Vietnam ett propagandanederlag

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Vietnam ett propagandanederlag

Inlägg av tyskaorden » 10 november 2002, 20:04

Har fått det intrycket att USA förlorade Vietnamkriget mycket beroende på att de var sällsynt oskickliga på att utnyttja propaganda. Ta t. ex. Tetoffensiven 1968 VC och NVA misslyckas kapitalt med allt man förutsat sig Sydvietnams befolkning reser sig t. ex. inte som man trott. Inte heller visar sig bedömningen av den sydvietnamesiska armén var riktig den ger sig inte, utan kämpar tvärt emot mycket väl och är en av orsakerna till att kommunisterna misslyckas.

Hur utnyttjar då USA denna seger i propagandan inte särskilt väl vill jag säga och detta tycks vara den gängse gången under hela kriget. Vilket enligt min åsikt leder till att man i USA blir allt mer desillusionerad samt till sist leder till att man förlorar viljan att föra krig.

På andra sidan fördes då en stenhård propaganda vilket medförde att moralen kunde bevaras trots bakslag som Tet, då kommuniststyrkorna förlorade ca 35 000 soldater.

Vad tror ni spelade propagandan en stor roll i att kriget förlorades av USA och Sydvietnam samt deras allierade (även trupper från Sydkorea, Thailand, Australien, Nya Zeeland samt Filippinerna stred ju på Sydsidan något som för övrigt tycks glömmas bort)?

Mvh,
Marcus Karlsson

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 november 2002, 20:48

Vad tror ni spelade propagandan en stor roll i att kriget förlorades av USA och Sydvietnam
Propagandan var tämligen verkningslös eftersom journalister hela tiden dokumenterade kriget och bilder på lidande civilbefolkning vilket givetvis visade att kriget inte var så rättfärdigt som USAs ledning påstod.
Fast medias rapportering hade inte heller spelat någon större roll om inte jänkarna hade inkallat civila till militärtjänstgöring vilket dom nu har begripit.
Givetvis är man mer kritisk till ett krig där man själv kan bli inkallad till och dö.
även trupper från Sydkorea, Thailand, Australien, Nya Zeeland samt Filippinerna stred ju på Sydsidan något som för övrigt tycks glömmas bort)?
Även kinesiska legosoldater stred på sydsidan vilket verkligen verkar ha glömts bort.

Fast jag skulle vilja påstå att det inte var ett krig mellan syd och nord utan mellan USA och Vietnam.
USA fällde betydligt mycket mer bomber på byar i Syd än i Norr och dess huvudfiende var till en början dom sydvietnamesiska befrielsestyrkorna.
Syd styrdes av diverse olika diktatorer som störtade varandra i militärkupper och hade alltså inte en speciellt homogen ledning.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 november 2002, 21:29

Sanningen är faktiskt den att USA inte alls förlorade den varken propagandamässigt eller militärt, utan att USA helt enkelt tvingades dra sig ur konflikten därför att den hotade den amerikanska ekonomin.
Det är myt, som spridits främst från vänstern, men även från högern, att kriget i USA var impopulärt, opionsundersökningar som gjordes under kriget visade att så var inte alls fallet.
Vi ska dessutom ha i åminne att i mångt var protesterna koncentrerade till studenter och andra subkulturer, och ingen "massrörelse" bestående av medeljänkaren.
Vi ska dessutom ha i åminne att Vietnamrörelsen inte heller var unik, det var tid i USA:s moderna historia som betecknas av stor social oro där både vänster rörelser, höger rörelser och minoriteter genomförde attentat mot varandra och centralmakten.

Vad som däremot spelade en avgörande roll för utgången i Vietnamkriget var varken protesterna eller journalisterna, utan det faktum att kriget i Vietnamn kostade den amerikanska staten enorma mängder pengar. Den amerikanska staten gick in i kriget som en stor långivare, och när kriget var över hade USA gått över till att bli en stor låntagare.
Den amerikanska guldreserven hade dessutom allvarligt naggats i kanten, och USA stod faktiskt på gränsen till ekonomisk kollaps under slutet av kriget, något som faktiskt var del orsak till den ekonomiska krisen i västvärlden på 70-talet.
Det var alltså rent ekonomiska motiv som tvingade USA ut ur Vietnam, inte vad massmedia rapporterade eller att studenter sprang runt på stan och skrek.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 11 november 2002, 11:05

Även kinesiska legosoldater stred på sydsidan vilket verkligen verkar ha glömts bort.
Det tror jag är en skröna, varifrån skulle de komma? Den kommunistiska regeringen i Kina skulle knappast släppt i väg några. Däremot sände man 10 000 tals man till Nordvietnam huvudsakligen logistikpersonal.

/Marcus K.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 11 november 2002, 16:39

Det tror jag är en skröna, varifrån skulle de komma? Den kommunistiska regeringen i Kina skulle knappast släppt i väg några.
För det första så var Kineserna inte allierade med Sovjet under den tiden utan Mao gjorde närmanden till Nixon administrationen.
Om dom kinesiska trupperna var ifrån det kinesiska fastlandet vet jag inte utan dom kom säkerligen ifrån nationaliststyrkorna i Taiwan.
Kineserna var dessutom i väpnad konflikt med Sovjet under Vietnamkriget vilket kan förklara en del om det var kommunistiska trupper.

Det finns en känd bild på kinesiska legosoldater som hängt upp en Vietkong soldat upp och ner i ett träd , tyvärr så har jag ingen länk till den.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 11 november 2002, 20:38

Vietnam och Kina är ju ett klassiskt grannbråk, så jag ser ingen anledning att tvivla.
mvh

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 november 2002, 21:58

Vi ska dessutom inte glömma att det faktiskt bor stora grupper kineser i hela sydostasien inte bara på Formosa/Tawain, så det är iofs inte helt omöjligt.
Det bodde/bor dessutom ganska stora grupper kineser i Vietnam vad jag vet dessutom, så helt omöjligt är faktiskt inte wreezig:s påstående.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 12 november 2002, 09:25

Det är sant att de bor kineser utspridda i hela sydostasien, Singapore är ett känt exempel. De kineser som bodde i Sydvietnam borde ju rimligtvis ha enrollrerat sig i den sydvietnamesiska armén om de ville strida mot VC och NVA.

/Marcus K.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 12 november 2002, 09:59

Nu har jag hittat de mystiska kineserna. De är Nungfolket vilka tydlingen har kinesiska rötter. De tjänstgjorde i de irregujära förband som redan fransmännen satte upp under "sitt" vietnamkrig.

Mvh,
Marcus K.

Skriv svar