Scania i Saddams Irak
Scania i Saddams Irak
Jag har ett minne av att jag när det begav sig hörde att Scania var Saddams "hovleverantör" av lastbilar med en monteringsfabrik på plats i landet.
Irakiska soldater rullade fram i Scania-bilar till fronten mot Iran och det var i allmänhet på Scania-bilar som Irakierna monterade äkta och fejkade Scud under Gulfkriget.
Detta enligt "vad jag hört nå'n gång". Någon som vet mer?
Irakiska soldater rullade fram i Scania-bilar till fronten mot Iran och det var i allmänhet på Scania-bilar som Irakierna monterade äkta och fejkade Scud under Gulfkriget.
Detta enligt "vad jag hört nå'n gång". Någon som vet mer?
Re: Scania i Saddams Irak
Inte riktigt men eftersom det var väldigt mycket Volvolastbilar i Iran så kan nog inte teorin uteslutas.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Scania i Saddams Irak
Har för mig att de hade en hel del Scania.
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
- Ort: Södermanland
Re: Scania i Saddams Irak
Eftersom jag arbetade på Scania i slutet av 80-talet så tager jag ur minnet att Irak under ett tag nog var det största mottagarlandet av de lastbilar som monterades i Södertälje. Hur de användes senare vet jag dock inte.
- kakmonster77
- Medlem
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
- Ort: Mölndal
Re: Scania i Saddams Irak
Hej!
I lumpen på S3 1996 hade vi Volvolastbilar (FL någonting?) som befälen kallade Saddambilar eftersom de enligt sägnen tillhörde en inställd order till Irak och att FM fick köpa dem istället. Dessa hade förhöjda flak för att kunna operera i öknen.
Sanning?
//Daniel
I lumpen på S3 1996 hade vi Volvolastbilar (FL någonting?) som befälen kallade Saddambilar eftersom de enligt sägnen tillhörde en inställd order till Irak och att FM fick köpa dem istället. Dessa hade förhöjda flak för att kunna operera i öknen.
Sanning?
//Daniel
- Thomas Johansson
- Medlem
- Inlägg: 485
- Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
- Ort: Gbg
Re: Scania i Saddams Irak
Volvo lastvagnar har sålt mängder av lastbilar till Iran de senaste åren. Dessa packades ihop i lådor i bland annat Göteborg och skickades till Iran för montering. Så kallade KDP-enheter (Knock Down Plants) har jag för mig de kallas.
Re: Scania i Saddams Irak
2005 var Volvo LV 3:e största marknad just IRAN... (~15000enheter byggdes)Thomas Johansson skrev:Volvo lastvagnar har sålt mängder av lastbilar till Iran de senaste åren. Dessa packades ihop i lådor i bland annat Göteborg och skickades till Iran för montering. Så kallade KDP-enheter (Knock Down Plants) har jag för mig de kallas.
Men sedan blev det politiskt inkorrekt att göra affärer med iran. Ingen ville hamna på USA "svarta lista", så nu gör de istället kinesiska lastbilar i samma fabrik.
För övrigt så hade Scania en monteringsfabrik på 80-talet i Irak.
(CKD heter begreppet, Complete Knock Down.)
- Ragnar Svedje
- Medlem
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
- Ort: Stavanger
Re: Scania i Saddams Irak
Av en händelse råkade jag helt nyligen prata med en mekaniker som jobbade åt Scania i bl a Irak. Intressant. Han berättade att det var en svensk koloni på några hundra som bodde där med svensk skola och allt, de flesta jobbade dock åt Skanska. Den Irakiska marknade var inte som andra marknader, dåliga vägar och övrig infrastruktur satte Scaniabilarna på hårda prov och ofta inträffade fel och skador under garantitiden. Höga krav ställdes på mekanikerna att åka iväg på brandkårsutryckningar där det fick improvisera fram lösningar för att få strandade bilar att rulla för egen maskin till lämplig verkstad. Reservdelar var inget som övernatt kunde skickas kors och tvärs i Irak.
Det krävdes mekanker som inte bara kunde lokalisera felet och sedan byta defekt del mot en ny från lagret. Istället krävdes det mekaniker av den gamla skolan som kunde bygga ihop ett fungerande relä av tre defekta, och som kunde svetsa och fräsa i en hjulaxel för att hjälpligt kunna laga den och liknande. Vissa mekaniker höll inte måttet och skickades hem tämligen omgående.
Det krävdes mekanker som inte bara kunde lokalisera felet och sedan byta defekt del mot en ny från lagret. Istället krävdes det mekaniker av den gamla skolan som kunde bygga ihop ett fungerande relä av tre defekta, och som kunde svetsa och fräsa i en hjulaxel för att hjälpligt kunna laga den och liknande. Vissa mekaniker höll inte måttet och skickades hem tämligen omgående.
Re: Scania i Saddams Irak
Det stämmer att Scania hade fabrik i Irak, den låg i en stad som heter Iskanderia och ligger ca sju mil från Bagdad, några mil bortanför en stad som heter Karbala. Jag var med och körde reservdelar dit från Södertälje, och var där sista gången mars 1980.
Den här skylten satt alldeles innan man kom fram till fabriken /Stellan
Den här skylten satt alldeles innan man kom fram till fabriken /Stellan
- kakmonster77
- Medlem
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
- Ort: Mölndal
Re: Scania i Saddams Irak
Står lite i GP idag om hur Scania levererade lastbilar och bussar via rysk bulvan till Irak under tiden för FN-sanktioner
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=457775
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=457775