Kriget mot terrorrismen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 29 oktober 2002, 18:35

dot skrev: Ytterligare en grupp har försökt finna motiv till terrorattackerna.
Från en del vänsterintellektuella i västvärden har det förts fram
teorier i stil med: 'det är de ekonomiska klyftorna mellan väst och arabvärlden som utlöser och i viss mån legitimerar mord på oskyldiga civila i väst'
Sådana resonemang är rent struntprat (inga kända självmordsbombare från Sierra Leone, Albanien eller Cambodia) och avslöjar samtidigt mycket om de aktuella vänsterintellektuellas människosyn.
Olika länders inkomstskillnader löses inte genom terror.
Jag tror inte att det brukar användas ord som att terrorattackerna är legitimerade, inte vad jag hört, för det är VÄLDIGT svprt att legitimera användandet av våld (iaf enligt mig).
Jag tror inte att enbart fattigdom skapar självmordsbombare (vilket du påpekar mkt väl med exemplen cambodia etc, nästan alla latinamerikanske o afrikanska borde väl myllra då oxå, förlåt om jag generaliserar) men jag tror att fattigdom skapar desperation och mer behov av tillhörighet, ekonomisk hjälp (självmord-bombarnas familjer erhåller ju pengar från båda saudi-arabien, Irak och de enskila grupperna, hamas etc) . Chansen att en medelklass invånare skulle söka sig till islamiska jihad eller just al-qaida känns föga trolig. Men om de skulle börja rekrytera fattiga i t.ex cambodia etc, tror jag faktiskt de skulle lyckas, saken är väl den att de inte gjort det utan rekryterar främst i mellan östern och här o där i väst. det blev virrigt men jag tror jag fick fram det, fattigdom leder lätt till desperation vilket leder (ibland!) till desperata metoder.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 oktober 2002, 20:55

metmask skrev:Chansen att en medelklass invånare skulle söka sig till islamiska jihad eller just al-qaida känns föga trolig.
Ehm, de delaktiga i attentatet mot World Trade Center var inga arbatare eller fattiga utan kom just från medelklassen i bl.a. Saudi arabien.
Chansen att just den gruppen människor skulle börja röra sig mot de mer militanta grupperna är faktiskt större än vad man kanske skulle vilja tro. Se nedan...
Men om de skulle börja rekrytera fattiga i t.ex cambodia etc, tror jag faktiskt de skulle lyckas, saken är väl den att de inte gjort det utan rekryterar främst i mellan östern och här o där i väst. det blev virrigt men jag tror jag fick fram det, fattigdom leder lätt till desperation vilket leder (ibland!) till desperata metoder.
Nej, du är helt fel ute. Många av de mer militanta islamistiska rörelser har övergett i mångt och mycket sin tidigare policy med att rikta in sig på underklassen. De har för länge sedan insett att de muslimska underklassen saknar makt och inflytande, istället har man vänt sig till den sekuläriserade och - precis som i Europa - rotlösa medelklassen. Vad som hänt i många muslimska länder och ibland muslimer i Europa/USA är att många muslimer växt upp i samhälle där de inte längre känner sig hemma i. För många muslimer i Europa är dessutom utanförskapet en rejäl grogrund för rekryteringen från islamisterna.
Jag skulle vilja likna den rörelse som nu sprider sig bland världens muslimer med den högerextrema våg som sköljt/sköljer över Europa, man riktar in sig på samma typ av människor, använder i princip samma retorik (d.v.s. någon slags nationalism) o.s.v.

Den muslimska medelklassen börjar, precis likt den i Europa bli den verkliga maktfaktorn, och det är en växande klass där det finns allt från militärer, administratörer, politiker o.s.v., till skillnad mot den fattiga underklassen som visserligen är bra för att anvädna i attentat men knappast duger till att omforma ett samhälle.
Därför vänder sig nu islamisterna mot den muslimska medelklassen, vilken i takt med att den muslimska världen blir allt mer nationalistisk (eller rättare sagt pan-muslimsk) och allt fler andra generationens sekuläriserade muslimer känner allt större frustaration och utanförskap så skapas sålunda en perfekt grogrund för just islamisternas propaganda...

Skriv svar