister, då hade vi nog fått läsa om en Taxi båt på grund i Karlskrona, och så hade man sopat det hela under mattan ! Även om alla sett att det var en sovjetisk ubåt. //Thule
Har ju "grottat" ned mig i Hårsfjärden. Och då dyker ju Operation Notvarp upp, med Emil Svensson som huvudansvarig.
Av det jag hittar så har den bestått i huvudsak av Kustartilleriet utan någon större inblandning av flottan, frågan är ju varför?
Gång på gång i samband med ubåtsjakter är den som ger order om att avsluta eller inte gå så hårt fram Bror Stefenson.
Så är det någon som sitter på svaren så är det Bror Stefenson. Frågan blir ju vem som gett honom "order".
Påstår inte att han agerat fel utan att där finns en som troligtvis sitter på svar.

Under 80 talet framförallt, offrade militärer sina familjer och även sig själva genom orimliga övertidsuttag, indragna semestrar, kraschade äktenskap. Blev hånade offentligt i press och bland allmänhet. Det är inte bland dem sanningen hittas. Utan det är bland några av få inom den högsta militära ledningen sanningen finns.

Och bara för att slippa tjatet om Sovjet. Helt klart så skulle de angripa Sverige vid en väpnad konflikt med Nato/USA, det är ju bara att titta på en karta så begriper man det. Men glöm inte bort att båda sidorna ville föra "kalla kriget" utanför sitt egna territorium och då tillhörde vi ett av de länder som passade bra. Så Nato/USA var nog lika intresserade av vad som hände i Sverige.
Tvärtom, generalerna vet men de kniper för de är medskyldiga. Ska någon slags sanning fram så måste man få folk med lägre grader att prata, prata om vad de sett om och om "vansinniga" order efter det.
Även om det konspirerades bland de högst ansvariga så vägrar jag att tro att de kan ha förmått folk på alla nivåer att aktivt svära sig till den. Men det behövs detaljer, både i observationer och i mottagna order. Tidpunkter och från vilka befäl order mottagits.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stighult » 28 juni 2017, 15:29

Solkungen skrev:
Tvärtom, generalerna vet men de kniper för de är medskyldiga. Ska någon slags sanning fram så måste man få folk med lägre grader att prata, prata om vad de sett om och om "vansinniga" order efter det.
Även om det konspirerades bland de högst ansvariga så vägrar jag att tro att de kan ha förmått folk på alla nivåer att aktivt svära sig till den. Men det behövs detaljer, både i observationer och i mottagna order. Tidpunkter och från vilka befäl order mottagits.
Ok, vi kan dra exemplet Mälsten där Kviman som befälhavare över minlinjen hindrades att skjuta av minorna. Den som kan ses som ansvarig till det beslutet var Stefenson. Rätt eller fel har jag ingen åsikt om. Däremot om man ville skada/sänka en ubåt hade det varit ett bra läge enligt Kviman.
I just fallet med minorna vid Mälsten har det skrivits hur mycket som helst och där kan vi nog säkerställa att militären var Bror Stefenson.
Sen om det var ett vettigt eller inte vettigt beslut kan nog diskuteras. Stefenson har ju på frågan nekat att han fått någon order från politiskt håll utan vidhåller ju säkerhetsaspekten för civila. Medans Kviman på plats menade på att det inte var bekymmer med säkerheten.

Hofsten och UTÖ-incidenten. Hofsten hade gafflat in en ubåt men fick order att lägga sjunkbomberna vid sidan om ubåten, men lite full i fan skyllde han på osäker träffsäkerhet vilket innebar att han troligtvis skadade en Polsk Whisky-ubåt. Har inte kollat upp det men ordern om att inte lägga sjunkbomberna rätt på Ubåten har jag för mig kom från Stefenson
.
Karlskrona var det 84? Avslutades väl också med Stefenson som gav order att dra ned och in jakten?

Töre som nu kom upp igen slutade mot de lokala militärernas vilja med ett högre befäl som satte stopp.

Fanns ett fall i Holmögadd där det bland de närvarande militärerna på plats påstods att det tagits bra bilder på en miniubåt. Högre befäl/ledning tog hand om bilderna som sedan försvunnit.

Vid någon av ubåtsjakterna efter Norrlandskusten minns inte vilken, låg väl Ubåtsjaktstyrkan i Härnösand på semester men återkallades inte utan de lokala styrkorna på plats fick hålla på ett tag innan de fick order att avsluta.

Finns åtskilliga exempel på händelser där förhållandevis höga befäl haft en åsikt. Men fått order från de högsta befälhavarna att hålla inne, trappa ned eller avsluta.

Så om de högsta befälhavarna tog besluten själva eller order från någon annan högre upp, krävs det att de kläcker ur sig vad som hände.
Skaran av dem som sitter på svaren är nog rätt liten och begränsad.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 28 juni 2017, 17:00

Töre tog slut för att order kom från regeringen att sätta stopp, att generaler eller andra kniper är för att det har tystnadsplikt.
Att nationalitetsfrågan aldrig kom fram var för att vår regering gav eftergifter till ryssarna och det skall under inga omständigheter få komma fram.
Sosse maffian har dragit hela svenska folket vid näsan, och det är svårsmält för många , men tyvärr så är det sanningen. Och man har tvingat andra med på tåget. Men det är inte första gången , och antagligen inte sista heller. Nu står Löven och kliar kineserna på ryggen, en diktatur som vi skall värna goda relationer med, jag blir spyfärdig !

//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av JHAN » 28 juni 2017, 17:38

Vad i hela helvete 8O

Har ni läst artikeln Wilja postade, det är ju inte direkt killen i periferin som pratar här utan insatschefen...

Vilket jädra språngstoff för Töre var en av de kränkningar som jag på allvar trodde att det var en instängd NATO ubåt.

Vad gör det med utsläppandet vid mälsten tex?

Jag kallar fortfarande detta för realpolitik, kul att folk börjat prata, hoppas fler öppnar upp så smått.

Oceanexplorer har fler på gång

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stighult » 28 juni 2017, 18:42

JHAN skrev:Vad i hela helvete 8O

Har ni läst artikeln Wilja postade, det är ju inte direkt killen i periferin som pratar här utan insatschefen...

Vilket jädra språngstoff för Töre var en av de kränkningar som jag på allvar trodde att det var en instängd NATO ubåt.

Vad gör det med utsläppandet vid mälsten tex?

Jag kallar fortfarande detta för realpolitik, kul att folk börjat prata, hoppas fler öppnar upp så smått.

Oceanexplorer har fler på gång
Först och främst så är det inget nytt i inlägget. Utan i nyhetstorka kommer någon på 30 årsdagen. Rubriksättarna skriver Sovjetubåt, i texten nämns sovjeter som skulle lämna ubåten på ett ställe. I radioinslaget där Sven-Ove Granberg intervjuas nämns överhuvudtaget ingen nationalitet.
Den som gav orden som hänvisas till var Lars-Erik Englund, tyvärr avliden. Så att få ett direkt svar på hur han fick orden kräver grävande.
Men att ordern gavs är ingen nyhet utan har förekommit i tidningar tidigare.
Men är ett typexempel på där order kommit som "alla" vet är från regeringen men där mig veterligt någon aldrig av de högre som gav ordern bekräftat.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 19 juni 2002, 17:20
Ort: Norrbotten

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Wilja » 29 juni 2017, 00:03

Stighult skrev: Först och främst så är det inget nytt i inlägget. Utan i nyhetstorka kommer någon på 30 årsdagen. Rubriksättarna skriver Sovjetubåt, i texten nämns sovjeter som skulle lämna ubåten på ett ställe. I radioinslaget där Sven-Ove Granberg intervjuas nämns överhuvudtaget ingen nationalitet.
Den som gav orden som hänvisas till var Lars-Erik Englund, tyvärr avliden. Så att få ett direkt svar på hur han fick orden kräver grävande.
Men att ordern gavs är ingen nyhet utan har förekommit i tidningar tidigare.
Men är ett typexempel på där order kommit som "alla" vet är från regeringen men där mig veterligt någon aldrig av de högre som gav ordern bekräftat.

Tycker nog att underrättelsechefen vid insatsen är "högre" och som sådan ytterst väl insatt i händelserna. Nytt är att Lars-Erik Englund som i egenskap av befälhavare över Militärområde Nord gav ordern om eld upphör kom direkt från Regeringen dit han blivit inkallad. Kalix försvarsområde lyckades med små resurser och utan hjälp av marinens ubåtsjaktstyrka effektivt innestänga en främmande ubåt med hjälp av robusta timmerspärrar när Regeringen beordrar att öppna spärrarna och släppa bytet i ett avgörande skede.

Ubåtsjakten i Törefjärden brukar i officiella sammanhang kallas för en "ej sannolik kränkning" vilket är mer än upprörande då det förhåller sig precis tvärt om. Har genom åren fått flera förstahandsuppgifter om att man bland annat och påtagligt noga visste vad man hade att göra med och vem. Att man som Sven-Ove Granberg säger bara låg och väntade på att bränsle och förnödenheter skulle ta slut och besättningen ge upp stämmer utmärkt med min information.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 29 juni 2017, 04:56

Precis som du skriver Wilja så visste man vad och vem i Töre 1987 .Jag har ägnat 12 år åt den händelsen, och verkligen grävt" i den.

Men tyvärr så är några här på Skalman så färgade av felaktiga media uppgifter, utkastade uppgifter från det som byggt upp en konspirations historik kring allt va uv kränkningarna i våra vatten under 80 talet gäller så det är närmast att betrakta som fakta resistenta.
Det kan inte acceptera att sovjetiska ubåtar och miniubåtar kränkte svenskt territorium under decennier eftersom personer som har intresse av att
vilseleda och skapa tvivel har fått framstå som det som har den sanna historiken .

Alla påståenden om att te.x U-137 var en felnavigering är ett lysande exempel på hur man förändrar och förvränger fakta.
Man anser sig ha tolkningsföreträde.

//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 29 juni 2017, 08:33

I samband med ubåtsutredningen 2001 så tillsattes en expertgrupp som fick uppdraget att sammanställa och analysera det ca 6500 rapporter som inkommit fram till 1989 .1987 hade Foa fått ett nytt datasystem det sk LEO. Man analyserade 4000 rapporter av dessa 6500.
Av genomgången framgick att det vid 7-8 händelser kan ha varit västubåtar, någon på fritt hav och några eller någon VästTysk ubåt som kommit in på svenskt vatten, och den västtyska regeringen har varit i kontakt med Sverige.
Resultatet presenterades i form av en hemlig handling 2004. 75 % av inrapporterade händelser består av optiska iakttagelser.
//Thule

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av sonderling » 29 juni 2017, 12:35

Gisses har det redan gått 30 år sedan. Jag minns det....ja kanske inte som det vore i går man låg där som Lapplandsjägare och spana men endå.
Många fält dygn blev det.
Thule du borde skriva en bok om det. Jag hade läst den.
Som "vanlig" soldat så pendlade man nog mellan uppfattningen att det var ingenting till att det var ryssar. Jag minns att man satt i sitt OP och lyssnade på ryska radioröster på fältradion. Ofta kvinnliga, vilket ju kunde sätta igång fantasin hos en sexuellt utsvulten ung man. :D

Sonderling

Skriv svar