Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Donkeyman » 22 april 2012, 16:54

Rickard skrev: Det finns andra illustrationer som är korrekta och exakta, t.ex. olika kartor eller liknande, så jag ser inget skäl att bedöma utredningens kvalitet utifrån just "timmerbilden".
Tja, jag har inte några förutsättningar för att bedöma vilken kvalitet som de militärtekniska berättelserna har. Däremot drar jag personligen slutsatsen att om man förser en utredning med illustrationer som i grunden enbart har konstnärligt värde och som inte har någon som helst relevans för verkligheten så bör man nog vara väldigt misstänksam med resten av utredningen också. Fuskar man med det ena så kan man nog fuska med det andra, det finns inte något som säger att delar av textmassan också är "konstnärlig litteratur" snarare än saklig undersökning.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 22 april 2012, 17:04

Donkeyman skrev:Däremot drar jag personligen slutsatsen att om man förser en utredning med illustrationer som i grunden enbart har konstnärligt värde och som inte har någon som helst relevans för verkligheten så bör man nog vara väldigt misstänksam med resten av utredningen också. Fuskar man med det ena så kan man nog fuska med det andra, det finns inte något som säger att delar av textmassan också är "konstnärlig litteratur" snarare än saklig undersökning.
Nja, det är väl att dra lite väl omfattande slutsatser tycker jag. Utredningen är på närmare 400 sidor och innehåller kanske fem-sex teckningar av nämnda slag, nästan samtliga som inledningen till ett stycke om någon särskilt uppmärksammad incident. Till exempel nedan är där Hävringe 1988 avhandlas och det framgår, upplever jag, av sammanhanget att det inte är meningen att bilden skall visa en viss autentisk händelse utan är istället just någon form av "konstnärlig tolkning".
havringe-2.PNG
havringe-2.PNG (77.55 KiB) Visad 4323 gånger
Hela utredningen finns förresten att läsa i pdf-format här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3738

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 24 april 2012, 12:18

bilden skall visa en viss autentisk händelse utan är istället just någon form av "konstnärlig tolkning".
jag instämmer. Det finns ett sorts arbetssätt i alla illustrationer att klämma in en sorts konstnärlig sammanfattning av händelsen i en enda bild.
Syftet är inte som jag tolkar det att exakt och autentiskt återge en viss händelse. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av varjag » 24 april 2012, 14:04

Syftet är inte som jag tolkar det att exakt och autentiskt återge en viss händelse
Syftet - är, enbart att fånga läsarens minnesbild. Utan några som helst faktaunderlag. Vilket 99% av läsarna saknar.
Vilket tecknaren vet!

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Donkeyman » 24 april 2012, 14:48

Man kan se sådant på många sätt. Själv har jag genomfört mängder med utredningar på uppdrag av olika privata företag. Utredningar med olika syfte men påfallande många har handlat om olika (oönskade) händelser. Där det har gått ut på olika delar ur kedjan: "vad hände, varför hände det, kunde vi ha förhindrat det, hur skall vi återställa verksamheten, hur kan vi förhindra detta från att ske igen".

Men en sak är säker. Jag personligen skulle aldrig någonsin ta med en aldrig så konstnärlig illustration om den inte var relevant för framställningen. Inte ens som framsidedekoration. Helt enkelt därför att talesättet "en bild är värd mer än tusen ord" är helt relevant och riktigt. Och den "konstnärliga" bilden kan mycket väl vara det bestående minnet av hela utredningen hos en läsare som inte har kunskap / förmåga att fördjupa sig i textmassan.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 24 april 2012, 21:56

Donkeyman skrev:Jag personligen skulle aldrig någonsin ta med en aldrig så konstnärlig illustration om den inte var relevant för framställningen. Inte ens som framsidedekoration. Helt enkelt därför att talesättet "en bild är värd mer än tusen ord" är helt relevant och riktigt. Och den "konstnärliga" bilden kan mycket väl vara det bestående minnet av hela utredningen hos en läsare som inte har kunskap / förmåga att fördjupa sig i textmassan.
Jag förstår din poäng. Det enda jag tror är att det är skillnad på denna utredning och någon form av haveriutredning - där säkert alla detaljer och exakta skeenden är det centrala. I ubåtsutredningen här 2001 är detta en relativt liten del och även de mest kända incidenterna är presenterade väldigt översiktligt och utan närmare detaljrikedom, vilket jag upplever som ett avsiktligt drag.

Man kan självklart diskutera om det tillför eller stjälper att ha med en inledningsbild där en tecknare förmodligen inte känt till mer fakta än "ubåtsjakt - helikopter från armén - timmerspärrar lades ut", och där tror jag personligen inte att det gjort någon större skada. (Själv skulle jag gärna haft allt i en oerhört mycket högre detaljgrad.) :)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Wedman » 24 april 2012, 23:19

Robert Lindqvist skrev:I SOU 2001:85 illustreras Töre-incidenten så här.
Timmersläp, arméhelikopter och bevakningsbåt från KA

Bild

Och i texten i samma utredning står följande:
Torsdagen den 9 juli, rapporterades flera olikaobservationer. Sålunda rapporterades att ett ubåtstorn observerats kl. 20.15. Dessförinnan hade också en sonarindikation och observationav periskop inrapporterats från Töre-områdets inre del. Beslut fattades att spärra av Törefjärdens inre del med ett timmersläp som förberetts härför. Ny begäran om resursförstärkningsändes till ÖB. Även denna begäran avslogs.
Teckningen är gjord av Wyn Enqvist vid marinstabens informationsavdlening - ni ser signaturen "Wyn".

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 25 april 2012, 00:37

ha, jag trodde att det var en våg. men nu ser jag vad du menar :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 28 april 2012, 20:44

Fick höra från en säker källa att det genomfördes signalspaning med resultat.
Skall ha kommit från "markbundna" sändningsplatser.
:)

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 1 maj 2012, 05:12

Fick höra från en säker källa att det genomfördes signalspaning med resultat.
Skall ha kommit från "markbundna" sändningsplatser.
Ja, jag har en första-hands källa som var där som plutonschef. Enligt honom så förekom det riktad snabbsändnig ut över fjärden. Från olika platser på land. Man organiserade t o m speciella jaktgrupper med helikoptrar och soldater som luftlandsattes för att snabbt som sjutton kunna ringa in den som sände från landbacken. Men enligt honom blev det ingen jaktlycka.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Battler » 8 maj 2012, 01:47

Intressant tråd :)
Bidrar med en sida med bilder från timmerbogsering.
http://www.tugboatlars.se/Timmer.htm

PS: Har själv jagat ifatt en nätdobb som fastnat i ett timmersläp, när vi höll på med höstfiske.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av NIL » 4 juli 2012, 20:55

NIL skrev:Jag tvivlar på att GRK användes, det fanns inte någon personal att bemanna systemet med.
Det var endast befälsskolorna, Berkomp I19/P5 + Berkomp I22 som låg inne.
Jag får nog ta och revidera ovan nämnda uppfattning, på arbetsplatsen så kom jag idag i slang med en mycket sympatisk kapten som i likhet med mig har nått viss grånadsgrad. Han hade varit på plats över tiden och beskrev hur GRK initialt bemannades av några befälspersoner och sedan några snabbutbildade värnpliktiga (berkomp?). Hans minnesbild var att det rörde sig om 8cm och då kan det inte ha varit batart från I19/P5 (dom sköt tolvor).
Äh, det löser sig.

Depp diver
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juli 2012, 21:28

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Depp diver » 6 juli 2012, 21:45

Jag var också med under ubåtsjakten i Törefjärden 1987, låg vid ber komp på I19 vid tiden för denna incident.
Vi blev utkörda till Storöhamn den 1/7 och därifrån så blev vi utkörda till Lägenön där vår grupp kom att spendera dom kommande två veckorna. Vid ett tillfälle siktades faktiskt en trolig ubåt från denna plats, vid några andra tillfällen så användes GRK för att försöka få upp vad än det kunde vara som man fick indikation på.
Veckorna därefter tillbringade vi som speciell insats enhet där vi kom att sättas in på olika sätt mot olika mål via båt transport, helikopter eller to m bil (ej militär fordon).
Vid ett tillfälle så släpptes flera lådor med handgranater mot en indikation genom att man slängde granaterna från aktern på en patrullbåt manuellt. Vi återkom senare till operations området i början av augusti, men vi fick aldrig någon övergripande information om vad man hade hittat eller hur vi hade bidragit till denna insats.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 8 juli 2012, 13:16

Tack för intressant redogörelse från dina upplevelser vid Töre!
Depp diver skrev:Vid ett tillfälle siktades faktiskt en trolig ubåt från denna plats,
Vad såg ni då? Var det periskop / antenner som visade sig över vattenytan eller någon annan form av indikation?

Depp diver
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juli 2012, 21:28

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Depp diver » 8 juli 2012, 14:57

Hej,
Det som observerades och som sedan bedömdes vara en sannolik ubåts iaktagelse var faktiskt en ubåt I ytläge på rakt sydlig kurs på väg ifrån törefjärden!

Skriv svar