Stay Behind. Kalla Fakta men NÄR
Stay Behind. Kalla Fakta men NÄR
Ursäkta en tämligen bred fråga men jag har försökt och kört huvudet i väggen..
Enligt flera källor så skall TV4as Kalla Fakta sänt en intervju med Reinhold Geijer där han bl.a. talade om Stay behindrörelsen. TV4 vet inte när och ingen annan heller... (jo jag har letat!) Inte heller stämmer de datum som man kan hitta på nätet (jo jag har sett alla) så nu vänder jag mig till den begåvade samlingen här på forumet..
Något tips? Datum? månad? eller ÅR?
mvh
Aston
Enligt flera källor så skall TV4as Kalla Fakta sänt en intervju med Reinhold Geijer där han bl.a. talade om Stay behindrörelsen. TV4 vet inte när och ingen annan heller... (jo jag har letat!) Inte heller stämmer de datum som man kan hitta på nätet (jo jag har sett alla) så nu vänder jag mig till den begåvade samlingen här på forumet..
mvh
Aston
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Stay Behind. Kalla Fakta men NÄR
Detta är en missuppfattning. Stay Behind, CIA och Colby verkade inte i Sverige i den kapaciteten. Försvarsstaben motsatte sig USA-inblandning och byggde upp en separat inhemsk svensk organisation. Regge Geijer var med i den. Den som organiserade grunden var Anders Grafström. Enligt obestyrkt uppgift skulle den svenska organisationen heta Aktionsgruppen Arla Gryning (AGAG).
Kalla Fakta från den 5 september 1991 skall ha handlat om Stay behind.....
/Qmannen
/Qmannen
Tack för snabba svar men...
Oavsett vad Geijer vad med i så är jag intresserad av programmet.
Och nej det är inte 5 september 1991. Det var för visso intressant men inte det med Reinhold Geijer.
Fler förslag? eller tips på någon som vet...
/Aston
Oavsett vad Geijer vad med i så är jag intresserad av programmet.
Och nej det är inte 5 september 1991. Det var för visso intressant men inte det med Reinhold Geijer.
Fler förslag? eller tips på någon som vet...
/Aston
Thomas Kanger skriver ju så här på sin hemsida;
http://www.kanger.se/main.asp?page=artiklar.asp&id=13
"Och vittnesmålen är sparsamma. Den ende aktive
"frontsoldaten" som hittills framträtt är den förre
hotelldirektören Reinhold Geijer. Det skedde i TV4:s "Kalla
fakta" för två år sedan. För honom var kontakterna med Nato
en självklarhet och inget att hyckla om."
Det framgår ju inte när Kanger skrivit på hemsidan men han borde ju veta när "för två år sedan" var......
info@kanger.se
/Qmannen
http://www.kanger.se/main.asp?page=artiklar.asp&id=13
"Och vittnesmålen är sparsamma. Den ende aktive
"frontsoldaten" som hittills framträtt är den förre
hotelldirektören Reinhold Geijer. Det skedde i TV4:s "Kalla
fakta" för två år sedan. För honom var kontakterna med Nato
en självklarhet och inget att hyckla om."
Det framgår ju inte när Kanger skrivit på hemsidan men han borde ju veta när "för två år sedan" var......
info@kanger.se
/Qmannen
om vi inte glömmer Astons fråga men i avvaktan på ett bra svar tillåter en fråga som berör ämnet......
I SOU 2002:92 Det grå brödraskapet - en berättelse om IB framgår (kap 16.1) att Birger Elmér uppgivit att han ombetts av Anders Grafström att rekrytera lämpliga personer till Lindencronas/Grafströms stay behind-organisation. Dessa personer hade krigsplacerats vid IB eller i personalreserven.
Finns det fler belägg alt vederhäftiga påståenden för att dessa två organisationer hade samröre i stay behind-förberedelserna?
/Qmannen
I SOU 2002:92 Det grå brödraskapet - en berättelse om IB framgår (kap 16.1) att Birger Elmér uppgivit att han ombetts av Anders Grafström att rekrytera lämpliga personer till Lindencronas/Grafströms stay behind-organisation. Dessa personer hade krigsplacerats vid IB eller i personalreserven.
Finns det fler belägg alt vederhäftiga påståenden för att dessa två organisationer hade samröre i stay behind-förberedelserna?
/Qmannen
Jo jag har naturligtvis försökt med Kanger men han svarar tyvärr inte..
Vem på TV4 har du pratat med? Om du har pratat med Kalla Fakta redaktionen, och framfört ärendet i så vänlig ton att de faktiskt har gjort en sökning i arkivet, men ändå inte hittat något så är du med största sannolikhet ute på ett falskt spår.Aston skrev: Enligt flera källor så skall TV4as Kalla Fakta sänt en intervju med Reinhold Geijer där han bl.a. talade om Stay behindrörelsen. TV4 vet inte när och ingen annan heller... (jo jag har letat!) Inte heller stämmer de datum som man kan hitta på nätet (jo jag har sett alla) så nu vänder jag mig till den begåvade samlingen här på forumet..
Mikael Holmström skriver i ett utdrag ur sin bok "Den dolda alliansen" som publicerats på Svenskans hemsida att Geijer berättade om sin del i Stay Behind-rörelsen 1998 (han säger dock inget om att det skulle skett i Kalla Fakta). Jag antar att du har pratat med Holmström?
http://www.svd.se/kultur/direktorens-du ... 021925.svd
http://www.svd.se/kultur/direktorens-du ... 021925.svd
Programmet sändes i TV 4 söndagen den 21 april 1996, klockan 21:20-22:00, med repris den 27 april. Och det var "Kalla Fakta"
Detta i alla fall om man ska lita på TV-tablån i Helsingborgs Dagblad för den aktuella dagen och artikel i SvD dagen därpå.
Detta i alla fall om man ska lita på TV-tablån i Helsingborgs Dagblad för den aktuella dagen och artikel i SvD dagen därpå.
Läste faschinerat om Stay Behind och Lindencrona igår kväll. Holmström nämde även organisationen "Adelsfanan" som skulle rädda kungahuset och bara bestod av adelsmän. den skall tydligen ha bildats under kriget av adliga officerare. Man kanske inte bör veta mer - noblesse oblige
Maj Wechselman - Kallt krig i kallt landskap. En del foliehattande men även en del intressant.
Stay Behind-grupper slik vi kjenner det i NATO regi var aldri aktuelt i Sverige av årsaker som Stellan B alt har gjort rede for, men ellers i Europa,og da også i Danmark og Norge var det høyst aktuelt i minst 40 år etter WWII
De første stay-behind i Norge var ellers tyske grupperinger mot slutten av WWII 1943/44 selv om de ble kalt for noe annet, ofte med norsk Waffen SS-personell hvorav minst en gruppe (Finnmark) valgte å overgi seg til norske tropper tidlig 1945.
Jeger
De første stay-behind i Norge var ellers tyske grupperinger mot slutten av WWII 1943/44 selv om de ble kalt for noe annet, ofte med norsk Waffen SS-personell hvorav minst en gruppe (Finnmark) valgte å overgi seg til norske tropper tidlig 1945.
Jeger