Jag vill minnas att de hade 16. Två granatgevär och två KSP.Rickard skrev:Tack för svaret! Ja, vad var egentligen standard, hur många pansarskott hade t.ex. en vanlig skyttepluton? Hade de 32 eller var det färre?
MVH
Hans
Jag vill minnas att de hade 16. Två granatgevär och två KSP.Rickard skrev:Tack för svaret! Ja, vad var egentligen standard, hur många pansarskott hade t.ex. en vanlig skyttepluton? Hade de 32 eller var det färre?
Armfeldt1718 skrev:Hej! Det är jag som är signaturen tintin i soldf forumet. Jag var alltså en vecka på Almö i mars 1984.
Kan du berätta vad det var han berättade för dig? Det är dels otroligt intressant och dels lite frustrerande när olika personer "hintar" om att de sitter inne med extrainformation som allmänheten inte har, men sedan inte utvecklar. Det skapar myter det med.jorjoh skrev:Men det är självklart att det skapas myter & histiorier när ingen kan/får bemöta dessa. Jag har själv suttiit på en sluttning i Älvdalen och pratat med min dåvarande Kn (Lindholm, han som skrev "Pedagogiska Grunder") och hört lite av vad han var med om 2004. Det är detta han beskriver i boken I12 1973-2000. Och jag har ingen anledning att misstto vad han berättade eller vad som skrivits. Och lika träligt är det när motståndare ifrågasätter. Är fakta hemligstämplat kan "försvarande" sida uppfattas som osäker/oseriös. Har man nu på politisk/diplomatisk nivå mellan nationerna kommit överens om att lägga locket på så kan vår egen Försvarsmakt framstå som osäker/snurrig när de ska balansera svaren.
Delar din uppfattning, lite som med ubåtslarmen - bara för att några visade sig vara falska kan man inte avfärda alla.jorjoh skrev:Men eftersom soldater även sköt mot "hörselobservationer", eller som vid ett tillfälle, släppte en handgranat från en bro då de tyckte något lät nedanför (isförskjutningar/svanar?), man öppnade eld mot ett av flottans nedsläckta fartyg (som gick med släckta lanternor inom hamnbassängen), skapades snabbt en myt om att hysteriska soldater sköt mot allt som rörde sig.
Inte bara press och allmänt försvarsfientliga krafter, utan även tvivlare inom försvaret bidrog till att de verkliga konfrontationerna kom att ifrågasättas. Och eftersom de belades med tystnadsplikt om händelserna kom tvivlarna att få fritt spelrum.
Jo jag tillhörde I12 och Lindholm hette min Plutchef, så jag antar att det är han som det talats om i tråden. Jag kan väl bekräfta att det hände en hel massa mystiska händelser på Almö. Dock blev jag själv inte ögonvittne till någon grodman men träffade flera som var det och att alla skulle ha sett i syne eller drabbats av masshysteri tror jag inte på, i ett av fallen så var 3 personer som enligt deras uppgift endast var ca 10 meter ifrån en figur som kom upp ur vattnet.Tintin, tillhörde du I12 som hamnade mitt i händelserna? Eller I11 som avlöstes strax innan? Vore intressant om du kunde konfirmera/dementera uppgifter om påhittade händelser
Kan väl konstatera så här i efterhand att det kanske var tur att inga grodmän togs. Vad hade hänt om man skjutit någon och media fått tag i detta? Det hade väl blivit ett diplomatiskt högriskprojekt att lösa.Armfeldt1718 skrev:Jo jag tillhörde I12 och Lindholm hette min Plutchef, så jag antar att det är han som det talats om i tråden. Jag kan väl bekräfta att det hände en hel massa mystiska händelser på Almö. Dock blev jag själv inte ögonvittne till någon grodman men träffade flera som var det och att alla skulle ha sett i syne eller drabbats av masshysteri tror jag inte på, i ett av fallen så var 3 personer som enligt deras uppgift endast var ca 10 meter ifrån en figur som kom upp ur vattnet.Tintin, tillhörde du I12 som hamnade mitt i händelserna? Eller I11 som avlöstes strax innan? Vore intressant om du kunde konfirmera/dementera uppgifter om påhittade händelser
När vi anlände till ön kvällen innan de mest dramatiska händelserna, så var de flesta av oss ganska skeptiska till om det verkligen var några ubåtar i farten, "det var väl marinen som ville ha mer pengar" gick jargongen, så någon upphetsad stämning om att det skulle bli skarpt läge fanns inte bland oss. Det skulle ju säkert triggat en eller annan synvilla om vi varit på helspänn från början.
Det som är knepigt med alla sådana uppgifter är just detta "lär". Det måste cirkulera hundratals rykten där olika personer menar sig känna till olika mer eller mindre viktiga uppgifter som pekar på det ena eller andra landet.MagnusD skrev: Det var inte bara färskvattenburkar som upptäcktes, ryssfemmor, skjutbara knivar mm lär har hittats i vår skärgård.