Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 15 oktober 2019, 22:29

Är det bara i Sverige som detta har uppmärksammats, eller finns det liknande historier från Norden och Västeuropa?
Det är ju inget konstigt i sig att spionage förekom under kalla kriget, är det bara formen av TIR och tavlor som man inte tror på?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 16 oktober 2019, 16:08

Bra fråga.
Scandinavia is also a major target for vehicular SIGINT
operations, with missions being undertaken in Finland, Swedery
Norway and Denmark, and involving Soviet, East German, Polish,
Hungarian and Romanian Trucks. In Swedery vehicular espionage
operations have become a major national issue, and numerous
instances of vehicular SIGINT activities have been cited in the
Parliarnent (Riksdag) and the mediaT - of which the following are
intended to illustrate the scope and character of these activities.
http://bellschool.anu.edu.au/sites/defa ... 505034.pdf

Australien av alla länder bakom artikeln, från 1989.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Markus Holst » 16 oktober 2019, 17:37

Skriver de verkligen "Swedery"?

EDIT jag kollade själv. Det är något festligt med pdf-en för läser man den står det Sweden, kopierar man texten blir det Swedery. Undra varför

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 16 oktober 2019, 17:54

Markus Holst skrev:
16 oktober 2019, 17:37
Skriver de verkligen "Swedery"?

EDIT jag kollade själv. Det är något festligt med pdf-en för läser man den står det Sweden, kopierar man texten blir det Swedery. Undra varför
Du kan bättre datorer. Berätta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Markus Holst » 16 oktober 2019, 18:00

Hans skrev:
16 oktober 2019, 17:54
Markus Holst skrev:
16 oktober 2019, 17:37
Skriver de verkligen "Swedery"?

EDIT jag kollade själv. Det är något festligt med pdf-en för läser man den står det Sweden, kopierar man texten blir det Swedery. Undra varför
Du kan bättre datorer. Berätta.

MVH

Hans
Jag fick följande svar från en datanörd
Datanörd skrev:Skannat från en bok och sen OCR:at – alltså automatisk textigenkänning utifrån den skannade bilden.

Texten som du ser ligger som en bitmappad bild (tänkt JPEG, PNG...) i PDF-filen, men för sökning och för klipp/klistra används OCR-texten, som inte alltid är perfekt.
Alltså är filen en bild, och något duktigt program gissar vad det står och gör typ om det till text - men gissa lite fel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 16 oktober 2019, 20:22

Jag är inte säker på att jag förstår men tack i alla fall.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 16 oktober 2019, 23:01

Nu är jag ingen forskare, håller på att somna när jag ögnar igenom pdf.er
Men det är verkligen inte bara i Sverige som man har haft problem med dessa TIR bilar och annat, men det går säkert att bortförklara för den som vill det.


https://documents.pub/document/soviet-s ... tions.html
In an incident near Kristianstad, in southern Sweden, a Sovietsemi-trailer was observed parked on a minor road, and localSwedish truck drivers concocted a ruse to 'accidentally' pull offthe tarpaulin covering the trailer. Inside the trailer were fivemen and extensive electronic equipment. The site was well-suited for monitoring signals from various defence installationsand army units in the area, as well as the navy base at Karlskronaand navy vessels operating in the area between the islands ofOland and Bornholm.
The most celebrated incident of this sort occurred in July 1984, andinvolved a major diplomatic confrontation between the Soviet Unionand both West Germany and Switzerland. On 11 July 1984 a nine-tontruck with a two-man crew and bearing the 'Sovtransauto' emblem ofthe Soviet state transport company crossed into West Germany fromEast Germany. The Soviets claimed that the truck carried diplomaticbaggage destined for the Soviet Mission to the United Nations inGeneva, and after an overnight stop at the Soviet Embassy in Bonn,the truck crossed into Switzerland on 13 July. According to WestGerman authorities, however, instead of proceeding directly to Geneva,the truck 'made an unexplained detour' to a Swiss military air baseat Duebendorf, near Zurich. When it arrived in Geneva, the Swissauthorities refused to allow it to unload without inspection by them onthe grounds that a truck with nine tons of cargo could not be regardedas 'diplomatic pouch'.27The truck returned unopened to West Germany, via Basel, on 18 July,and was detained at the West German border checkpoint at Helmstedton 19 July. The West German authorities demanded that the truck beopened for inspection before proceeding back into East Germany, butthe Soviets insisted on claiming diplomatic immunity. According to anofficial Soviet description of the cargo given to the West Germanauthorities, the cargo consisted of 207 packages containing radio trans-mitting and receiving equipment, parts for a cipher machine, 'standardelectrical and technical equipment', and other goods for furnishing a newbuilding at the Geneva mission. The impasse was resolved on 22 Julyunder a compromise arrangement whereby the truck was opened withinthe grounds of the Soviet Embassy, and West German customs officialscounted and photographed the packages, but were not allowed to openthem. The truck returned to East Germany on 23 July.28 According toWest German counter-intelligence officials, the primary Sigint missionof the truck had been to monitor and record signal characteristics andspectral patterns at Swiss and West German airports and signal sites forsubsequent Sigint collection operations.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av erep » 24 oktober 2019, 00:22

mrsund skrev:
15 oktober 2019, 22:29
Är det bara i Sverige som detta har uppmärksammats, eller finns det liknande historier från Norden och Västeuropa?
Det är ju inget konstigt i sig att spionage förekom under kalla kriget, är det bara formen av TIR och tavlor som man inte tror på?
Enligt uppgift har TIR långtradare som hållit pauser nära finska militära övningsområden eller anläggningar vänligt men bestämt uteskorterats över östra gränsen.

Likaså har tavelförsäljare förekommit i Finland.

Till saken hör, att man i Finland inte officiellt uppmärksammade detta under kalla kriget, även om man agerade mot sovjetspioneri. När diplomater utvisades för spioneri, gjordes det tyst. Först efter Sovjets fall, har man pratat öppnare om sovjetiskt och ryskt spioneri.

Skriv svar