Kränkning av Svenskt vatten
Re: Kränkning av Svenskt vatten
Är det ingen som vill kommentera att främmande makt helt öppet ränner omring i våra vatten i flera timmar trots uppmaningar att lämna? Eller är det så att Svd har fått det hela om bakoten? Information och kommentarer!?
Test av hur bra den svenska övervakningen är, kanske?
En minst lika intressant fråga är hur ofta svenska fartyg kränker utländskt territorium...
Det brukar ju stå i incidentrapporten hur många ggr flygvapnet fått avvisa utländska plan. Har för mig men minnesbilden kan vara helt fel att det även stått om svenska plan som navigerat lite konstigt och själv blivit föremål för andra länders incidentberedskap.Wooster skrev:En minst lika intressant fråga är hur ofta svenska fartyg kränker utländskt territorium...
Det skulle var mycket intressant att få läsa de baltiska ländernas rapportering om Sverige och våra aktiviteter runt de baltiska vattnen och flygrum.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vilka svenska örlogsfartyg? Finns det några sådana i Sverige? Svenska flottan befinner sig utanför Somalia och i Adenviken.Wooster skrev:En minst lika intressant fråga är hur ofta svenska fartyg kränker utländskt territorium...
- Ragnar Svedje
- Medlem
När jag läste artikeln första gången var den rensad för all information om vilket land som kränkte, så jag antog helt fräckt att det var ryska flottan. Tji fick jag! Våra vänner kan alltså uppträda med sådan arrogans att besvara på radion "att vi övar" trots att det redan stod klart att de var på svenskt vatten.
Tyskar kan väl inte ha några onda avsikter?
(obs, skämt!)
(obs, skämt!)
Ja det är ju det jag undrar över. Fräckheten helt enkelt. Går det till såhär? Var det ett undantagsfall? Vad blir reaktionerna efteråt? Visste tyskarna vad dom höll på med och om de gjorde det vad var det som pågick? Varför är det så tyst? Eller var det tidningarna som missförstått? Mycket lustigt.
-
pandersson2
- Medlem
Det är väl inget att bli förvånad över. Sverige har ju självmant avsagt sig kontrollen över svenska vatten. Det får naturligtvis till följd att omkringliggande länder känner ett behov av att införa dem i sina intressesfärer. Det är nog bara första gången som det blir notiser. Det blir nog bara vanligare, och med tiden får vi nog räkna med att de inte är lika vänliga som nu och avlägsnar sig på uppmaning. Det är bara att vänja sig, svenska vatten tillhör inte längre Sverige. Spontant känns det som att vi nog får vänja oss vid tyska och ryska båtar som utnyttjar våra vatten, de har ju ett stort intresse eftersom de vill bygga gasledningar. Om jag förstått det rätt så har man väl även mot Finlands håll redan lämnat över nästan allt sjösäkerhetsansvar till finnarna, så även de kommer väl att ha ett intresse av svenska vatten.
Ska man tro uppgifterna så är väl antalet kränkningar ungefär detsamma/år, får väl se om det ökar.
Det där är rent svammel. Sverige har inte avsagt sig förmågan att hävda sitt territorium, antalet kränkningar har inte ökat och omkringliggande länder har inget intresse av att 'införa svenskt vatten i sin intressesfär'.pandersson2 skrev:Det är väl inget att bli förvånad över. Sverige har ju självmant avsagt sig kontrollen över svenska vatten. Det får naturligtvis till följd att omkringliggande länder känner ett behov av att införa dem i sina intressesfärer. Det är nog bara första gången som det blir notiser. Det blir nog bara vanligare, och med tiden får vi nog räkna med att de inte är lika vänliga som nu och avlägsnar sig på uppmaning. Det är bara att vänja sig, svenska vatten tillhör inte längre Sverige. Spontant känns det som att vi nog får vänja oss vid tyska och ryska båtar som utnyttjar våra vatten, de har ju ett stort intresse eftersom de vill bygga gasledningar. Om jag förstått det rätt så har man väl även mot Finlands håll redan lämnat över nästan allt sjösäkerhetsansvar till finnarna, så även de kommer väl att ha ett intresse av svenska vatten.
I mina öron låter det som ett rutinmässigt test av svensk incidentberedskap - man vill från främmande makt (i det här fallet Tyskland) se hur snabbt och på vilket sätt Sverige reagerar vid en kränkning. Sverige ägnar sig åt snarlik verksamhet gentemot våra länder.
Wooster skrev: I mina öron låter det som ett rutinmässigt test av svensk incidentberedskap - man vill från främmande makt (i det här fallet Tyskland) se hur snabbt och på vilket sätt Sverige reagerar vid en kränkning. Sverige ägnar sig åt snarlik verksamhet gentemot våra länder.
Är det i så fall sanktionerat av regeringen eller agerar FM på egen hand???
Exemplifiera eller belägg gärna.
-
pandersson2
- Medlem
Wooster,
Tyskland och Ryssland kommer att investera stora pengar i en gasledning som kommer att vara viktig för båda länder. Självklart har de därför ett utökat intresse av de svenska vatten som är i närheten av ledningen, samt ett intresse av att ledningen fungerar även på svenskt vatten. Om Sverige inte kan garantera kontrollen över våra vatten, så har båda länderna intresse av att någon kan garantera att inget inträffar. Vilka svenska båtar finns för att upprätthålla kontrollen från svensk sida, har inte hela marinen blivit nedlagd i svenska vatten? Alla omkringliggande länder har ett intresse av att båttrafiken på svenskt vatten. Om en olycka inträffar måste assistans ges, om Sverige saknar utrustning så har väl andra länder ett intresse av sina båtars säkerhet.
Tyskland och Ryssland kommer att investera stora pengar i en gasledning som kommer att vara viktig för båda länder. Självklart har de därför ett utökat intresse av de svenska vatten som är i närheten av ledningen, samt ett intresse av att ledningen fungerar även på svenskt vatten. Om Sverige inte kan garantera kontrollen över våra vatten, så har båda länderna intresse av att någon kan garantera att inget inträffar. Vilka svenska båtar finns för att upprätthålla kontrollen från svensk sida, har inte hela marinen blivit nedlagd i svenska vatten? Alla omkringliggande länder har ett intresse av att båttrafiken på svenskt vatten. Om en olycka inträffar måste assistans ges, om Sverige saknar utrustning så har väl andra länder ett intresse av sina båtars säkerhet.
Det är ju skillnad på svensk ekonomisk zon där (gasledningen delvis dras om jag nu gissar rätt) och svenskt territorialvatten (genom vilket jag gissar att den inte dras). Territorialvattnet ligger ju "inte-så många-sjömil" ut från kusten och är svenskt territorium med tillträde förbjudet utan tillstånd medan den ekonomiska zonen sträcker sig längre och där får man väl segla på bäst man vill. Vad jag fattat det så var tyskarna ända inne på territorialvattnet i ett par timmar och stod stilla med "maskinproblem" , "genomförde en övning" mm. Vad sökte dom efter? Har någon en karta på vart gasledningen ska gå, är det i närheten? Eller ska den snedde just där genom territorialvattnet söder om Öland. En bra karta och vi kan vara en bit på väg mot vad dom höll på med (om gasledningen ska gå där)pandersson2 skrev:Wooster,