Upphittad sovjetisk ubåt

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Upphittad sovjetisk ubåt

Inlägg av sonderling » 04 mar 2011 11:11

Bara ett klargörande: "Svensk ekonomisk zon" är inte riktigt lika med vad som vanligen avses med "svenskt vatten",
DoH! :oops:

Men nu när jag sett fler bilder så håller jag nog med om analysen att det var skrotbogsering. Det ser ut som om luckor saknas o.s.v.
Och försvaret skulle ju visst kolla upp det här, de rör sig bara långsammare än Kvällspress indignationen, enligt DN (eller var det SVD.)
Jag är visserligen också landkrabba men jag har en lite förskärlek för vrak (läser böcker och missar aldrig en dokumentär, sedan Coustous dagar) och denna påvisar inte den påväxt av marintliv eller rost som äldre vrak visar.
Mäster gogglare på forumet kan säkert få fram undervattensbilder av de VK2 vrak från sovjet som hittats på Svenskvatten och jämnföra.

På detta ubåts vrak förekommer även detaljer som lyser rostfritt (eller nått) och det ser man ju aldrig på äldre vrak.

Sonderling

Giggegubb
Medlem

Inlägg av Giggegubb » 04 mar 2011 13:13

Knycker en fråga fr ett annat forum: kan man inte enkelt i efterhand få en ubåt att se bogserad ut, för att avleda misstankarna fr vapenverkan-teorin?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 04 mar 2011 22:27

Giggegubb skrev:Knycker en fråga fr ett annat forum: kan man inte enkelt i efterhand få en ubåt att se bogserad ut, för att avleda misstankarna fr vapenverkan-teorin?
Det kanske skulle gå antar jag. Det var ju någon sorts vajer samt utsågade hål någonstans, samt frånvaron av antenner och liknande som användes vid skarpa uppdrag. Rent teoretiskt skulle man efter att en ubåt blivit sänkt eller skadad och senare sjunkit kunna undervattenmässigt via annan ubåt evakuera eventuella kroppar och göra dessa åtgärder så att den ser icke stridsberedd ut. Men det känns lite långsökt förstås.

Angående teorin om att den bogserats och sjunkit, det har nämnts att en annan ubåt sjunkit vid bogsering på danskt vatten, men hur ofta kan detta rimligen ske? Inte höll väl Sovjetunionen på att bogsera runt diverse ubåtar som man då och då tappade på andra länders vatten och tänkte ungefär: hoppsan, där sjönk den, tråkigt - nu sticker vi och hoppas ingen hittar den. :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 06 mar 2011 15:18

Rickard skrev:
Giggegubb skrev:Knycker en fråga fr ett annat forum: kan man inte enkelt i efterhand få en ubåt att se bogserad ut, för att avleda misstankarna fr vapenverkan-teorin?
Det kanske skulle gå antar jag. Det var ju någon sorts vajer samt utsågade hål någonstans, samt frånvaron av antenner och liknande som användes vid skarpa uppdrag. Rent teoretiskt skulle man efter att en ubåt blivit sänkt eller skadad och senare sjunkit kunna undervattenmässigt via annan ubåt evakuera eventuella kroppar och göra dessa åtgärder så att den ser icke stridsberedd ut. Men det känns lite långsökt förstås.

Angående teorin om att den bogserats och sjunkit, det har nämnts att en annan ubåt sjunkit vid bogsering på danskt vatten, men hur ofta kan detta rimligen ske? Inte höll väl Sovjetunionen på att bogsera runt diverse ubåtar som man då och då tappade på andra länders vatten och tänkte ungefär: hoppsan, där sjönk den, tråkigt - nu sticker vi och hoppas ingen hittar den. :)
När det gäller tapp vid bogsering så har man ju t om tappat ett slagskepp en gång...

http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_ ... %A3o_Paulo

Fast när det gäller just denna ubåt så var det någon kommentar på en försvarsblogg (Wiesman, tror jag?) om att rysarna hade fraktat utrangerade Whiskeyubåtar på pråmar för upphuggning vid varv utanför Östersjön, och då vid något tillfället tappat några i storm. De flesta skulle ha bärgats, men en återfanns inte. Den nu hittade skulle kunna vara denna ubåt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 06 mar 2011 15:39

tryggve skrev:
Rickard skrev:
Giggegubb skrev:När det gäller tapp vid bogsering så har man ju t om tappat ett slagskepp en gång...
Närmare vår kust finns ju även kryssaren Murmansk som 1994 slet sig utanför Norge och väl fortfarande ligger kvar vid Sørvær.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 07 mar 2011 09:27

"Fler ubåtar sjönk

Marinen känner till ytterligare fyra ryska ubåtar som sjunkit utanför Sveriges kust.
De är av samma typ som det vrak som nu har hittats och som förre ÖB Bengt Gustafsson misstänker skadades av svenska ubåtsgranater. "

http://www.expressen.se/nyheter/1.23530 ... atar-sjonk

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 08 mar 2011 06:40

Jag skickar en länk där sovjetunionens dumpningsplatser i Östersjön finns utmärkta. Den är främst för ammunition, och kemiskt avfall. Som synes så är ett huvudområde öster om Gotland nära svenska zonen. Om den aktuella ubåten ligger i samma område känns det väl troligt att den är medvetet dumpad. Jag har tyvärr inte sett någon karta över var man dumpade fartyg. minns att jag läste någonstans att det skulle vara öster om Gotland så jag gissar (obs!) att det var i närheten av samma område.

http://mercw.org/index.php?option=com_c ... &Itemid=62

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 08 mar 2011 09:19

Den akuella ubåten ligger söder om Gotland och öster om Öland.
"Vraket ligger på 60 meters djup öster om Öland och söder om Gotland."

http://www.expressen.se/nyheter/1.23530 ... atar-sjonk

HJ
Stödjande medlem 2024

Inlägg av HJ » 09 mar 2011 09:57

Det är Bert Karlsson som är upphovet...

http://www.expressen.se/nyheter/1.23589 ... ra-lost-nu
/Håkan

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 10 mar 2011 14:48

Låter intressant med Bert Karlsson teorin, säkert trolig. Om det nu gick att köpa 4 st ubåtar 1990 så borde man väl också kunnat köpa intressant "information"!

Nu har Försvaret bestämt sig för att undersöka detta.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 8693343.ab
Lite märklig nyhet, om man anser att det är "vanligt" vrak med miljörisk så är det väl sjöfartsverket eller kustbevakningen som ska hantera detta. Det går inte riktigt ihop.

BroderNorbagge
Medlem

Inlägg av BroderNorbagge » 19 mar 2011 18:09

På 1990-talet så var någon skotsk upphuggningsfirma belägen en liten bit söder om staden Stranraer sysselsatt med upphuggning av div. ex-sovjetiska Whisky-klass ubåtar. Sommaren 1990, när jag åkte förbi ombord på färjan på våg til Larne i Nord-Irland, låg i alla fall en 3-4 stycken Whisky-ubåtar förtöjt vid firmans kajplats i någon liten vik om babord i påväntan av upphuggning.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 20 mar 2011 11:33

Konstigt att det inte blev några whiskey sorter uppkallat efter det, eller i alla fall några roliga nyhetsinslag. Vart hugger man upp whiskey ubåtar, i Skottland naturligvis. Det blev ju en del T-shirts med "Whiskey on the rocks" efter U-137 grundstötningen.