Det stora kalla spelet - om Arktis

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Det stora kalla spelet - om Arktis

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 mars 2009, 14:43

Hej,

The Great Game var spelet mellan London och Sankt Petersburg (dåvarande ryska huvudstaden) om makt och inflytande i Asien, särskilt om Persien och Afghanistan.

Jag menar att spelet om makt- och inflytande i de arktiska trakterna nu berättigar till ett nytt (eller?) uttryck, The Great Cold Game (ej att förväxla med the great old game ;-) )

Skrev ifjol en artikel om saken för tidskriften Om Försvarsförbundet. Av copyrightskäl kan jag inte återge hela texten här - men här kommer ett utdrag:
Sommaren 2007 smälte istäcket i Arktis mer än vad som någonsin tidigare uppmätts. Det blev en minskning med 39 procent jämfört med genomsnittet för perioden 1979-2000. För första gången i modern tid var nordvästpassagen norr om Kanada isfri under fem veckor. I somras var för första gången nordvästpassagen och nordostpassagen (längs ryska kusten) isfria samtidigt.

Arktis blir alltså mer och mer tillgängligt för exploatering och stora sjötransporter. USA:s lantmäteriverk beräknar att enbart den kvarvarande oljemängden i Arktis uppgår till otroliga 90 miljarder fat olja.

Under Boris Jeltsin avskiljdes säkerhetstjänsten (KGB, idag FSB) från dess väldiga paramilitära sektion, gränstrupperna. Under Sovjets sista år ingick 175 000 man i gränstrupperna, som hade egna pansarfordon och helikoptrar med mera. Under den före detta KGB-officeren och FSB-chefen Vladimir Putin återfördes 2003 gränstrupperna till säkerhetstjänsten.

Ett år senare förkunnade den dåvarande FSB-chefen, Nikolaj Patrusjev (lägg hans namn på minnet) att ett nytt direktorat helt fokuserat på Arktis skulle inrättas inom FSB. Nya gränsposteringar skulle också byggas på arktiska öar. Några månader senare for Patrusjev personligen till nordpolen för att med övertydlig symbolik där hissa den ryska flaggan.

Förra året genomförde Patrusjev samma flaggceremoni på sydpolen. Men detta kom i skymundan för flaggspektaklet under nordpolen. En rysk miniubåt dök ner till havsbottnen under nordpolen, 4 261 meter under havsytan, och lämnade där efter sig en flagga i titan. Detta noterades även i Sverige. Men inte i lika hög grad de gränsanspråk som Moskva därefter gjorde. I Norge och Kanada uppmärksammades däremot de ryska anspråken rejält. En vecka efter den ryska undervattensaktionen offentliggjorde Kanadas premiärminister att två nya kanadensiska militärbaser skulle upprättas i Arktis, med bland annat en jägarbataljon. Sedermera har Kanada offentliggjort att åtta nya patrullfartyg kommer att tillföras Kanadas arktiska flottstyrka.

För två veckor sedan (detta skrivs den 1 oktober) kom det efterdyningar av Georgienkriget till Arktis. President Dmitrij Medvedev beordrade då det nationella säkerhetsrådet, vars dagliga arbete leds av den tidigare FSB-chefen Nikolaj Patrusjev, att påskynda arbetet med gränsdragningen i Arktis. Medvedev satte extra press bakom orden genom att hänvisa till uppgiften som en ”plikt inför kommande generationer”.

Vad har då hänt sedan i höstas? Det sammanfattas rätt bra i följande artikel: http://www.spiegel.de/international/wor ... 38,00.html

Pingvinavsnittet är min favorit :)

Hoppas denna tråd kan fyllas på med fler länkar om ämnet + våra egna kommentarer till denna utveckling.

Mvh,

Lars
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Det stora kalla spelet - om Arktis

Inlägg av NIL » 2 mars 2009, 15:06

Pingviner i arktis, usch så pinsamt!
Påminner mig om när en ung (men inte okänd) företrädare för ett svenskt riksdagsparti i en intervju meddelade att hon...förlåt..'denne' ansåg att sverige skulle göra sig av med sina hangarfartyg. :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 2 mars 2009, 15:53

Kanske inte direkt relaterat till ämnet (som är mycket intressant) men exakt hur lätt är det egentligen att exploatera dessa rika naturtillgångar som finns i Arktis, och som det råder tvist om? Havsdjupen är väl rätt stora (det rör sig väl om havsområden som det kivas om nu, eller?), och klimatet hör till det värsta på denna planet?
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 mars 2009, 16:23

Lars Gyllenhaal skrev:Hej,

The Great Game var spelet mellan Moskva och Sankt Petersburg (dåvarande ryska huvudstaden) om makt och inflytande i Asien, särskilt om Persien och Afghanistan.
Du menar London och Petersburg? :-)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 mars 2009, 16:58

Mathias,

Tack - självklart är det London. PINSAMT SKRIVFEL!!!!

:(

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 6 mars 2009, 22:30

Det vore väl ytterst konstigt om Ryssland inte vore intresserat av naturresurserna i Arktis, oavsett statsskick eller politisk agenda i övrigt?

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 mars 2009, 01:21

LasseMaja skrev:Det vore väl ytterst konstigt om Ryssland inte vore intresserat av naturresurserna i Arktis, oavsett statsskick eller politisk agenda i övrigt?
Exakt. Men här särskådas Ryssland :)

Nåväl. Som jag uppfattat det (obs jag är trött när jag läser på och inte så smart) så funkar det på detta sätt med "nyttjanderätt" enligt FNs Havskonvention från 2007:

Man har vid kustlinje rätt till 200 nautiska mil. Vid förekomst av kontinentalsockel (som då måste börja inom statens havsterritorium, dvs inom 200 nautiska mil från kusten) är det dess maximala utbredning ELLER 200 nautiska mil från kusten som avgör hur stor statens zon för exploatering är. Landet får välja det alternativ som är mest fördelaktigt. Landet kan alltså i vissa fall göra anspråk på en väldigt mycket större bit än 200 nautiska mil om det kan bevisa att sockeln sträcker sig så långt. Vad jag förstått är konventionen antagen 2007 ?? och man har därefter 10 år på sig att genom att lägga fram bevis för sockelns eventuella utbredning utöver 200 nautiska mil. På så sätt gör man anspråk på "sin" del. Man vill alltså skynda på undersökningarna av hur det ser ut nu när alltmer vatten blir isfritt. Ryssland som alla andra, dvs Danmark, Kanada, Norge. USA har mig veterligen i vanlig ordning inte skrivit på konventionen så där blir det väl som vanligt, de gör lite som dom vill.

Det var den ena delen. Den andra delen handlar om territorier ovan vattenytan (dvs öar) som iom avsmältning blottas. Här är frågan delikat. Upptäcka + ockupera + "utöva suveränitet" över det upptäckta territoriet en tid och sen är saken egentligen biff enligt vad jag förstår.

Förstår verkligen inte på vilket sätt Rysslands agerande är konstigt i ljuset av detta? Det blir huggsexa och det gäller att vara med då tåget går.

Kommer mer senare.

Ok så här är det ang just själva nordpolen och de Ryska kraven på suveränitet över denna som det skrattats åt här i forumet:

Lomonosov Ridge är en undervattensbergskedja som går nånstans mellan norra Grönland och Nordöstra Ryssland, tvärs över Nordpolen. Enligt Ryssland hänger den ihop med Ryska fastlandet (räknas isåfall som kontinentalsockel) och gör det det är det solklart att nordpolen tillhör Ryssland då får ni skaratta hur mycket ni vill. Kom ihåg att det räcker att den når fram till den från det Ryska fastlandet 200 nautiska-gränsen, den behöver inte gå ända fram till land.

Däremot så är det inte klarlagt om Lomonosov Ridge verkligen går fram till Ryska fastlandet och det är det som Ry vill försöka leda i bevis.

Men när Ry hävdar suveränitet över stora delar av Arktis inkl nordpolen mha Lomonosov Ridge kan de ha öppnat Pandoras ask för det finns en chans/risk att kedjan sträcker sig ända fram till Grönland eller inom 200 nautiska från Grönland. Och då äger även Danmark nordpolen. Eller bara Danmark, om inte kedjan går tillräckligt långa åt Ryska sidan.

Delikat. Även Kanada gör anspråk på Nordpolen. Norge och USA kan nog inte göra anspråk på just nordpolen men har även dom intensifierat sina undersökningar för att kunna hävda suveränitet över så stora områden som möjligt.

Kanada är i konflikt med Danmark och USA om en rad frågor och utökar kraftigt sin militära närvaro i Arktis. Med mera, med mera. Så ni ser Ryssland är inte så annorlunda i denna fråga, men dom talar klarspråk.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Ett ryskt Arktis

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 7 mars 2009, 15:36

Absolut,

Rysslands tillvägagångssätt att kungöra sina ambitioner är en frisk fläkt i dagens överdiplomatiska värld.

Hoppas också, särskilt för miljöns (alla pingviner) och insynens skull, att det blir Ryssland som civiliserar Arktis.

Ett ryskt Arktis - tryggast för miljön & bäst för friheten.

Mvh,

L

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 7 mars 2009, 20:51

Jag hade hoppats att du skulle ha nåt litet konkret att komma med nu när jag till viss mån klargjort vad som gäller för exploateringen av Arktis. Ryssland, Danmark eller möjligen Kanada kan dessutom komma att äga själva Nordpolen. Det finns ju regler för detta och jag har INTE sett att nån Ryss sagt att dessa regler inte ska följas. Däremot vill dom lägga fram bevis för att deras kontinentalsockel sträcker sig fram till nordpolen och att dom därmed äger ett stort område av Arktis och även Nordpolen. Godkänns inte detta trots bevis så kommer dom att dra sig ur Havskonventionen och köra sitt eget race, precis som USA hittills gjort.

Jag tror du lärde dig en hel del av mitt inlägg. De Ryska uttalandena blir liksom inte lika dramatiska när man vet vad de grundar sig på. Eller?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 8 mars 2009, 08:24

Magnus L, ditt inlägg kommer inte med några nyheter allt detta är redan känt dock så verkar det som de ryska kontinentalsocklarna enligt dem själva kan gå två varv runt jordklotet.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 mars 2009, 15:32

Hej Magnus L,
Magnus L skrev:Det finns ju regler för detta och jag har INTE sett att nån Ryss sagt att dessa regler inte ska följas.
Arktis borde inte belastas med ytterligare exploatering från någon nation. Men om det är någon som är särskilt "oskicklig" på att följa regler så är det den ryska staten och den ryska industrin. Jag trodde det var allom bekant hur usel miljöpolitik Sovjetunionen förde? Och hur Putinryssland gjort miljöarbete till något suspekt, på gränsen till landsförräderi. Jag citerar en miljörapport från Arbetarrörelsens Tankesmedja 2008:
Rysslands miljöpolitik blir inte bättre så länge som demokratin undergrävs med razzior mot miljöaktivister och mord på journalister som rapporterar om skandaler. Det internationella arbetet för mänskliga rättigheter och demokrati är en förutsättning för att kunna skydda den globala miljön.
KÄLLA: http://www.arbetarrorelsenstankesmedja. ... SMILJO.PDF

Mvh,

L

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 8 mars 2009, 17:32

Lars Gyllenhaal skrev:Hej Magnus L,
Magnus L skrev:Det finns ju regler för detta och jag har INTE sett att nån Ryss sagt att dessa regler inte ska följas.
Arktis borde inte belastas med ytterligare exploatering från någon nation. Men om det är någon som är särskilt "oskicklig" på att följa regler så är det den ryska staten och den ryska industrin. Jag trodde det var allom bekant hur usel miljöpolitik Sovjetunionen förde? Och hur Putinryssland gjort miljöarbete till något suspekt, på gränsen till landsförräderi. Jag citerar en miljörapport från Arbetarrörelsens Tankesmedja 2008:
Rysslands miljöpolitik blir inte bättre så länge som demokratin undergrävs med razzior mot miljöaktivister och mord på journalister som rapporterar om skandaler. Det internationella arbetet för mänskliga rättigheter och demokrati är en förutsättning för att kunna skydda den globala miljön.
KÄLLA: http://www.arbetarrorelsenstankesmedja. ... SMILJO.PDF

Mvh,

L
Vill du diskutera Rysk miljöpolitik (eller frånvaron av denna) så kan man kanske starta en ny tråd, här var det väl tänkt att behandla spelet om Arktis? Vad jag menade med att "regler ska följas" eller vad jag nu skrev, så menar jag regler över vem som kan göra anspråk på vilka områden (det tråden handlar om). Där har jag inte sett några direkta uttalanden från Rysk sida om att regler inte ska följas

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 8 mars 2009, 17:40

Niedzwiadek skrev:Magnus L, ditt inlägg kommer inte med några nyheter allt detta är redan känt dock så verkar det som de ryska kontinentalsocklarna enligt dem själva kan gå två varv runt jordklotet.
Du verkar av någon anledning ha blivit ytterst provocerad av mitt inlägg med information om rättsläget, eftersom du nu raljerar å det grövsta, så jag undrar om det kanske inte gick upp ett ljus för dig?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 8 mars 2009, 18:53

Långt ifrån, det som jag kan ifrågasätta är det du skriver efteråt nämligen att du tror att folk har lärt sig mycket av ditt inlägg. Antingen så underskattar du dina meddebattörers kunskap eller så överskattar du din egen. Det jag menade med mitt inlägg var att bedömare har varit starkt kritiska till kontinentasockeln på just den platsen skulle vara sammanhängande eller såpass lång överhuvudtaget.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 8 mars 2009, 19:26

Niedzwiadek skrev: Långt ifrån, det som jag kan ifrågasätta är det du skriver efteråt nämligen att du tror att folk har lärt sig mycket av ditt inlägg. Antingen så underskattar du dina meddebattörers kunskap eller så överskattar du din egen.
Jag utgår från att jag har varit till stor hjälp eftersom det (som vanligt) tycks väldigt fokuserat på vad just ryssland har för sig och hur fel ute Ryssland är. Om jag då försöker förklara att Ryssland inte uttalat annat än att de ska följa havskonventionen och övriga internationella praxis (och försökt förklara vad som gäller där, dvs bevisad kontinentalsockel=nyttjanderätt, Ta nytt "ingenmansland" i besittning=så småningom nyttjanderätt) så måste ju någon har lärt sig nåt?
Niedzwiadek skrev:Det jag menade med mitt inlägg var att bedömare har varit starkt kritiska till kontinentasockeln på just den platsen skulle vara sammanhängande eller såpass lång överhuvudtaget.
Hur det ligger till med den saken lär vi ju så småningom bli varse ska du se. Det måste ju fram bevis för att kunna göras anspråk. Men visst, bråk och överträdelser kommer det att bli.

Skriv svar