Hydrofonlinje i Ålands hav?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Hydrofonlinje i Ålands hav?

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 05:30

Enligt den förre kommendörkaptenen Nils Bruzelius så var det svenska vattnen tidigt operativa baser för amerikanska ubåtar.
Skagerack var det viktigaste området. 24 Oktober 1966 så indikerade minsveparna Dämman, Hasslö och Blacken främmande ubåt
på grunt vatten vid Gävens fyr. Djupet är ca 30 meter där. Attack ubåtarna behöver ett djup på 29 meter för att kunna verka ostört. Och enligt uppgift så kände vare sig regeringen eller någon inom försvaret/ marinen till att amerikanska flottan nyttjade våra vatten som strategiska baser. Så man kan ju tänka som jag skrev redan 2006 här på Skalman, ryssarna var medvetna om det här långt före vi själva blev medvetna om det. Och agerade därefter. När sedan det nya försvarsbeslutet kom 1972 så ändrades bilden totalt, och båda sidor började se om sitt hus och sina egna intressen. Men det hela var en följd av det tidigt etablerade samarbetet på signalspanings området. 1946 inköptes APR- 4 och APR 5 radar utrustning, för FOA:s räkning. Och 1953 lämnades en svensk rapport till den brittiske marin attachen om 10 nya ryska signalspanings stationer mellan Finska Viken och Kaliningrad. Och min övertygelse är att samarbetet var likvärdigt mellan våra marina styrkor, likväl som på flygsidan.Man delgav varann uppgifter och bytte information där det var av nödvändighet för båda parter. Ryssarna kände sig trängda och försökte flytta fram sina positioner, och ökade sina underrättesle operationer. Och i ljuset av det hela ser vi resultat i form av ubåtskränkningarna. Med den stora skillnaden att den ena parten kränkte, och den andra parten fick lägga ut kablar för avlyssning m.m. För vi hade nytta av det själva. Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Hydrofonlinje i Ålands hav?

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 08:23

Vad jag menar är att det går en Röd tråd genom hela den här historien. Från vårt påbörjade västsamarbete direkt efter kriget, fram till dags dato. Och te.x att regering och försvarsledning inte skulle informerats förefaller helt omöjligt. För inköpen av bl.a radar utrustningen 1946 borde ju vara ett köp som sanktionerats på regerings nivå. Och så fortsatte det hela. Även utläggning av spaningsutrustning i "våra gemensamma" vatten . Och min slutsats är att ökningen av incidenter under 80 talet berodde på att
just den tidsperioden så var forna Sovjets planering för ett anfall mot Skandinavien mycket stort, för att inte säga väldigt nära. Och det ökade av naturlighet även motsidans intresse för området. MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Hydrofonlinje i Ålands hav?

Inlägg av Rickard » 27 februari 2014, 09:27

Thule2 skrev:Och min slutsats är att ökningen av incidenter under 80 talet berodde på att
just den tidsperioden så var forna Sovjets planering för ett anfall mot Skandinavien mycket stort, för att inte säga väldigt nära.
Bara vi inte glömmer bort att det bevisligen inte existerade något belägg/bevis överhuvudtaget mot sovjetiska ubåtsbesök i svenska vatten fram till och med slutet av 1987. Det är väl inget du missar i dessa tankar och teorier? :)

Samt att samma sak upprepades 1992-1994, 1995 och 2001, vilket ger en viss konsekvens i den frånvaron.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Hydrofonlinje i Ålands hav?

Inlägg av Thule2 » 27 februari 2014, 09:56

Där har vi delade meningar Rickard. Jag menar att bevisen finns, även om du och jag inte sitter med dem. MVH/Thule'
Bilagor
HVR.jpg

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Hydrofonlinje i Ålands hav?

Inlägg av Rickard » 28 februari 2014, 10:05

Thule2 skrev:Där har vi delade meningar Rickard. Jag menar att bevisen finns, även om du och jag inte sitter med dem.
Absolut ingenting, förutom rykten från 80-talet, tyder på att något sådant finns. Jag svarar dock i den andra större tråden då denna diskussion handlar specifikt om hydrofonlinjen.

viewtopic.php?f=22&t=41075&start=1110

Skriv svar