Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av hasse lindquist » 24 november 2012, 00:51

Ett östligt kontaktförsök med en journalist kunde tillgå så här. Elever i en svensk skola hade lyckats inbjuda dels sovjetisk, dels amerikansk ambassadspersonal till en debattafton om världsfreden. Under en fikapaus slog sig en sovjetisk pressattaché ned bredvid mig och inledde ett samtal. Han frågade helt harmlöst, hur han skulle få tag i tidningsklipp om den aktuella fredsdebatten. Jag svarade att han skulle vända sig till en speciell klippservice, som fanns på den tiden (vilket han som pressattaché borde veta själv). Sen undrade han bara vilken tidning jag själv var anställd på.
Jag nämnde episoden för en säpoanställd, som jag var bekant med. Denne tyckte det var synd att jag inte erbjudit mig att skicka över lite tidningsklipp till ryssen, i syfte att utröna, om och hur denne skulle fortsätta kontakten.
Ett par dagar senare ringde samme pressattaché upp mig på jobbet och undrade, om jag ville skicka över lite klipp, vilket jag faktiskt gjorde. Han undrade också om jag medverkade i ytterligare tidningar. Jag svarade sanningsenligt att jag även var redaktionssekreterare för tidskriften Hemvärnet. Någon ytterligare kontakt togs aldrig.
Detta skulle kunna medföra att mitt namn finns med i någon KGB-lista över tänkbara kontaktpersoner inom svensk press.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av LasseMaja » 3 december 2012, 09:34

Se där, kanske var det ganska många som "samarbetade" med Stasi och KGB på det här sättet. Skulle hasses historia skrivits av en kvällstidning så hade det utan tvekan varit fråga om avslöjandet ytterligare en Stasiagent!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hans » 14 februari 2013, 15:56

Relaterat; http://www.fib.se/levande-historia/item ... n-norrsken

Har någon här läst 'Operation Norrsken'?

MVH

Hans

Selenadelpher
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 november 2011, 00:25

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Selenadelpher » 28 december 2014, 22:12

Det verkar som det aldrig kommer bli offentligt vilka journalister som samarbetade med stasi.

http://www.expressen.se/debatt/svensk-s ... yarsafton/

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Ben » 28 december 2014, 22:24

Å andra sidan kan man väl åtminstone i dagens läge fråga sig vem som skulle vara betjänt av att namn offentliggjordes och därefter valsade runt i pressen. Personer skulle, rätt eller fel, snabbt bli dömda av den allmänna opinionen och sakna varje som helst möjlighet att förklara/försvara sig.

Har de begått brott som ännu kan dras inför domstol är det en sak, men att offentliggöra namn bara för att ge skandalpressen något att skriva om...

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 december 2013, 02:01

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hugsvala » 28 december 2014, 22:52

Ben skrev:Å andra sidan kan man väl åtminstone i dagens läge fråga sig vem som skulle vara betjänt av att namn offentliggjordes och därefter valsade runt i pressen. Personer skulle, rätt eller fel, snabbt bli dömda av den allmänna opinionen och sakna varje som helst möjlighet att förklara/försvara sig.

Har de begått brott som ännu kan dras inför domstol är det en sak, men att offentliggöra namn bara för att ge skandalpressen något att skriva om...
Fast den långt mer logiska frågan borde ju vara vem/vilka som är betjänt/betjänta av att det inte offentliggörs?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Ben » 29 december 2014, 11:59

Betjänta är väl främst skandalpress och andra media som älskar "avslöjanden", skvallerintresserade, de som ev. önskar hämnas samt de som vill "sätta dit" personer (t.ex. av dagspolitiska skäl) för något som dessa antagligen inte längre kan ställas inför rätta för (om de någonsin kunde det).

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 december 2013, 02:01

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hugsvala » 29 december 2014, 17:07

Ben skrev:Betjänta är väl främst skandalpress och andra media som älskar "avslöjanden", skvallerintresserade, de som ev. önskar hämnas samt de som vill "sätta dit" personer (t.ex. av dagspolitiska skäl) för något som dessa antagligen inte längre kan ställas inför rätta för (om de någonsin kunde det).
En tanke är ju annars att "skandaljournalister" med ett tvivelaktigt förflutet just varit, eller fortfarande är, anställda av skandalpressen, vilket ju skulle förklara skandalpressens relativt ljumma intresse för frågan. Viss historia kanske man inte ska rota i eller göra upp med, resonerar nog en del prominenta chefer, ideologer och publicister i våra mediehus.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Ben » 29 december 2014, 17:22

Det har jag mycket svårt att tro på. Numera är man intresserade av allt som kan sälja lösnummer eller dra tittare.

"Göra upp": Visst - om det gäller personer som begick brott som fortfarande är åtalbara. Om inte - då kan man med fördel lämna saken åt historiker som på ett mer generellt och anonymiserat sätt beskriver t.ex. kontakterna mellan Sverige och DDR. Men "göra upp" brukar sällan handla om det. Istället ska man hänga ut nu levande personer för något tvivelaktigt de gjorde för 30-40 år sedan eller (om de skulle råka vara döda) så hänger man istället ut deras i sammanhanget helt oskyldiga efterlevande och avkräver dem ursäkter. Allt som kan ge rubriker eller 5 minuters berömmelse är tillåtet.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av hasse lindquist » 29 december 2014, 20:52

När arbetar man på ett otillbörligt sätt åt främmande makts underrättelsetjänst?
Om man utlämnar sekretessklassade, militära uppgifter - självklart brottsligt.
Om man lämnar ut uppgifter om personer, som flytt från makten ifråga och slagit sig ned i Sverige - likaså brottsligt.
Om en pressattaché från främmande makt frågar mig eller någon annan journalist om svenska riksdagspartiers ideologi och idéutveckling? Jag har aldrig blivit kontaktad av östattachéer i slika angelägenheter men väl av amerikanska. Mina svar kanske gick raka vägen till CIA - vad vet jag. Men om jag på ett trevligt sätt snackat om partiideologier med en attaché från DDR eller Sovjetunionen, kan jag mycket väl ha hamnat i något Stasi- eller KGB-register över "kontaktpersoner", även om jag enbart lämnat ut helt öppna idépolitiska uppgifter.
Fall torde förövrigt finnas där journalister eller "informationsbärare" kontaktats av främmande makt, varvid de hållit god min under samtalet men därefter omgående meddelat svenska Säpo om saken. De har därefter i samråd med Säpo låtit sig kontaktas av den främmande makten fler gånger. På så sätt kan den svenska säkerhetstjänsten få en uppfattning om tillvägagångssätt och rekryteringsmetoder hos främmande underrättelsetjänster. En sådan dubbelagent hamnar med stor sannolikhet i arkiv.

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 december 2013, 02:01

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Hugsvala » 12 juli 2015, 16:55

DN har idag en artikel som beskriver hur Stasi, via språkkurser, indoktrinerade svenska lärare i en mer DDR-vänlig riktning:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/osttys ... ka-skolan/
Den östtyska underrättelsetjänsten Stasi lade ned stor möda på att påverka hundratals svenska lärare som bjöds in till DDR. Professor Anders Törnvall har gått igenom arkiv och hittat dokument som visar hur hårt styrda sommarkurserna som hölls på 1970- och 1980-talen var. De tyska kursledarna utbildades i övertalningsteknik och hade förberedda svar på kritiska frågor.

Att Sverige var ett nyckelland för Stasi blev känt när spionorganisationens enorma arkiv öppnades efter murens fall. Stasi hade många spioner i Sverige, både svenskar och tyskar. Ett viktigt inslag i för­söken att vinna sympatisörer i Sverige var de språkkurser som arrangerades främst för gymnasielärare. På 1970- och 1980-talen lockades 600 lärare framför allt till Leipzig. Budskapet i det som såg ut som oskyldiga kurser i språk och tysk kultur var i själva verket minutiöst planerat, visar den noggranna och omfattande dokumentationen.
Målet för DDR var att vinna över det neutrala Sverige. Lärarna sågs som en bra ingång för att förändra sättet att tänka. Det lades ned enormt mycket energi på att planera kurserna, säger Anders Törnvall, professor emeritus i interkulturell kommunikation.
Jag får uppfattningen att de svenska lärarna kände sig som en del av en fredsrörelse som ville skapa en mänskligare värld. De tyckte att de blev väl omhändertagna och att den ämnesmässiga undervisningen höll mycket hög klass.
Eufemismer/språket har alltid varit ett effektivt vapen. Makten sitter främst i ordet och pennan är därför vassare än svärdet:

https://en.wiktionary.org/wiki/the_pen_ ... _the_sword

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vilka journalister samarbetade med Stasi och KGB?

Inlägg av Der Löwe » 14 juli 2015, 19:48

Påverkan skedde ju på andra områden med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sandm%C3%A4nnchen

Skriv svar