Baader, Raspe och Ensslin /RAF
Baader, Raspe och Ensslin /RAF
Enligt den officiella versionen begick Baader, Raspe och Ensslin självmord 18. Oktober 1977 Stammheim fängelse (se. tex . http://en.wikipedia.org/wiki/Irmgard_M%C3%B6ller). Enligt Möller handlade det om mord. Vad är Möllers förklaring? Är den trovärdig?
Re: Baader, Raspe och Ensslin /RAF
Jag - tror nog att dom 'fick hjälp på vägen'....Om kloakråttor erbjuder sig befria mänskligheten från sin existens - varför inte?
. Varjag
Svårt att veta, det har ju hänt otroligare saker i fängelser. Mordet på Billy Wright tex.
loop skrev:Svårt att veta, det har ju hänt otroligare saker i fängelser. Mordet på Billy Wright tex.
Onekligen en intressant parallell, men även i Wright fallet har man väl inte kunna bevisa att staten ”sponsorerade” mordet (?).
Jag har läst någonstans advokaterna erkänt att de smuglade vapen till Bader och Raspe som dom skött sig med.
Jag tror verkligen de dog för egen hand, men det finns både för och emot.
Genom sin död blev de martyr, något som tyska staten inte ville å andra sidan blev de av med problemet med gisslan tagningar i försök att göra RAF ledningen fria.
Den nya filmen Bader Meinhoff komplexet var verkligen bra.
Jag tror verkligen de dog för egen hand, men det finns både för och emot.
Genom sin död blev de martyr, något som tyska staten inte ville å andra sidan blev de av med problemet med gisslan tagningar i försök att göra RAF ledningen fria.
Den nya filmen Bader Meinhoff komplexet var verkligen bra.
Det främsta indiciet mot självmord har väl alltid varit ett resonemang om att självmord på ett sådant sätt varit praktiskt ogenomförbart. Dels hur Baader och Raspe kunde få in vapen i cellerna som man sedan kunde hålla gömda. Dels rena tekniska detaljer som att Baader skulle skjutit sig själv i nacken (går men är omständigt) och att Irmgard Möller skulle huggit sig själv i bröstet med kniv för att försöka ta sitt liv, inte heller det omöjligt men omständigt (Möller överlevde).KP-31 skrev: Enligt Möller handlade det om mord. Vad är Möllers förklaring? Är den trovärdig?
Om man nu faktiskt tar och funderar på svårigheterna i utför dessa mord på statens inrådan oupptäckt.
1: Vem gav orden? och varför?
2: Vem utförde orden?
3: Hur har man kunnat hålla det hemligt så länge?
Scenario 1
Säg att den dåvarande tyskejustitsi ministern gav order, skulle han då ringa plitarna på stamheim och be dem snuffa undan terroristerna? Skulle de lydda order? och borde det inte ha läckt då?
Senario 2
Ett team från tex GSG9 utför morden på natten på justisiministerns order, skulle inte fångvaktarna som då bevittnade detta under tiden som passerat läckt om detta?
1: Vem gav orden? och varför?
2: Vem utförde orden?
3: Hur har man kunnat hålla det hemligt så länge?
Scenario 1
Säg att den dåvarande tyskejustitsi ministern gav order, skulle han då ringa plitarna på stamheim och be dem snuffa undan terroristerna? Skulle de lydda order? och borde det inte ha läckt då?
Senario 2
Ett team från tex GSG9 utför morden på natten på justisiministerns order, skulle inte fångvaktarna som då bevittnade detta under tiden som passerat läckt om detta?
Det kanske mest anmärkningsvärda är ju att ifall Möller nu blev knivhuggen av någon annan, varför har hon då inte berättat det?
Jag tycker att det hela bär ganska tydliga spår av en konspirationsteori - terrorister som tar livet av sig men där man plockar upp indicier för att bevisa att de istället blev mördade. Skimret skimrar just mer om de inte helt simpelt tog livet av sig när de insåg att de inte skulle bli frigivna utan blev mördade av sin fiende staten.
Jag tycker att det hela bär ganska tydliga spår av en konspirationsteori - terrorister som tar livet av sig men där man plockar upp indicier för att bevisa att de istället blev mördade. Skimret skimrar just mer om de inte helt simpelt tog livet av sig när de insåg att de inte skulle bli frigivna utan blev mördade av sin fiende staten.