U-137

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 18 december 2007, 13:20

Helt klart, men "The Black Sea Experiment" skedde i slutet av 80-talet. En liten intressant sak jag snappade upp ifrån dokumentationen om detta experiment var att amerikanerna förvånades över att kärnladdningen i roboten inte verkade vara "kapslad" utan att viss typ av strålning som borde skärmas av lite bly ändock slapp igenom till detektorn.

Nu är det ju väldigt långsökt att dra allt för långtgående slutsatser om en möjlig kärnladdning i Karlskrona från den i Yalta. Men det säger ju lite granna om vad man prioriterade i Sovjet när man byggde kärnladdningar.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 18 december 2007, 13:30

Ja77 skrev:Med tanke på kalla krigets galenskaper, varför skulle U-137 INTE ha en eller två kärnvapenladdade torpeder? Till och med britterna hadde kärnvapen med sig till falklandsöarna, inte för att de planerade att använda dem, utan för att båtarna hadde de när de "inkallades"
Jag tvivlar inte på att dom hade haft det om dom kunnat. Men då det inte finns några torpedtuber på Whiskeyn för 650mm torpeder så undrar jag bara vad för torped det nu var dom hade.
  • Om det nu var någon kärnladdning alls så kanske det var något annat vapen.
    Om det nu inte var någon kärnladdning så kanske det var något annat som strålade.
Nu var det troligen en kärnladdning, men enligt vad som kan hittas på internet nu efter kalla krigets slut så fanns någon sådan i 533 mm inte i aktiv tjänst i den sovjetiska flottan vid denna tidpunkt. Därmed inte sagt att det som står på internet är sant, men det kastar onekligen frågan i ett nytt ljus och därför har jag försökt lyfta frågan igen.

Att i samband med detta ifrågasätta analysen som ligger till grunden för konstaterandet att det var en kärnladdning är väl ytterst relevant.

Därmed inte sagt att jag tror att det var GRAYS med Majestic-12, temperiddarna och frimurarna som infiltrerat TV-huset med sina agenter och försökte tvinga Sverige i krig med Sovjet...

Jag tycker att det är rimliga ifrågasättanden som borde kunna rätas ut om vi anstränger oss.

(Ändrade några stavfel och upprepningar)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 18 december 2007, 21:43

Jag vet inte om det kvittar för er i diskussionen om huruvida strålning från uran-238 pekar mot kärnvapen eller inte, att ryssarna själva har sagt i svenska media att de hade kärnvapentorpeder ombord. Kaptenen gjorde det redan i ett tv3-program 1994 och sekonden Besedin i en öppenhjärtlig intervju som ingick i jubileumsprogrammet förra året. Han sa även att de hade torpederna laddade och klara för avskjutning, vid en eventuell stormning av ubåten skulle helvetet kanske brakat loss rejält. För övrigt är det som nämnts ingen hemlighet att supermakterna kuskade runt på världshaven med regementsenlig kärnvapenbestyckning på i princip varenda ubåt. Det åks omkring en hel del nu också förstås men jag tvivlar på att det förekommer på så gamla skorvar som whiskeyubåtarna var på den tiden.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 18 december 2007, 21:54

Nu måste jag bara fråga de på forumuet som är betydligt mer insatta i detta. Finns det anledning att anta att ubåten hade kunnat avfyra en torped så hon låg med slagsida och med fören i luften?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 18 december 2007, 22:10

Det tror jag nog, man kan iofs inte veta omständigheterna ombord.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 december 2007, 22:51

cocteau skrev:Nu måste jag bara fråga de på forumuet som är betydligt mer insatta i detta. Finns det anledning att anta att ubåten hade kunnat avfyra en torped så hon låg med slagsida och med fören i luften?
Kunnat, ja. Däremot varför är frågan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 19 december 2007, 07:40

Perra skrev:... att ryssarna själva har sagt i svenska media att de hade kärnvapentorpeder ombord. Kaptenen gjorde det redan i ett tv3-program 1994 och sekonden Besedin i en öppenhjärtlig intervju som ingick i jubileumsprogrammet förra året. Han sa även att de hade torpederna laddade och klara för avskjutning, vid en eventuell stormning av ubåten skulle helvetet kanske brakat loss rejält.
Jag tänker på det som Besedin sade i intervjun Perra refererar till.

Jag ville bara veta att om dom nu hade en torped som det verkar svårt få reda på vilken det skulle vara, skulle dom nu överhuvudtaget kunna genomföra detta hot tekniskt och praktiskt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 december 2007, 11:59

Jag tycker detta om avskjutning av en torped är OT. Av bilderna att döma fanns det mycket lite vatten fyllt av grynnor - att avskjuta en torped i :roll: . Torpeden är ett undervattensvapen och - det är med dom som det är med 'guldfiskarna' - dom ska ha mycke vatten.....Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 19 december 2007, 12:06

Frågan är väll om dom hade tänkte skjuta av dom eller få dom att bli kritiska och skapa en kärnladdning i ubåten.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 19 december 2007, 13:17

Jag försöker bara göra en värdering av trovärdigheten i Kaptenens och Besedins uppgifter dels om att dom hade en kärnladdning, dels att det var en torped och slutligen om dom nu verkligen hade order att utlösa dom om dom blev stormade.

Jag tycker det är konstigt att det ska vara så rackarns svårt att hitta modell av 533 mm kärnladdad torped som kunde ha funnits i Whiskeyn. Man kan ju hitta massor med information om Sovjets andra kärnvapen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 december 2007, 13:52

cocteau skrev:Jag tycker det är konstigt att det ska vara så rackarns svårt att hitta modell av 533 mm kärnladdad torped som kunde ha funnits i Whiskeyn. Man kan ju hitta massor med information om Sovjets andra kärnvapen.
Type 53-68 HWT?

http://www.worldaffairsboard.com/naval- ... ion-2.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 19 december 2007, 14:22

Nu hittar jag bara det namnet på den torpeden på den sidan. Annars kan jag inte på några andra sidor på nätet hitta en annan Sovjetisk 533 kärnladdad torped än Type 53-58.

Men är det så är det inte värre än att jag haft fel, blandat ihop benämningarna på Type 53-68 och Type 53-58.

I så fall är det ju bara bra att detta retts ut och jag har lärt mig något nytt, det är sånt vi har forumet till. :)

Har någon Janes-böcker eller abonemang (eller likannde )och kan kolla om vi kan få mer träffar på Type 53-68?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Inlägg av Urban » 19 december 2007, 16:44

Från boken Combat Fleets of the World 2000-2001 nämns följande kärnvapenbestyckade 533mm torpeder i tjänst i Ryssland då:

53-68: Modernized, nuclear-warhead (20 kT) version of the 53-65 [värden borttagna). Konventionell version 53-65K nämns som operativ 1968. För anti-surface bruk

ET-80(66): Nuclear-warhead submarine torpedo with silver-zinc battery elerctric propulsion and 300-m operating depth; straigth runner.

53-56V, VA: Standard export torpedo boat weapon. Entered service in the 1950s. A nuclear-warhead version was developed for Soviet submarine use.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 16 januari 2008, 21:39

En liten liveleakvideo om U137 incidenten med svenskt tal och engelsk text. Intervjuerna av Vasilij Besedin, Karl Andersson, Lennart Forsman och Torbjörn Fälldin är åtminstone intressanta, speciellt ryssarnas definition av "ryskt te"! ;-)

http://www.liveleak.com/view?i=9a4_1199709642

/Per

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: U-137

Inlägg av dc » 3 december 2008, 19:34

No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar