Kriget mot terrorrismen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7146
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Kriget mot terrorrismen

Inlägg av sonderling » 16 oktober 2002, 12:28

Goddag

Det här inlägget borde kanske ligga under 2000-talet. :wink: :idea:

Jag är lite nyfiken på hur forumsmedlemarna ser på det s.k. Kriget mot terrorismen.
Läste i aftonbladet efter 911 att Wilhem Agrell menade att detta var VK3 (jag kommer inte exakt ihåg ordagrant). Det är något jag kan hålla med om, speciellt nu efter Bali. Det slår mig att ”al Quiada” förklarat västvärlden krig utan att vi märkt det. Ja, ungefär som de förklarade USA totalt krig 1998 (?), utan att de fattade eller brydde sig. Tills det var för sent.

Personligen undrar jag om det inte pågått ett krig mot väst av fundamentalistisk Islam sedan USA-ambassad dramat i Teheran 1979. Folk verkar ha så dåligt minne men terror attacker från dessa grupper har pågått årligen sedan dess. Då tänker jag på attentat som fartyget Achille Lauro, Lockerbie och luxortemplen, ja listan kan göras hur lång som helst.

Det förekommer massiv kritik mot USA om hur man sköter det här kriget. En del är berättigad men från vänster håll ifrågasätter man Att man för det här kriget. Jag är visserligen en gammal avfälling men den delen förstår jag inte, har USA något val? Forum medlemmar med vänster sympatier får gärna upplysa mig.

Händelserna i Bali visar som jag ser det att detta gäller oss alla. Vad tror forumsmedlemmarna skulle kunna få Sverige mer indraget än ett par jägarsoldater i Afghanistan?

Ja, det var det jag hade på hjärtat. Jag hoppas jag inte utryckt mig oklart, jag tillhör den flummiga filosofiska :mrgreen: typen mer än Kalenderbitaren.

Hälsningar Sonderling

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Kriget mot terrorrismen

Inlägg av Mathias Forsberg » 16 oktober 2002, 12:40

sonderling skrev:
Personligen undrar jag om det inte pågått ett krig mot väst av fundamentalistisk Islam sedan USA-ambassad dramat i Teheran 1979. Folk verkar ha så dåligt minne men terror attacker från dessa grupper har pågått årligen sedan dess. Då tänker jag på attentat som fartyget Achille Lauro, Lockerbie och luxortemplen, ja listan kan göras hur lång som helst.
Iran är egentligen det enda landet sedan 1979 som varit intresserat av att sprida islam, även om detta reducerats dramatiskt de senaste fem-tio åren. Grupper i Saudi-Arabien spenderar också stora summor på detta. De flesta övriga attentat, t ex Lockerbie eller Luxortemplen, har mer pragmatiska motiv. Attentat av inhemska islamiska grupper mot västerlänningar är inte "ett krig mot västvärlden" utan ett inrikespolitiskt verktyg. Dels för att få stöd, och dels för att stänga landet för västerlänningar. Ungefär som nazister i Europa.

sonderling skrev: Händelserna i Bali visar som jag ser det att detta gäller oss alla. Vad tror forumsmedlemmarna skulle kunna få Sverige mer indraget än ett par jägarsoldater i Afghanistan?
Australien var det land som hade flest dödsoffer utanför Indonesien. "Vänstergrupper" i Australien har redan uttryckt farhågor över att det var premiärminister Howards starka stöd till USA och kriget mot terrorismen som utlöste attacken. LIknande tankar hörs ofta i Sverige på ett eller annat sätt.

Personligen tror jag det kvittar för Al-Qaida. De gillar inte ett kristet, västerländskt land oavsett om det stöder USA eller inte. Dessutom kommer USA alltid att vara måltavla #1 pga det stora symbolvärdet medan man inte kommer att våga slå till mot Storbritannien (åtminstone London) eftersom det bor såpass många rika och inflytelserika muslimer där.

Al-Qaida har slagit till med synkroniserade attacker (1998, 2001, 2002) oavsett om "Väst" varit konfrontationsinriktat eller restriktivt mot "terrorister" och andra. De inrikes debatter som förs i västländerna är troligen närmast ointressant för Al-Qaida och arabstaterna medan oppositionsgrupper (på alla sidor) tenderar att (som vanligt) stark överskatta sin egen betydelse och den verkan deras idéer skulle medföra.

/Forsberg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Terrorister????

Inlägg av varjag » 16 oktober 2002, 13:56

Terrorister! Ett relativt nytt och slagkraftigt media/politiker -ord. Ta ned det begreppet till jordytan - det har ar helt enkelt guerillakrig mot vastvarlden, dess varden,tankande,materialism.'Guerilla' - spanska.Det 'lilla kriget'. Saadana krig kan inte 'vinnas' i egentlig mening utan att vinna sjalarna som for dem.Vilket i dagslaget forefaller vara en hopplos uppgift.Mathias Forsberg skrev att 'kriget' paagatt sedan 1979 och USA-ambassaden i Iran. Jag vill gaa langre tillbaka an saa och saga att sedan 1948 - nar FN's generalforsamling rostade 'Israel' till existens
och darmed kravde att araberna i Palestina skulle 'flytta paa sig' for de 'rattmatiga agarna kommer tillbaka efter 2000 aars fraanvaro' - var,AR och FORBLIR den springande fraagan. Det ar helt forstaaeligt att Israel bevakar USA's oljeintressen i Mellanostern,enbart genom sin narvaro dar men forhaallandet USA/Israel staller ofta fraagan om det ar hunden som viftar svansen eller svansen som viftar hunden?

Användarvisningsbild
GERO
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 15 september 2002, 18:59
Ort: Korsvirkesstaden

Inlägg av GERO » 22 oktober 2002, 22:21

Guillou härjar vidare !!!!

Jan Guillou är en kommunist och därför gillar han inte konkurrens, allra minst konkurrens om uppmärksamhet från andra... Han vill vara världens medelpunkt, och tål vare sig äventyrare som Göran Kropp eller Ola Skinnarmo fast allra minst tål han terroristexperten Magnus Ranstorp...
I senaste nummret av Journalisten avfyrar han ännu en salva under rubriken Fejkindustri på dödligt allvar.

Ranstorp uppvisar gång på gång gudomlig kunskap. Han sägs nu i vissa medier vara ”världens ledande terroristexpert” och har på senare tid börjat hota Europa med terrorattacker på atomkraftverk i Frankrike och Storbritannien.

Den gudomliga kunskapen strömmar in i Ranstorps telefon från ”mitt eget kontaktnätverk med personer som arbetar operativt med terroristbekämpning i olika delar av världen” (Dagens Nyheter, 25 augusti).

Och mycket ringande blir det. I VG den 12 september stoltserar Ranstorp med att han fick 3 000 telefonsamtal veckorna efter den 11 september 2001. Det är en fantasieggande uppgift. För samtidigt som han talade i telefon klarade han av ”60 intervjuer bara i CNN” (DN, 25 augusti).

I tre veckors tid talade således Magnus Ranstorp i telefon 200 gånger om dagen. All världens terrorexpertis kastade sig således på telefon för att ringa Ranstorp och berätta hemligheter. Vilka hemligheter Ranstorp omedelbart förde ut till alla journalister som ju måste ha representerat åtminstone vartannat telefonsamtal?

Ord och inga visor från Publicistklubbens ordförande som själv skrev en svavelosande artikel 12 September 2001, när det fortfarande brann på ground zero, där USA minsann fick skylla sig själv med tanke på hur de behandlat tredje världen...

Han hämtar andan och menar vidare...

I politisk mening är Ranstorps påhitt alls icke ofarliga, i värsta fall dödliga, fast bara för muslimska bomboffer.

Just så, det VERKLIGA offren är ju muslimerna och vi är förövarna. Orkar inte ens bli upprörd denna gång. Han avslutar med följande uppmaning till sina kollegor.

Den ranstorpska fejkindustrin är inte på lek. Det är dödligt allvar. Den som är näste man eller kvinna att intervjua ”världens ledande terrorexpert” bör kanske tänka efter åtminstone några minuter innan de nya hotelserna publiceras.

Länk:

http://www.journalisten.nu/a.asp?article_id=4320

Användarvisningsbild
dot
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:31

Inlägg av dot » 23 oktober 2002, 01:16

USA måste naturligtvis svara på något sätt efter attentaten den elfte September. Det är det ganska få som ifrågasätter.

Däremot håller jag med i en del av den kritik som riktats mot "the war on terror" från främst fundamentalister i arabvärlden. USA borde faktiskt dra sig ur länder som Saudiarabien (vilket tycks vara Usama bin Ladins högsta önskan). Jag är inte helt säker på att ett sådant tillbakadragande skulle ändra Al Qaudas inriktning, men aldelles oavsett borde inte USA ägna sig åt att stödja en diktatur.

Ytterligare en grupp har försökt finna motiv till terrorattackerna.
Från en del vänsterintellektuella i västvärden har det förts fram
teorier i stil med: 'det är de ekonomiska klyftorna mellan väst och arabvärlden som utlöser och i viss mån legitimerar mord på oskyldiga civila i väst'
Sådana resonemang är rent struntprat (inga kända självmordsbombare från Sierra Leone, Albanien eller Cambodia) och avslöjar samtidigt mycket om de aktuella vänsterintellektuellas människosyn.
Olika länders inkomstskillnader löses inte genom terror.

Jag är vidare skeptisk mot USAs planer på att invadera Irak. Det är oklart vad man skulle kunna uppnå med en sådan operation. Dyrt kommer det i alla fall att bli. Sannolikt åtskilliga mijarder dollar. Pengar som amerikanska skattebetalare tvingas betala.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 oktober 2002, 01:26

dot skrev:Dyrt kommer det i alla fall att bli. Sannolikt åtskilliga mijarder dollar. Pengar som amerikanska skattebetalare tvingas betala.
För att nu inte nämna de oskyldiga som tvingas betala med sina och/eller sina anhörigas liv.

Don Ezy
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 maj 2002, 13:44
Ort: DonEzy

Inlägg av Don Ezy » 25 oktober 2002, 11:49

Jag instämmer med Forsberg om att attentat av islamistiska grupper i första hand är ett inrikespolitiskt verktyg. Det främsta målet för terrorverksamheten är de moderata och sekulariserade muslimska länder som t.ex. Indonesien, Egypten och Turkiet. Dessa länder ses som lika ogudaktiga som Västvärlden. Genom att framprovecera en polarisering mellan islam och väst/kristendom hoppas man väcka islamismen i dessa sekulariserade länder. Dessvärre verkar man ha lyckats i Indonesien även som terrorismen och separatismen där även hänger samman med den svåra demokratiseringsprocessen.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 oktober 2002, 14:08

Don Ezy skrev:Dessvärre verkar man ha lyckats i Indonesien även som terrorismen och separatismen där även hänger samman med den svåra demokratiseringsprocessen.
Just i Indonseien är det extra tacksamt eftersom landet dels är ett gytter av etniciteter och religioner samt troligen det land i världen som har störst skillnader mellan sina invånare. En djungelbo på västra Nya Guinea har ytterst lite gemensamt med en javanesisk affärsman i Jakarta, en hinduist på Bali eller en öbo vid Atje. Det enda gemensamma de har är att de stod under nederländsk kolonialadministration.

För att inte nämna att landet är en guldgruva för väpnade grupper att gömma sig i med tusentals små djungelöar. Precis som södra Filippinerna.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 25 oktober 2002, 18:40

Don Ezy skrev: Dessa länder ses som lika ogudaktiga som Västvärlden.
Och det är muslimska ögon betydligt allvarligare med "ogudaktiga" muslimer än med "ogudaktiga" icke-muslimer. De "ogudaktiga" muslimerna gör sig nämligen oavlåtligen skyldiga till hädelse, förräderi mot islam, svek mot Allah och brott mot shari'a, den islamiska lagen, medan icke-muslimer inte alls omfattas av shari'a och därför inte kan anklagas för att bryta mot den. Icke-muslimer ses i allmänhet bara som missionsobjekt (vilka enligt koranen inte får vare sig tvingas eller skadas - än mindre dödas), såvida de inte anses utgöra ett direkt hot mot islam (och dit räknas naturligtvis ofta "bomber Bush" & co), då jihad kan utlysas emot dem (åtminstone enligt vissa muslimska inriktningar). Hårda åtgärder är däremot enligt många tillåtna mot muslimska avfällingar/förrädare.
Don Ezy skrev:Genom att framprovecera en polarisering mellan islam och väst/kristendom hoppas man väcka islamismen i dessa sekulariserade länder. Dessvärre verkar man ha lyckats i Indonesien även som terrorismen och separatismen där även hänger samman med den svåra demokratiseringsprocessen.
Tyvärr är det inte bara i Indonesien man lyckats. Den islamiska fundamentalismen är på frammarsch över stora delar av den muslimska världen, liksom fundamentalismen också är på stark tillväxt i exempelvis delar av det hinduiska Indien och bland ultra-ortodoxa judar i Israel.

Fundamentalistiska kristna har hittills inte varit lika öppet militanta (bortsett från att de ofta är de starkaste tillskyndarna av sina regeringars hårda tag mot muslimer och muslimska stater), men det lär inte dröja länge innan vi får se fler militanta kristna fundamentalistgrupper in action, om utvecklingen fortsätter som den gjort de senaste femtio åren, speciellt sedan 70-talet.

Sambandet med demokratiseringsprocessen är som sagt viktigt i Indonesien, och gäller också den muslimska fundamentalismen i Mellanöstern, som växer fram i reaktion mot om inte demokrati, så åtminstone västerländsk sekulär påverkan på muslimska samhällen, kultur, industri och näringsliv.

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 25 oktober 2002, 21:17

Märkligt kan tyckas ibland är att samtliga (minst Iran) har varit föremål för stödf rån USA. ,Saddam backades under angreppskriget mot Iran av amrisarna, de visste om att han använde kemiskavapen men teg i stort sett, sedan kommer ambassaddramat, starka indicier finns på att Reagan förhandlade i hemlighet med Teheran om att gisslan skulle släppas först efter presidentvalet,stödet till Afghanistan samtIran- Contras (saddam förgrymmad) affären torde vara allmänt bekanta också. INget försvar för terrorn men förklaring till fientligheten mot USA, finns fler skäl givetvis,nämns iandra inlägg b l a. Tydligen ska BIn Laden ha avskytt Hussein vid tiden för Kuwaitkriget och själv velat skicka trupp, förvägrats detta, USA klättrade på svarta listan.Detsista harjag bara sett på ett ställe.

Användarvisningsbild
GERO
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 15 september 2002, 18:59
Ort: Korsvirkesstaden

Inlägg av GERO » 27 oktober 2002, 10:34

Vad kan det vara för gas ryssarna använde?

Vad man har hört hittills verkar ju många ha dött av den. Det är också lite skumt att det knappt nämns i media och ryssarna har lagt locket på. Fast det var en rysk läkare som uttalade sig efter behandling av patienter och han trodde att det kunde vara någon typ av nervgas.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 27 oktober 2002, 13:39

GERO skrev:Vad kan det vara för gas ryssarna använde?

Vad man har hört hittills verkar ju många ha dött av den. Det är också lite skumt att det knappt nämns i media och ryssarna har lagt locket på. Fast det var en rysk läkare som uttalade sig efter behandling av patienter och han trodde att det kunde vara någon typ av nervgas.
Det var antagligen en gas vars enda syfte var att kemiskt hindra sprängladdningarna från att utlösas - vilket ju också lyckades anmärkningsvärt bra, då inte en enda av terroristernas sprängladdningar tycks ha detonerat efter att gasen spridits. Att den sedan (naturligtvis) påverkade även människorna var nog "bara" en icke avsedd bieffekt, gissar jag.

Anledningen att inte avslöja vad det var för gas (vilket är ett enormt problem för läkarna, som därmed inte har en aning om vad de ska behandla emot ...) är då förstås att avslöjandet av receptet skulle ge nästa terroristgrupp, m fl, idéer om hur de ska ändra komponerandet av sina sprängmedel.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 27 oktober 2002, 14:42

Lindir skrev:Det var antagligen en gas vars enda syfte var att kemiskt hindra sprängladdningarna från att utlösas ...
Eller är det en dålig gissning (sprängämnen hör inte till mina specialiteter ...)? Dagens kommentatorer (som jag inte tagit del av vid förra inlägget) verkar luta mer åt sådant som neuroparalysator eller Valium i gasform. Inget hindrar ju heller att det var en kombination av flera gaser. Att inte alla blev medvetslösa, men ändå ingen av terroristerna utlöste någon av sina många sprängladdningar verkar ändå misstänkt (eller mirakulöst ...).

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 oktober 2002, 20:58

SVT Text skrev:Av 117 personer i gisslan som mist livet dog 116 av en överdos av narkosmedel. Det uppgav i kväll ordföranden i Moskvas sjukvårdsstyrelse, Andrej Seltsovskij. Bara en person i gisslan hade dött av skottskador.
Aftonbladet skrev:Enligt Seltovsky har 117 personer ur gisslan avlidit. Alla utom två har dött av sviterna efter gasattacken. 63 av de döda är män och 54 kvinnor, uppger Selsovsky.
Vad ska man säga?

Nu verkar det luta åt att gasen var till för att bedöva terroristerna, inte att hindra sprängladdningarna att detonera, men det verkar ju, som Lindir skrev, misstänksamt att ingen terrorist lyckades utlösa någon sprängladdning med tanke på att det ändå förekom eldstrid inne i teatern.

/Johan

Användarvisningsbild
GERO
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 15 september 2002, 18:59
Ort: Korsvirkesstaden

Inlägg av GERO » 27 oktober 2002, 22:26

Det spekuleras nu om att ryssarna använde sk "BZ Gas"

"This is a burning type grenade. Upon ignition it releases a cloud of BZ gas and burns for 60 seconds. The gas causes temporary slowing of physical and mental activity, disorientation, and hallucinations. The effects last for up to 6 hours. There is no explosion with this type of grenade so it would be useless as an anti-armor weapon. NOTE: For this grenade, if you unscrew the fuse and hold it up to someone's face they receive the full effects of the gas without firing the grenade."

Skriv svar