Inbördeskriget på Sri Lanka

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Ragnar Svedje » 8 april 2009, 18:23

Så lände jag kan minnas har det varit inbördeskrig eller "oroligheter" på Sri Lanka.

Jag minns väl hur jag för tio år sedan så en dokumentär om de Tamilska Tigrarna, LTTE. Det är en separatiströrelse som kämpar för ett självständigt norra Sri Lanka, och de har fört den kampen med sådana medel att organisationen nu är klassad som terroristorganisation i bl a EU och USA. Vad jag minns från dokumentären var hur välanpassad LTTE var, de samlade in frivilliga bidrag från den stora tamilska diasporra som finns runt om i världen, men även "ofrivilliga" bidrag (beskyddaverksamhet) från företagare med tamilsk bakgrund och i överigt välbeställda tamiler som inte ville betala av fri vilja. Utöver detta så sysslade LTTE med klassiska mafiametoder som t ex smuggling av narkotika för att finansiera sig själva.

Den väpnade kampen fördes vid den tiden mycket framgångsrikt, och vad jag minns bäst var att kampandan var överlägsen hos LTTE jämfört med regeringssidan. Självmordsbombare användes flitigt (dels mot civila mål, men även militärt), och antalet frivilliga tamiler som stod i kö för att bli martyr var lång. Dessutom fanns ett sinrikt kontrakt som gjorde att de som en gång värvat sig inte kunde dra sig ur och dessutom skulle ta gift om de riskerade att falla i händerna på regeringssidan. Soldaterna på regeringssidan hade redan på den tiden ett betydande övertag både av krigsmateriell och nummerärt, men trots detta såg det ut som om tigrarna skulle hålla stånd hur länge som helst.

I Sverige finns ingen stor diasporra av tamiler, men det gör det däremot i Norge. I flera dagar har de demonstrerat i Oslo och även hungerstrejkat för att mana på Norge att via diplomati få till stånd en vapenvila. Nästan mangrant stödjer tamilerna den terrorklassade organisationen LTTE.

Varför demonstrerar de just nu?

Jo, i tysthet har något skett på Sri Lanka! Sedan fyra-fem månader tillbaka har regeringssidan drivit bort LTTE från det ena fästet efter det andra, och gerillan har lidit stora förluster. Militära bedömmare tror att regeringssidan står inför en fullständig seger där LTTE utplånas helt inom kort. Det sista endast om utvecklingen fortsätter i nuvarande takt, det enda som kan rädda gerillan nu är om internationellt tryck mot Sri Lanka lyckas tvinga fram en vapenvila.

Jag har inte följt utvecklingen på Sri Lanka, men jag är fundersam hur utvecklingen kunnat vända så fullständigt? Kanske någon kan dela med sig av information och tankar kring detta.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av tryggve » 8 april 2009, 20:21

Ragnar Svedje skrev: Jag har inte följt utvecklingen på Sri Lanka, men jag är fundersam hur utvecklingen kunnat vända så fullständigt? Kanske någon kan dela med sig av information och tankar kring detta.
Ja, det är väl ett flertal anledningar. Jag har läst någonstans att en stor anledning är att Indien började tuffa till kontrollen av det stöd som kommer från tamlier i Indien till LTTE. Sedan så har väl terrorstämplingen av LTTE gjort det mycket svårare för dem att verka internationellt.

Men sedan så har väl även regeringssidan rustat upp sig en hel del. Man har ökat arméns storlek, och förbättrar villkoren för soldaterna (vad jag har förstått, i alla fall). Man har köpt in fler stridsflygplan, attackhelikoptrar, mer transportflyg, utbildat fler piloter. Och vad jag har förstått så har man ökat den lankesiska flottans förmåga att stoppa inflödet av vapen till LTTE, vilket väl är en av de viktigaste anledningarna till framgångarna.

Wiki har en lång artikel om inbördeskriget, och även om LTTE. Men de är väl i princip alltid taggade som konfliktfyllda..

http://en.wikipedia.org/wiki/Sri_Lankan_Civil_War

http://en.wikipedia.org/wiki/Liberation ... amil_Eelam

Användarvisningsbild
yena
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 1 december 2005, 03:13
Ort: Guldkusten, Australien

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av yena » 9 april 2009, 15:19

Det ar inte sa lange sedan som tigrarna splittrades, och en krigsherre i soder avvek till regeringssidan med sina krigsvana trupper. Det ar nog en stor del av forklaringen till den vaxande krigslyckan, aven om andra faktorer naturligtvis ocksa spelar in.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av LasseMaja » 14 april 2009, 10:26

yena skrev:Det ar inte sa lange sedan som tigrarna splittrades, och en krigsherre i soder avvek till regeringssidan med sina krigsvana trupper. Det ar nog en stor del av forklaringen till den vaxande krigslyckan, aven om andra faktorer naturligtvis ocksa spelar in.
Det tror jag också ha varit den avgörade faktorn. Man kan väl lägga till lite om bakgrunden till detta befrielsekrig. Tamilska statsbildningar har funnits på Sri Lanka långt tillbaka och men den moderna tamilska nationalismen kan nog till stor del kopplas till Singalesisk nationalism och britternas manipulerande under kolonialtiden. Bland annat utökades den tamilska befolkningen genom att så kallade plantage-tamiler flyttade in från Indien för att jobba på plantager vars mark de singalesiska bönder egentligen ville ha. Den singalesiska nationalismen har bland annat urartatat i antitamilska progromer som lett till att många tamiler flytt. Det nuvarande kriget började som tamilska gatuprotester på 1970-talet. Ett flertal tamilska befrielserörelser uppstod men till slut hade de hårdförda tamilska tigrarna tagit kontrollen över hela rörelsen.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Ragnar Svedje » 18 april 2009, 08:34

yena skrev:Det ar inte sa lange sedan som tigrarna splittrades, och en krigsherre i soder avvek till regeringssidan med sina krigsvana trupper. Det ar nog en stor del av forklaringen till den vaxande krigslyckan, aven om andra faktorer naturligtvis ocksa spelar in.
Intressant. Vet någon mer om detta? Hur stor var utbrytardelen som bröt sig ur? Hälften, eller en fjärdedel av totala LTTE?

Sedan tror jag även det som Tryggve skriver att strypa inflödet av utrustning och förnödenheter var effektivt.

Har varit på en veckas påskeferie och medvetet hållit mig undan internet, mejl, mobil och i görligaste mån även nyheter. Vad är nytt? Sist jag tittade på nyheterna i Norge var gerillan ihopträngd på en extremt liten halvö och på denna vecka kan regeringssidan mycket väl ha erövrat allt detta. Det största problemet för regeringssidan var att LTTE hade tagit 150 000 civila tamiler som mänskliga sköldar.

Nu är det tyst i nyheterna, tamilerna har slutat demonstrera och hungerstrejka i Norge. Så vad har hänt!?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av varjag » 18 april 2009, 12:16

tamilerna har slutat demonstrera och hungerstrejka i Norge
I Australien har dom hållit igång hela påsken och tills igår. Då dom tycks ha tröttnat och åkt hem. Jag håller med Ragnar Svedje - det var bara veckor sedan vi hörde/läste att tamilterroristerna var isolerade till nån liten plätt och kunde alla väntas möta hjältedöden inom dagar.....också nu detta???
Vad farao hände? Om 'tigrarna' har tagit 150 000 gisslan och dom var så svaga som rapporterades, måste de flesta gisslan redan ha svultit ihjäl då dom omöjligt kan föda en sådan mängd människor...Varjag

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Ragnar Svedje » 21 april 2009, 18:43

Enligt uppgifter i norsk media så har regeringsarmen gett LTTE ett sista ultimatum att kapitulera, något som avslogs och tidsfristen har redan löpt ut. Regeringssidan återupptog då sin offensiv och förväntade sig total seger inom 12 timmar!

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Ragnar Svedje » 27 april 2009, 21:26

Senaste nytt, merparten av de mänskliga sköldarna som LTTE höll har lyckats ta sig ut ur området (kombinerat med att området övertagits av regeringsarmen), men fortfarande finns mer än 10 000 civila tamiler kvar inom det otroligt lilla området som LTTE nu kontrollerar. Endast 10 km2, vilket motsvarar en kvadrat med en sida på drygt tre km. Nu är det verkligen slut!

LTTE utropade en ensidig vapenvila som genast avslogs av regeringssidan med motkrav på kapitulation. Läste en rubrik i en svensk tidning om att Carl Bildt är på väg till området för ett fredsuppdrag.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Westrobothnian » 28 april 2009, 12:23

Ragnar Svedje skrev:LTTE utropade en ensidig vapenvila som genast avslogs av regeringssidan med motkrav på kapitulation. Läste en rubrik i en svensk tidning om att Carl Bildt är på väg till området för ett fredsuppdrag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5011100.ab - Sri Lanka släppte inte in honom! Det förstår jag. De tycker att de nästan vunnit, då kommer en massa besserwissrar och ska få dem att låta bli. Frågan är bara om det verkligen GÅR att vinna en konflikt av den här typen - annat än tillfälligt då?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av LasseMaja » 28 april 2009, 12:52

Man kan ju vinna i så mån att en större del av tamilerna utvandrar/fördrivs till Indien. I början av 1980-talet så försvann många tamiler till södra Indien där det också bor tamiler och även nu så flyr många över havet.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Westrobothnian » 28 april 2009, 13:44

LasseMaja skrev:Man kan ju vinna i så mån att en större del av tamilerna utvandrar/fördrivs till Indien. I början av 1980-talet så försvann många tamiler till södra Indien där det också bor tamiler och även nu så flyr många över havet.
Frågan då blir om flyktingströmmen på 80-talet ledde till fred? Och även om antalet Tamiler minskar mycket finns det kanske ändå risk för att de kvarvarande radikaliseras ytterligare?

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Ragnar Svedje » 29 april 2009, 17:21

Vissa konflikter är så låsta, och därtill har alltför mycket ont blod flutit för att någon förhandlingslösning skall leda till en varaktig och god fred. Jag menar att Sri Lanka är ett sådant exempel, och den enda långsiktigt hållbara lösningen är då att de ena sidan krossar den andra militärt, och "kuvar" befolkningen. Detta är precis vad som håller på att ske!

Det vore katastrofalt om internationellt tryck tvingar Sri Lanka att behandla LTTE som en motpart vid förhandlingar, det skulle med 100% säkerhet leda till en fortsatt konflikt och instabilitet på denna redan hårt sargade ö, som mer än något annat behöver fred.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Westrobothnian » 29 april 2009, 19:45

Vad som än sker på Sri Lanka hoppas jag att det leder till att man slutar skjuta och spränga varandra. Döda människor är varken fria eller lyckliga...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av Martin Lundvall » 29 april 2009, 22:27

Ragnar Svedje skrev:Det vore katastrofalt om internationellt tryck tvingar Sri Lanka att behandla LTTE som en motpart vid förhandlingar, det skulle med 100% säkerhet leda till en fortsatt konflikt och instabilitet på denna redan hårt sargade ö, som mer än något annat behöver fred.
Frågan är om en stark militär seger för regeringsidan automatiskt leder till fred. Varaktig fred infinner sig först när båda parter inte ser någon vinst med fortsatt krig. Jag tror inte att man kan döda alla tigrar, det går alltid att rekrytera nya om man kan appellera till dem. Jag kan tänka mig att det lika gärna kan fortsatt konflikt om regeringen agerar arrogant och vägrar inse att man nu har möjlighet att bygga fred. Avsluta kriget men stoppa inte där.

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Inbördeskriget på Sri Lanka

Inlägg av LasseMaja » 30 april 2009, 07:58

Situationen är väl jämförbar med vad som skedde i Jugoslavien/Serbien där (på ett många andra ställen) nationsformningsprocessen leder till till att den dominerande befolkningsgruppen, bygger sin nation. Övriga grupper i befolkningen upptäcker plötsligt att de är minoriteter i en främmande nation och att denna nation ser dem som avvikande. Detta uteslutande kan i sin tur kan starta uppror och (om förutsättningarna finns) nationsformningsprocesser hos minoritetsgruppen. Om sedan nya nationalstater sedan tillåts bilda avgörs ofta av realpolitiska skäl. Vill stormakterna ha denna nya nation, då uppstår den, annars så tillåter man majoritetsbefolknings slå ner upproret. Tamilerna har väl att välja på att leva under förtryck i en singalesisk nation, fly till Indien eller göra uppror. Som jag ser det så är anledningen till att det inte finns en tamilsk nationalstat på norra Sri Lanka att Indien inte vill ha den.

Varför då? Jo Indien består själv av många minoritetsfolk, varav det finns en del strävanden till självständighet. Man vill inte ge sina egna minoriteter det hoppet som en Tamilsk nation på Sri Lanka skulle innebära.

Skriv svar