80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 11 januari 2010, 21:36

Jag kan inte bidraga med någonting annat än en annan hörsägen med detta tema. Denna berättades för mig av en kompis i mitten på 90-talet som fått den berättad av någon som påstod sig vara med.

Både plats och tid är okänt, jag minns inte om det ingick i originalhistorien, men hur som helst så pågick jakt på ubåtar och grodmän någonstans i svensk skärgård. En patrull med hund upptäcker en okänd person som förefaller vara en dykare som flyr in i ett skogsparti. Hundpatrullen förföljer och är inte särskilt långt efter och skall sannolikt hinna upp personen när plötsligt spåret försvinner strax intill en grund gyttjepöl. Man letar i omgivningen men hittar inget. Nästa dag gör man en ny spårning med hund som då hittar ett nytt spår upp från pölen och ned till närliggande vatten.

Enligt historien har alltså sabotören legat i det halvmetersdjupa vattnet/gyttjan och kanske andats genom någon snorkel eller liknande tills förföljarna försvunnit.

Det lät både spännande och troligt när jag hörde det. Nu vet jag inte. :)

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 april 2004, 21:58
Ort: Helsingborg

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Dezert » 11 januari 2010, 22:41

Jag måste bara säga att jag, född på sena 80-talet, sitter och gapar när jag läser sådana här redogörelser. Ni måste förstå att sånt här är helt okänt för de senaste (2?) generationerna. Förebudet, operation Garbo (här menar jag främst inledningsskedet med väckande av 'sovande' agenter, förstörande av kommunikationer och infrastruktur, planerad likvidation av nyckelpersoner etc), spetsnäsor, nummerstationer, TIR-lastbilar och polska tavelförsäljare - här, i samma trygga Sverige, samtidigt som jag lärde mig prata och gå. Nej, för att förtydliga - jag gapar, och ryser :wink:

Jag är ytterst tacksam för fler matnyttiga länkar och boktips, det här är tunga grejer gentlemän!
Senast redigerad av 1 Dezert, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MD650 » 11 januari 2010, 22:42

Dezert skrev:Jag måste bara säga att jag, född på sena 80-talet, sitter och gapar när jag läser sådana här redogörelser. Ni måste förstå att sånt här är helt okänt för de senaste (2?) generationerna. !
Det var den verklighet vi levde med då........ ;)
:)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av NIL » 12 januari 2010, 08:57

[/quote]
Det var den verklighet vi levde med då........ ;)
:)[/quote]

Men då blev det också folk av oss
:D
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 12 januari 2010, 09:15

Har vi lyckats få någon klarhet i om det har skjutits skarpt mot [saker som misstänktes vara] främmande grodmän? Eller är det i sig fortfarande osäkert?

Om det har gjorts, borde det då stå i krigsdagböcker som finns tillgängliga, eller är det rimligt att detta då skulle vara hemlighetsstämplat?

Jag minns från tidigare diskussioner kring påstått utsläppta ubåtar och vilka order man egentligen hade vid diverse minlinjer så har det funnits krigsdagböcker åtkomliga.

Emanuel
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2008, 11:41

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Emanuel » 12 januari 2010, 10:13

Om det har avlossats skott mot livs levande attackdykare så kan vi lita på att spåren efter sådana incidenter har sopats igen rejält. Att hyperventilerande värnpliktiga har skjutit mot svanar och annat i mörkret, det kan man däremot ta för givet - och det är nog sådana händelser som har återberättats sedan dess.

Som ett exempel, förra sommaren berättade en arbetskamrat att en gemensam f.d. arbetskamrats bror (suck ... ) som värnpliktig sköt skarpt mot "något" när han stod post på Hasslöbron (mellan Almö och Hasslö i östra Blekinges skärgård). Varför vet jag inte, inte heller när detta skulle ha skett och inte vill jag tro på en tiondel av alla liknande historier.
En annan släkting som gjorde lumpen 1984 påstod att de hade sett dykare strax under vattenytan vid Drottningskär, mitt under ubåtsjakten.
Visst låter det spännande med ubåtar som gömmer sig i Karlskronas hamnbassäng och dykare som springer ifrån polis och militärer i snårig vegetation - men sannolikt? Nej, inte om man vet hur grunt respektive snårigt det är.

När jag började intressera mig för ubåtskränkningarna i Sverige var sådant här väldigt spännande för mig. Men efter ett tag insåg jag att det går inte, som det ser ut nu, att få klara besked om vad som hände. Om något hände. Det handlar egentligen bara om att man får välja vad man vill tro. Därmed inte sagt att de som var med på den tiden inte vet, eller att vissa far med osanning. Men varför träder ingen fram och berättar? Varför fick ingen ens då veta vad som hände?

Ola Tunander återgav en del från dåvarande ÖB:s dagbok (krigsdagbok?) i boken Hårsfjärden - Det hemliga ubåtskriget mot Sverige. Det var ett tag sedan jag läste boken, så jag minns inte om något av utdragen berörde misstänkta attackdykare, men det är väl osannolikt.

Om man är inne på spåret med utsläppta ubåtar (i klartext: att allt var en NATO-övning på svenskt territorium) bör man för övrigt läsa Tunanders bok samt Mattias Mossbergs I mörka vatten som släpptes i fjol. Flera repliker och debattinlägg mot Mossbergs bok återges på bloggen http://www.ubatar.se.

jonatan_1
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 januari 2010, 12:31

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jonatan_1 » 12 januari 2010, 14:30

Tack till alla som svarat i tråden!. Låt oss hålla denna levande, och utan politiska diskutioner.

Tyvärr är det som flertalet skribenter skriver, "locket på" de som sitter på informationen kommer inte yppa den.
Många arkivhandlingar är hemligstämplade.
Så att skriva en akademisk handling kring detta med goda källor är svårt.
Dock så kan man genom intervjuver bringa klarhet i händelserna, genom ett tips har jag fått reda på att 561a OMRP har en veteranförening i Moskva.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Donkeyman » 12 januari 2010, 17:04

Jag minns mycket väl den här perioden. Den gången bodde jag själv i Stockholms skärgård och jag jobbade dels på skärgårdsbåtar och dels på fartyg i kustfart. Och det var en sak som förvånade alla som var aktiva inom sjöfarften då. Nämligen att det ALDRIG någonsin var någon fiskare, något kustfartyg, någon skärgårdsbåt, någon skärgårdsbo eller någon av de andra yrkessjöfarande som rörde sig dygnet runt i våra skärgårdar som såg något som helst. Däremot fanns det massor med vittnesmål från pensionerade majorer och sommargäster.

Sedan fanns det faktiskt ett par vittnesmål från ett par (2 st) yrkesmän ute i skärgården. Men bägge dessa var välkända mytomaner och historieberättare som inte ansågs ha någon trovärdighet i andra sammanhang. Men de fick mycket utrymme i våra media.

Men vänder man på resonemanget kring u-båtar och ser det från Sovjetunionens sida så är ju kusten utanför de Baltiska staterna långgrund. Det gick över huvud taget inte att dölja en u-båt i närheten av de kusterna. Och då vore det väl i det närmaste tjänstefel av deras amiraler att inte förbereda sig för att i händelse av krig agera med den Svenska skärgården som bas.

Själv tror jag att det mesta som skedde på den här tiden var ren och skär hysteri. Men samtidigt fanns det säkert en och annan "skarp" kränkning, av ovan nämnda skäl.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Wooster » 12 januari 2010, 17:20

Vad skulle vara anledningen att främmande makt hade intresse av att kränka svenskt territorium med just grodmän? Måste det inte vara enklare att komma landvägen? Som turist? Och i områden där inte utländska medborgare fick vistas, med falska papper - eller med agenter med svenskt medborgarskap?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 12 januari 2010, 18:23

Wooster skrev:Vad skulle vara anledningen att främmande makt hade intresse av att kränka svenskt territorium med just grodmän?
En tanke var kanske att man tränade för framtida sabotageverksamhet som skulle utföras just med grodmän?
"Vanligt" spionage kan ju fortfarande ha gjorts via de enklare metoder du nämner.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Sarvi » 12 januari 2010, 18:51

Nämen, det var ju en riktig klassiker, visste inte att den fanns på dutuben. Tack, Cuba! :)

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Ragnar Svedje » 12 januari 2010, 19:14

Donkeyman skrev:Jag minns mycket väl den här perioden. Den gången bodde jag själv i Stockholms skärgård och jag jobbade dels på skärgårdsbåtar och dels på fartyg i kustfart. Och det var en sak som förvånade alla som var aktiva inom sjöfarften då. Nämligen att det ALDRIG någonsin var någon fiskare, något kustfartyg, någon skärgårdsbåt, någon skärgårdsbo eller någon av de andra yrkessjöfarande som rörde sig dygnet runt i våra skärgårdar som såg något som helst. Däremot fanns det massor med vittnesmål från pensionerade majorer och sommargäster.
En mycket talande observation!

En vän till mig gjorde lumpen som jägare vid K4 i Arvidsjaur efter det kalla kriget och han berättade att man ibland på nattskiftet (under övningar) började, tja halucinera är kanske ordet ändå, och "få för sig" att det finns något därute (trots att man bokstavligen är flera mil från närmaste gård!). Han var nära att tömma magasinet rakt ut i mörkret vid ett par tillfällen och förklarade "varseblivningen" med i huvudsak sömnbrist och leda.

Med detta i bagaget har åtminstonde inte jag några större problem att förstå hur vaktposter tjänstgörandes ute i skärgården under det kalla kriget helt plötsligt kan "se och höra" saker som inte finns på riktigt. Därmed inte sagt att alla historier saknar grund.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av JohnT » 12 januari 2010, 23:39

Två tankar
1.
Om man nu pratar om mentala sidan av perception
så bör man också tänka på hur många det var som struntade att anmäla saker som var "konstiga" men det passade inte in i deras världsbild.

2.
eller att man överhuvudtaget inte vill tro att något sådant kan hända.

Det fanns en journalist på åttiotalet som hävdade att stormakter är inte så dumma att som skulle kunna tänka sig att göra något så dumt som att kränka ett litet lands neutralitet då avslöjande skulle ge så stora politiska konsekvenser.

Hon slutade att framföra det argumentet efter Iran-Contras affären, då det visade sig att folk som jobbade i stormakternas underrättelsetjänster inte hade riktigt samma synsätt på hur världen fungerar och vad som är möjligt att göra som denna journalist.

cheers
/John

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Rickard » 13 januari 2010, 09:06

Donkeyman skrev:Nämligen att det ALDRIG någonsin var någon fiskare, något kustfartyg, någon skärgårdsbåt, någon skärgårdsbo eller någon av de andra yrkessjöfarande som rörde sig dygnet runt i våra skärgårdar som såg något som helst. Däremot fanns det massor med vittnesmål från pensionerade majorer och sommargäster.
Nu känner jag inte till detta själv, men jag tycker mig minnas att Emil Svensson i sin bok "Under den fridfulla ytan" menade att många observationer just kom från människor bosatta i skärgården? Jag har inte boken tillgänglig så jag kan dock inte dubbelkolla detta.

Sedan antar jag också att ingen menar att särskilt många observationer från sommargäster var riktiga? De absolut flesta kunde förmodligen avfärdas redan då.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av NIL » 13 januari 2010, 09:22

JohnT skrev:Två tankar
1.
Om man nu pratar om mentala sidan av perception
så bör man också tänka på hur många det var som struntade att anmäla saker som var "konstiga" men det passade inte in i deras världsbild.

2.
eller att man överhuvudtaget inte vill tro att något sådant kan hända.

Det fanns en journalist på åttiotalet som hävdade att stormakter är inte så dumma att som skulle kunna tänka sig att göra något så dumt som att kränka ett litet lands neutralitet då avslöjande skulle ge så stora politiska konsekvenser.

Hon slutade att framföra det argumentet efter Iran-Contras affären, då det visade sig att folk som jobbade i stormakternas underrättelsetjänster inte hade riktigt samma synsätt på hur världen fungerar och vad som är möjligt att göra som denna journalist.

cheers
/John
Iran-Contras affären har väl inte mycket att göra med kränka ett litet lands neutralitet, man skickade stöd till en befrielserörelse (contras).

Nicaragua skickade också stöd till befrielserörelser i grannländer som rörde sig i samma irrlära som sexförbrytaren Daniel Ortega.

Men det är ganska vanligt att inblandning av USA kallas för "kränkning" medan inblandning av små vänsterregimer kallas för "solidaritet".
Äh, det löser sig.

Skriv svar