Flygpojkes Drömresa 1953

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Flygpojkes Drömresa 1953

Inlägg av varjag » 22 maj 2017 22:48

CvD skrev:
varjag skrev: USA's 'Civil Air Patrol' (CAP) hade ett utväxlingsprogram kallat IACE (International Air Cadet Exchange) Program med i stort sett alla länder i Västeuropa. Europeiska ungdomar inbjöds till USA medan amerikanska tillhörande CAP fick besöka europeiska länder i tre veckor. Den svenska organisationen kallades Flygpojkarna och var en del av Flygvapnets rekryteringsprogram kan man säga.

http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=856

Varjagen uttogs (i hård konkurrens!) till den grupp av fem - som fick besöka USA 1953.
Får anta att Varjag känner igen sig i den här filmsnutten och kanske till och med känner igen sig själv också :)
http://www.amf-arkiv.se/FilmClips/11339.wmv

/CvD

Holy Mother of God! 8O :lol:

Gilbertson, Björk & varjag skymtas minsann under en tiondels sekund vid - Lincolnmonumentet, tror jag det var!

Det var den svettiga dagen i Washington med sisådär +40° då vi bussades runt alla USA's ikoniska monument
- och svettades floder! Bussarna tilhörde USAAF och hade INTE aircon...... :roll:
Notera de präktiga svenska korderojskjortorna med lång ärm !

Det var vid slutet av den dagen - vi i nåder gavs tillstånd rulla upp skjortärmarna. (Men inte lätta på slips & krage!

Tusen tack för det minnet CvD ! (Var i Herrans namn hittade du den>?)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 23 maj 2017 05:40

varjag skrev:
CvD skrev:
varjag skrev: USA's 'Civil Air Patrol' (CAP) hade ett utväxlingsprogram kallat IACE (International Air Cadet Exchange) Program med i stort sett alla länder i Västeuropa. Europeiska ungdomar inbjöds till USA medan amerikanska tillhörande CAP fick besöka europeiska länder i tre veckor. Den svenska organisationen kallades Flygpojkarna och var en del av Flygvapnets rekryteringsprogram kan man säga.

http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=856

Varjagen uttogs (i hård konkurrens!) till den grupp av fem - som fick besöka USA 1953.
Får anta att Varjag känner igen sig i den här filmsnutten och kanske till och med känner igen sig själv också :)
http://www.amf-arkiv.se/FilmClips/11339.wmv

/CvD

Holy Mother of God! 8O :lol:

Gilbertson, Björk & varjag skymtas minsann under en tiondels sekund vid - Lincolnmonumentet, tror jag det var!

Det var den svettiga dagen i Washington med sisådär +40° då vi bussades runt alla USA's ikoniska monument
- och svettades floder! Bussarna tilhörde USAAF och hade INTE aircon...... :roll:
Notera de präktiga svenska korderojskjortorna med lång ärm !

Det var vid slutet av den dagen - vi i nåder gavs tillstånd rulla upp skjortärmarna. (Men inte lätta på slips & krage!

Tusen tack för det minnet CvD ! (Var i Herrans namn hittade du den>?)

mvh, Varjag
:D
Fann den av en händelse när jag letade efter en instruktionsfilm farsgubben var mer i när han gjorde lumpen i AMFs (Armé- Marin- och Flygfilms) arkiv. Filmen är en filmsnutt av en längre film på ca 10min från eran resa. Finns även motsvarande film från Air Cadets besök i Sverige samma år. :)
http://www.amf-arkiv.se/FilmInfo/11339Info.html

/CvD

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 23 maj 2017 10:16

Tusen tack CvD!
1953

11339 Flygpojkar i USA 1953

Flygpojkar i USA 1953.

Proveniens Flygvapnet.

Foto okänt.

Flygpojkar ställer upp för exercis och hälsningsövningar, personal rastar i gröngräset, lektion vid statisk J 29, personal, entren till Zoo gaststätten, rundvandring på zoo, personal kring lastbil på flygplats, pressfotograf med kamera, amerikanskt passagerarflygplan embarkerar, vajande amerikansk flagga mot himmel, busstransport, uppställda husvagnar, badbilder utomhusbassäng, exercis, Washington, utflyktsbilder, turistbilder, personal, badbilder utomhusbassäng, vattenskidåkning, indiankvinna, bilutflykt, landskapsbilder, veteranbilar i Baken Park, New York.

Färg, stum, utan texter, utan titeltext.
10 min.
Minns exercisen...att ''vända klack & putsa skor!'' Och göra korrekt honnör :)
Zoo-besöket - var i Frankfurt a. Main. Baden minns jag inte - men ingen hade badbyxor med, sådana donerades frikostigt av våra
amerikanska värdinnor :lol: .

Roligt FV behålligt sådana gamla klenoder - !

mvh, Varjag

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 11 apr 2020 11:01

Med elva års fördröjning vill jag tacka Varjagen för en underbar minnestråd. Som ni kanske vet har KB nyligen lagt ut mängder av gamla tidningsårgångar på nätet, och då man söker lite i blaskorna från juli och augusti 1953 visar det sig att flygpojkarnas drömresa vart en anmärkningsvärd mediahändelse, för att låna ett minnesvärt uttryck av salig president Koivisto.

Här har vi muggskotten på samtliga flygponkarna, inklusive dem som inte kom längre än till England och Kanada.

https://tidningar.kb.se/2822350/1953-07 ... /1/page/5/
Bild

Här är en bild på några av resenärerna som i Washingtons sommarhetta läskar sig med skön konst i form av Abraham Lincolns gipshuvud. Säkert fanns ingenting jämförbart i Luleå heller! 8-)

https://tidningar.kb.se/1767385/1953-08 ... 1/page/16/
Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 11 apr 2020 13:18

Ser man på, varjag är därmed en av få skalmaniter som fått ett ansikte.

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 12 apr 2020 01:37

av Ördög » lör apr 11, 2020 11:01 am

Med elva års fördröjning vill jag tacka Varjagen för en underbar minnestråd. Som ni kanske vet har KB nyligen lagt ut mängder av gamla tidningsårgångar på nätet, och då man söker lite i blaskorna från juli och augusti 1953 visar det sig att flygpojkarnas drömresa vart en anmärkningsvärd mediahändelse, för att låna ett minnesvärt uttryck av salig president Koivisto.

Här har vi muggskotten på samtliga flygponkarna, inklusive dem som inte kom längre än till England och Kanada.
Tusen tack for paaminnelsen Ördög - och ja, den bevakades bra av pressen, inte minst den 'lokala'' i resp. flygpojkars hemorter !
av Markus Holst » lör apr 11, 2020 1:18 pm

Ser man på, varjag är därmed en av få skalmaniter som fått ett ansikte.
Ett ansikte, idag inte mycket liknande…... :lol: Det var mitt passfoto minns jag. Hade det kvar i maanga aar innan jag dumpade
det gamla passet…..

med vaenlig haelsning - Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 12 apr 2020 07:12

Futtiga 67 år sedan. Kan något alltså ha ändrats? :milwink:

Som vittnesbörd om vilken resa inte bara varjagen utan Tyskland har gjort på dessa år är tråden utmärkt.

Åsyna vittnes beskrivningar är lätt att komma ihåg.