80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
jonatan_1
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 januari 2010, 12:31

80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jonatan_1 » 10 januari 2010, 13:01

Hej, jag söker information kring de mystiska grodmännen som var ytterst frekventa i dagspress och annan media under 1980-tal. Jag hoppas på att få hjälp att fylla i åtminstone årtal för de närmast mytologiska händelserna rörande detta epitet.

Detta är det händelserna jag känner till, vilken sanningshalt som återfinns i detta vågar jag inte uttala mig kring!. Jag hoppas att någon, eller företrädelsevis några, kan fylla i med mer händelser och detaljer.

-Karlskrona mars 84´, grodmännen blir jagade av en svensk enhet som beskjuter dessa med automateld

-Område okänt/År okänt, En grodman återfinns död i anslutning till en minlinje. Enligt uppgift är det "locket på" från regeringen.

-Värmdö, Sthlm/År okänt, Grodmän beskjuts av en svensk enhet från en bro.

-Söderarm 1980-tal, spaningsenheter har varit på byggplatsen för ERSTA pjäsen.

Jag är tacksam för alla svar, spekulationer som fakta! :)

Något som kan fungera som underlag för diskutionen är avhandlingen "Stranger than fiction, Soviet uboats in Swedish waters" som är från OFFICE OF NAVAL TECHNOLOGY ARLINGTON, VA och är från 1990. Den klargör eventuella strategiska anledningar för ubåtskränkningar, men även övrig spaningsverksamhet. Rapporten återfinns på denna adress,
http://oai.dtic.mil/oai/oai?verb=getRec ... =ADA238953

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av lampros » 10 januari 2010, 13:57

(Jag vill bara säga: bra att du undersöker detta. "Mannen på gatan" säger att allt detta är myter men här finns mycket outrett. - En berättelse jag hört - alltså hörsägen, ej akademiskt gångbar - är att en privatperson på Höga Kusten som under 80-talet rapporterade någon ubåt eller grodmän eller vad, senare råkade ut för en oförklarlig bilolycka. OK jag vet, detta var hörsägen och kan ha varit ett sammanträffande, men i övrigt finns mycket att luska rätt på här. Kudos to you.)

jonatan_1
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 januari 2010, 12:31

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jonatan_1 » 10 januari 2010, 14:03

lampros skrev:(Jag vill bara säga: bra att du undersöker detta. "Mannen på gatan" säger att allt detta är myter men här finns mycket outrett. - En berättelse jag hört - alltså hörsägen, ej akademiskt gångbar - är att en privatperson på Höga Kusten som under 80-talet rapporterade någon ubåt eller grodmän eller vad, senare råkade ut för en oförklarlig bilolycka. OK jag vet, detta var hörsägen och kan ha varit ett sammanträffande, men i övrigt finns mycket att luska rätt på här. Kudos to you.)
Tack för de uppmuntrande orden!. Tyvärr är just detta epitet kring grodmän och ubåtskränkningar en ytterst infekterad fråga, i min mening är det jämförbart med Palmemordet och de efterföljande både politiska spelen och de närmast mytologiska spekulationerna. På KrA så nekar man all hjälp kring sökning av information, därav behöver jag "hard evidence", datum, årtal, platser etc, för att kunna begära ut eventella relevanta dokument kring detta. Mycket av dokumenten är fortfarande hemligstämplade, och det kanske kommer förbli så.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2010, 17:08

jonatan_1 skrev:-Karlskrona mars 84´, grodmännen blir jagade av en svensk enhet som beskjuter dessa med automateld
Jag är rätt säker på att min kapten under värnplikten 86-87 var med i Karlskrona 1984. Han berättade att han hörde till en styrka som skulle bevaka en ö. Han var lite sur för att han inte fick minera stället, så han placerade ut ett antal larmminor istället. Han drog trådarna först i brösthöjd, sedan midjehöjd, därefter i knähöjd, för att sedan avsluta med lösa bukter på marken. En natt utlöstes en larmmina, och någon fick väldigt bråttom tvärs över ön. De tre uppspända trådarna hade tydligen upptäckts med ett minspö, men den lösa tråden hade funkat. OK, möjligheten finns att något smådjur utlöste minan, men något senare låg han ute på en kobbe med ett granatgevär när ett ubåtstorn bröt vattenytan. Han hade inte fått ut någon ammunition, och när han väl fick det så fick man närmast släpa honom av kobben när jakten avblåstes. Han är fortfarande i livet (borde vara 70-75 år nu), så om du behöver kontakta honom kan jag nog hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Göstring » 10 januari 2010, 17:20

B Hellqvist skrev:men något senare låg han ute på en kobbe med ett granatgevär när ett ubåtstorn bröt vattenytan. Han hade inte fått ut någon ammunition, och när han väl fick det så fick man närmast släpa honom av kobben när jakten avblåstes.
Ca -86 - -87 talade jag med en kustjägare som sa sig ha varit med om något liknande. Under en övning hade en ubåt brutit ytan för att testa om de var vakna och enligt honom var det ytterst nära att man sköt med grg.

Det här är lite av en vandringssägen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Hexmaster » 10 januari 2010, 17:23

Även faktiska händelser kan ge upphov till vandringssägner, som därmed får varierande sanningshalter.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2010, 17:59

Göstring skrev:
B Hellqvist skrev:men något senare låg han ute på en kobbe med ett granatgevär när ett ubåtstorn bröt vattenytan. Han hade inte fått ut någon ammunition, och när han väl fick det så fick man närmast släpa honom av kobben när jakten avblåstes.
Ca -86 - -87 talade jag med en kustjägare som sa sig ha varit med om något liknande. Under en övning hade en ubåt brutit ytan för att testa om de var vakna och enligt honom var det ytterst nära att man sköt med grg.

Det här är lite av en vandringssägen?
1) Det var primärkällan som berättade det.
2) De fick ingen information om att det bara var ett "övningslarm" med ubåten.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Cuba » 10 januari 2010, 19:11

Hejsan!
Hade för mig att jag läst lite om det efter att en jobbarkompis surrat en del om ubåtskränkningar, och en snabb sökning ledde till MÖP-forumet soldf.com.
http://forum.soldf.com/lofiversion/inde ... 29531.html
Nu berör det inte riktigt det du frågade efter men kan väl ändå anses ha knytning till ämnet. Tråden är ett par år gammal men de flesta länkarna verkar funka och om inte annat går det ju att söka vidare på de namn och beteckningar som nämns.
EDIT: hittade det som min arbetskamrat bladdrade om: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=8012&st=60
Neråt på sidan börjar signaturen Tintin berätta en historia från Almö, Karlskrona -84. Kanske samma story du har korn på redan?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2010, 20:50

Cuba skrev:EDIT: hittade det som min arbetskamrat bladdrade om: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=8012&st=60
Neråt på sidan börjar signaturen Tintin berätta en historia från Almö, Karlskrona -84. Kanske samma story du har korn på redan?
Det verkar som om signaturen Tintin ingick i samma styrka som min kapten (jag gjorde lumpen på I12).

jonatan_1
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 januari 2010, 12:31

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jonatan_1 » 10 januari 2010, 23:24

Cuba skrev:Hejsan!
Hade för mig att jag läst lite om det efter att en jobbarkompis surrat en del om ubåtskränkningar, och en snabb sökning ledde till MÖP-forumet soldf.com.
http://forum.soldf.com/lofiversion/inde ... 29531.html
Nu berör det inte riktigt det du frågade efter men kan väl ändå anses ha knytning till ämnet. Tråden är ett par år gammal men de flesta länkarna verkar funka och om inte annat går det ju att söka vidare på de namn och beteckningar som nämns.
EDIT: hittade det som min arbetskamrat bladdrade om: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=8012&st=60
Neråt på sidan börjar signaturen Tintin berätta en historia från Almö, Karlskrona -84. Kanske samma story du har korn på redan?
Jag vill passa på och tacka alla som svarat i tråden, och uppmana alla med intresse att läsa i länken ovan. I min mening så ger signaturen "tintin" en ytterst detaljerad bild av händelserna, vilket i sin helhet är svår att dementera.
I övrigt tänkte jag höra huruvida någon känner till om det existerade flera incidenter på Alnö 1984?.

Jag vill även passa på att meddela att jag enbart forskar för mitt privata intresse, då mitt arbete och den organisationen jag tillhör inte uppskattar att jag som medarbetare officiellt rör om i denna oerhört infekterade del av den svenska historien. Men jag tycker att det är viktigt att en sanningen kommer fram. Vilka var grodmännen? Vad gjorde de där?, hur tog de sig in i de svenska skärgårdarna?

Något som kan röra om i grytan är följande verk: http://dss.army.lv/summaries.htm . Detta är en rysk biografi skrivet av en Alexander Rzhavin, som har varit verksam som "The most secret Spetsnaz of the GRU: combat divers of the Special Intelligence of the Navy" under 70 och 80 tal. Boken som tyvärr är skriven på ryska redogör för de förbanden som möjligen varit aktiva i den svenska skärgården. Rzhavin har tjänstgjort i den sovjetiska östersjöflottan, som "combat diver", en tjänst jag uppfattar i praktiken som underordnad under GRU under 1980-tal. Jag har beställt boken, men tyvärr kan jag inte utföra någon större djupdykning då min ryska är obefintlig.

Låt oss hålla liv i tråden, och jag är intresserad av händelser, platser, årtal etc.

Emanuel
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2008, 11:41

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Emanuel » 11 januari 2010, 11:03

Hej,

Om du är seriös i dina efterforskningar så kan du försöka få tag på polismannen Lasse Neij, som tillsammans med hunden Ajax jagade en påstådd grodman på Almö 1984. Och tänk bara att få se videorapporten som nämns i artikeln:

http://sydostran.se/index.44802---1.html

I propagandafilmen Förebudet gjordes en kort dramatisering av jakten. Den säger inte något konkret, men kan ju alltid kittla fantasin.

Som en parentes ska nämnas att terrängen på Almö, med sitt stenbrott, enbuskar och taggtråd, inte kan vara den lättaste att springa genom med dykutrustning. Själv vet jag inte vad jag ska tro om historierna från min uppväxt i Blekinge - det gick många sådana om allt ifrån ryska konservburkar som hittats ute på kobbarna till skadeskjutna, till och med ihjälskjutna, grodmän som togs om hand kring hög sekretess på sjukhuset i Karlskrona.

Om du är i närheten av Karlskrona eller Ronneby så rekommenderas ett besök på Almö. Det är vackert där, och inte minst kan man ju så att säga insupa historien ... :wink:

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Cuba » 11 januari 2010, 11:23

Senast redigerad av 1 Cuba, redigerad totalt 11 gånger.

jonatan_1
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 januari 2010, 12:31

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jonatan_1 » 11 januari 2010, 12:03

Emanuel skrev:Hej,

Om du är seriös i dina efterforskningar så kan du försöka få tag på polismannen Lasse Neij, som tillsammans med hunden Ajax jagade en påstådd grodman på Almö 1984. Och tänk bara att få se videorapporten som nämns i artikeln:

http://sydostran.se/index.44802---1.html

I propagandafilmen Förebudet gjordes en kort dramatisering av jakten. Den säger inte något konkret, men kan ju alltid kittla fantasin.

Som en parentes ska nämnas att terrängen på Almö, med sitt stenbrott, enbuskar och taggtråd, inte kan vara den lättaste att springa genom med dykutrustning. Själv vet jag inte vad jag ska tro om historierna från min uppväxt i Blekinge - det gick många sådana om allt ifrån ryska konservburkar som hittats ute på kobbarna till skadeskjutna, till och med ihjälskjutna, grodmän som togs om hand kring hög sekretess på sjukhuset i Karlskrona.

Om du är i närheten av Karlskrona eller Ronneby så rekommenderas ett besök på Almö. Det är vackert där, och inte minst kan man ju så att säga insupa historien ... :wink:
Tack för svaret!. Jagade polismannen den påstådda grodmannen i samband med händelsen på Alnö som är beskriven på sidan soldf.se?.
Grodmän på sjukhuset i Karlskrona, det hade jag inte hört tidigare, har du möjlighet att utveckla det?. Kanske man kan söka i landstingets arkiv 8-) .

Mvh

Jonatan

Emanuel
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 juni 2008, 11:41

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Emanuel » 11 januari 2010, 13:13

Hej,

Ja, det är händelsen på Almö som syftas. Det var ju två ubåtsjakter i Karlskrona skärgård, 1983 och 1984, och jag vill minnas att historien om grodmannen var från 1984.

Det om inlagda dykare på sjukhuset är (för mig i alla fall) hörsägen och det är osannolikt att det skulle finnas i Landstingets arkiv. Men jag har fått det klart för mig att det ryktades mycket om detta. Någon gång tänker jag i alla fall söka i lokaltidningarnas artikelarkiv för att läsa mer. Man blir sannolikt inte klokare för det, de som vet vad som hände och inte hände kommer aldrig berätta ändå, men jag "forskar" hellre i detta än i Storsjöodjurets varande, för att nämna ett exempel.

Om du inte redan visste så nämns det ett par grodmansincidenter i boken Under den fridfulla ytan av Emil Svensson. Annars har jag själv inte hittat någon info om som är värd att minnas, det finns ju som tidigare nämnts trådar på Soldf.com. När jag googlade som allra mest såg jag även en gammal artikel från en amerikansk tidning (Washington Post?) som låg ute på nätet, där de hade haft utsända i Karlskrona 1983 eller 1984.

Hur som helst; ett mycket spännande ämne är det, bara något frustrerande att tänka på eftersom vi sannolikt aldrig kommer att få veta.

(Jag hittade artikeln: http://www.thefreelibrary.com/Why+can%2 ... -a03814318)

jonatan_1
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 januari 2010, 12:31

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av jonatan_1 » 11 januari 2010, 15:09

Emanuel skrev:Hej,

Ja, det är händelsen på Almö som syftas. Det var ju två ubåtsjakter i Karlskrona skärgård, 1983 och 1984, och jag vill minnas att historien om grodmannen var från 1984.

Det om inlagda dykare på sjukhuset är (för mig i alla fall) hörsägen och det är osannolikt att det skulle finnas i Landstingets arkiv. Men jag har fått det klart för mig att det ryktades mycket om detta. Någon gång tänker jag i alla fall söka i lokaltidningarnas artikelarkiv för att läsa mer. Man blir sannolikt inte klokare för det, de som vet vad som hände och inte hände kommer aldrig berätta ändå, men jag "forskar" hellre i detta än i Storsjöodjurets varande, för att nämna ett exempel.

Om du inte redan visste så nämns det ett par grodmansincidenter i boken Under den fridfulla ytan av Emil Svensson. Annars har jag själv inte hittat någon info om som är värd att minnas, det finns ju som tidigare nämnts trådar på Soldf.com. När jag googlade som allra mest såg jag även en gammal artikel från en amerikansk tidning (Washington Post?) som låg ute på nätet, där de hade haft utsända i Karlskrona 1983 eller 1984.

Hur som helst; ett mycket spännande ämne är det, bara något frustrerande att tänka på eftersom vi sannolikt aldrig kommer att få veta.

(Jag hittade artikeln: http://www.thefreelibrary.com/Why+can%2 ... -a03814318)
Vilken kvarleva från samtiden! tusen tack för den länken!. Ett mycket spännande ämne som sagt. Jag har haft sedan början av 2000-talet en ide kring att sammanställa alla uppgifter jag lyckats komma över i bokform. Men tyvärr är det svårt att skaffa en gediget källunderlag, då de som verkligen vet vad som hände tiger som muren, samt kan det missgynna mig som person då ämnet är så infekterat. Speciellt genom den nuvarande utvecklingen i Ryssland. Önskan vore att få tillgång till de ryska arkiven, eftersom detta kan stärka och eventuellt dementera svenska uppgifter.

/Jonatan

Skriv svar