SolitaryMan skrev:Lego i all ära, min stora kärlek som liten var trots allt Playmobil. Jag var ingen storsamlare, även om jag genom barndomsåren ackumulerade diverse polisbilar, safarijeepar, cowboys och rymdskepp. Men störst av allt var den julafton när jag fick sjörövarskeppet. Jag minns inte om jag tjatat mycket om det (antagligen hade jag det), men jag minns att min lycka var fullständig när jag rev upp det stora paketet och det visade sig innehålla precis det jag hoppats att det skulle göra. Det här bör varit någon gång i skiftet 70/80-tal. Senare versioner av piratskeppet är naturligtvis blaj, det här är orginalet. Lustigt nog har jag faktiskt kvar det, nerpackat i källarförrådet. Mina föräldrar flyttade ett par omgångar och jag tvingades rädda mina gamla klenoder om jag ville att de skulle överleva till ännu en generation. Jag har inte tittat på det på åratal, men när jag ser bilden nedan känner jag omedelbart igen varenda detalj; de fem olika besättningsmännen, kanonerna, flaggorna, t.o.m. lyktan på jollen. Jag älskade det skeppet över allt annat.
Jag är bara tvungen att återuppliva den här tråden ett ögonblick. Här om månaden plockade jag faktiskt fram mitt gamla Playmobil för att överlämna till nästa generation, min fyraårige son. Trots att vissa vitala delar saknades (kanonerna!!!), var piratskeppet en omedelbar succé. Det intressanta i sammanhanget var dock att det mesta av prylarna hade blivit prydligt nedstoppade i en flyttkartong, när jag en gång i tiden ansett mig vara för gammal för att leka med dem. Men själva skeppet visade sig ha varit för stort, så det hade jag knölat ner i en vanlig ica-kasse. När jag plockade fram skeppet, trillade ett kassakvitto ut från kassen som blivit kvar från matinhandlingen. Kvittot var från januari 1988 och utgör faktiskt ett oerhört roligt personligt tidsdokument. Dels hur kvittona såg ut för nära tjugosju år sedan, men framför allt vad vi (eller förmodligen någon av mina föräldrar, jag var tretton år vid tillfället), hade handlat en sådan dag och vad det kostade. Såg ut som om varma mackor med skinka, tomat och bananer stod på menyn, det var trots allt 80-tal...