Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Lasse O » 18 september 2011, 16:26

Davian skrev: Men för att återgå till trådens ämne. Jag är emot idén om att det finns ett allmänintresse av att offentliggöra misstänkta DDR-spioner. Inte på något vis är jag emot att offentliggöra skyldiga DDR-spioner.
Offentliga rättegångar mot de misstänkta alltså. Något annat rättssäkert sätt finns inte.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Davian » 18 september 2011, 16:50

ja. rättegång som rättegång ska vara enligt konstens alla regler. Det är himla skillnad på om David blir häktad och åtalad för spioneri, eller om David blir uthängd i tidningar och böcker innan åtal har väckts, och sen visar sig vara helt oskyldig till allt.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Der Löwe » 18 september 2011, 16:55

Det är skillnad på juridik och etik. Om någon ansåg att ett land som bygger murar för att hålla sin egen befolkning kvar i landet var bra som 30 åring och idag inehar en position där han kan påverka andra mäniskor genom den befattning han har, så anser jag att det är själklart att det ska komma fram.

Edit angående Davians inlägg ovan, flera av fallen anses ju preskriberade rent juridiskt. För mig är inte det samma sak som etiskt eller moraliskt preskriberat.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Davian » 18 september 2011, 23:24

Där ser jag nog det som egentligen är kärnan i vår diskussion. Moral och Etik. Personligen bryr jag mig väldigt lite om moral och etik. =)

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Simon_HBG » 19 september 2011, 00:57

Åtal och rättegång kommer det aldrig att bli; eventuella brott är sedan många år preskriberade.. låt så vara..

Dock bör dessa personer offentligt ställas till svars och förklara sitt handlande. Det är inte tal om oskyldig eller skyldig i detta fall. Som Almgren klart och tydligt konstaterat var samtliga de personer hon redovisar väl medvetna om vad de gjorde, och när hon säger det så tror jag henne.

http://axess.se/Tv/webbtv.aspx?id=2600

För övrigt bör i.a.f. Säpo be USA om att få samtliga F22-kort rörande svenskar i Rosenholz-kartoteket. Även om de inte blir offentliga på många år så är de viktiga för framtida historisk forskning.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av FredH » 19 september 2011, 11:39

Finns lite namn lösryckt angivet i denna artikeln:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/ ... asi-listan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av tryggve » 19 september 2011, 17:55

Vet någon möjligen hur många av dessa 57 som är journalister.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av B Hellqvist » 19 september 2011, 18:43

tryggve skrev:Vet någon möjligen hur många av dessa 57 som är journalister.
Enligt DN-artikeln:
Åren 1969-89 hade Stasi (officiellt Ministerium für Staatsicherheit, MfS) ca 32 agenter bosatta i Sverige samt 21 ”kontaktpersoner”. Till detta kom ca 71 tyska agenter som skickades hit på kortare uppdrag. Totalt var det således minst 124 personer som under de här åren var engagerade i spioneri mot Sverige. Bland dem fanns enligt Birgitta Almgrens bok bl a 12 lärare/utbildare/forskare, 10 ingenjörer, 9 företagare, 9 journalister, 6 sekreterare, 4 från gruppen präst/jurist/läkare/socialarbetare och 2 kulturarbetare.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av lampros » 19 september 2011, 19:04

Almgren fick som sagt ut 57 filer från Säpo. Av dessa behandlar hon 53 i boken.

Vad med de saknade 4? Är dessa för känsliga att ens omtala anonymt? Skulle det spräcka deras cover?

Författaren Lars Wilderäng spekulerar över den möjligheten. På bloggen Cornucopia:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/d ... -gang.html

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av tryggve » 19 september 2011, 22:44

B Hellqvist skrev:
tryggve skrev:Vet någon möjligen hur många av dessa 57 som är journalister.
Enligt DN-artikeln:
Åren 1969-89 hade Stasi (officiellt Ministerium für Staatsicherheit, MfS) ca 32 agenter bosatta i Sverige samt 21 ”kontaktpersoner”. Till detta kom ca 71 tyska agenter som skickades hit på kortare uppdrag. Totalt var det således minst 124 personer som under de här åren var engagerade i spioneri mot Sverige. Bland dem fanns enligt Birgitta Almgrens bok bl a 12 lärare/utbildare/forskare, 10 ingenjörer, 9 företagare, 9 journalister, 6 sekreterare, 4 från gruppen präst/jurist/läkare/socialarbetare och 2 kulturarbetare.
Tackar, jag missade det med andra ord.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av liljen » 26 september 2011, 22:58

Der Spiegel skrev 12/8 2007 en artikel där de påstår att Säpo redan 93-95 hade utrett identiteten på 50 stasi-spioner. Vi ska tydligen ha löjligt korta 5 års preskriptionstid för spioneri, vilket iofs inte förvånar mig. Var detta något som det rapporterades om i svensk media 2007 eller i början på 90-talet? Har inget minne av det själv.
Die "Berliner Zeitung" berichtete indes, wie ausgedehnt das Spionagenetz der Stasi während des Kalten Krieges im benachbarten - und politisch neutralen - Schweden gewesen ist. Erstmals habe jetzt die schwedische Geheimpolizei Säkerhetspolisen (SÄPO) bestätigt, dass die Stasi insgesamt 50 Agenten in dem skandinavischen Land führte.

Bereits in den Jahren 1993 bis 1995 hatten schwedische Geheimdienstler demnach die Identität der 50 Stasi-Spione aufgeklärt. In der Folge kam es zu mehreren Ermittlungsverfahren, die zum Teil in Anklagen mündeten. Da jedoch jeweils die Verjährungsfrist von fünf Jahren überschritten war, wurde kein Agent vor Gericht gestellt. Die Stasi habe Schweden vor allem als Transitland bei der Beschaffung westlicher Hoch- und Rüstungstechnologie genutzt.
Källa: http://www.spiegel.de/panorama/zeitgesc ... -2,00.html

För övrigt blir ju det svenska hotet om fängelsestraff lite löjeväckande med tanke på att det är fritt fram att själv gräva i DDR:s arkiv i Tyskland, även om det säkert är ett hästjobb.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Rickard » 26 september 2011, 23:44

liljen skrev:Vi ska tydligen ha löjligt korta 5 års preskriptionstid för spioneri, vilket iofs inte förvånar mig.
Skulle det gälla alla spioneribrott? Det känns som sagt väldigt kort. Finns det olika former, typ grovt spionage? Eller betecknas det landsförräderi?

Vikke
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 januari 2011, 16:25

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Vikke » 3 november 2011, 12:32

Jag vill tipsa om ett mycket sevärt program där Birgitta Almgren redogör om sitt arbete med Stasi-böckerna och där också ett antal mycket intressanta följdfrågor avslöjar en del intressanta fakta om Sverige på den tiden.

http://svtplay.se/v/2578838/svt_forum/s ... 208,2,f,-1

Bland annat ställer man sig frågan hur insyltad Olof Palme var. Han gick personligen in och censurerade en avhandling som handlade om DDR.

En frågeställer antyder att ett nuvarande justitieråd skulle finnas bland dem som kommer utpekas om arkiven öppnas.

Vidare anges att Polisen skulle ha varit mycket infiltrerade av DDR.

Ja, det är bättre att ni ser själva, det är ganska långt, men som sagt en mycket givande föreläsning.

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Wilkman » 5 november 2011, 19:10

Några av dem som ”pekas ut som DDR-spioner” kommenterar anklagelserna, läs mer i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13890109.ab

/W

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Magnus L » 6 november 2011, 11:51

Det verkar vanligt att man genom ett å yrkets vägnar normalt korrekt umgänge med slumpvis Östtysk tjänsteman klassas som Agent och landsförrädare och hängs ut. Som väntat. Därmed inte sagt att det bland de 57 KAN finnas en eller annan ful eller riktigt fisk.

Och Palme då? Ja han var väl storkummunist!

Sluta nu att fantisera, det är ju patetiskt.

Skriv svar