Tjänstetidsvapen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 23 november 2010, 14:26

NIL skrev:

Om jag inte missminner mig, är felinformerad eller enbart schvammlar så var 39/B en utslagsgivande faktor när man skulle välja ut Pistol 88.

Några modeller som hade tagit sig in i stridskrafter utomlands klarade inte tortyrtesterna med 39/B.
Har svagt för mig att Beretta 92F inte klarade kravet på 10000 skott med 9/39B. Därav ratades den.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 23 november 2010, 19:53

1) Jag hade en kursare och vän sedemera ganska högt uppsatt (Överstelöjtnant) som 'dömdes' till ett kännbart löneavdrag då han slarvade bort sin kamrat 40 i samband med en flytt.

2) Den då unge och vackre löjtnanten Hans (nu är jag bara 'och') tyckte vid mitten av åttiotalet att det var lite lustigt att Armén beordrade oss att ha en pistol hemma som var fullständigt kass. Skulle bolshevikerna komma vill man ha något funktionellt. Om nu Armén inte har pengar att lösa det hela så är själv bäste dräng. Jag, som då var helt okunnig om pickadoller, satte mig in i marknaden, läste på, provsköt, pratade med skyttar o.s.v. - ett absolut krav var att den skulle vara i kaliber 9/39 och gärna tåla 39b. Jag köpte mitt privata tjänstevapen en Glock 17 1986 - jag är väl fortfarande lite stolt över att Krigs...ehrm.. försvarsmakten kom fram till samma sak som jag men två år senare. Fast jag slarvar med vapenvården så fungerade den utmärkt för två veckor sedan och jag måste ha skjutit bra många tusen med den, huvuddelen 39b - det enda jag bytt är en tändstiftsfjäder.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Lasse O » 23 november 2010, 23:14

MD650 skrev:
NIL skrev:

Om jag inte missminner mig, är felinformerad eller enbart schvammlar så var 39/B en utslagsgivande faktor när man skulle välja ut Pistol 88.

Några modeller som hade tagit sig in i stridskrafter utomlands klarade inte tortyrtesterna med 39/B.
Har svagt för mig att Beretta 92F inte klarade kravet på 10000 skott med 9/39B. Därav ratades den.
:)

Det är möjligt men om jag inte minns fel så var kostnaden också en viktig faktor. Personligen tror jag att ett lågt pris för en vara väger minst lika tungt som kvaliteten på produkten, åtminstone för FMV.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 24 november 2010, 10:47

lago skrev: Det är möjligt men om jag inte minns fel så var kostnaden också en viktig faktor.
Det var säkerligen en av flera utvalsfaktorer.
:)

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Ro/Lt » 24 november 2010, 11:57

Kanske off topic men ändå:
Som ung minns jag att min fars kollega (båda yrkesofficerare på ett regemente någonstans i Sverige) i ett vansinnesdåd sköt både fru och barn och sedan begick självmord, allt med sitt tjänstevapen. Efter det så gav pappa för säkerhets skull min mor i uppgift att hålla slutstycket undanstoppat på säker plats... Som YOFF färdig 1993 så hade jag en AK5 i kasernen med slutstycket i säkerhetsskåpet. Efter Fk Flinks dåd så vart ju vapnen (kompletta var det väl?) inlåsta i kassun men som YOFF kunde man ju i alla fall under tjänstetid plocka ut nycklarna... Skönt att inte behöva ha vapen hemma i alla fall... Inte minst för risken för inbrott pga att någon såg att man gick i grönkläder och därmed kunde förmodas förvara något vapen i lägenheten...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 24 november 2010, 13:32

Ro/Lt skrev:Efter Fk Flinks dåd så vart ju vapnen (kompletta var det väl?) inlåsta i kassun men som YOFF kunde man ju i alla fall under tjänstetid plocka ut nycklarna... ...
Det var inte direkt i samband med Flinkk dåd utan det var en stöld på Livgardet som föranledde at vapnen skulle finnas inom larmade vapenförvaringar.
Men det var säkert en bidragande orsak.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 24 november 2010, 14:19

Sedan var det ju ett par rån av militära vapen på mitten och slutet av åttiotalet så officerare beordrades bära pistol både på skjutbanan och i skogen. Jag skulle blivit sparkad och steglad idag om jag gjorde det jag gjorde då, jag tog med min Glock istället för den beordrade m/40.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av NIL » 24 november 2010, 14:25

Jag lumpade mig i Norrland '86 - '87.
Automatkarbinerna förvarade enskild soldat i logementet, vital del (i vårt fall underbeslag) fanns i säkerhetsskåp i korridoren.

Skåpen var olarmade och försedda med kodlås, koden till dessa skåp var mer eller mindre allmängods...den var känd iallafall ner till gruppchefsnivå.

Det var nog inte meningen att det skulle vara så men koden smittade via PC till KB vidare till GB.

Kameraövervakning tillämpades inte där jag gjorde GU, i anslutning till VPL parkeringen så var det busenkelt att ta sig in/ut via en illa justerad grind.

Det var en annan säkerhetskultur på den tiden.
Äh, det löser sig.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Erik Ljungberg » 24 november 2010, 14:35

Hans skrev:Sedan var det ju ett par rån av militära vapen på mitten och slutet av åttiotalet så officerare beordrades bära pistol både på skjutbanan och i skogen. Jag skulle blivit sparkad och steglad idag om jag gjorde det jag gjorde då, jag tog med min Glock istället för den beordrade m/40.

MVH

Hans
Så du skulle ut på skjutbana, med en pistol, försvara en pluton beväpnade med skarpladdade automatvapen?

:D

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av NIL » 24 november 2010, 14:44

Hans skrev:Sedan var det ju ett par rån av militära vapen på mitten och slutet av åttiotalet så officerare beordrades bära pistol både på skjutbanan och i skogen. Jag skulle blivit sparkad och steglad idag om jag gjorde det jag gjorde då, jag tog med min Glock istället för den beordrade m/40.

MVH

Hans

En gång på Balkan för många år sedan så kom jag inför en brådskande resa inte åt min 88 pga ett strömavbrott, jag fick låna en M9 av en Amerikansk vän...hade han torskat på den så skulle nog påföljden för honom blivit i samma nivå som den Hans beskriver.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Ro/Lt » 24 november 2010, 14:45

Erik Ljungberg skrev:
Hans skrev:Sedan var det ju ett par rån av militära vapen på mitten och slutet av åttiotalet så officerare beordrades bära pistol både på skjutbanan och i skogen. Jag skulle blivit sparkad och steglad idag om jag gjorde det jag gjorde då, jag tog med min Glock istället för den beordrade m/40.

MVH

Hans
Så du skulle ut på skjutbana, med en pistol, försvara en pluton beväpnade med skarpladdade automatvapen?

:D
Klart att du som buse kliver fram lägligt till visitation efter skjutning...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 24 november 2010, 15:05

Ro/Lt skrev:
Erik Ljungberg skrev:Så du skulle ut på skjutbana, med en pistol, försvara en pluton beväpnade med skarpladdade automatvapen?

:D
Klart att du som buse kliver fram lägligt till visitation efter skjutning...
Exakt, det var så ett av rånen gick till vill jag minnas, buset kom ungefär då med en hagelbössa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av NIL » 24 november 2010, 15:09

P10 vart av med några AK 5:or för några år sedan, detta ur vakten...jag tror att även detta föranledde en del riksomspännande rutinförändringar.
Äh, det löser sig.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Erik Ljungberg » 24 november 2010, 15:11

Ro/Lt skrev:
Erik Ljungberg skrev:
Hans skrev:Sedan var det ju ett par rån av militära vapen på mitten och slutet av åttiotalet så officerare beordrades bära pistol både på skjutbanan och i skogen. Jag skulle blivit sparkad och steglad idag om jag gjorde det jag gjorde då, jag tog med min Glock istället för den beordrade m/40.

MVH

Hans
Så du skulle ut på skjutbana, med en pistol, försvara en pluton beväpnade med skarpladdade automatvapen?

:D
Klart att du som buse kliver fram lägligt till visitation efter skjutning...

Jag förstår varför man gjorde som man gjorde. Det var bara kombinationen som verkade lite lustig. En ensam löjtnant med en m40 skyddar en pluton med automatvapen.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Lasse O » 24 november 2010, 16:10

Om jag minns rätt så var ursprunget till hela historien med befäl och skarpladdade pistoler en order från CA om att man skulle ha en tillräcklig hög beredskap för att kunna skydda vapen och ammunition mot tillgrepp. Ordern var väl inte glasklar och tolkades därför lite olika vid skilda regementen.
Hos oss hade vi 1+2 som vaktstyrka på skjutbanan och ingen vakt alls om vi rörde oss långt från ära, redlighet och vägar.
Undantaget var beredskapsskvadronen där man på dagarna gick beväpnad till tänderna och på natten hade m/40 under huvudkudden på logementet men hotbilden mot skvadronen var förstås större än mot vanliga GU-förband.

Skriv svar