Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Solkungen » 26 januari 2017, 14:56

mrsund skrev:Var inte TIR plomberade och svårare att kontrollera för Polisen?
Det påstås det men jag har svårt att tro det om polisen, säpo eller försvaret misstänker att de utnyttjas för olagliga ändamål.

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Tankspridd » 26 januari 2017, 15:08

Det här med TIR är klurigt eftersom det påverkar så mycket annat ( Handelsavtal och tullavtal ) https://sv.wikipedia.org/wiki/Transport ... x_Routiers

Vad som i regel skedde om en TIR bil befann sig på fel plats vid fel tillfälle var att lastbilarna fotograferades och dokumenterades och sedan vänligt men bestämt eskorterades från platsen / Var också vanligt att man helt enkelt gav dem en massa värdelös information också med flit .

Bryta plomberingen fanns inte ens i sinnesvärlden ( åtminstone inte på lägre nivå ) Man retades helt enkelt inte på det viset .Dessutom var de flesta TIR bilarna just inget annat än vad de utgav sig för att vara

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av mrsund » 26 januari 2017, 15:25

Några frågor till, kollade man vart de utgick ifrån och var slutmålet var? Jag menade gick det en bil från Warszawa till Budapest kanske det var en liten omväg att köra till Sverige, var målet en firma i Sverige är det väl inte så svårt att kolla vad lasten var, likväl borde vi haft hygglig kontakt med Norge och Finland om bilen gick dit. Lite svårare om det fanns dold utrustning som kanske bara kan upptäckas med röntgen?

PS en liten kul länk;
http://hjak.se/2013/05/23/med-langtrada ... sanningen/


Bild

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Solkungen » 26 januari 2017, 15:49

Tankspridd skrev:Det här med TIR är klurigt eftersom det påverkar så mycket annat ( Handelsavtal och tullavtal ) https://sv.wikipedia.org/wiki/Transport ... x_Routiers

Vad som i regel skedde om en TIR bil befann sig på fel plats vid fel tillfälle var att lastbilarna fotograferades och dokumenterades och sedan vänligt men bestämt eskorterades från platsen / Var också vanligt att man helt enkelt gav dem en massa värdelös information också med flit .

Bryta plomberingen fanns inte ens i sinnesvärlden ( åtminstone inte på lägre nivå ) Man retades helt enkelt inte på det viset .Dessutom var de flesta TIR bilarna just inget annat än vad de utgav sig för att vara
Är det egna erfarenheter?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av tryggve » 26 januari 2017, 15:57

mrsund skrev:Några frågor till, kollade man vart de utgick ifrån och var slutmålet var? Jag menade gick det en bil från Warszawa till Budapest kanske det var en liten omväg att köra till Sverige, var målet en firma i Sverige är det väl inte så svårt att kolla vad lasten var, likväl borde vi haft hygglig kontakt med Norge och Finland om bilen gick dit. Lite svårare om det fanns dold utrustning som kanske bara kan upptäckas med röntgen?

PS en liten kul länk;
http://hjak.se/2013/05/23/med-langtrada ... sanningen/
Den där länken är kul och mycket intressant, men jag undrar nog faktiskt lite hur pass trovärdiga uppgifterna i den är. Skribenten verkar ju t ex hålla fast vid åsikten att tavelförsäljarna faktiskt ägnade sig åt att kartlägga flygförare, vilket ju inte verkar vara fallet när man granskade det.

Skribenten verkar inte gilla journalister (från förr, i alla fall), och verkar tycka att de som drabbades av IB:s verksamhet inte borde gnälla (ungefär). Det har väl hen alla rätt i världen att tycka och skriva, men när det skrivs i samband med detta med underrättelseverksamhet så tyder det väl på en viss bias i grundfrågan. Därför vore det nog bra med lite mer info från tex avhemligade dokument eller liknande.
(jag ser inte att det hänvisades till några sådana, men det kan jag ju för alla del ha missat).


Boken som det hänvisas till från 1984 är säkert intressant, men uppgifterna i den ska nog behandlas med viss försiktighet. Tänk på boken om Spesnaz, t ex. :-)
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av sapient » 27 januari 2017, 10:53

mrsund skrev:Hur opererade warzapakten i tex västtyskland? kan det har hänt saker där och att vi då antog att det kan finnas liknande planer för Sverige?
Finns vad jag vet ingenting som myten om "tavelförsäljare", men däremot har du helt rätt i att en del av det stasi gjorde mycket väl kan ha bidragit till att förstärka uppfattningen att tavelförsäljare skulle kunna varit en metod.

Det var känt (iaf på 80-talet) att Stasi utnyttjade enskilda med släktingar i väst och bla ibland lät dem besöka dessa, om de lovade "motprestationer" som att helt enkelt bli debriefade om sina iakttagelser. Det är väl något oklart om detta var någon särskilt systematisk informationskälla, snarare än ett sätt att disciplinera dessa delar av befolkningen. (Människor som någon gång lämnat information till stasi, kunde lättare förmås att göra det igen - ibland utpressas att göra det igen, om det behövdes...) Men det kunde ju åtminstone fungera som ett sätt att screena och upptäcka de som kanske, pga släktförbindelser eller iakttagelseförmåga kunde rekryteras för mer ambitiösa uppdrag.

Men att det skedde, på hyfsat stor skala, kan ju ha tolkats som ett stöd för tanken på en lite likartad operation mot Sverige.

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Mr.JR » 9 juli 2017, 02:00

En fundering angående likvidering av piloter vid ett eventuellt krigsutbrott:

Svenska FV bestod på 80-talet av 300+ flygplan, med minst lika många piloter (?). Det skulle alltså krävas minst lika många fientliga agenter (Spetznas?) för att likvidera dessa. En ganska hög siffra bara det. Räknar man dessutom med andra personer viktiga för den svenska försvarsförmågen, inom hela försvaret, stiger siffran betydligt mer än så. De piloter och övrig personal som sen klarar sig undan mordvågen kan ge sig av till sina respektive krigsuppfiter, i ett försvar som fått mobilisera ganska ostört eftersom fiendens specialförband varit uppbundna med lönmord. Visst har man förlorat en del av personalen, men det som finns kvar är intakt och överraskningsmomentet är borta.

Med andra ord låter inte idéen särskilt stridsekonomisk i längden.

Är det inte mer troligt att en lönmordsvåg skulle rikta in sig på särskilt viktig personal, som divisionschefer och andra särskilda officerare, snarare än alla piloter? Resten av specialförbanden kan användas till sådant som de brukar användas för; sabotage, räder, m.m. T.ex. storma flygflottiljer/krigsbaser och spränga en Viggen-hangar eller två, göra rullbanor och infrastuktur obrukbara eller på annat sätt förhindra svenska flygplan från att överhuvudtaget komma i luften?

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Reservingenjör » 5 augusti 2017, 20:10

Mr.JR skrev:En fundering angående likvidering av piloter vid ett eventuellt krigsutbrott:

Svenska FV bestod på 80-talet av 300+ flygplan, med minst lika många piloter (?). Det skulle alltså krävas minst lika många fientliga agenter (Spetznas?) för att likvidera dessa. En ganska hög siffra bara det. Räknar man dessutom med andra personer viktiga för den svenska försvarsförmågen, inom hela försvaret, stiger siffran betydligt mer än så. De piloter och övrig personal som sen klarar sig undan mordvågen kan ge sig av till sina respektive krigsuppfiter, i ett försvar som fått mobilisera ganska ostört eftersom fiendens specialförband varit uppbundna med lönmord. Visst har man förlorat en del av personalen, men det som finns kvar är intakt och överraskningsmomentet är borta.
Alla behöver ju inte likvideras samtidigt. En Spetznas-grupp hinner likvidera ett antal personer inom samma stadsdel på några timmar. Sen är det ju inte precis alla piloter som behöver likvideras.

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Reservingenjör » 5 augusti 2017, 20:11

Nå, jag fick i alla fall besök av utländsk tavelförsäljare på 90-talet. Och då var jag ändå bara en vanlig resoff.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Markus Holst » 5 augusti 2017, 20:33

Reservingenjör skrev:Nå, jag fick i alla fall besök av utländsk tavelförsäljare på 90-talet. Och då var jag ändå bara en vanlig resoff.
Det fick jag med och jag var malaj ...

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Borussia » 6 augusti 2017, 12:34

Markus Holst skrev:
Reservingenjör skrev:Nå, jag fick i alla fall besök av utländsk tavelförsäljare på 90-talet. Och då var jag ändå bara en vanlig resoff.
Det fick jag med och jag var malaj ...
Jag med, fast det var på åttiotalet och då hade jag inte ens hunnit rycka in än. De kanske ville kartlägga min far som vid den tiden var en sedan ett tiotal år tillbaka utrangerad spanare. Eller så ville de bara sälja tavlor, men det vore ju tråkigt om det vore hela sanningen.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Göstring » 6 augusti 2017, 13:44

Markus Holst skrev:
Reservingenjör skrev:Nå, jag fick i alla fall besök av utländsk tavelförsäljare på 90-talet. Och då var jag ändå bara en vanlig resoff.
Det fick jag med och jag var malaj ...
Det var bara några år sedan jag fick besök av en. Jag var barfota, han pekade på mina tår och skrattade så det blev inget.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 6 augusti 2017, 14:16

Det säger sig självt att så gott som alla polska tavelförsäljare, då som nu, var just tavelförsäljare. Annars hade man inte utnyttjat dem som täckmantel för att i några fall kartlagt nyckelpersoner. Jag tror utan andra källor än mig själv att så var fallet. Vilken nationalitet de få som jobbade med underättelseinhämtning hade vet vi inte. Om en verklig polsk tavelförsäljare kommer idag behöver vi inte vara oroliga. Trots lustig ledning är det en demokratisk stat med i EU och NATO.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Lasse O » 7 augusti 2017, 22:50

Hans skrev:Det säger sig självt att så gott som alla polska tavelförsäljare, då som nu, var just tavelförsäljare. Annars hade man inte utnyttjat dem som täckmantel för att i några fall kartlagt nyckelpersoner. Jag tror utan andra källor än mig själv att så var fallet. Vilken nationalitet de få som jobbade med underättelseinhämtning hade vet vi inte. Om en verklig polsk tavelförsäljare kommer idag behöver vi inte vara oroliga. Trots lustig ledning är det en demokratisk stat med i EU och NATO.

MVH

Hans
Nja, broder Hans menar väl att det "lustiga" är att Polen har en konservativ regering vilket inte är riktigt comme il faut i det nya Europa som gärna vill bestämma över andra länders inre angelägenheter.
Nå, bort det. Själv råkade jag en gång ut för en sådan tavelförsäljare som försökte kränga en tavla men istället visade sig vara en fena på att klippa gräs och ansa rabatter. En femhundring var det värt och han var nöjd, precis som jag.

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Reservingenjör » 8 augusti 2017, 19:20

Nja, nu är väl begreppet "polska tavelförsäljare" ganska svepande - det handlar mer om "för WP arbetande" och är knappast att sammankoppla med dagens polska politiska system.

Skriv svar