Inbördeskriget på Sri Lanka

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Sri Lankas Militärsamarbete

Inlägg av LasseMaja » 18 maj 2009, 08:49

Sri Lanka har de senaste åren byggt upp en imponerande krigsmaskin. Uppemot en tiondel av den singalesiska befolkningen är involverade i de väpnade styrkorna. Stöd för att kunna åstakomma detta har man fått från sina nya vänner i Iran, Kina och Pakistan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2009, 09:35

Ledaren för de tamilska tigrarna, Velupillai Prabhakaran, är död, säger en "högt uppsatt" företrädare för Sri Lankas militär enligt AFP. Han sköts ihjäl när han försökte fly regeringsarmén, hävdade källan.

Uppgiften kunde inte omedelbart bekräftas, men även nyhetsbyrån Reuters har flera militära källor som säger att Prabhakaran har dödats.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=305&a=495748

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Sri Lankas Militärsamarbete

Inlägg av tryggve » 18 maj 2009, 09:52

LasseMaja skrev:Sri Lanka har de senaste åren byggt upp en imponerande krigsmaskin. Uppemot en tiondel av den singalesiska befolkningen är involverade i de väpnade styrkorna. Stöd för att kunna åstakomma detta har man fått från sina nya vänner i Iran, Kina och Pakistan.
Nog för att den lankesiska krigsmakten är imponerande numera (och väl kommer att minskas en hel del efter händelserna nu), men den omfattar väl snarare 200 000 man än 1,5 miljoner? Regeringen gick väl in för att öka rekryteringen till de väpnade styrkorna rätt ordentligt för några år sedan.

Länder som också har sålt/säljer en hel del materiel till Sri Lanka är Israel och Ukraina, främst till flygvapnet. Framför allt så verkar ju det lankesiska flygvapnets förluster ha minskat rätt rejält de senaste åren, förr så tog LTTE en rätt rejält tull ibland av i alla fall helikoptrar. Så motmedel mm lär väl ha hittat vägen till det lankesiska flygvapnet.

Samt att bl a USA har erbjudit utbildning mm efter det att LTTE terrorklassades.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Sri Lankas Militärsamarbete

Inlägg av LasseMaja » 18 maj 2009, 11:25

tryggve skrev:Nog för att den lankesiska krigsmakten är imponerande numera (och väl kommer att minskas en hel del efter händelserna nu), men den omfattar väl snarare 200 000 man än 1,5 miljoner?
I de siffrorna har man räknat in en hel del andra som deltar i "kampen", dvs. beväpnad polis, milisstyrkor osv. I repotaget så sades det att många av dessa avlönades med bidrag från länder som Kina, Iran och Pakistan. Alltså militärhjälpen är inte enbart att ha sålt vapen utan även finansiering.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sri Lankas Militärsamarbete

Inlägg av varjag » 18 maj 2009, 11:49

LasseMaja skrev:
tryggve skrev:Nog för att den lankesiska krigsmakten är imponerande numera (och väl kommer att minskas en hel del efter händelserna nu), men den omfattar väl snarare 200 000 man än 1,5 miljoner?
I de siffrorna har man räknat in en hel del andra som deltar i "kampen", dvs. beväpnad polis, milisstyrkor osv. I repotaget så sades det att många av dessa avlönades med bidrag från länder som Kina, Iran och Pakistan. Alltså militärhjälpen är inte enbart att ha sålt vapen utan även finansiering.
Uppemot en tiondel av den singalesiska befolkningen är involverade i de väpnade styrkorna. Stöd för att kunna åstakomma detta har man fått från
Nog låter det oerhört överdrivet. Befolkningen är omkring 20 millioner - och en tiondel skulle matcha ungefär Kinas väpnade styrkor :roll:
Att Kina och Iran skulle ha råd att muta sig in, låter möjligt - men Pakistan??? Pakistan går ju med tiggarstaven!
Nyheterna ikväll rapporterade 'ensidigt' - att striderna var över och att Tamilterroristerna hade besegrats.
Men ordet kapitulerat - nämndes INTE. Vad - är egentligen situationen?
Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av LasseMaja » 18 maj 2009, 12:18

Kina vill ju ha en strategisk allierad i spelet mot Indien och kineserna skall ha skänkt (eller sålt väldigt billigt) bland annat tanks, helikoptrar och kanoner. Här finns ju även Pakistan med i bilden, som visst går med tiggarstaven ibland men i andra sammanhang har råd med exempelvis ett kärnvapenprogram. Iran har ju säkerligen behov av vänner i området och månar kanske om de lankesiska muslimerna.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Sri Lankas Militärsamarbete

Inlägg av Ragnar Svedje » 18 maj 2009, 12:31

varjag skrev:Nyheterna ikväll rapporterade 'ensidigt' - att striderna var över och att Tamilterroristerna hade besegrats. Men ordet kapitulerat - nämndes INTE. Vad - är egentligen situationen?
Varjag
Ledaren er død och LTTE krossat. De øverlevande tigrarna som væljer bort cyanidkapseln i denna stund kommer troligen att førsøka beblanda sig med befolkningen och undvika att bli fångad/avsløjad. Och naturligtvis instælla motståndet.

Vægen till øppen før Fred...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Sri Lankas Militärsamarbete

Inlägg av tryggve » 18 maj 2009, 12:54

LasseMaja skrev: I de siffrorna har man räknat in en hel del andra som deltar i "kampen", dvs. beväpnad polis, milisstyrkor osv.
Jag hittar detta om miliser.
http://www.priu.gov.lk/news_update/Curr ... ilians.htm
Där talar man om att man har som mål att sätta upp försvarsgrupper i byar om ca 150 000 man totalt. En hel del, men ihop med de direkta väpnade styrkorna så blir det ca 350 000 man, inte 1,5 miljoner. Men det kanske finnas många poliser... :-)
LasseMaja skrev: I repotaget så sades det att många av dessa avlönades med bidrag från länder som Kina, Iran och Pakistan. Alltså militärhjälpen är inte enbart att ha sålt vapen utan även finansiering.
Möjligt. I alla fall Kina har väl pengar att använda, Iran och Pakistan är väl mer tveksamt. Att sälja vapen är ju en bra inkomstkälla för alla dessa länder dock.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av G:son » 18 maj 2009, 14:03

Pakistan kan förvisso tänkas stödja Sri Lankas regering i avsikt att irritera Indien, men jag tvivlar på, att Sri Lanka kan bli ett verkligt hot mot Indien. Att bygga upp en offensiv kapacitet som skulle möjliggöra ett angrepp mot det indiska fastlandet skulle förmodligen bli fruktansvärt dyrt. Men om avsikten i så fall endast var att förhindra uppkomsten av en tamilsk stat på Ceylon, vilket i praktiken skulle ha betytt en expansion av den indiska intressesfären, så har man ju lyckats. Däremot skulle väl en kinesisk flottbas där ge skrämselhicka åt många fler än enbart Indien.

/G:son

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av tryggve » 18 maj 2009, 16:41

G:son skrev:Pakistan kan förvisso tänkas stödja Sri Lankas regering i avsikt att irritera Indien, men jag tvivlar på, att Sri Lanka kan bli ett verkligt hot mot Indien. Att bygga upp en offensiv kapacitet som skulle möjliggöra ett angrepp mot det indiska fastlandet skulle förmodligen bli fruktansvärt dyrt. Men om avsikten i så fall endast var att förhindra uppkomsten av en tamilsk stat på Ceylon, vilket i praktiken skulle ha betytt en expansion av den indiska intressesfären, så har man ju lyckats. Däremot skulle väl en kinesisk flottbas där ge skrämselhicka åt många fler än enbart Indien.

/G:son
Kinesernas allierade i området är väl främst Burma/Myanmar och Pakistan när det gäller baser och liknande. I Myanmar har jag för mig att kineserna faktiskt har byggt en flottbas för ett tag sedan, men minnet kanske spelar mig ett spratt.

Även Bangladesh har rätt starka band till Kina, och de har väl närmat sig Pakistan på senare år.

Iran och Pakistan säljer väl helt enkelt vapen för att det ger hårdvaluta, och ger en möjlighet att utveckla den egna militärindustrin.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av LasseMaja » 18 maj 2009, 20:27

Den tamilska civilbefolkningen har drabbats hårt. Sedan nyår befarar FN att uppemot 8.000 civila tamiler har dödtas. Över 200.000 civila sitter i läger där "avprogrammering" sägs ske under oklara former, fler väntas nog till dessa läger snart då ett stort antal civila nyligen sluppit ur stridsområdet. En etnisk rensning kan tänkas fortgå, redan tidigare har singalesiska nationalister fått till utvisning av plantagetamiler till Indien. De hårdföra nationalisterna i dagens regering vill utvisa alla tamiler ur den här gruppen. På senare år har det också blivit allt vanligare att misstänkta tamiler "försvinner".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av varjag » 19 maj 2009, 02:55

I Myanmar har jag för mig att kineserna faktiskt har byggt en flottbas för ett tag sedan, men minnet kanske spelar mig ett spratt.
Det har varit rykten i omlopp i många år om kinesiska flottbaser, dels på Great Coco Island och senare på Hainggyi Island men avfärdade som myter. Vidare rykten har hävdat kinesisk 'närvaro' i hamnarna Bassein, Sitwe och Mergui - men inget mera konkret föreligger. Kina är intresserat av inflytande i Bengaliska Viken men hur konkret det visats kan ifrågasättas.

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av sonderling » 19 maj 2009, 11:32

Vilket slut, som tredje riket sista dagar ungefär. Såg mängder med förstörd krigsmateriel och pansarfordon på Rapports inslag. Så jag undrar hur mycket "gerilla" de var egentligen? Och brukar just inte detta vara många gerilla-rörelser fall, att de försöker sig på konvetionell krigföring menar jag?
Jag bara spekulerar kring varför just nu efter 26 år som Singaleserna tar kraft tag och segrar?

Är det förresten bara jag som irriterar sig på vår "medias" önsketänkande att konflikten nu ska fortsätta efter detta? Jag menar vill man inte ha fred i regionen? Eller så är det bara deras vanliga fallenhet för domedags profetsior.

Själv tror jag det finns chans till en fredlig framtid om nu segrarna sköter sina kort väl.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av varjag » 19 maj 2009, 12:24

Är det förresten bara jag som irriterar sig på vår "medias" önsketänkande att konflikten nu ska fortsätta efter detta?
Tja - det har ju inte saknats sympati för terroristerna på forumet heller :roll:

Det bästa för Sri Lanka är naturligtvis fred - men om det undkommer hetsporrar som vill fortsätta slakten kan det fortsätta. Det viktiga är ju att man applicerar en tät silduk genom vilka tiotusentals oskyldiga filtreras. Så att de 'element' som fastnar i den - kan elimineras :D , Varjag

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 maj 2009, 12:37

sonderling skrev:Vilket slut, som tredje riket sista dagar ungefär. Såg mängder med förstörd krigsmateriel och pansarfordon på Rapports inslag. Så jag undrar hur mycket "gerilla" de var egentligen?
De var väl gerilla i den bemärkelsen att de gemomförde attacker utanför sina basområden dels i närområdet men också i huvudstaden och andra platser långt från Jaffnahalvön. Tigrarna "uppfann" självmordsbombaren i det moderna tidevarvet, långt före Hamas och al-Qaida började använda dem.

Å andra sidan kontrollerade tigrarna ett stort område, som mest en femtedel av Sri Lanka, där postgång, skatteupptäkt osv fungerade statsmässigt. Det fanns också en flotta, havstigrarna, och ett mindre flygvapen som även det anföll regeringsbaser över hela Sri Lanka. Kom även ihåg att tigrarna funnits i området i över 25 år.

Det är väl på den punkten som "media" spekulerar. Vi har sett fenomenet förut - en sida forlorar det konventionella kriget men omorganiserar sig likt al-Qiada och inleder en evighetskamp med terror och kidnappningar. En sådan kampanj är mycket svårare att slå ut en en armé som kontrollerar ett givet territorium.

Skriv svar