80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Ragnar Svedje » 13 januari 2010, 09:24

Angående det här med sovande agenter och främmande trupp som redan skulle finnas i Sverige innan krigsutbrottet och utföra sabotage och lönnmord på nyckelpersoner...

Jag vill minnas att allt detta har diskuterats tidigare i en annan tråd, men kan tyvärr inte hitta den just nu. Hur stor kan sanningshalten vara i allt detta? Alla rekryter som låg inne under kalla kriget blev ju informerade om detta, men var det i själva verket inte bara en försiktighetsåtgärd så att försvaret skulle fungera även om så var fallet?

Om man tänker att Sovjetmedborgare som drillats i subversiv verksamhet, blir skickade över till Sverige som invandrare eller flyktingar för att sedan jobba sig upp i samhället och infiltrera det. Och sedan bara väntar på signalen som skall göra att de bereder vägen för en invasion. Jag kan tänka mig en rad praktiska problem med detta.

1. Språket, ingen ryss eller östeurope som kommer till Sverige i vuxen ålder kan prata svenska utan brytning, även om de haft svenska på skolschemat sedan 6-årsåldern.

2. Att göra karriär i Sverige betyder att skaffa sig vänner och arbetskamrater. I längden är det svårt att dölja "stora saker i livet" för vänner och arbetskamrater. Att ljuga konsekvent utan att någonsin försäga sig eller ge motstridiga besked är omöjligt under en period av säg 20 år.

3. Bara att på 20 år i ett land som Sverige utan att bilda familj eller skaffa barn ger upphov till frågor som måste besvaras med nya lögner.

4. Lojaliteten måste urholkas för en sovande agent som bor 20 år i ett främmande land, utan regelbunden kontakt med sina egna.

5. Tristessen måste bli enorm! Alltid på sin vakt, aldrig slappna av. Aldrig ta sig ett rus, och kärlekslivet måste vara som en öken för en rättrogen agent. Alltid dyka upp på personalfester, aldrig slappna av och ha roligt som de andra.

Jag betvivlar att det fanns mer än ett tiotal sovande agenter i SVerige (som inte SÄPO och MUST visste om eller misstänkte så starkt att de "fanns på listan").

Då är frågan om stormtrupperna, det hundratal eller tusental spetsnäsor och andra specialsoldater som skulle finnas klara med vapen och uniform, hitfraktade på TIR-lastbilar och gömda i olika sommarstugor och ensligt belägna hus - något som kräver sammarbete med svenska förrädare. Den svenska kommuniströrelsen var omfattande i Sverige och bland dem fanns säkert en hård kärna beredd att gå ganska långt. Men hur långt? Att verka för en Sovjetvänlig svensk utrikespolitik är en sak, att låta 10 spetsnäsor bo i ett ensligt beläget hus som man själv står som ägare till är något annat.

Postmannen undrar varför de aldrig kommer någon post till ett hus där de faktiskt bor folk, elverket undrar varför det går så mycket ström till det huset, stora mängder mat och ved skall fraktas dit, och på vintern måste snön skottas. Vem skottar snön? Varför håller dessa människor sig bara för sig själva?

Utopiskt att tro att hemlighållandet skulle pågå särskilt länge, och om de skaffar sig vanliga jobb så tillkommer alla fem punkter jag listade för sovande agenter.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 13 januari 2010, 09:35

Har det verkligen trotts eller påståtts att ryska specialtrupper skulle finnas gömda i västvärlden, eller Sverige mer specifikt, under en längre period (i sommarstugor och liknande)? Det verkar väldigt osannolikt förstås.

Som jag förstått det (ur säkra källor såsom Garbo, Förebudet, m.m....) så trodde man väl att denna typ av förband skulle smugglas in i landet omedelbart före ett angrepp?

Gällande de eventuella sovande agenterna har jag också fått för mig att det skulle handla om svenska sovjetsympatisörer som hade krigsuppgifter mer än insmugglade ryssar.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Erik Ljungberg » 13 januari 2010, 10:39

Under lång tid sovande medhjälpare behöver kanske inte ens vara friviliga eller veta om att de är sovande agenter.

Se bara hur vissa nationer utnyttjar fd medborgare boende i Sverige som medhälpare idag genom hot om represialier mot kvarvarande släktningar i hemlandet.

Jag kan själv se mig bli lurad att göra något riktigt dumt. Har en del gamla bekant från runt om i världen. Skulle plötsligt en av dem dyka upp, knacka på min dörr och hävda att de är på flykt och undra om jag kunde gömma den en vecka eller två skulle jag nog kanske ställa upp.

/Erik

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Wooster » 13 januari 2010, 10:50

Rickard skrev:En tanke var kanske att man tränade för framtida sabotageverksamhet som skulle utföras just med grodmän? "Vanligt" spionage kan ju fortfarande ha gjorts via de enklare metoder du nämner.
Låter som ett något farligt sätt att "träna" för framtida sabotageverksamhet genom att verkligen skicka ut grodmän på främmande territorium. Att riskera upptäckt innebär att man både riskerar möjligheten att utföra verksamheten som en rad diplomatiska förvecklingar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 13 januari 2010, 11:02

Att sovjetiska sabotageförband skulle ha varit "förrådsställda" i Sverige över tiden är inte troligt.
Däremot som nämnts tidigare att de skulle inför en konflikt ha smugglats in delar av förband är rimligt.

Över tiden torde det ha funnits någon form av "sovande" organistaion i syfte att kunna användas inför ett angrepp.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 13 januari 2010, 11:03

Wooster skrev:
Låter som ett något farligt sätt att "träna" för framtida sabotageverksamhet genom att verkligen skicka ut grodmän på främmande territorium. Att riskera upptäckt innebär att man både riskerar möjligheten att utföra verksamheten som en rad diplomatiska förvecklingar.
Det är nog inte helt otroligt att det skedde.
Träningen kan ju egentligen var i form av rekognosering.
:)

Emanuel
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2008, 11:41

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Emanuel » 13 januari 2010, 11:19

MD650 skrev:
Wooster skrev:
Låter som ett något farligt sätt att "träna" för framtida sabotageverksamhet genom att verkligen skicka ut grodmän på främmande territorium. Att riskera upptäckt innebär att man både riskerar möjligheten att utföra verksamheten som en rad diplomatiska förvecklingar.
Det är nog inte helt otroligt att det skedde.
Träningen kan ju egentligen var i form av rekognosering.
:)
Det är knappast mindre riskabelt att smyga runt med ubåtar på främmande territorium. Att upptäckas med en sådan kan nog inte heller göras ogjort genom att bjuda utrikesministern på tårta.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 13 januari 2010, 11:48

Emanuel skrev: Det är knappast mindre riskabelt att smyga runt med ubåtar på främmande territorium. Att upptäckas med en sådan kan nog inte heller göras ogjort genom att bjuda utrikesministern på tårta.
Just detta är lite av en nyckelsak tycker jag. Det är onekligen extremt riskabelt att utföra både undervattensverksamhet och eventuellt även landsätta grodmän på främmande mark. Det fälldes genom åren en hyfsad stor mängd sjunkbomber, det sprängdes minor och värnpliktiga sköt eventuellt skarpt mot misstänkta dykare.

Detta tycker jag talar för att antingen har det inte hänt alls, dvs olika typer av inbillning och paranoia, eller att någon extern makt haft mycket goda skäl att riskera väldigt mycket. Just att tänka sig amerikanska/nato-ubåtar som skulle kryssa omkring frivilligt inne i skärgården medan det sprängs skarpa minor och släpps sjunkbomber känns oerhört politiskt vågat.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av tryggve » 13 januari 2010, 11:54

USA har väl iofs gjort en del rätt djärva saker, t ex så avlyssnade man väl undervattenskablar för ryssarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Ivy_Bells

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Göstring » 13 januari 2010, 12:32

tryggve skrev:USA har väl iofs gjort en del rätt djärva saker, t ex så avlyssnade man väl undervattenskablar för ryssarna.
För att inte tala om överflygningar med U2-plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/1960_U-2_incident

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Donkeyman » 13 januari 2010, 17:01

Sedan finns det en annan aspekt på det hela. Som inte heller förekommer i debatten. Den dåvarande Sovjetiska Östersjökusten (inkl Warszawapaktens länder) är särdeles långgrund. Man måste ha räknat med att få sin Östersjöflotta utslagen på ett ganska tidigt stadium av en eventuell internationell konflikt. Bortsett från u-båtarna. Därför att de kunde man "smyga undan" i de Svenska skärgårdarna som ju har en helt annan karaktär än kusten på "deras" sida av Östersjön.

Men detta resonemang innebär också att en krigsplanering där Sovjet använder Svenska skärgårdar som basområde inte nödvändigtvis förutsätter krigshandlingar i första hand riktade mot Sverige. Eller en invasion av Sverige. Det kan ha varit fråga om förberedelser för krig mot en helt annan fiende där man utnyttjar Svenskt territorium utan att Sverige är den egentliga fienden.

Det vill säga man förberedde sig för ett scenario där Sverige i grunden var ointressant och inte heller behövde bekämpas annat än om Svenskarna "skapade problem" (=upptäckte deras verksamhet) - och inte då heller med större medel än vad som behövdes för att lösa en problematisk situation där och då.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av tryggve » 13 januari 2010, 17:04

Göstring skrev: För att inte tala om överflygningar med U2-plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/1960_U-2_incident
Så sant, U2 överflygningarna får nog betecknas som rätt mycket djärvare. Jag tänkte mest på undervattensverksamhet när jag skrev mitt inlägg :-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 13 januari 2010, 18:35

Donkeyman skrev:Sedan finns det en annan aspekt på det hela. Som inte heller förekommer i debatten. Den dåvarande Sovjetiska Östersjökusten (inkl Warszawapaktens länder) är särdeles långgrund. .
Men är det så hela vägen?
Våra ubåtar torde haft uppgifter att lösa på den sidan i händelse av en konflikt?!
:)

Emanuel
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2008, 11:41

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Emanuel » 13 januari 2010, 18:39

MD650 skrev:
Donkeyman skrev:Sedan finns det en annan aspekt på det hela. Som inte heller förekommer i debatten. Den dåvarande Sovjetiska Östersjökusten (inkl Warszawapaktens länder) är särdeles långgrund. .
Men är det så hela vägen?
Våra ubåtar torde haft uppgifter att lösa på den sidan i händelse av en konflikt?!
:)
Nja, snarare försvarsuppgifter i händelse av en konflikt, och då på "vår" sida av Östersjön.

Synd att tråden glider allt längre ifrån ämnet, men det är ju ofrånkomligt när man ska diskutera något som är lika dokumenterat som Bigfoot ...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 13 januari 2010, 18:56

Emanuel skrev:
Nja, snarare försvarsuppgifter i händelse av en konflikt, och då på "vår" sida av Östersjön.
Vi hade förband av olika typer som hade väldigt "offensiva" uppgifter i samband med en konflikt.
Sedan var dessa uppgifter inom ramen för ett försvara av konungariket Sverige då Sverige de senaste 200 åren haft en säkerhetspolitik som syftande att försvara eget territorium.
:)

Skriv svar