80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av StefanZ » 29 juli 2020, 09:56

I början på tråden nämns en del hysch hysch, locket på, ja de facto censur.
HUR det verkligen var med just dessa här dykare etc, vet jag inte. Men jag har säkra belägg på att de facto censur finns, eller iaf, förekom.

I början på 90 talet jobbade jag i Gällivare kommun. På min arbetsplats ett bibliotek, hade vi bland andra tidningar även den norrbottniska vänsterkommunistiska dagstidningen Norrskensflamman.
Som då ibland kunde berätta om saker som inte skrevs om i den vanliga pressen.
OK, hur vet man vilket är deras påhitt, och vilket är sanna avslöjanden?

Finns säkert många sätt, men det enklaste är om en nyhet som tas upp i flamman, skrevs det om ett par veckor senare i rikspressen.

Jag menar, pressen får ju alla ungefär samma info via TT och andra nyhetsbyråer... Och vilka nyheter som vidarebefordras, resp inte vidarebordras - är våran fråga.

Jag brukade bläddra igenom dagspressen. Och har då hittat minst tre dylika avvikelser. Två har jag glömt bort, men ett minns jag. Som faktiskt passar in i tråden här. :)

Det var rapporten om att privatpersoner sett en ubåt utanför Västkusten väl inne invid kustlinjen, klart synlig för blotta ögat. Fartyget eventuellt västtyskt.
Ingenting i rikspressen, men Flamman skriver utförligt.
Efter ett tag kommer det dementier. Nej, inget alls, inga främmande ubåtar vid denna tidpunkt eller plats, inga två vittnen heller, och definitivt inte västtyskt. Faktiskt inte.

Men har man sett. Efter två veckor ungefär kommer hela storyn ut även i rikspressen. Två vittnen ser ubåt på närhåll, det var en tysk ubåt. Vartenda detalj stämmer med råge.

VARFÖR de lade locket på, det vet inte jag. Men rimligen kände alla redaktionerna till händelsen, men alla utom Norrskensflamman valde att lägga locket på. Försvarsstaben ock, uppenbarligen.

Så. Om de kunde och ville lägga locket på om något så pass oskyldigt även om det rent formellt antagligen VAR en kränkning (Västtyskland sågs ju som närmast en allierad redan då), då kan man undra vad annat de väljer att inte skriva om...

Vi har ju som bekant ingen de jure censur, men det finns alltså indicier att vi har / hade en de facto censur.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Lasse O » 29 juli 2020, 20:38

Självklart att Flamman uppmärksammar händelsen, åtminstone om inkräktarna kunde komma från NATO. Det var nog därför som tidningen var så på hugget.

Skriv svar