Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 12 april 2012, 10:54

Vad kan syftet varit med ett intrång?
Rek av hamnen?
Rek av fasta anläggningar i trakten?
:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 12 april 2012, 14:57

Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 12 april 2012, 14:59

millgard skrev:Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.
Vid kaj då.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 12 april 2012, 15:08

millgard skrev:Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.
Om en angripare skulle kan landstiga där borde han då kunna komma "i ryggen" på kalixlinjen, så det är ju inte orimligt.

Har vi någon uppfattning om vilket djupgående landstigningsfartyg behöver? Det förefaller vara väldigt grunt där, inte minst långt in i viken.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 12 april 2012, 17:04

Rickard skrev:
Om en angripare skulle kan landstiga där borde han då kunna komma "i ryggen" på kalixlinjen, så det är ju inte orimligt.
Som du säger är det rimligt att anta att det var det övergripande syftet.
Dock är, enl. mitt förmenande, hamnen i Töre liten med låg landstigningskapacitet.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Hans » 12 april 2012, 17:24

MD650 skrev:Dock är, enl. mitt förmenande, hamnen i Töre liten med låg landstigningskapacitet.
:)
Enligt Wiki Sveriges nordligaste djuphamn vad nu det innebär. Kanske mer än 5 meter? Båtmaffian?

Leddjupgåendet i delar av farleden till Töre sänks tillfälligt från 5,6m till 3,0m. Anledningen är ålderstigna sjömätningar.
http://www.norrbottenshamnar.se/viewtop ... f=12&t=522

Hur mycket kaj finns det?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 12 april 2012, 17:31

Hans skrev: Hur mycket kaj finns det?

MVH

Hans
Min minnesbild är att det inte är många meter kaj. Vet inte vad som räknas som tillräckligt.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 12 april 2012, 17:42

MD650 skrev: Min minnesbild är att det inte är många meter kaj. Vet inte vad som räknas som tillräckligt.
Om det är kajen som kallas Töre Hamn och ligger längst in mot själva samhället så ser den väldigt liten ut.

Bild

Enligt skalan på Eniro så runt 150 meter kan jag tänka mig och ganska grunt som sagt. Tveksamt om mer än ett fartyg kan komma in där och med ett djup på runt 5 meter måste den nog ändå vara rätt begränsad i transportkapacitet. (Gissning som lekman.)

Fientliga fartyg så djupt in måste också vara extremt sårbara om man inte fullständigt behärskar hela viken och omgivningen. Kanske det skulle vara lämpligare att försöka landstiga betydligt längre ut?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 12 april 2012, 17:55

Jo, det är det där som är Töre hamn.
:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 12 april 2012, 18:07

Som alla vet så är inte sjömätningarna 100% täckande. Det finns överallt längs kusterna rännor och "fiskarleder"(/torpedbåtsleder) som håller gott segeldjup även innanför tremeterskurvan men det är ändå märkt ljusblått. Dessa leder är förstås högintressanta att kartlägga för främmande makt.

Ni som har en bakgrund inom Marinen vet säkert vad jag talar om. Det är enligt sjökortet omöjligt att fara där, men likt förbannat kan man blåsa på med ett fartyg rakt över om man håller koll på enslinjer och räknar rätt...

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stilleben » 12 april 2012, 18:43

MD650 skrev:Vad kan syftet varit med ett intrång?
Rek av hamnen?
Rek av fasta anläggningar i trakten?
:)
Det finns en tvåsidig tråd "Ubåtsjakt", viewtopic.php?f=22&t=3382&p=51378 enligt vilken den misstänkta ubåten utsattes för rätt omfattande vapeninsatser. Och detta alltså på grunt vatten.

Det är närmast otroligt, om det verkligen funnits en u-båt där, att den efter vapeninsatserna kunnat fortsätta, åtminstone knappast i undervattensläge.

Samma gäller den tre veckor långa ubåtsjakten i Karlskronabassängen 1984 med många vapeninsatser. Vattendjupet är även där sällan så mycket som 30 meter, oftast avsevärt mindre.

Jag belyser detta bl.a. i "Ubåtskränkningar" viewtopic.php?f=22&t=18837&start=210

Den ubåtsjakten ifrågasättes ju också, bl.a. av numera f.d. kommendörkaptenen Karl Andersson i Karlskrona, han som bordade U 137. Han påvisar således att Karlskrona-bassängen, där det största djupet är c:a 30 meter men vanligen omkring 10-20, hölls effektivt avspärrat av militären under tre veckor med många sjunkbombsanfall p.g.a. "misstänkta indikationer". Det är orimligt att tänka sig att ubåtar och allra minst miniubåtar skulle kunna uppehålla sig där och t.o.m. under vattnet så lång tid utan att bli observerade eller uppbringade, anser han.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 12 april 2012, 20:14

Stilleben skrev:Det finns en tvåsidig tråd "Ubåtsjakt", viewtopic.php?f=22&t=3382&p=51378 enligt vilken den misstänkta ubåten utsattes för rätt omfattande vapeninsatser. Och detta alltså på grunt vatten.

Det är närmast otroligt, om det verkligen funnits en u-båt där, att den efter vapeninsatserna kunnat fortsätta, åtminstone knappast i undervattensläge.
Jag har tänkt på detsamma gällande just Töre. Det var en ganska begränsat område och incidenten var under en längre tid, vilket rimligen inte så pass små enheter har uthållighet till. Mängden indikationer talar för att något verkligen hände (och Millgard känner till några ytterligare detaljer) men det verkar mycket svårt att genomföra detta utan stöd från land under själva händelsen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av varjag » 13 april 2012, 00:07

millgard skrev:Som alla vet så är inte sjömätningarna 100% täckande. Det finns överallt längs kusterna rännor och "fiskarleder"(/torpedbåtsleder) som håller gott segeldjup även innanför tremeterskurvan men det är ändå märkt ljusblått. Dessa leder är förstås högintressanta att kartlägga för främmande makt.

Ni som har en bakgrund inom Marinen vet säkert vad jag talar om. Det är enligt sjökortet omöjligt att fara där, men likt förbannat kan man blåsa på med ett fartyg rakt över om man håller koll på enslinjer och räknar rätt...
Jag gjorde sjömätningar i Flottan - just av s.k. ''militära farleder'' - som ligger inom områden angivna på sjökorten som ''ofullständigt sjömättna''. Och visst arbetade vi inom 3-meterskurvan oxå - men ''gott segeldjup'' fanns knappast där.
Det mesta jobbet gjordes i Stockholms skärgård. ''Militärfarlederna'' - backades upp av små betongfundament, som gjöts på öar och skär med precist insatta bultar - för att vid behov, där placera en portabel liten sektorfyr. Men fyranordningen fanns aldrig på plats i fredstid - och att sondera läget av betongfundamenten (det fanns hundratals) - var omöjligt göra med ubåt - en flatbttnad roddbåt, hade varit lämpligare :)
Mina erfarenheter av detta - är idag 55 år gamla - och i stort sett irrelevanta, men så gick det till.

I ett specialuppdrag - spenderade jag även tre veckor i Luleå skärgård (:D ) - där vi mätte upp området Mannön-Kunoön-Kunohällan, som låg inom den svarta linje på ''korten'' som på den tiden angav ofullständigt sjömätta vatten. Och lämnade efter oss nåt halvdussin fyrfundament.

Det är ett halvsekel sedan jag besökt Törehamn, men det förefaller mig otroligt, att vattendjupet där - och DIT, skulle medge operationer med en miniubåt. Hur liten den än varit - kan den knappast ha krävt mindre än 15 meters vattendjup om den skall hålla sig dold.

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Perman » 13 april 2012, 00:51

Bara spekulerar, men är det någon som vet djupförhållandena på Stockholms ström? Jag har i alla fall vid minst två tillfällen vid Marinens Dag sett svenska ubåtar av Näcken- resp. Södermanlandsklassen dyka och operera helt i u-läge där med bara master och periskop synliga. Jag vet inte exakt vattendjup, men om vi antar att det kanske är 30 meter djupt där och relativt stora konventionella ubåtar med 50-60 meters längd kan operera fritt i u-läge så kanske det inte är omöjligt för en liten miniubåt att operera i vatten med mindre än 15 meters djup?

/Per

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 13 april 2012, 07:57

Perman skrev:Bara spekulerar, men är det någon som vet djupförhållandena på Stockholms ström?
Enligt Eniros sjökort så just 30 meter på de flesta ställen. Jag har också sett svenska ubåtar där vid uppvisningar, det ser ju rätt underligt ut mitt inne i Stockholm. :)

Bild

Skriv svar