80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Emanuel
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2008, 11:41

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Emanuel » 13 januari 2010, 20:43

Jo, det borde ju vara så. Det där har jag funderat på: Vad har svenska attackdykare pysslat med genom åren? Enligt Wikipedia (jag vet, jag vet ... ) utbildades de första redan 1955 i Sverige.
Attackdykarnas ursprungliga uppgift bestod främst av sabotage mot fartyg och fartygsbaser. Sedermera har tyngdpunkten i utbildningen övergått allt mer till spaning.
Man ska inte övervärdera Wikipedia som källa direkt, men ändå: sabotage och spaning. Mot och på vad, egentligen?

HMS Södermanland byggdes om för dykarsluss och sjösattes 2003 (http://www.kockums.se/news/oldnews/s030 ... rmanl.html) - har svenska ubåtar haft det tidigare?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Göstring » 13 januari 2010, 20:56

En annan offensiv uppgift för ubåtarna var minering av utskeppningshamnar på östra sidan av Östersjön.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av tryggve » 13 januari 2010, 22:07

Någonstans drar jag mig till minnes av att jag har sett uppgifter om att Sovjetunionen hade avlyssningsapparatur på havsbotten längs en stor del av den Baltiska kusten. Känner någon igen detta, eller har jag drömt det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hans » 13 januari 2010, 23:04

tryggve skrev:Någonstans drar jag mig till minnes av att jag har sett uppgifter om att Sovjetunionen hade avlyssningsapparatur på havsbotten längs en stor del av den Baltiska kusten. Känner någon igen detta, eller har jag drömt det?
Sovjetisk SOSUS? Funkar det i Östersjön? Mer lokala saker låter troligt.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 14 januari 2010, 09:07

Emanuel skrev:Jo, det borde ju vara så. Det där har jag funderat på: Vad har svenska attackdykare pysslat med genom åren? Enligt Wikipedia (jag vet, jag vet ... ) utbildades de första redan 1955 i Sverige.
Som jag förstått det finns/fanns två olika typer attackdykare. Dels Flottans attackdykare (kanske de från 1955) som eventuellt via ubåt skulle attackera mål i utskeppningshamnar på andra sidan Östersjön och sedan kustjägarnas motsvarighet som gissningsvis bara verkade i svenska skärgården.

Om jag minns rätt så avvecklades flottans a-dyk för ganska länge sedan, så det är lite intressant det med dykarslussen på HMS Södermanland som du skrev om. Vilka skall använda den?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 14 januari 2010, 09:18

Rickard skrev: Om jag minns rätt så avvecklades flottans a-dyk för ganska länge sedan, så det är lite intressant det med dykarslussen på HMS Södermanland som du skrev om. Vilka skall använda den?
Kan ju vara avsett för ett modernare specialförband inom rikets gränser.
Kan även vara en anpassning till att vara interoperabel med övriga världen.
:)

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Ragnar Svedje » 14 januari 2010, 10:11

Emanuel skrev:Synd att tråden glider allt längre ifrån ämnet, men det är ju ofrånkomligt när man ska diskutera något som är lika dokumenterat som Bigfoot ...
Iså fall är problemet löst!

Bigfoot gåtan har löst sig själv. Om man ritar en graf där man avsätter antalet "observationer" på y-axeln och årtal på x-axeln. Så får man en kurva som går från noll och upp till ett maximun efter några år och därefter faller tillbaka till noll efter ytterligare några år.

Det betyder i klartext att det var några få skojare som uppfann Bigfoot och genom att dra igång en "Bigfoot våg" inspirerade andra att följa efter. När medierna tröttnade på att ge dessa skojare uppmärksamhet tröttnade dem själva på att skoja.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 14 januari 2010, 10:50

Ragnar Svedje skrev: Bigfoot gåtan har löst sig själv. Om man ritar en graf där man avsätter antalet "observationer" på y-axeln och årtal på x-axeln. Så får man en kurva som går från noll och upp till ett maximun efter några år och därefter faller tillbaka till noll efter ytterligare några år.
Jag tycker nog liknelsen haltar lite då det ju är en stor skillnad på en eventuell okänd djurart och hur ofta den tros observeras - och där det förstås är intressant om det går att se en kurva över dess populäritet i media och koppling till antal påstådda observationer. Gällande de eventuella ubåtskränkningarna så påverkas helt säkert observationer från allmänheten av samma psykologi - spanar man efter bigfoot i skogen är nog chansen större att man tror sig se en, och är man på sin vakt efter misstänkta ubåtar i skärgården ökar även chanserna kraftigt att tycka sig se något.

Dock, om det existerande regelbundna undervattenskränkningar i Sverige på 80-talet så var det ju trots allt människor som beslutade om dem och som ansåg att dessa var lämpliga handlingar under den specifika tiden. Om dessa personer en dag inte längre anser detta kan alltså besöken upphöra över en natt, medan däremot Bigfoots eventuella synlighet rimligen borde vara mer symmetriskt över tiden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hans » 14 januari 2010, 13:39

Att det finns massor av exempel av att t.ex. nervösa beväringar har skjutit på saker som inte har varit grodmän såsom svanar är ju i sig inget bevis för att grodmän inte har synts. Samma sak med ubåtar och där har vi ju bevisligen i alla fall en bevisad. Har en äldrekursare till mig som aldrig har visat några tendenser till mytomani, han säger sig ha beordrat eld mot en grodman under första halvan av 80-talet i södra Sverige. De fick inte gå fram och undrsöka målterrängen. Till saken hör att han på fritiden ägnade sig mycket åt ornitologi.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 april 2004, 21:58
Ort: Helsingborg

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Dezert » 14 januari 2010, 14:11

Rickard skrev: Dock, om det existerande regelbundna undervattenskränkningar i Sverige på 80-talet så var det ju trots allt människor som beslutade om dem och som ansåg att dessa var lämpliga handlingar under den specifika tiden.
Avd. "framgångsrik propaganda", gällande att en grundstött ubåt inte skulle vara tecken på regelbundna ubåtskränkningar ;) "Eftersom den var ur kurs så var bottentopografin okänd för ubåten", eller det kanske var så den sovjetiska retoriken lät kring U137-incidenten?

Det blir ju ofrånkomligt så, att man hänfaller till vissa spekulationer, men ex. bild på följande sida: http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... 8/list.htm där har vi ju en grupp grodmän t.ex!!
(Länk hittad på SoldF forum). Då ryskkunnigt folk huserar här, vad är det fråga om för slags förband/vad var 'Projekt 908"? Sovjetiska specialförband opererade uppenbarligen i mindre grupper, hade tillgång till miniubåtar och den 'fruktade' dykutrustningen - vad är egentligen de logiska anledningarna till att de inte bedrev rekuppdrag och testade den svenska skärgårdsberedskapen?
Senast redigerad av 1 Dezert, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 14 januari 2010, 14:13

Det finns de som har skjutit skarpt bl.a. mot grodmän. Det finns även de som har skjutit mot s.k. hjärnspöken.
Att hänvisa till en Bigfoot-teori är något övermagat.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 14 januari 2010, 14:32

Dezert skrev:
Rickard skrev: Dock, om det existerande regelbundna undervattenskränkningar i Sverige på 80-talet så var det ju trots allt människor som beslutade om dem och som ansåg att dessa var lämpliga handlingar under den specifika tiden.
Avd. "framgångsrik propaganda", gällande att en grundstött ubåt inte skulle vara tecken på regelbundna ubåtskränkningar ;) "Eftersom den var ur kurs så var bottentopografin okänd för ubåten", eller det kanske var så den sovjetiska retoriken lät kring U137-incidenten?
Jag är lite osäker på vad du menar, men förhoppningsvis inte insinuerar att jag för fram sovjetisk retorik/propaganda.

Trots allt vet vi som allmänhet egentligen inte så mycket mer än att just ett stycke ubåt gick på grund 1981. Det kan teoretiskt vara så att den körde fel och inga andra ubåtar har varit här varken förr eller senare. Mycket mer än kunskapen om U137 har vi inte, resten verkar dessvärre vara antingen hemligt eller rykten med oklar sanning. Därför tror jag det är mycket bättre att vara öppen för alla möjligheter. Det är ju dessutom en mycket intressant diskussion.

(Rent personligt tror jag att det handlade om upprepade sovjetiska undervattenskränkningar, men jag är långt ifrån säker.)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 14 januari 2010, 14:39

Rickard skrev:
(Rent personligt tror jag att det handlade om upprepade sovjetiska undervattenskränkningar, men jag är långt ifrån säker.)
Jag är lite som du. Är övertygad om att det var kränkningar men det som är frågan vilka som gjorde dom.
Tror att det både var från WP men även från NATO (om än i mindre omfattning).
:)

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 april 2004, 21:58
Ort: Helsingborg

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Dezert » 14 januari 2010, 15:01

Rickard skrev:
Jag är lite osäker på vad du menar, men förhoppningsvis inte insinuerar att jag för fram sovjetisk retorik/propaganda.

Trots allt vet vi som allmänhet egentligen inte så mycket mer än att just ett stycke ubåt gick på grund 1981.
Jag menar alltså att blotta faktumet att en ubåt gick på grund på svenskt vatten, torde vittna om en mycket mer omfattande aktivitet av undervattenskränkningar. Om du läser mitt inlägg i ljuset av ståndpunkten att 'det inte blir mycket klarare än så' (att i synnerhet WP var här i olika ärenden mer eller mindre regelbundet) - så kanske det framgår tydligare hur jag menar. Egentligen är det ju fråga om sannolikhetslära, vad är mest troligt?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Urban » 17 januari 2010, 09:02

I boken Muskö - en örlogsbas i berget (sid 184) så visas bild på en rysk färskvattenskonservburk som tydligen hittades på en liten ö i området. Den hade tappdatum 1 oktober 1980 och var inte utsatt för rost så hade inte legat ute så länge.

Man kan ju undra hur den kommit dit..

Skriv svar