U-137

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 4 april 2006, 19:43

Så Sverige fick inget så för att man lämna tillbaka den? Hur gick de för dom andra då? Dom hade väll extra navegerings folk ombort eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 4 april 2006, 23:58

Sverige kunde förstås inte neka att lämna tillbaka ubåten, det var ju sovjets ubåt. Jag har läst någonstans att kommendören Avsukjevitj blev degraderad till menig och förflyttad nånstans långt bort...hur sant det är är en helt annan sak. Övriga besättningen är nog svårt att veta hur det gick för, men många av dem såg antagligen inte ens svensk mark och det är inte otroligt att de under incidenten inte ens visste var de var. Detta oavsett om det var felnavigering eller inte, ubåtsbesättningar är sällan på det klara med var de opererar, det var samma sak i de amerikanska ubåtarna. Vetskapen är begränsad till några få ledande befäl.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 oktober 2006, 12:35

På torsdag så kommer det en dokomentär om denna ubåt på 1an tror jag det va. OM ni har något intresse för att kolla

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 24 oktober 2006, 13:12

Här är en länk till en SVT-sida med lite info om den ovan nämna dokumentären. Bl.a. finns förhörsprotokoll att beskåda!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... pos=lasMer

Sändningstider:
SVT1 Torsdag 26 okt 2006 kl 22.00
SVT2 Lördag 28 okt 2006 kl 13.30

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 oktober 2006, 13:27

Intressant läsning av protokollet. Finns det något gräns på hur länge ett sånt här protokoll är hemligstämplat?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 oktober 2006, 19:41

predator skrev:Intressant läsning av protokollet. Finns det något gräns på hur länge ett sånt här protokoll är hemligstämplat?
40år, om man inte begär ut dem enligt offentlighetsprincipen och det därmed görs en sekretessprövning hurvida dokumentet kan släppas, eller om bara delar kan släppas, i annat fall kan ju statsmakten lätta på sekretessen när man bedömer så lämpligt dvs handlingarna behöver inte vara hemliga längre, framför allt sånt som är av allmänt intresse som tex ubåtskränkningarna..
I fråga om uppgift i allmän handling gäller sekretessen i högst fyrtio år. Om särskilda skäl föranleder det, får dock regeringen föreskriva att sekretessen skall gälla under längre tid.
.
Sekretesslagen 1980:100 kap 2

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 25 oktober 2006, 15:40

Undrar vad som hänt OM nån på ubåten fått panik och fyrat av de torpeder som sades vara kärnvapenladdade? Hade tvkamerorna stått kvar efter smällen? EMP hade väl förhindrat bilder av fyverkeriet?

Reaktionen runt om i världen hade med all säkerhet blivit, "ööhh, vad händer nu då?"

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 oktober 2006, 15:46

Jag tror iofs. att i sådant fall hade det inte behövts TV-kameror för att förklara vad som hänt... kärnvapenladdade torpeder kan ju inte vara särskilt diskreta.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 25 oktober 2006, 17:01

När skulle dom skjuta av dom då? när dom stog på grund de tror jag inte kommer något

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 26 oktober 2006, 09:00

SvD har en artikel om dokumentären som sänds ikväll: Radioaktiv katastrof var nära. Politiske officeren Besedin hävdar att i händelse av stormning skulle ubåten sprängas med hjälp av förberedda laddningar.

Gilliz
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 maj 2005, 21:14

Inlägg av Gilliz » 26 oktober 2006, 23:33

Någon som vet hur stor den sovjetiska flottstyrkan var som låg utan för blekinges kust undet U-137 incidenten?
Och hur stor den svenska samlade (luft, land & sjö) var.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 oktober 2006, 00:12

Ett tiotal sovjetiska örlogsfartyg och bärgare till att börja med, så småningom även tungt bestyckade sådana. De svenska resurserna var minst sagt begränsade.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 27 oktober 2006, 00:23

Ombord på Kashin-jagaren 446 fanns stabschefen för den sovjetiska Östersjöflottan, viceamiral Aleksej M. Kalinin.

Snart låg ett 15-tal sovjetiska fartyg och väntade utanför 12-milsgränsen. Antalet och sammansättningen varierade dag för dag. Förutom bärgningsfartyg, sjömätningsfartyg, signalspaningsfartyg och tankfartyg, fanns sju ytterst välbestyckade örlogsfartyg. Obekräftade uppgifter anger att marininfanteri också fanns ombord.
Vidare om vilka fartygen var finns på

http://webex.maritima.se/process.asp?co ... 8bc5c7d105

Där finner du även vilka de svenska inblandade olika förbanden var.

Vad som inte står explicit i länken är att isbrytaren Thule:s roll som närvarande var att "han" fanns där för att ramma U-137 om hon skulle försöka ta sig ut.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 oktober 2006, 08:07

Va tyckte ni om dokomentären då? Har skälv inte haft tid att se den ?



**Vad som inte står explicit i länken är att isbrytaren Thule:s roll som närvarande var att "han" fanns där för att ramma U-137 om hon skulle försöka ta sig ut.**

DE va väll efter att man dragitgt loss den ifrån grundet och skulle in till hamn? Så skulle ubåten vända eller någon av dom sovjetiska fartygen ta sig in så skulle väll så ske?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 30 oktober 2006, 16:39

Nu har jag googlat lite och kan inte bli klok på resultaten. Är det nån som kan hjälpa mig.

Vilken 533 mm torped, för whiskeyklassen har väl bara 533 mm tuber, skulle det ha varit som upptäcktes i Gåsefjärden?

För den Typ 53-58 torped som var den enda jag hittade när jag googlade verkar ju haft problem med sin stridsspets (RDS-9) och var endast på förband en kort tid.

"As a result in 1955 a T-5 torpedo armed with a modernized RDS-9 nuclear warhead was tested in the Novaja Zemlia test site and shortly after that was deployed on combat ships. But only two years later the Soviet Navy had to withdraw its first tactical nuclear weapon from active service due to its extremely low efficiency." (http://www.uspid.org/sections/02_Books_ ... /kono.html)

650 mm torpederna hade dom åtskilliga med kärnladdning efter vad jag kunde googla fram, men sådana hade väl inte whiskyklassen.

Skriv svar