Idi Amin

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Idi Amin

Inlägg av koroshiya » 27 augusti 2010, 08:36

Föranledd av Giancarlos inlägg om Bainimarama tänkte jag på att jag genom åren sett en del snuttar med Idi Amin, vilka också visar på hur det kan gå till i en diktatur. Man kan finna paralleller mellan Fiji och Uganda på så vis att Idi också tycks ha varit öppen med en del av sina tankar.

Idi är en av ett fåtal "politiker" som jag minns från 70-talet, och det är väl inte så konstigt att jag kommer ihåg just han, för idag har jag ett bestämt minne av att jag sett honom sitta och mata krokodiler :D Jag minns att mamma också pratade om krokodilerna och tyckte att Idi var hemsk. Om jag ska göra en gissning idag så är det så att jag sett bitar ur filmen "Idi Amin Dada", men att jag aldrig faktiskt har sett honom mata krokodiler, men vem vet. Dessutom kan jag tänka mig att det i svensk press och skämttidningar kan ha funnits sådana bilder. Någon sådan teckning kan t. ex. ha funnits i Chalmers cortègeprogram för 1979. Tack vare att Idi levde som han gjorde, har han fått äran att förekomma i mitt livs tidigaste minne av en text i versform eller på rim. Det är inget nationalepos direkt :D utan lyder bara, "Idi, Idi, Idi, min vän, lever du än?" Om jag minns rätt fanns den meningen på samma sida som texten om cortègevagnen som handlade om honom. Det är dags att länka till filmen, men först ska det sägas att jag också minns Franco, genom Francos död. Det var väl sådant som var intressant för en liten knatte.

http://www.youtube.com/watch?v=LjoqziKKnvY

Filmen är från 1974, och jag gissar att många här kanske har sett den en gång för längesedan. På youtube är den indelad i 10 delar, och som lite smålustig kuriosa för influenser och annat kan man ta en titt vid 9:17 av del 1. Antingen måste mitt musiköra ha blivit helt kasst eller så spelar orkestern "Ich hatt' einen Kameraden". Varenda del är mycket intressant tycker jag. Del 4 och 5 är fantastiskt fascinerande. Där kan man ta del av ett regeringsmöte där Idi håller ett föredrag om sju viktiga punkter. Man kan ju försöka sätta sig in i hur det måste ha varit som minister under Amin. Här är en kortare snutt ur filmen där han talar om spioner.

http://www.youtube.com/watch?v=-8PS-_pFVv4

Orden i slutet är som en spann iskallt vatten. Vi får veta att man inte ska slösa med tid och tala lag hela dagen om en person som är en spion, och så avslutar han med orden, "musta be shortcut", och en talande gest med vänsterhanden.

Här är två dokumentärer om honom.

http://www.youtube.com/watch?v=j5_yWfF8E3w
http://www.youtube.com/watch?v=cYD7EQqz1M0

Vilken människa... det är en sak att vara elak mot politiska motståndare - vissa epoker och platser på jorden är ju tyvärr sådana att våld och diktatur kanske är det enda fungerande styrsystemet - men han gick ju till sådana helt absurda överdrifter. Man vet att något är fel när ministrar hamnar i floden, när ärkebiskopen blir helt sönderpepprad för att han inte tycker om mördandet, och när t. o. m. en av hans fruar mördas. Jo, och enligt vad som sägs samlade han på motståndarnas skallar och förvarade dem i frysen :o

På ett sätt kan jag ändå tycka synd om honom, och jag vill gärna göra det för att kunna känna att det goda i livet måste kunna stå för något bättre som åtminstone försöker skapa en värld för alla. Jag tänker då att Idi Amin kanske hade otur som var en duktig soldat och levde just där och då. Uganda behövde officerare, så Idi propellerades till positioner för vilka han inte alls var skapad. Om man låter Idi vara född 1905 istället för 1925 skulle man kunna tänka sig honom som någon form av krigshjälte från Burma, en glad och whiskydrickande pensionär i den nybildade staten Uganda. Men men, man har ändå ett ansvar för vad man gör.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Idi Amin

Inlägg av Frogman » 15 oktober 2010, 00:28

Intressant person, dock inte värst i afrika under den epoken, jag tycker Macias Nguema´s styre i Ekvatorialguinea var mycket värre.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Idi Amin

Inlägg av jeger » 30 april 2011, 18:00

Idi Amin som krigshelt fra Burma? My foot!
Jeger

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Idi Amin

Inlägg av Mackan L » 18 augusti 2022, 15:48

I år är det 50 år sedan Idi Amin skickade ut alla asiater ut landet. De blev dock erbjudna att komma tillbaka när Amin 1986 ersattes av Yoweri Museveni som president. Museveni är fortfarande president f ö.

Intressant att notera deras påverkan på ekonomin trots den lilla andel av befolkningen de utgör.

Expulsion of Asians from Uganda
https://en.wikipedia.org/wiki/Expulsion ... rom_Uganda


Ugandan Asian family remembers 1972 expulsion by Idi Amin (4/8/2022)
https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-m ... r-62419965

Ugandan Asians dominate economy after exile (15/5 2016)
https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-36132151
After they were forced to leave Uganda, a large, prosperous community of Ugandan Asians found themselves scattered across the globe, many having left lost the businesses they had spent years working on.

In the years which followed, Uganda's economy slumped.

But when President Yoweri Museveni, who recently won a fifth term in office, seized power in 1986, he encouraged the exiles to return.

Now, despite making up less than 1% of the population, they are estimated to contribute up to 65% of Uganda's tax revenues.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Idi Amin

Inlägg av koroshiya » 18 augusti 2022, 16:40

Några av dem kom till Sverige också. Intressant att se att en del har återvänt. För ett tag sedan gick det ett program på tv om en som bor här.

Minns att Museveni, den nuvarande bossen, satt i Angered och försökte leda en revolution eller vad man skall kalla det. Folket måste älska honom eftersom han har vunnit sex val på raken...

Näh, men han verkar ändå inte vara en totalt skogstokig och ondskefull ledare.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Idi Amin

Inlägg av Blixten » 18 augusti 2022, 18:19

En del Uganda-indier kom till Västeuropa (främst gamla kolonialhuvudstaden London) och började servera chicken tandoori, butter chicken och beef khorma dvs alla rätter du förväntar dig hitta hos din indier på hörnet men som lär vara ovanliga i själva Indien.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Idi Amin

Inlägg av Markus Holst » 18 augusti 2022, 23:07

Ett 70-tals-skämt om Idi är att han ville döpa om landet till just Idi. Hans rådgivare påminde honom om vad folket på Cypern kallas varpå förslaget föll.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Idi Amin

Inlägg av koroshiya » 18 augusti 2022, 23:33

Haha, det hade jag aldrig hört.

Vad man har läst om Idi var det på ett sätt synd om honom, som hamnade på en post han inte alls skulle ha haft.

Hans morsa skall ha varit en Lugbara och farsan en Kakwa. Dessa folk tillhör en liten minoritet vad jag förstår, och det kan ha gjort honom till en kompromisskandidat.

Från Idi Amin Dada.



Tyvärr hittar jag inte hela filmen längre, men det finns massor av sådana episoder i den. I en snutt utbildar han läkare, osv.

Verkligen tragiskt, men förstås ännu mer för Ugandas folk och de hans regim mördade. Efter mötet i snutten hittades en minister i floden...

Skriv svar