Kalla kriget.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Kalla kriget.

Inlägg av Kalle. » 13 apr 2002 17:40

Har flera gånger, av kompisar och bekanta, hört "vilda" historier om värnpliktiga som letat efter sovjetiska soldater bland skär och kobbar i Stockholms skärgård och dyl under det Kalla kriget.

Någon här på forumet, som kan säga något om detta.
Är det helt taget ur luften, att svenska värnpliktiga har letat efter sovjetiska soldater eller beordrats ut, med den tydliga ordern att leta eller spana efter sovjetisk trupp??

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
cicero
Medlem

Inlägg av cicero » 13 apr 2002 17:50

Jag gjorde lumpen som jägare på K3 i Skövde redan 1976 och då var kalla kriget ett faktum, men jag tror att det var mer en jargong bland befälen att det var ryssen vi skulle vara "rädda" för. Vi var ju tvungna att ha en tänkt fiende när vi övade.
Jag hörde aldrig talas om något som du beskriver, men det är klar det är länge sen jag gjorde lumpen.
Magnus

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inlägg av Kalle. » 13 apr 2002 17:55

Jag gjorde lumpen som jägare på K3 i Skövde redan 1976 och då var kalla kriget ett faktum, men jag tror att det var mer en jargong bland befälen att det var ryssen vi skulle vara "rädda" för. Vi var ju tvungna att ha en tänkt fiende när vi övade.
Det är fortfarande ryssen eller "Ivan" som är fienden, var en kort period engagerad i Undoms-hemvärnet och där snackades det ganska mkt om "Ivan" och där var det bland vissa befäl, helt klart att "ryssen" var fienden (när vi talade om fienden, så var det nästan bara Ryssland som diskuterades).
Så den jargongen har inte försvunnit än, och kommer nog inte försvinna på ett tag än.

Ska hälsa från kompisen som sitter brevid, som precis mönstrat: "Det är självklart att fienden är Ryssland, när alla svenska värnpliktiga ser ut som tyska filmterrorister, från 80-talet" :lol: .

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
cicero
Medlem

Inlägg av cicero » 13 apr 2002 18:04

Det är tydligen en djupt rotad tradition att Ivan är fienden.
Hälsa kompisen lycka till med lumpen, det är inget men vill göra om men det är inget man vill ha ogjort.
Magnus

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inlägg av Kalle. » 13 apr 2002 18:31

Det är tydligen en djupt rotad tradition att Ivan är fienden.
Hälsa kompisen lycka till med lumpen, det är inget men vill göra om men det är inget man vill ha ogjort.
Magnus
Han sa "sanningen" till psykologen, så han slapp :-)
Men jag ska hälsa honom ändå.

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Kalla kriget.

Inlägg av Per Andersson » 13 apr 2002 19:59

Krigström skrev:Har flera gånger, av kompisar och bekanta, hört "vilda" historier om värnpliktiga som letat efter sovjetiska soldater bland skär och kobbar i Stockholms skärgård och dyl under det Kalla kriget.

Låter som ubåtsjagandet på slutet av 80-talet. Förlades inte värnpliktiga på allehanda kobbar och skär i skärgården under de pågående ubåtsjakterna?

Användarvisningsbild
cicero
Medlem

Inlägg av cicero » 13 apr 2002 21:08

Han sa "sanningen" till psykologen, så han slapp
Nu är jag lite vilsen här, vad är sanningen?
Magnus

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inlägg av Kalle. » 14 apr 2002 01:15

Nu är jag lite vilsen här, vad är sanningen?
Att han inte hade minsta lust att "slösa" bort ett år av sitt livs bästa dagar, till att försvara "sitt" land, antar jag.
Jag vet inte riktigt??

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Lede fi

Inlägg av Sarvi » 14 apr 2002 09:19

cicero skrev:Det är tydligen en djupt rotad tradition att Ivan är fienden.
Utom på Gotland, där vissa av befälen hänvisade till "Dansken" som lede fi... "Dansken har landstigit vid Tofta. Vår stridsuppgift är att kasta honom i sjön igen." Efter Valdermar Atterdags slakt på gutar 1361 på korsbetningen utanför Visby. Säga vad man vill om gutar, men dom verkar vara bra långsinta. :wink:

För att återvända till ämnet: Jag håller med Per Andersson, såvitt jag förstår så hänför sig dylika historier från ubåtsjaktens glada dagar på 80-talet. Sen har dom kanske växt i efterhand.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 apr 2002 11:17

Hej!

Numera används faktiskt termen "Angripien" på ön. Men utbildningen på utländska stridsfordon tar nästan enbart upp ryska dylika, de har nämligen likadana kärror som angripierna!! Praktiskt va?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 14 apr 2002 15:06

Jag var som infanterist med och spanade u-båt vid två tillfällen under min ettåriga värnplikt, på 80-talet . En gång vid Höga Kusten i förebyggande syfte. En gång vid Härnösand, vid en allvarligare incident.

Det fanns vittnesmål på att man sett dykare och främmande personer på skärgårdsöar på många håll. Då satte man ibland in Jägare, men även vanliga infanterister för att kolla öarna.

Användarvisningsbild
Kalle.
Medlem

Inlägg av Kalle. » 14 apr 2002 15:30

Vad hade ni för order, vad skulle ni tex göra om ni upptäckte "fienden" (sades dét, vilken nationalitet de var av?).
Hade ni skarp ammunution?

Kommer inte på några andra frågor nu, men du får gärna berätta, mer utförligt

Mvh Kalle

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 14 apr 2002 15:39

Höga kusten var ett rent bevakningsuppdrag.

Vid Härnösand hade våra befäl skarp ammunition att dela ut vid en ev. situation. Vår order i första läget var dock bara att rapportera.