Mjölkpallar och mjölkbord

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2009, 17:15

En sidotråd till den om Mjölkaffärer.

När försvann mjölkborden eller mjölkpallarna? Hex har synminnen från 70-talet. Då var det ett sånt där självklart inslag i miljön som man inte ägnade en tanke. En tid därefter, hur lång den nu var, var de borta, så definitivt att det krävdes en påminnelse för att man skulle inse vad som hänt.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Mjölkpallar

Inlägg av frejs väpnare » 22 november 2009, 18:35

Så hamnade jag i sommarens Blomsteräng, hos morfar, igen. Flaskorna var för tunga för mig, men – som vanligt - sprang jag i vägen för de som arbetade.
Jag har bara upplevt maskinmjölkning, men mjölken silades ner i just sådana mjölkannor som Battler visar. Dessa stod i ett kylvattenkar och det var viktigt att de fulla flaskorna stod i vattenkaret så länge som möjligt. Mjölkbilen skulle komma vid 10-tiden varje dag, så morfar försökte avpassa dagens arbete så att han kunde stå på lagårdsbacken och spana mot granngårdarna för att kunna avpassa lastning på mjölkpallen.
Ett tungt arbete, den fulla flaskan ur kylvattenkaret, baxa ut till en kärra, upp på kärran och fram till mjölkpallen. Upp till mjölpallens första steg, sedan till andra steget och slutligen upp till pallbordet. Och Hum-hum tar dig om du skvimpar!
De större gårdarna började byta ut flaskorna mot tankar runt ca 1970, då tankbilen också bara kom en gång i veckan (tror jag). Ca 1990 slutade Gefleortens mejeriförening helt med kann-hanteringen. Därmed tvingades också de få kvarvarande småjordbruken att upphöra med mjölkkor. Våran Maria (en gång barnflicka åt oss, och fortfarande högt älskad) grät bittra tårar de veckorna. Efter att ha haft två kor i ladugården i alla hennes 86 år, blev det tomt
- dödligt tomt.

Tidningen Land (och LRF) har i de yttersta av dessa dagar drivit en kampanj för att återupprusta de kvarvarande mjölkpallar som finns kvar, och fått ett visst gehör. Personligen blir jag illa berörd av att se mjölkpallen omvandlad till blombord – hur piffigt det än har gjorts.

Detta inlägg började jag skriva som tillägg till Battlers inlägg i mjölkflaskediskussionen. Jag
gnetade på mellan varven på mitt betalda jobb, och när jag äntligen var klar, upptäckte jag att det hänt saker.
Jag är inte sämre karl än att jag kan anpassa mig till andra :P

Fast, vid närmare eftertanke tycker jag att mitt inlägg passar bättre hos flaskorna. Datakunnigare skalmaniter ombeds fixa ev. uppdelning. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Mjölkpallar

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 november 2009, 19:13

Mjölkpallar finns kvar ute i vidderna som prydnader lite här och var, i Uppsala finns det ett par hushåll som har mjölkpallar som prydnader utomhus. Jag har för mig att mjölkpallar finns även ute på landsbygden och tittar man efter och vet vad man söker, så går det att hitta äldre föremål som exempelvis mjölkpallar.

Citat från NE
mjölkbord, mjölkpall, mjölkbrygga, anordning ute vid vägen för hämtning av mjölk i transportflaskor till mejeriet. Hämtning från mjölkbord med lastbil började på 1930-talet och avvecklades allt eftersom tankhämtning infördes under 1960- och 70-talen. Mjölkbordet hade också stor social betydelse som mötesplats för landsbygdens folk.
Lite nostalgisk anser jag som också har varit om det, i Roslagen fanns det mjölkpallar fortfarande kvar under sent 70-tal tror jag att jag har minne av.

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Mjölkpallar

Inlägg av Battler » 22 november 2009, 19:46

Det finns en intresseförening "Föreningen för mjölkpallens bevarande".
http://www.blt.se/nyheter/olofstrom/de- ... ernational

Tråd om mjölkbord och mjölkhämtare:
http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1141571472
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mjölkpallar

Inlägg av Hans » 22 november 2009, 20:21

Bild
Från battlers länkar.

Återigen vilken trevlig tråd.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Mjölkpallar

Inlägg av Schwemppa » 22 november 2009, 20:54

Upphör aldrig att förundra mig över hur lika det är väster om viken som öster om den... :)

Samma nostalgi har vi häröver också. Man får köpa nytillverkade tom. Mjölkbryggan var ju ofta byns centrum, där folk träffades och ungdomen samlades... I min barndom på 1970-talet fanns de ännu.
Bilagor
Maitolaituri.jpg
Maitolaituri.jpg (18.41 KiB) Visad 7277 gånger

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Mjölkpallar

Inlägg av Blixten » 23 november 2009, 09:40

I min värld, och jag är från landet, så heter definitivt det tråden handlar om "mjölkbord". En mjölkpall är för mig den lilla pall man sitter på när man handmjölkar.

Lokala varianter kanske förekommer?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Mjölkpallar

Inlägg av Hexmaster » 23 november 2009, 11:09

Intressant - justerade trådrubriken. I åtminstone Bohuslän kallades de mjölkpallar, får jag även bekräftat på pålitligt forum (Anbytarforum, som visserligen nämner båda orden). Fler bud?

(Någon begreppsförvirring uppstår inte då en pall som används vid mjölkning är samma pall som används till andra sysslor.)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av Hexmaster » 23 november 2009, 15:17

Den här var oväntad - SAOB har mjölkpall om den vanliga pallen, mjölkbord finns inte med alls, men däremot denna för mig helt nya glosa:
MJÖLK-BORA l. -BÖRRA

( -bora 1834. -börra 1755 ) (†) == -hål; jfr borr, sbst.
Är det måhända en "mjölkbora" som blivit till ett mjölkbord?

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av frejs väpnare » 24 november 2009, 02:00

I går kväll kollade jag med sakkunskapen (min syster bondmoran) om det heter mjölkbord eller –pall.
Livets förunderliga flöde gjorde att hon, samma dag, diskuterat med sin man, om det heter pall eller bord. En färdtjänstchaufför begrep inte vad som menades med mjölkpall, men visste vad mjölkbord är.
Syster min säger också mjölkpall.
”Min plats på jorden” ligger i norra Heby kommun, på kulturgränsen Norrland-mellansverige (klimatgränsen också för den delen) och det kan ju vara så att mjölkbord är norrländska(?)

Fast Lars Molin´s TV-film (och novell) ”Midvinterduell” har ju en mjölkpall i huvudrollen. Rekommenderas f.ö. pga sin ”sturiga” bonde.

F.ö trodde min syster att det var i mitten av 90-talet som flaskhämtningen definitivt upphörde i Gefletrakten.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av Blixten » 24 november 2009, 06:45

Hexmaster skrev:Den här var oväntad - SAOB har mjölkpall om den vanliga pallen, mjölkbord finns inte med alls, men däremot denna för mig helt nya glosa:
MJÖLK-BORA l. -BÖRRA

( -bora 1834. -börra 1755 ) (†) == -hål; jfr borr, sbst.
Är det måhända en "mjölkbora" som blivit till ett mjölkbord?
Från min västsvenska horisont kan jag inte ge din hypotes något stöd, [mjålkaborl] säger man och inte [mjulkabôr] som det hade hetat om det hade haft med borr att göra. Men vem vet?

Hur gammal är företeelsen? Jag skulle själv gissa på att de kom ihop med lastbilarna men mjölkbordet på bilden ovan verkar vara byggt i höjd för en hästvagn. När kom centraliserade mejerier?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av millgard » 24 november 2009, 10:36

Mjölkpall heter det i Medelpad och Jämtland i alla fall. Och jag minns dem från min barndom - de slutade användas på landsbygden kring 1970 men pallarna stod kvar några år om än tomma. Sedan togs de bort (av plogen många gånger) utom på de ställen där de användes som brevlådehängare, blombord och vägskyltar.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av G:son » 24 november 2009, 10:48

millgard skrev: Sedan togs de bort (av plogen många gånger) utom på de ställen där de användes som brevlådehängare, blombord och vägskyltar.
Lite OT kanske, men jag har ett minne av, att jag skulle ha åkt postbuss någonstans i finska Lappland, kanske från Rovaniemi till Kittilä, i slutet av 70-talet. Längs vägen fanns det små skjul som liknade mjölkbryggorna längre söderut, men jag tror inte att de hade byggts för det ändamålet. Vid varje sådan saktade bussen in, men inte mycket, och när den passerades öppnade en hjälpkarl dörren och kastade in en stor bunt med dagens post till hela byn. :)

/G:son

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av leifhh » 24 november 2009, 10:58

Jag tar å kollar med jaktlaget nästa gång vi jagar (ev kalvjakt på söndag), ett par av gubbarna har jobbat med att köra mjölk så de borde ju veta....

Personligen så tycker jag att mjölkborden i sten är fräckare än de i trä. Kvarvarande mjölkbord borde ju faktiskt kvala in som fasta fornlämningar. Kriteriet enligt fornminneslagen (2 kap, portalparagrafen) är ju trots allt "Varaktigt övergiven från gångna tiders bruk", dagens livsmedelsregler tillåter inte mjölkleverens på detta vis längre.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Mjölkpallar och mjölkbord

Inlägg av currahee » 24 november 2009, 11:00

Filmtips, en helt underbar berättelse av Lars Molin om mjölkpallar, finns på DVD.

Midvinterduell från 1983 av Lars Molin.

I Midvinterduell får vi följa en vendetta mellan småbrukaren Egon Lundin (Ingvar Hirdwall) och Statens Vägverk rörande en, i deras tycke, olagligt byggd och utplacerad mjölkpall.
Det handlar om en fri man som inte böjer sig i en fråga som kan tyckas vara en skitsak. Han tar upp en våldsam kamp för sin egen ägandes mjölkpall. För honom är den mycket viktig. Eller som han själv säger: "Om dom inte frågar oss om en så´n skitsak som en mjölkpall, då kommer dom inte ens att fråga oss när dom kommer och skär ballarna av oss. Man är ingen stut!"

/ currahee

Skriv svar