Rek av hamnen?
Rek av fasta anläggningar i trakten?

Vid kaj då.millgard skrev:Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.
Om en angripare skulle kan landstiga där borde han då kunna komma "i ryggen" på kalixlinjen, så det är ju inte orimligt.millgard skrev:Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.
Som du säger är det rimligt att anta att det var det övergripande syftet.Rickard skrev:
Om en angripare skulle kan landstiga där borde han då kunna komma "i ryggen" på kalixlinjen, så det är ju inte orimligt.
Enligt Wiki Sveriges nordligaste djuphamn vad nu det innebär. Kanske mer än 5 meter? Båtmaffian?MD650 skrev:Dock är, enl. mitt förmenande, hamnen i Töre liten med låg landstigningskapacitet.
Min minnesbild är att det inte är många meter kaj. Vet inte vad som räknas som tillräckligt.Hans skrev: Hur mycket kaj finns det?
MVH
Hans
Om det är kajen som kallas Töre Hamn och ligger längst in mot själva samhället så ser den väldigt liten ut.MD650 skrev: Min minnesbild är att det inte är många meter kaj. Vet inte vad som räknas som tillräckligt.
Det finns en tvåsidig tråd "Ubåtsjakt", viewtopic.php?f=22&t=3382&p=51378 enligt vilken den misstänkta ubåten utsattes för rätt omfattande vapeninsatser. Och detta alltså på grunt vatten.MD650 skrev:Vad kan syftet varit med ett intrång?
Rek av hamnen?
Rek av fasta anläggningar i trakten?
Jag har tänkt på detsamma gällande just Töre. Det var en ganska begränsat område och incidenten var under en längre tid, vilket rimligen inte så pass små enheter har uthållighet till. Mängden indikationer talar för att något verkligen hände (och Millgard känner till några ytterligare detaljer) men det verkar mycket svårt att genomföra detta utan stöd från land under själva händelsen.Stilleben skrev:Det finns en tvåsidig tråd "Ubåtsjakt", viewtopic.php?f=22&t=3382&p=51378 enligt vilken den misstänkta ubåten utsattes för rätt omfattande vapeninsatser. Och detta alltså på grunt vatten.
Det är närmast otroligt, om det verkligen funnits en u-båt där, att den efter vapeninsatserna kunnat fortsätta, åtminstone knappast i undervattensläge.
Jag gjorde sjömätningar i Flottan - just av s.k. ''militära farleder'' - som ligger inom områden angivna på sjökorten som ''ofullständigt sjömättna''. Och visst arbetade vi inom 3-meterskurvan oxå - men ''gott segeldjup'' fanns knappast där.millgard skrev:Som alla vet så är inte sjömätningarna 100% täckande. Det finns överallt längs kusterna rännor och "fiskarleder"(/torpedbåtsleder) som håller gott segeldjup även innanför tremeterskurvan men det är ändå märkt ljusblått. Dessa leder är förstås högintressanta att kartlägga för främmande makt.
Ni som har en bakgrund inom Marinen vet säkert vad jag talar om. Det är enligt sjökortet omöjligt att fara där, men likt förbannat kan man blåsa på med ett fartyg rakt över om man håller koll på enslinjer och räknar rätt...
Enligt Eniros sjökort så just 30 meter på de flesta ställen. Jag har också sett svenska ubåtar där vid uppvisningar, det ser ju rätt underligt ut mitt inne i Stockholm.Perman skrev:Bara spekulerar, men är det någon som vet djupförhållandena på Stockholms ström?