80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
jonatan_1
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 januari 2010, 12:31

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jonatan_1 » 17 januari 2010, 18:31

Urban skrev:I boken Muskö - en örlogsbas i berget (sid 184) så visas bild på en rysk färskvattenskonservburk som tydligen hittades på en liten ö i området. Den hade tappdatum 1 oktober 1980 och var inte utsatt för rost så hade inte legat ute så länge.

Man kan ju undra hur den kommit dit..
Man kan rent konspiratoriskt börja fundera över detta, var de presumtiva sovjetiska spaningsförbanden så klantiga så de glömmer konserverburkar i ett militärt skyddsområde?. Kan detta varit "planterat"?. Med tanke på vad som uppges på tex http://dss.army.lv/summaries.htm så var dessa förband inga "repgubbar" direkt.

Tack till alla som gjort, och för den delen gör detta till en intressant tråd!

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Cuba » 17 augusti 2010, 12:12

Hejsan!
Bloggen http://wisemanswisdoms.blogspot.com/ har idag ett gästinlägg som har en viss bäring på den här tråden, http://wisemanswisdoms.blogspot.com/201 ... oende.html
Där länkas det även till newsmill-artiklar av Anders Jallai (som reklam för hans bok), http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/ ... ska-ub-tar
och till f.d OB Bengt Gustafsson (också i samband med hans bok), http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/ ... nkningarna .
I text och kommentarer finns några uppgifter om dykare, även om det huvudsakligen handlar om ubåtar, samt ett antal hänvisningar till olika böcker och fler möjliga uppslag till vidare forskning.

Armfeldt1718
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 april 2010, 10:52

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Armfeldt1718 » 18 augusti 2010, 11:32

Hej! Det är jag som är signaturen tintin i soldf forumet. Jag var alltså en vecka på Almö i mars 1984. Det mesta jag var med om finns i inlägget på soldf, men är det någon som vill fråga något mer ska jag försöka svara. Observera att jag inte var el. är någon yrkesofficer, bara en vanlig värnpliktig som inte hade tillgång till mer info än vad jag såg eller hörde av kamraterna el befälen.

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 februari 2009, 14:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Sten Johnson » 19 augusti 2010, 12:29

Här kommer en teckning som jag gjorde till Arbetet när u-båtar och grodmän var högvilt i Karlskrona skärgård.

Hälsn Sten Tecknare

Bild

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 20 augusti 2010, 09:22

Sten Johnson skrev:Här kommer en teckning som jag gjorde till Arbetet när u-båtar och grodmän var högvilt i Karlskrona skärgård.
Det är fascinerande att läsa denna artikel från 1984 där man är nästan säker på att snart komma att tvinga upp en inkräktare. Och 26 år senare vet vi ungefär lika lite. Fanns det kränkande ubåtar och fanns dem i så fall vid just detta tillfälle? Och var kom dem ifrån? Osv.

Jag har precis beställt f.d. ÖB:s bok i ämnet: "Sanningen om ubåtsfrågan", det skall bli intressant. Är det någon som har läst den?

jorjoh
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 januari 2011, 22:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jorjoh » 4 februari 2011, 22:40

Få tag i I12:s regemensthistoria, boken heter Norra Smålands regemente 1973-2000.
I den min g.a kapten som var med på öarna 1984 vad som skedde. Finns en del referenser där också. Men tyvärr verkar utredningsrapporter frpn de fynd och observationer som gjordes fortfarande vara hemligstämplade.

Intressant tycker jag, att svenska 20-åriga värnpliktiga utan att blinka ställer upp & jagar de troligen mest välutbildade elitsoldater man kunde tänka sig.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Lasse O » 5 februari 2011, 02:17

jorjoh skrev:
Intressant tycker jag, att svenska 20-åriga värnpliktiga utan att blinka ställer upp & jagar de troligen mest välutbildade elitsoldater man kunde tänka sig.
Vi blinkade inte utan gjorde vårt bästa och motivationen var enormt hög hos både officerare och beväringar. Själv var jag chef för en beredskapspluton som i mer än två år ingick i ubåtsskyddsstyrkan.
Visst hade vi inte den erfarenheten som våra presumtiva motståndare hade men vi hade både vilja och eldkraft. På min pluton hade vi fyra MG, fyra grg m/48 C, trettiotvå pskott och ett oräkneligt antal minor och andra ammunitionseffekter. Allt detta medförde vi dagligen under våra övningar och vi var ständigt beredda att sättas in och då främst inom fo 44 och inom KAB 1-3 områden.
Ofta innebar våra uppgifter att bevaka sund och trånga passager och ibland hade vi stöd från FOA med olika sensorer.
Åren som chef för 1.berplut gjorde mig övertygad om att med rätt utbildning och med god motivation kan svenska soldater mäta sig med vilka andra soldater som helst.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av lampros » 5 februari 2011, 11:25

lago skrev:
jorjoh skrev:
Intressant tycker jag, att svenska 20-åriga värnpliktiga utan att blinka ställer upp & jagar de troligen mest välutbildade elitsoldater man kunde tänka sig.
Vi blinkade inte utan gjorde vårt bästa och motivationen var enormt hög hos både officerare och beväringar. Själv var jag chef för en beredskapspluton som i mer än två år ingick i ubåtsskyddsstyrkan.
Visst hade vi inte den erfarenheten som våra presumtiva motståndare hade men vi hade både vilja och eldkraft. - - -
Åren som chef för 1.berplut gjorde mig övertygad om att med rätt utbildning och med god motivation kan svenska soldater mäta sig med vilka andra soldater som helst.
Precis så, andan är viktig. Man måste lita på sig själv, vara trygg i nuet och inte låta sig förledas av "objektiva" fakta om fiendens eventuella överlägsenhet.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Stilleben » 5 februari 2011, 14:43

Sten Johnson skrev:Här kommer en teckning som jag gjorde till Arbetet när u-båtar och grodmän var högvilt i Karlskrona skärgård.

Hälsn Sten Tecknare
Teckningen, se ovan !

Själv vill jag nog betrakta nästan alla påstådda ubåtskränkningar, bl.a. i Karlskronabassängen 1984, som masshysteri!

Wikipedia har en sammanställning, http://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5ts ... _i_Sverige , med bl.a. det här:

"Mellan 1981 och 1994 registrerades cirka 4700 enskilda observationer av »bedömt u-båtsrelaterade föremål av olika slag«."[2] Ubåtsutredningen 2001 kom fram till att det förekommit fyra stycken säkra kränkningar mellan 1981 och 1992 och att U137 gick in i Gåsefjärden avsiktligt. En av ledamöterna, professor Anna Christensen, reserverade sig dock mot kommissionens slutsatser. Hon anförde att observationsmaterialet inte håller; den stora mängden observationer av miniubåtar och andra undervattensfarkoster kunde inte läggas till grund för bedömningen att det förekommit främmande undervattensverksamhet. Hon ansåg att sådan verksamhet är ”mycket osannolik och att det finns en annan, troligare förklaring till den stora mängden av observationer, nämligen att de framkallats och påverkats av den både skrämmande och fantasieggande bild som getts av ubåtskränkningarna och som spridits och förstärkts genom massmedia, de dramatiska och uppmärksammade ubåtsskyddsoperationerna, den hemlighetsfulla och fantasieggande karaktären av undervattensfenomenen över huvud samt slutligen svårigheten att på ett riktigt sätt uppfatta de olika fenomen som kan uppträda i skärgården.”[1]

Man bör bl.a. fråga sig hur de påstådda miniubåtarna (och fortfarande idag tydligen av okänd typ och konstruktion!!!), kunde undkomma trots de många sjunkbomberna, som ju p.g.a. av bottenförhållandena måste fällas på ett ringa djup!

Tydligen blev inte heller de påstådda grodmännen skadade av detta!

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Der Löwe » 5 februari 2011, 17:57

Sverige är ett av få länder där vi verkligen mitt på blanka eftermidagen sett hur utländska ubåtar kränkt vårt teritorium. Ändå är skepsisen mot att det skulle finnas ubåtar som kränkt vårt teritorioum vid andra tillfällen större än någon annat land. Jag vet inte vilket psykoligisk fenomen som ligger bakom det.

jorjoh
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 januari 2011, 22:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jorjoh » 5 februari 2011, 20:09

Men det är självklart att det skapas myter & histiorier när ingen kan/får bemöta dessa. Jag har själv suttiit på en sluttning i Älvdalen och pratat med min dåvarande Kn (Lindholm, han som skrev "Pedagogiska Grunder") och hört lite av vad han var med om 2004. Det är detta han beskriver i boken I12 1973-2000. Och jag har ingen anledning att misstto vad han berättade eller vad som skrivits. Och lika träligt är det när motståndare ifrågasätter. Är fakta hemligstämplat kan "försvarande" sida uppfattas som osäker/oseriös. Har man nu på politisk/diplomatisk nivå mellan nationerna kommit överens om att lägga locket på så kan vår egen Försvarsmakt framstå som osäker/snurrig när de ska balansera svaren.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 14 februari 2011, 22:58

lago skrev: På min pluton hade vi fyra MG, fyra grg m/48 C, trettiotvå pskott och ett oräkneligt antal minor och andra ammunitionseffekter.
Ursäkta en kanske väldigt dum fråga, men vad skulle ni med alla pansarskott till? Fanns det någon tanke att kunna avge direktriktad eld från land mot exponerade ubåtar?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hans » 14 februari 2011, 23:08

Rickard skrev:Ursäkta en kanske väldigt dum fråga, men vad skulle ni med alla pansarskott till? Fanns det någon tanke att kunna avge direktriktad eld från land mot exponerade ubåtar?
Finns inga dumma frågor bara dumma svar.

Man vet ju aldrig vad som kommer och detta var standardutrustning för Armèförband.

Ett pansarskott eller en granatgevärsgranat gör troligtvis ett prydligt litet hål i en ubåt - och utan att var flottist tror jag inte hålet är bra, i framförallt en u-båt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hans » 14 februari 2011, 23:10

Standardutrustning stämmer inte, det var mer än standarutrustning - men ändå.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 14 februari 2011, 23:18

Hans skrev:Standardutrustning stämmer inte, det var mer än standarutrustning - men ändå.
Tack för svaret! Ja, vad var egentligen standard, hur många pansarskott hade t.ex. en vanlig skyttepluton? Hade de 32 eller var det färre?

Skriv svar