Töre-incidenten 1987
Re: Töre-incidenten 1987
Vad kan syftet varit med ett intrång?
Rek av hamnen?
Rek av fasta anläggningar i trakten?
Rek av hamnen?
Rek av fasta anläggningar i trakten?
Re: Töre-incidenten 1987
Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.
Re: Töre-incidenten 1987
Vid kaj då.millgard skrev:Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.
Re: Töre-incidenten 1987
Om en angripare skulle kan landstiga där borde han då kunna komma "i ryggen" på kalixlinjen, så det är ju inte orimligt.millgard skrev:Töre är ju en av de bättre ställen som finns i Norrbotten att landsätta styrkor sjövägen, så rekognoscering i detta avseende är säkert inte otänkbart.
Har vi någon uppfattning om vilket djupgående landstigningsfartyg behöver? Det förefaller vara väldigt grunt där, inte minst långt in i viken.
Re: Töre-incidenten 1987
Som du säger är det rimligt att anta att det var det övergripande syftet.Rickard skrev:
Om en angripare skulle kan landstiga där borde han då kunna komma "i ryggen" på kalixlinjen, så det är ju inte orimligt.
Dock är, enl. mitt förmenande, hamnen i Töre liten med låg landstigningskapacitet.
Re: Töre-incidenten 1987
Enligt Wiki Sveriges nordligaste djuphamn vad nu det innebär. Kanske mer än 5 meter? Båtmaffian?MD650 skrev:Dock är, enl. mitt förmenande, hamnen i Töre liten med låg landstigningskapacitet.
Leddjupgåendet i delar av farleden till Töre sänks tillfälligt från 5,6m till 3,0m. Anledningen är ålderstigna sjömätningar.
http://www.norrbottenshamnar.se/viewtop ... f=12&t=522
Hur mycket kaj finns det?
MVH
Hans
Re: Töre-incidenten 1987
Min minnesbild är att det inte är många meter kaj. Vet inte vad som räknas som tillräckligt.Hans skrev: Hur mycket kaj finns det?
MVH
Hans
Re: Töre-incidenten 1987
Om det är kajen som kallas Töre Hamn och ligger längst in mot själva samhället så ser den väldigt liten ut.MD650 skrev: Min minnesbild är att det inte är många meter kaj. Vet inte vad som räknas som tillräckligt.
Enligt skalan på Eniro så runt 150 meter kan jag tänka mig och ganska grunt som sagt. Tveksamt om mer än ett fartyg kan komma in där och med ett djup på runt 5 meter måste den nog ändå vara rätt begränsad i transportkapacitet. (Gissning som lekman.)
Fientliga fartyg så djupt in måste också vara extremt sårbara om man inte fullständigt behärskar hela viken och omgivningen. Kanske det skulle vara lämpligare att försöka landstiga betydligt längre ut?
Re: Töre-incidenten 1987
Jo, det är det där som är Töre hamn.
Re: Töre-incidenten 1987
Som alla vet så är inte sjömätningarna 100% täckande. Det finns överallt längs kusterna rännor och "fiskarleder"(/torpedbåtsleder) som håller gott segeldjup även innanför tremeterskurvan men det är ändå märkt ljusblått. Dessa leder är förstås högintressanta att kartlägga för främmande makt.
Ni som har en bakgrund inom Marinen vet säkert vad jag talar om. Det är enligt sjökortet omöjligt att fara där, men likt förbannat kan man blåsa på med ett fartyg rakt över om man håller koll på enslinjer och räknar rätt...
Ni som har en bakgrund inom Marinen vet säkert vad jag talar om. Det är enligt sjökortet omöjligt att fara där, men likt förbannat kan man blåsa på med ett fartyg rakt över om man håller koll på enslinjer och räknar rätt...
Re: Töre-incidenten 1987
Det finns en tvåsidig tråd "Ubåtsjakt", viewtopic.php?f=22&t=3382&p=51378 enligt vilken den misstänkta ubåten utsattes för rätt omfattande vapeninsatser. Och detta alltså på grunt vatten.MD650 skrev:Vad kan syftet varit med ett intrång?
Rek av hamnen?
Rek av fasta anläggningar i trakten?
Det är närmast otroligt, om det verkligen funnits en u-båt där, att den efter vapeninsatserna kunnat fortsätta, åtminstone knappast i undervattensläge.
Samma gäller den tre veckor långa ubåtsjakten i Karlskronabassängen 1984 med många vapeninsatser. Vattendjupet är även där sällan så mycket som 30 meter, oftast avsevärt mindre.
Jag belyser detta bl.a. i "Ubåtskränkningar" viewtopic.php?f=22&t=18837&start=210
Den ubåtsjakten ifrågasättes ju också, bl.a. av numera f.d. kommendörkaptenen Karl Andersson i Karlskrona, han som bordade U 137. Han påvisar således att Karlskrona-bassängen, där det största djupet är c:a 30 meter men vanligen omkring 10-20, hölls effektivt avspärrat av militären under tre veckor med många sjunkbombsanfall p.g.a. "misstänkta indikationer". Det är orimligt att tänka sig att ubåtar och allra minst miniubåtar skulle kunna uppehålla sig där och t.o.m. under vattnet så lång tid utan att bli observerade eller uppbringade, anser han.
Re: Töre-incidenten 1987
Jag har tänkt på detsamma gällande just Töre. Det var en ganska begränsat område och incidenten var under en längre tid, vilket rimligen inte så pass små enheter har uthållighet till. Mängden indikationer talar för att något verkligen hände (och Millgard känner till några ytterligare detaljer) men det verkar mycket svårt att genomföra detta utan stöd från land under själva händelsen.Stilleben skrev:Det finns en tvåsidig tråd "Ubåtsjakt", viewtopic.php?f=22&t=3382&p=51378 enligt vilken den misstänkta ubåten utsattes för rätt omfattande vapeninsatser. Och detta alltså på grunt vatten.
Det är närmast otroligt, om det verkligen funnits en u-båt där, att den efter vapeninsatserna kunnat fortsätta, åtminstone knappast i undervattensläge.
Re: Töre-incidenten 1987
Jag gjorde sjömätningar i Flottan - just av s.k. ''militära farleder'' - som ligger inom områden angivna på sjökorten som ''ofullständigt sjömättna''. Och visst arbetade vi inom 3-meterskurvan oxå - men ''gott segeldjup'' fanns knappast där.millgard skrev:Som alla vet så är inte sjömätningarna 100% täckande. Det finns överallt längs kusterna rännor och "fiskarleder"(/torpedbåtsleder) som håller gott segeldjup även innanför tremeterskurvan men det är ändå märkt ljusblått. Dessa leder är förstås högintressanta att kartlägga för främmande makt.
Ni som har en bakgrund inom Marinen vet säkert vad jag talar om. Det är enligt sjökortet omöjligt att fara där, men likt förbannat kan man blåsa på med ett fartyg rakt över om man håller koll på enslinjer och räknar rätt...
Det mesta jobbet gjordes i Stockholms skärgård. ''Militärfarlederna'' - backades upp av små betongfundament, som gjöts på öar och skär med precist insatta bultar - för att vid behov, där placera en portabel liten sektorfyr. Men fyranordningen fanns aldrig på plats i fredstid - och att sondera läget av betongfundamenten (det fanns hundratals) - var omöjligt göra med ubåt - en flatbttnad roddbåt, hade varit lämpligare
Mina erfarenheter av detta - är idag 55 år gamla - och i stort sett irrelevanta, men så gick det till.
I ett specialuppdrag - spenderade jag även tre veckor i Luleå skärgård (:D ) - där vi mätte upp området Mannön-Kunoön-Kunohällan, som låg inom den svarta linje på ''korten'' som på den tiden angav ofullständigt sjömätta vatten. Och lämnade efter oss nåt halvdussin fyrfundament.
Det är ett halvsekel sedan jag besökt Törehamn, men det förefaller mig otroligt, att vattendjupet där - och DIT, skulle medge operationer med en miniubåt. Hur liten den än varit - kan den knappast ha krävt mindre än 15 meters vattendjup om den skall hålla sig dold.
My tuppence, Varjag
Re: Töre-incidenten 1987
Bara spekulerar, men är det någon som vet djupförhållandena på Stockholms ström? Jag har i alla fall vid minst två tillfällen vid Marinens Dag sett svenska ubåtar av Näcken- resp. Södermanlandsklassen dyka och operera helt i u-läge där med bara master och periskop synliga. Jag vet inte exakt vattendjup, men om vi antar att det kanske är 30 meter djupt där och relativt stora konventionella ubåtar med 50-60 meters längd kan operera fritt i u-läge så kanske det inte är omöjligt för en liten miniubåt att operera i vatten med mindre än 15 meters djup?
/Per
/Per
Re: Töre-incidenten 1987
Enligt Eniros sjökort så just 30 meter på de flesta ställen. Jag har också sett svenska ubåtar där vid uppvisningar, det ser ju rätt underligt ut mitt inne i Stockholm.Perman skrev:Bara spekulerar, men är det någon som vet djupförhållandena på Stockholms ström?