Om amerikanskt stöd till Irak.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
johanjohan
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:59
Ort: Jönköping

Om amerikanskt stöd till Irak.

Inlägg av johanjohan » 27 oktober 2002, 23:04

Jag har bestämt för mig att det i en artikel, som Aftonbladet publicerade, gick att läsa om det amerikanska stödet till Irak under kriget mot Iran. USA påstods ha skickat bakterier och virus till Irak för användning i krigsföringen mot grannlandet.

Jag vet inte om jag har drömt detta eller inte, för nu kan jag inte hitta artikeln. Men är det någon som vet om det stämmer? USA:s motiv för att bomba Irak (att de sitter inne på massförstörelsevapen) är alltså för innehav av någonting som man har fått hjälp av USA att bygga upp?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 oktober 2002, 01:21

Irak skall ha använt kemiska vapen under Iran-Irakkriget, men varifrån dessa vapen härstammade är oklart.

Jag vet inte om du försöker göra en politisk poäng här, men ett faktum kvarstår: Irak har skrivit under ett vapenstillestånd med efterföljande resolutioner i FN:s säkerhetsråd där de förbinder sig att inte inneha massförströrelsevapen.

/Forsberg

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 28 oktober 2002, 12:54

faktum:

USA har stött irak med vapen motiran, de var även de som stödde saddam till makten.

olja är tjockare än blod :wink:

//Palle

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 29 oktober 2002, 08:11

Jag har också sett de här uppgifterna att USA skulle försett Irak med Biologiska och´Kemiska vapen. (Aftonbladet)
Skulle det vara sant så har USA en bra anledning att gå till attack. Jag menar då vet de ju att Irak har massförstörelse vapen. Att det sedan var de själva som levera dem det är en annan sak. :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 29 oktober 2002, 18:00

de ansvariga för vapeninspoektionerna hävdar väl att 90-95% av Iraks masförstörelsevapen är förstörda redan. Att irak hjälpt al Qaida tror jag inte heller på, att USA däremot är det enda land som dömts för terrorism och att de är galna olje-imperialister som sitter på det största arsenalet av massförstörelsevapen vet jag däremot :x

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 8 september 2002, 05:35
Ort: Marestad, Suecia

Inlägg av Anckarström » 29 oktober 2002, 18:14

USA sitter på massor av massförstörelsevapen vilket torde vara en ypperlig anledning för resten av världen att starta ett korståg mot dem då de använder dessa vapen som hot mot mindre nationer som råkar ha någonting USA vill ha (t.ex olja). Bomba USA!

-- Tycker ni ovanstående låter befängt? Byt ut 'USA' mot 'Irak' - låter inte lika befängt? Think about it...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 oktober 2002, 20:03

Skillnaden, som de flesta vänstersympatisörer helt missat (eller inte vill ta upp), är att USA, liksom Ryssland, Storbritannien, Kina och Frankrike enligt NPT (Non-Proliferation Treaty, Icke-spridningsfördraget) har rätt att inneha kärnvapen, men att inte sprida dem vidare.

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 29 oktober 2002, 20:07

En annan sak de gillar att göra är att jämföra demokratin USA mot diktaturen Irak. Varför? 8O

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 8 september 2002, 05:35
Ort: Marestad, Suecia

Inlägg av Anckarström » 30 oktober 2002, 03:26

Missade tydligen helt min mening....

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 30 oktober 2002, 08:18

[quote="metmask"att USA däremot är det enda land som dömts för terrorism[/quote]

Dömts för terrorism 8O , När och varför?

Sonderling

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 1 november 2002, 16:38

sonderling: för det de gjorde i Nicaragua (kanske oxå i el Salvador, minns ej) där de bedrev total folkmordspolitik och störtade en lagligt vald regering genom att ge fullt stöd till contras som använde nästan omänskligt mycket övervåld. minns inte vad domstiolen hette men den dömde iaf att USA skulle dra sig ur, upphöra med all hjälp till contras och (vet ej säkert) betala skadestånd till Nicaragua, något USA helt struntade i utan endast trappade upp konflikten. Så kan det gå om man vill ha självständighet...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 november 2002, 17:06


Skriv svar