Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 8 juli 2012, 15:13

Depp diver skrev:Det som observerades och som sedan bedömdes vara en sannolik ubåts iaktagelse var faktiskt en ubåt I ytläge på rakt sydlig kurs på väg ifrån törefjärden!
Tack för svaret! Intressant förstås. På vilket avstånd gjordes den observationen? Såg du den själv?

Minns du ungefär vilken tid under Töre-incidenten detta hände? Hela episoden sträckte sig under ett par veckors tid, så minns du om det t.ex. var i slutet?

Depp diver
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juli 2012, 21:28

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Depp diver » 8 juli 2012, 15:26

Denna iaktagelse gjordes fredagen den 3 juli 1987 från lägenön, foton togs men dessa dessa var tyvärr väldigt oskarpa. Ubåtsjakt planet CASA inkalldes men anlände tyvärr inte förrän efter ett bra tag, det svängde även av åt totalt motsatt håll (norrut) vilket medförde att denna iaktagelse gick förlorad..

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 9 juli 2012, 10:39

Depp diver skrev:Denna iaktagelse gjordes fredagen den 3 juli 1987 från lägenön, foton togs men dessa dessa var tyvärr väldigt oskarpa.
Var det ditt förband som tog bilderna? Du skriver att de var oskarpa, anades det redan när de togs eller fick ni någon återrapportering kring det?

På vilket avstånd ungefär var det som ubåten visade sig?

Depp diver
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juli 2012, 21:28

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Depp diver » 9 juli 2012, 13:00

Bilderna togs av mitt förband, filmen togs om hand av underrättelse folk som kom till ön, Vi fick senare veta att bilderna var väldigt oskarpa. Bilderna togs från lägenöns öst sida rakt ut mot törefjärden.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 9 juli 2012, 13:48

Depp diver skrev:Bilderna togs av mitt förband, filmen togs om hand av underrättelse folk som kom till ön, Vi fick senare veta att bilderna var väldigt oskarpa. Bilderna togs från lägenöns öst sida rakt ut mot törefjärden.
Tack för svaret. Vet du om det togs många bilder eller endast någon enstaka?

Hur många var det som såg ubåten? Såg du den själv i övervattensläget?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 23 augusti 2012, 10:49

Det är synd att Depp Diver inte verkar besökt forumet på väldigt länge, det hade varit mycket intressant att höra fler detaljer kring just denna händelse. Huruvida bilderna verkligen var så suddiga som förbandet från I19 fick höra efteråt kan man ju spekulera kring.. Från Lägenön rakt österut är det inte extremt långt avstånd ut till mitten av fjorden där ubåten skall ha gått ut.
Töre-lägenön.png.png
Töre-lägenön.png.png (436.12 KiB) Visad 4749 gånger
I tråden har dock redan ett antal viktiga saker kommit fram:


* MD650 har berättat att han har en personlig bekant som fick direkt stridskontakt med främmande dykare under Töreincidenten.

* Dåvarande chefredaktören på Norrländska Socialdemokraten fick under tystnadsplikt se en knivskarp bild tagen från luften på ubåt långt in i fjorden, nära Töre stad.

* Depp Diver berättar att en grupp från I19:s beredskapskompani både observerade och fotograferade en ubåt som delvis i ytläge gick söderut förbi Lägenön den 3:e juli.

* Millgard har även berättat att han har en förstahandskälla på att det fanns ytterligare flera olika fysiska spår som säkrades under/efter incidenten.


Den första frågan är nu: kan man utifrån detta dra någon annan slutsats än att det förekom främmande undervattensverksamhet i Töre sommaren 1987?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Donkeyman » 24 augusti 2012, 18:51

Man kan ju dra den slutsats man önskar att dra. En sak är däremot 100% säker. När man stängt av fjorden med ett timmersläp så fanns det bara två alternativ. Antingen hade u-båten redan avvikit alternativt fanns det inte någon u-båt. Därför att från då var det stängt. Det fanns inte en chans för någon u-båt att komma ut. Men i vilket läge som detta skedde anar jag inte. De som tror på u-båten anser väl att detta skedde "för sent" medan de som inte tror på u-båten gärna tar det som ett bevis för att det inte fanns någon.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 24 augusti 2012, 19:55

Donkeyman skrev:En sak är däremot 100% säker. När man stängt av fjorden med ett timmersläp så fanns det bara två alternativ. Antingen hade u-båten redan avvikit alternativt fanns det inte någon u-båt.
Det låter i sig rimligt. Enligt användaren Depp Diver här ovan så observerades och fotograferades ubåten som gick ut förbi Lägenön den 3:e juli och timmaravspärrningen placerades ut först sex dagar senare, den 9:e. Därav verkar det som att ubåten redan lämnat området när fjorden spärrades av.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Probos » 12 september 2012, 13:10

Donkeyman skrev:Man kan ju dra den slutsats man önskar att dra. En sak är däremot 100% säker. När man stängt av fjorden med ett timmersläp så fanns det bara två alternativ. Antingen hade u-båten redan avvikit alternativt fanns det inte någon u-båt. Därför att från då var det stängt. Det fanns inte en chans för någon u-båt att komma ut. Men i vilket läge som detta skedde anar jag inte. De som tror på u-båten anser väl att detta skedde "för sent" medan de som inte tror på u-båten gärna tar det som ett bevis för att det inte fanns någon.
Nu kanske detta redan är avhandlat i ett tidigare inlägg i denna långa tråd.

Vad är det som säger att ett timmersläpp effektivt spärrar av?
Vad är aktuellt vattendjup där spärren låg?
Fanns det möjlighet att för en ubåt att gå under timmersläppet eller på något sätt forcera spärren dolt?

Det Richard också påpekar att om uppgiften att ubåten observerades 3/7 stämmer så måste det varit ett väldigt märkligt beslut att lägga ut timmerspärren 6 dagar senare med tanke på uthållighet i en miniubåt. Ville man istället hindra att någon skulle ta sig in? Fanns det något väldigt viktigt som var värt risken, t.ex. signalspaningsutrustning, utplacerad utrustning för sabotage m.m. som inte ville att Sverige skulle få tag på?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Donkeyman » 12 september 2012, 19:34

För det första. Ett timmersläp är 5 m djupt. Och absolut massivt. Det är totalt otänkbart att passera ett sådan dolt. Sedan är det bara frågan om vilket djup en u-båt behöver för att komma under timmersläpet. Jag vet inte ett dugg om "grå bolagets" farkoster men de u-båtar jag har sett verkar behöva minst 15 meter för att själva båten, tornet och masterna skall "gå klara". Plus att man behöver lite "marginal". Så låg spärren där det är djupare än kanske 20-25 meter så kunde nog u-båten ha snikit sig ut under denna.

Men djupsiffrorna måste någon av alla "gråbåtsexperterna" här på Skalman verifiera.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Probos » 13 september 2012, 16:04

Donkeyman skrev:För det första. Ett timmersläp är 5 m djupt. Och absolut massivt. Det är totalt otänkbart att passera ett sådan dolt. Sedan är det bara frågan om vilket djup en u-båt behöver för att komma under timmersläpet. Jag vet inte ett dugg om "grå bolagets" farkoster men de u-båtar jag har sett verkar behöva minst 15 meter för att själva båten, tornet och masterna skall "gå klara". Plus att man behöver lite "marginal". Så låg spärren där det är djupare än kanske 20-25 meter så kunde nog u-båten ha snikit sig ut under denna.

Men djupsiffrorna måste någon av alla "gråbåtsexperterna" här på Skalman verifiera.
'
Jag läste igenom tråden igen och insåg att frågorna var ställda och besvarade.
T.ex. i inlägget

viewtopic.php?f=22&t=41030&start=75#p626688

"SOU 2001:85 "Perspektiv på ubåtsfrågan

När jakten avbryts efter nästan 1½ månad ska ingenjörsoldater avlägsna spärren av timmersläp. Man påbörjar arbetet mitt på dagen den 6 augusti. När man tagit bort tillräckligt med timmer för att skapa en passage observeras på nära håll hur en V-formad svallvåg plöjer fram genom passaget. Ut från det tidigare avspärrade området. En bevakningsbåt får hydrofonkontakt och anfaller med sjunkbomber. Utan resultat. Möjligen var det ett botteneko man fällde sjunkbomberna mot."

Finns det inga reflektioner över rimligheten att uthålligheten för ett ubåtsförband här? 45 dagar verkar ju helt uppåt väggarna.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av varjag » 15 september 2012, 12:55

Men djupsiffrorna måste någon av alla "gråbåtsexperterna" här på Skalman verifiera
Nån expert är jag inte - men kanske en informerad amatör.
Det förefaller otroligt att man kan bygga en mini-ubåt med mycket mindre än 3-3½meter skrovdiameter.
För undervattensnavigering, bör en sån farkost säkert ha - minst - 2 meter under köl och lika många ovan däck.
Men i verkligheten säkert 3 meter eller MERA! Men låt oss hålla vid minisiffrorna - 2 + 3 + 2 meter = 7 meters
''frigång'' under timmer-ramar som drar 5 meter.
Det kräver minst 12 meters djup i den spärrade delen av Törefjärden. Låter mycket - med mina minnen av norrländska inre fjärdar..... :roll:

My tuppence, Varjag

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Kent » 16 september 2012, 10:08

varjag skrev:
Men djupsiffrorna måste någon av alla "gråbåtsexperterna" här på Skalman verifiera
Nån expert är jag inte - men kanske en informerad amatör.
Det förefaller otroligt att man kan bygga en mini-ubåt med mycket mindre än 3-3½meter skrovdiameter.
För undervattensnavigering, bör en sån farkost säkert ha - minst - 2 meter under köl och lika många ovan däck.
Men i verkligheten säkert 3 meter eller MERA! Men låt oss hålla vid minisiffrorna - 2 + 3 + 2 meter = 7 meters
''frigång'' under timmer-ramar som drar 5 meter.
Det kräver minst 12 meters djup i den spärrade delen av Törefjärden. Låter mycket - med mina minnen av norrländska inre fjärdar..... :roll:

My tuppence, Varjag
De flesta miniubåtar har en skrovdiameter mycket mindre än 3 m.

Vi har vår svenska Spiggen II som exempel http://i43.tinypic.com/2zqdent.jpg

http://i40.tinypic.com/n5o35x.jpg

L - 11m, W - 1.4m, H - 1.7m


http://covertshores.blogspot.se/2010/07 ... -subs.html

Sovjets Triton-2 var L - 9.5m W - 1.5m

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Probos » 17 september 2012, 00:17

Kent skrev:
varjag skrev:
Men djupsiffrorna måste någon av alla "gråbåtsexperterna" här på Skalman verifiera
Nån expert är jag inte - men kanske en informerad amatör.
Det förefaller otroligt att man kan bygga en mini-ubåt med mycket mindre än 3-3½meter skrovdiameter.
För undervattensnavigering, bör en sån farkost säkert ha - minst - 2 meter under köl och lika många ovan däck.
Men i verkligheten säkert 3 meter eller MERA! Men låt oss hålla vid minisiffrorna - 2 + 3 + 2 meter = 7 meters
''frigång'' under timmer-ramar som drar 5 meter.
Det kräver minst 12 meters djup i den spärrade delen av Törefjärden. Låter mycket - med mina minnen av norrländska inre fjärdar..... :roll:

My tuppence, Varjag
De flesta miniubåtar har en skrovdiameter mycket mindre än 3 m.

Vi har vår svenska Spiggen II som exempel http://i43.tinypic.com/2zqdent.jpg

http://i40.tinypic.com/n5o35x.jpg

L - 11m, W - 1.4m, H - 1.7m


http://covertshores.blogspot.se/2010/07 ... -subs.html

Sovjets Triton-2 var L - 9.5m W - 1.5m
Det kan väl stämma men finns det någon som har en teori hur uthållighet på 45 dagar uppnåddes?
Om det nu var en ubåt hade det väl nästan varit enklast att dölja farkosten på botten, nästla sig ur landvägen mot Finland och vid ett senare tillfälle försöka hämta farkosten.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av millgard » 18 september 2012, 07:41

Eller simma in till land och bli upphämtad av en långtradare...

Skriv svar