U-137

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: U-137

Inlägg av JHAN » 16 december 2021, 10:11

JohnT

Själv skulle jag vilja fråga Snutte99 vilket förband han satt i vakten på.
Och om han verkligen var säker på att samtalet kom den första natten U-137 stod på grund.
Ganska typiskt när man själv ska minnas något, man vet att det hänt, men har svårare att placera det rätt i tiden.

Då jag gick skift i lumpen så var inte omvärldsbevakning den stora grejen för oss.
(var det inte sport på TV'n så var den avstängd)

Tycker det låter troligt att Fst ringer typ nästa dag och vill prata med VB, för att man behöver samla ihop fler vaktsoldater eller något liknande.
Att det står en Ubåt på grund vet alla som sett en löpsedel, och då är det ju inget problem att nämna det för en värnpliktig.
Att någon på Fst skulle mörka allt, men sedan råka prata med första bästa värnpliktig känns inte så troligt.

min lilla tanke i frågan
/John
Ja det blir ju nästa lilla pusselbit och vi får väl hoppas på en förtydligande kommentar.

Gjorde lumpen på 90-talet och skulle jag få en fråga om säg slutövning så kan jag kanske plats och de stora penseldragen som sommar, vår, höst men datum har jag ingen uppfattning om. Dock så är väl en händelse som U137 tidslös dvs. "jag fick besked samma natt som U137 gick på grund" mot "jag fick besked på morgonen när U137 upptäcktes" eller "jag fick besked dagen efter U137 gått på grund".

Får jag frågan om 9-11 så minns jag att jag på dagtid såg på TV hemma i mina föräldrars villa i vardagsrummet ett torn med rök och tror mig även minnas att det så småningom blev "breaking news" att ett till plan kört in i det andra tornet.
Idag vet jag att det var inte live utan en sändning SVT gjorde efter men tydligen har väldigt många svenskar samma minne och tror att dom såg andra kraschen i realtid.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: U-137

Inlägg av Solkungen » 11 januari 2022, 05:23

Allmänt är att ett ensamt vittnesmål utan någon form av teknisk bevisning eller grund inte är mycket att ha, alls.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: U-137

Inlägg av JHAN » 29 januari 2022, 17:23

Solkungen skrev:
11 januari 2022, 05:23
Allmänt är att ett ensamt vittnesmål utan någon form av teknisk bevisning eller grund inte är mycket att ha, alls.
Nu är väl allt vi diskuterar i denna tråd i stor utsträckning utan teknisk bevisning?
Vi ägnar oss mycket åt att värdera källor och rimlighetsbedömningar samt lägga ett pussel med den minimala mängden tillgänglig information vi har.

Skriv svar