Baader-Meinhof komplexet

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Baader-Meinhof komplexet

Inlägg av a81 » 10 mars 2024, 14:03

Jo, men i Tyskland verkar liksom folk lättare dras mot extremism även i ganska normala tider (1930-talet), eller i mycket goda tider som 1970-talets Västtyskland. Landet var sannolikt ett av världens bästa länder för "vanliga människor" att leva i för 50 år sedan (tillsammans med övriga Nordvästeuropa).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Baader-Meinhof komplexet

Inlägg av sonderling » 10 mars 2024, 14:17

Davian skrev:
7 mars 2024, 23:43
1917 och däromkring var det revolutionär stämning. Det var inte långt ifrån en kommunistisk revolution. Socialdemokraterna gjorde lite manövrar och "räddade" sverige från det om man så vill.
Det här har jag funderat på senare tid. Jag har fått för mig att även de borgerliga partierna såg fördelar i att genomföra visa sociala reformer för att undvika Tsar Rysslands öde. Men jag vet för lite om detta. Skulle vara intressant i en annan tråd men vet inte ens vad det ska döpas till? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Baader-Meinhof komplexet

Inlägg av sonderling » 10 mars 2024, 14:25

https://www.dn.se/varlden/baader-meinho ... erationen/

Det har stått lite i DN om jakten på Baader-Meinhof ligan. Det verkar ju endå som de haft "lokal" befolkningens beskydd? Jag tolkar det så iallafall. En del vapen och pengar har de hittat hos pensionärs terroristerna. Själv undrar jag om det finns nånstans för dem att fly nuförtiden? Sedan har jag spekulerat i att denna sista jakt kan trigga igång en fjärde generation? Hade ingen aning om att de var aktiva fram till 93, för mig var det här 70-80-tals terrorister.

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Baader-Meinhof komplexet

Inlägg av hilbert » 10 mars 2024, 15:56

Det här har jag funderat på senare tid. Jag har fått för mig att även de borgerliga partierna såg fördelar i att genomföra visa sociala reformer för att undvika Tsar Rysslands öde. Men jag vet för lite om detta. Skulle vara intressant i en annan tråd men vet inte ens vad det ska döpas till? :?
Dagens borgerliga partier var på den tiden delade i höger och liberaler, där liberalerna var för allmän rösträtt.
Den officiella historieskrivningen är ju att V gurra var livrädd för en kommunistisk revolution, och övertalade högern att gå med på allmän rösträtt.

här är en artikel av Per T Ohlsson kring detta:
https://www.dn.se/kultur-noje/per-t-ohl ... v-sverige/

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Baader-Meinhof komplexet

Inlägg av adlercreutz » 10 mars 2024, 17:42

a81 skrev:
10 mars 2024, 14:03
Jo, men i Tyskland verkar liksom folk lättare dras mot extremism även i ganska normala tider (1930-talet), eller i mycket goda tider som 1970-talets Västtyskland. Landet var sannolikt ett av världens bästa länder för "vanliga människor" att leva i för 50 år sedan (tillsammans med övriga Nordvästeuropa).
-30 (och -20) -talets Tyskland är väl ändå rätt svårt att beteckna som ”normalt”?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Baader-Meinhof komplexet

Inlägg av Amund » 15 mars 2024, 19:18

a81 skrev:
6 mars 2024, 13:44
Det speciella är väl att olika former av extremism verkar få starkare folkligt stöd i Tyskland än i andra jämförbara länder.
Att hatet och revolten mot det borgerliga samhället var större i Tyskland från slutet av 1960-talet än i andra jämförbara länder kan man nog fastslå. Dels fanns det en viss tystnadskultur i Västtyskland om Hitlertiden, det var ingenting man skulle rota i så kanske det i BRD fanns en större borgerlig förljugenhet att revoltera mot? Dels vet vi ju idag hur infiltrerat det Västtyska samhället var av spioner som arbetade för DDR:s räkning.

Historiens ironi att mordet på Benno Ohnesorg av den den västberlinske polismannen Karl-Heinz Kurras räknas som en utlösande faktor för den Västtyska studentrörelsens radikalisering. Först 2009 framkom det att den vapengalne Västtyske polismannen Kurras hela tiden arbetat för ryssarnas räkning.
sonderling skrev:
10 mars 2024, 14:25
Sedan har jag spekulerat i att denna sista jakt kan trigga igång en fjärde generation? Hade ingen aning om att de var aktiva fram till 93, för mig var det här 70-80-tals terrorister.
Sammanfaller mycket väl med Sovjetunionens sammanbrott och att det logistiska stödet för samhälls-destabiliserande organisationer i Västtyskland försvann.

Min personliga tolkning vars källa endast är mitt intresse för samhälle och historia samt minnesbilder från 1970-talet från min västtyska släkt, är en sorts obekväm känsla bland unga Västtyskar att USA och kapitalismen trots Wirtschaftswunder inte kan vara svaret på hur vi samhället bör vara uppbyggt. Det fanns alltså en god jordmån i landet för alternativa lösningar och där Öststaterna framstod som att ha andra mer mänskliga mål än den dekadenta kapitalismen och den hierarkiska militarismen, något som mer berodde på okunskap om kommuniststaterna än på korrekta analyser.

Detta fenomen är något som jag tror syns än idag där Tyskar i större utsträckning stödjer miljö och fredsrörelser samt föredrar vegetarisk kost och har i högre utsträckning en större förståelse för exempelvis ryska geopolitiska ståndpunkter.

Skriv svar