Tjänstetidsvapen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Tjänstetidsvapen

Inlägg av Hans » 22 november 2010, 13:22

En liten detalj. Under min tid i Krigsmakten, 1980-1993 så var officerare beordrade att ha tjänstevapen (pistol eller revolver) hemma. Är det någon som vet när den ordern först började gälla?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Sarvi » 22 november 2010, 19:05

Hur ser källäget ut på andra sidan Östersjön? F.d. sovjetiska arkiv är nog inte lönt att ens fråga om, men om det i huvudsak var polska tavelförsäljare borde det väl finnas någon f.d. tavelförsäljare (utom Artur då ;)) som såhär efter murens fall kan berätta om sin underrättelseinhämtning på svensk mark? Och om det var polska underrättelsetjänsten som höll i tåtarna borde kanske man förvänta sig viss öppenhet mot en EU-granne och nästan NATO-allierad, snarare än lojalitet mot Ryssland som inte riktigt är den mest populära nationen i Polen nuförtiden.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Rickard » 22 november 2010, 20:30

Hans skrev:Under min tid i Krigsmakten, 1980-1993 så var officerare beordrade att ha tjänstevapen (pistol eller revolver) hemma.
Var det inte en del bråk när detta tjänstevapen av något skäl senare avskaffades? Där en del officerare vägrade lämna in vapnet som de ansåg sig behöva för att vid behov kunna "skjuta sig fram" till mobförrådet?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av MD650 » 22 november 2010, 20:39

Rickard skrev:
Var det inte en del bråk när detta tjänstevapen av något skäl senare avskaffades? Där en del officerare vägrade lämna in vapnet som de ansåg sig behöva för att vid behov kunna "skjuta sig fram" till mobförrådet?
Stämmer!
Säkerligen var det en del av dom som hade glömt var de gömt pistolen och vägrade att lämna in den.
:)

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av unmo300 » 22 november 2010, 21:08

Säkerligen var det en del av dom som hade glömt var de gömt pistolen och vägrade att lämna in den.
Som reservofficer hade man en tjänsteutrustning, hjälm, gasmask, persedelpåse och tjänstevapen. Vapnet var modell 40 eller modell 07. Efter en olycka någon gång i början av 90-talet med en modell 40, (slutstycket exploderade om jag minns rätt) samlades vapnet in. I rättvisans namn, måste även vi som hadel modell 07 lämna in vapnet. Kalla kriget var slut och personlig beväpning behövdes inte mer.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Cuba » 22 november 2010, 23:04

Oh, återlämningen av tjänstevapen var en infekterad historia. Jag var vid tiden Yoff, och hade blivit tilldelad en pistol m/40. Denna skulle ovillkorligen förvaras i hemmet, av beredskapskäl. Jag, samt, tror jag samtliga (åtminstone huvuddelelen av) mina kollegor,hade den i säkerhetsskåpet på jobbet. När ordern kom om återlämning (pga sprickbildning pga skjutning med m/39B, alltså säkerhetsskäl) så var jag en av de första i kön till förrådet för att lämna tillbaks eländet. De som blev upprörda var reservare som tog det personligt att de inte skulle få ha en pistol hemma, som (vid första skottet) skulle kunna spricka och skicka slutstycket in i hjärnan på dem. Alla andra gav fullständigt f*n i det. Det var våldsamma protester och skriverier om det vid den tiden. Minns att jag tyckte det var fåntrattar som vägrade att lämna in m/40-an. Snackades om "förtoendekris", bladder bladder´....
Det finns diverse spektakulära stories om folk som gömt pistolen i lägenheten på diverse sinnrika sätt, och sen kommit ihåg det åtskilliga år efter avflyttning därifrån, men det är såvitt jag kan bedöma bara skrönor.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av varjag » 23 november 2010, 01:52

Hans skrev:En liten detalj. Under min tid i Krigsmakten, 1980-1993 så var officerare beordrade att ha tjänstevapen (pistol eller revolver) hemma. Är det någon som vet när den ordern först började gälla?

MVH

Hans
Ingen aning - men både reservare och statofficerare hade tjänstepistol i hemmet så tidigt som 1946-47 (sett och minns då alla skolkamrater med militär farsa - visste precis var den fanns undanstoppad :lol:)
så ordern kanske stammar från 1939?????, Varjag

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av unmo300 » 23 november 2010, 07:54

fåntrattar som vägrade att lämna in m/40-an
Har för mig att det även togs upp i domstol. Men man kanske skall se det lite i lyset av ett komplicerat anställningsförhållande där reservofficeren alltid kännt sig lite styvmoderligt behandlad av Försvarsmakten. Lite av att nu har det gått för långt, vi får inte ens behålla vapnet.
...men nu har vi halkat långt iväg från diskussionen om polska tavelförsäljare. :)

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Erik Ljungberg » 23 november 2010, 08:17

Frågan har faktiskt en folkrättsligg knorr. Bär man uniform är man kombatant och får bekämpas. RO skulle ha uniform hemma och förväntades använda den om det beordrades. Alltså kombantant. Med pistolen fick man då, om än begränsad möjlighet, att försvara sig.

Sen var frågan som skrivit dåligt skött av FM. m40 var farlig och skulle dras in. Som alternativ diskutterades ny pistol, alternativ mobvapen, dvs AK eller kpist. Detta förmedlades också. Frågan fick plötsligt en helt ny vändning när Flink mördade några flickor i Falun med sitt tjänstevapen. Att i det läget dela ut automatvapen, eller andra vapen, för hemmaförvar av officerare var inte popuärt och det blev tvärvändning i frågan från FM.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Ornellaia » 23 november 2010, 08:39

unmo300 skrev:Efter en olycka någon gång i början av 90-talet med en modell 40, (slutstycket exploderade om jag minns rätt) samlades vapnet in.
m/40 var ett 9-mm vapen. Pga besparingar eller andra orsaker så använde man samma ammunition som till k-pisten m/45. På något sätt skiljde sig den ammuntionen och var sålunda för kraftig för vapnet vilket gjorde att materialet mattades eller brast, vilket det gjorde i början av 90-talet.

Källa: min far som var reservare (väldigt styvmoderligt behandlad av försvarsmakten enl honom själv) samt officerare då jag gjorde lumpen

min tes verkar även styrkas av Wiki:
wiki skrev:På 1980-talet började slutstyckena på pistol m/40 spricka på grund av användandet av ammunitionen 9 mm m/39B som har ett högre forcerinsmotstånd än vad vapnets delar är konstruerat för.
Läs mer om pistol m/40: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pistol_m/40

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av Der Löwe » 23 november 2010, 09:00

Det var inte slutstycket utan själva manteln, där jag tror det kallades ramstycket satt, som sprack. Det var en kant som var aldeles för dåligt avrundad som bildade en skarp rät vinkel där ramstycket blockerade hela rekylkraften. Det som gjorde saken infekterad var att det samtidigt hade genomförst skottlossning med hemvärnsvapen utanför tjänstekraven, för att utrycka det millt. Det ledde till frågor kring om hemvärnet skulle ha kvar sina vapen hemma eftersom världsfreden utbrytit. Precis då beslutades att alla M/40 pistoler var totalt livsfarliga trots att det värsta som kunde hända var eldavbrott. Jag hittade under mina första år som vapentekniker ett vapen som hade sprickor på det ställe där de uppstod. Ägaren till vapnet hade inte märkt någonting. Vi kvitterade ut samma vapen för att använda vid utbildning av mekaniker eftersom vi äntligen hittat en pistol med den sprickbildning som det varnades för.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av varjag » 23 november 2010, 10:55

Sprickbildningen i Lathi-pistolens mantel inträffade väl i dess svagaste del - framkanten av utkastarhålet, men några personskador i det sambandet har jag inte hört om. De finska VKT-varianterna - hade samma problem och flera modifierade typer av mantel tillverkades för dom men problemet överkoms aldrig helt.
''Ramstycket'' - egentligen låsblocket - var ett gammalt Bergmannpatent som lär ha haft liknande problem.
Som Der Löwe antydde, var en sån struntsak ett gott skäl för den allmänna avväpning som, framför allt polismyndigheterna åtrådde.
Bilagor
L35_slides.jpg
L35_slides.jpg (125.15 KiB) Visad 5082 gånger

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 23 november 2010, 13:13

unmo300 skrev:
...men nu har vi halkat långt iväg från diskussionen om polska tavelförsäljare. :)
Den här tråden är utbruten från tavelförsäljartråden.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av MD650 » 23 november 2010, 13:16

Det som skiljer 9 mm m/39 mot 39/B är kulans utformning där 9/39B har en kraftigare mantel på själva projektilen än 9/39.

Om jag kommer ihåg rätt så skedde det ett antal olyckor med m/40 med påföljande personskador. Så det var nog inte bara nåt som FM kom på.
:)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tjänstetidsvapen

Inlägg av NIL » 23 november 2010, 13:31

MD650 skrev:Det som skiljer 9 mm m/39 mot 39/B är kulans utformning där 9/39B har en kraftigare mantel på själva projektilen än 9/39.

Om jag kommer ihåg rätt så skedde det ett antal olyckor med m/40 med påföljande personskador. Så det var nog inte bara nåt som FM kom på.
:)
Om jag inte missminner mig, är felinformerad eller enbart schvammlar så var 39/B en utslagsgivande faktor när man skulle välja ut Pistol 88.

Några modeller som hade tagit sig in i stridskrafter utomlands klarade inte tortyrtesterna med 39/B.
Äh, det löser sig.

Skriv svar