Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Stighult » 7 februari 2018, 11:35

Någon som var och lyssnade på Thomas Magnussons föredrag, om Polska tavelförsäljare på Armemuseum i går?

Skrivbordsoperatören
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 augusti 2017, 14:29
Ort: Stockholm

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Skrivbordsoperatören » 7 februari 2018, 11:47

Jag var där. Var väl egentligen inget banbrytande om man läst igenom den här tråden.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av sonderling » 8 februari 2018, 08:47

En arbetskamrat till mig som är 50-talist och kommer från röda Norrland. Berättade en historia som hans fått från sina föräldrar om hur Tyska Hitler Jugend grupper kom med tåg och ritade av alla Stationer längs resvägen. Detta för att dokumentera framtida bombmål.

När jag hörde detta kom på jag att tänka på polska tavelförsäljare?

Sonderling

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av kblomster » 10 februari 2018, 01:24

Stighult skrev:Någon som var och lyssnade på Thomas Magnussons föredrag, om Polska tavelförsäljare på Armemuseum i går?
Jag var också där. Det var bra och intressant, tyckte jag. I all korthet så menade Magnusson ungefär såhär, efter studier i polska underrättelsearkiv och intervjuer med f.d. tavelförsäljare:

- De sålde verkligen tavlor
- Det finns inga som helst belägg för att tavelförsäljare ska ha sysslat med kartläggning av svensk militär personal och militärgeografiska förhållanden, och då har han ändå letat på alla möjliga håll och sätt i arkiven
- Den polska underrättelsetjänsten var absolut mest intresserad av de egna medborgarnas förehavanden utomlands och deras eventuella påverkan på vänner och familj i Polen efter att de återvänt, och inte alls speciellt intresserad av Sverige - en del av tavelförsäljarna spionerade troligen på sina egna landsmän
- Det fanns minst ett polskt agentnätverk i Sverige under 1980-talet, men det verkar ha bestått endast av ett fåtal personer och verksamheten bedrevs på sparlåga
- Det finns inga belägg för att TIR-lastbilarna ska ha sysslat med något skumt heller (i alla fall inte något statligt skumt, men däremot brukade förarna ha en hel del "egen business" med smuggling och liknande)

Ungefär så, typ. Alltså i linje med tråden i stort.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av sonderling » 17 juli 2018, 13:51

Min morsa håller på och döstädar. Hon undrade om jag ville ha några tavlor, en av dem hade hon köpt av en Polak som hade ringt på dörren och sålt tavlor. Morsan hade då köpt några, och berättade att han var väldigt trevlig.

Får jag till det med tekniken så ska jag försöka lägga in en bild så småningom.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 25 juli 2019, 14:22

Intressant om polska tavelförsäljare, ca en tredjedel in.

https://www.svtplay.se/video/22541054/f ... start=auto

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 2 augusti 2019, 15:25

kblomster skrev:
10 februari 2018, 01:24
Stighult skrev:Någon som var och lyssnade på Thomas Magnussons föredrag, om Polska tavelförsäljare på Armemuseum i går?
Jag var också där. Det var bra och intressant, tyckte jag. I all korthet så menade Magnusson ungefär såhär, efter studier i polska underrättelsearkiv och intervjuer med f.d. tavelförsäljare:

- De sålde verkligen tavlor
- Det finns inga som helst belägg för att tavelförsäljare ska ha sysslat med kartläggning av svensk militär personal och militärgeografiska förhållanden, och då har han ändå letat på alla möjliga håll och sätt i arkiven
- Den polska underrättelsetjänsten var absolut mest intresserad av de egna medborgarnas förehavanden utomlands och deras eventuella påverkan på vänner och familj i Polen efter att de återvänt, och inte alls speciellt intresserad av Sverige - en del av tavelförsäljarna spionerade troligen på sina egna landsmän
- Det fanns minst ett polskt agentnätverk i Sverige under 1980-talet, men det verkar ha bestått endast av ett fåtal personer och verksamheten bedrevs på sparlåga
- Det finns inga belägg för att TIR-lastbilarna ska ha sysslat med något skumt heller (i alla fall inte något statligt skumt, men däremot brukade förarna ha en hel del "egen business" med smuggling och liknande)

Ungefär så, typ. Alltså i linje med tråden i stort.
Jag har då en något avvikande uppfattning men att tjafsa med kblomster har alltid varit trevligt.

1. Jag har själv anmält ett par TIR bilar som varit på fel (rätt) ställe (militärt) vid udda tider. De var inte på turistresa eller för att sälja alkohol några mil norr om Borensberg samtidigt med en brigadsledningsövning på InfSS. Den var från DDR. Och en annan stod vid banslutet för FMV Prov (Malmslätt), här kommer jag inte ihåg nationaliteten. Klart det var något skumt

2. Jag tror att det är fel att sikta på 'polska' tavelförsäljare - hur vet vi att de som gjorde kartläggningen var verkligen polacker? Eller bara kallade sig för det. Och att skicka in några få 'polska' tavelförsäljare bland alla riktiga är väl hyfsat smart. Sågfilare hade varit mindre smart. Att titta i polska arkiv kanske är helt fel. Och KGB/FSB samt GRU's arkiv är aningen mer svåråtkomliga

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Solkungen » 4 augusti 2019, 23:48

Antar att Säpo kollat några bilar för att få deras version varför de stod där? Har det någonsin kommit uppgifter om Säpos ståndpunkt i frågan?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 5 augusti 2019, 08:05

Solkungen skrev:
4 augusti 2019, 23:48
Antar att Säpo kollat några bilar för att få deras version varför de stod där? Har det någonsin kommit uppgifter om Säpos ståndpunkt i frågan?
I serien från svt som jag länkade finns det med en underättelsekvinna som ger sin kommentar på det, men den var inte officiell.
Den officiella är den som stod i tidningarna, som när några blev åtalade men frikända

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Solkungen » 6 augusti 2019, 18:01

Underrättelsekvinnan hade inte så mycket att komma med, och är rejält ute i spenaten när hon pratar om SLU och potatis.
Min käpphäst är att det var en allmän åsikt att wp spionerade med hjälp av Tir-bilar, och även om det skedde med vanliga bilar utan hightech-signalspsning inbyggd, så borde Säpo varit på dem och fått mer resultat. Dock ekar det för tomt för att kunna avskriva myt-hypotesen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av sonderling » 12 augusti 2019, 16:09

sonderling skrev:
17 juli 2018, 13:51
Min morsa håller på och döstädar. Hon undrade om jag ville ha några tavlor, en av dem hade hon köpt av en Polak som hade ringt på dörren och sålt tavlor. Morsan hade då köpt några, och berättade att han var väldigt trevlig.

Får jag till det med tekniken så ska jag försöka lägga in en bild så småningom.

Sonderling
Jag har fotot i min mobil men vet inte hur jag ska få in den här....

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 12 augusti 2019, 16:26

sonderling skrev:
12 augusti 2019, 16:09
sonderling skrev:
17 juli 2018, 13:51
Min morsa håller på och döstädar. Hon undrade om jag ville ha några tavlor, en av dem hade hon köpt av en Polak som hade ringt på dörren och sålt tavlor. Morsan hade då köpt några, och berättade att han var väldigt trevlig.

Får jag till det med tekniken så ska jag försöka lägga in en bild så småningom.

Sonderling
Jag har fotot i min mobil men vet inte hur jag ska få in den här....

Sonderling
Kankse maila den från telefonen till dig själv?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av sonderling » 15 augusti 2019, 07:06

mrsund skrev:
12 augusti 2019, 16:26
sonderling skrev:
12 augusti 2019, 16:09
sonderling skrev:
17 juli 2018, 13:51
Min morsa håller på och döstädar. Hon undrade om jag ville ha några tavlor, en av dem hade hon köpt av en Polak som hade ringt på dörren och sålt tavlor. Morsan hade då köpt några, och berättade att han var väldigt trevlig.

Får jag till det med tekniken så ska jag försöka lägga in en bild så småningom.

Sonderling
Jag har fotot i min mobil men vet inte hur jag ska få in den här....

Sonderling
Kankse maila den från telefonen till dig själv?
Nja det var storleken det hängde på men jag fick hjälp.

Okej, så här ser en tavla ut som säljs av polska tavelförsäljare. Detta var när vi bodde i Finspång nångång mellan 75-77. jag kan inte tänka mig att vi var värda att spionera på men man kanske måste göra lite olika dörrknackningar för att täckmanteln ska vara trovärdig? :?

Sonderling

Bild
Bilagor
polish paintingX72.jpg

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av kblomster » 15 oktober 2019, 19:52

Hans skrev:
2 augusti 2019, 15:25
kblomster skrev:
10 februari 2018, 01:24
Stighult skrev:Någon som var och lyssnade på Thomas Magnussons föredrag, om Polska tavelförsäljare på Armemuseum i går?
Jag var också där. Det var bra och intressant, tyckte jag. I all korthet så menade Magnusson ungefär såhär, efter studier i polska underrättelsearkiv och intervjuer med f.d. tavelförsäljare:

- De sålde verkligen tavlor
- Det finns inga som helst belägg för att tavelförsäljare ska ha sysslat med kartläggning av svensk militär personal och militärgeografiska förhållanden, och då har han ändå letat på alla möjliga håll och sätt i arkiven
- Den polska underrättelsetjänsten var absolut mest intresserad av de egna medborgarnas förehavanden utomlands och deras eventuella påverkan på vänner och familj i Polen efter att de återvänt, och inte alls speciellt intresserad av Sverige - en del av tavelförsäljarna spionerade troligen på sina egna landsmän
- Det fanns minst ett polskt agentnätverk i Sverige under 1980-talet, men det verkar ha bestått endast av ett fåtal personer och verksamheten bedrevs på sparlåga
- Det finns inga belägg för att TIR-lastbilarna ska ha sysslat med något skumt heller (i alla fall inte något statligt skumt, men däremot brukade förarna ha en hel del "egen business" med smuggling och liknande)

Ungefär så, typ. Alltså i linje med tråden i stort.
Jag har då en något avvikande uppfattning men att tjafsa med kblomster har alltid varit trevligt.

1. Jag har själv anmält ett par TIR bilar som varit på fel (rätt) ställe (militärt) vid udda tider. De var inte på turistresa eller för att sälja alkohol några mil norr om Borensberg samtidigt med en brigadsledningsövning på InfSS. Den var från DDR. Och en annan stod vid banslutet för FMV Prov (Malmslätt), här kommer jag inte ihåg nationaliteten. Klart det var något skumt

2. Jag tror att det är fel att sikta på 'polska' tavelförsäljare - hur vet vi att de som gjorde kartläggningen var verkligen polacker? Eller bara kallade sig för det. Och att skicka in några få 'polska' tavelförsäljare bland alla riktiga är väl hyfsat smart. Sågfilare hade varit mindre smart. Att titta i polska arkiv kanske är helt fel. Och KGB/FSB samt GRU's arkiv är aningen mer svåråtkomliga

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
Jag hade gärna tjafsat emot, men nu refererade jag ju bara Magnusson och uttryckte inte någon egen åsikt i frågan. Magnusson hade vad jag kan minnas inte hittat några belägg för spionerande TIR-lastbilar, men han hade ju dock också främst (enbart?) forskat i polska arkiv. Och så är det ju det där med att "absence of evidence is not evidence of absence" som det så kärnfullt heter på engelska. Jag ställer mig något tvivlande till de där skisserna som cirkulerat med en hel datorcentral i lastbilen men att någon form av inhämtning kan ha förekommit kan jag absolut tänka mig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 15 oktober 2019, 20:59

Nu måste du tjafsa emot :wink: . Vad tror du?

Jag tror inte på några avancerade datorcentraler men jag tror på avlyssning. Och jag tror på kartläggning oberoende vad Magnusson säger.

MVH

Hans

Skriv svar