USS Ronald Reagan

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
GERO
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 15 september 2002, 18:59
Ort: Korsvirkesstaden

USS Ronald Reagan

Inlägg av GERO » 12 oktober 2002, 14:37

Kan någon förklara namnet på US senaste hangarfartyg i Nimitzklassen?
Jag trodde att de döptes bara efter avlidna personer/presidenter och inte de som fortfarande är i livet? Vad jag vet så lever Reagan trots att han lider av alzheimers!

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 12 oktober 2002, 16:24

jag hoppas då att han lider så in i helvete den förbannade gammla geten!

Användarvisningsbild
GERO
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 15 september 2002, 18:59
Ort: Korsvirkesstaden

Inlägg av GERO » 12 oktober 2002, 16:29

metmask skrev:jag hoppas då att han lider så in i helvete den förbannade gammla geten!
Nu var det inte det som var ämnet 8O

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 oktober 2002, 18:28

metmask skrev:jag hoppas då att han lider så in i helvete den förbannade gammla geten!
hahahahaha :lol:

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 13 oktober 2002, 23:53

kanske en hylling till Ronnies avlidna skådespelarkarriär?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 14 oktober 2002, 10:15

Fläsket skrev:kanske en hylling till Ronnies avlidna skådespelarkarriär?
Hehehe, de kanske vet nått som vi inte vet!
mvh

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Dick » 21 oktober 2002, 09:49

Det är nog få presidenter som har varit mer populära inom den amerikanska försvarsmakten än Reagan. Därför tycker jag inte att det låter så konstigt att han ska få ett hangarfartyg uppkallat efter sig. Det klingar åtminstone bättre på ett massförstörelsevapen än på en skola eller ett sjukhus.

Användarvisningsbild
GERO
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 15 september 2002, 18:59
Ort: Korsvirkesstaden

Inlägg av GERO » 21 oktober 2002, 11:09


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

U.S.S. Ronald Reagan

Inlägg av varjag » 21 oktober 2002, 13:03

..ett utomordentligt namnval paa en viktig enhet i U.S.N. efter en av USA's storsta presidenter under det gangna aarhundadet!

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 21 oktober 2002, 13:52

Jo, han var stor. En av de längsta presidenterna USA har haft, faktiskt.

Men han förde en förödande politik, både inrikes och utrikes. Han sänkte skatterna för de rika, förstörde för fackföreningarna, sparkade strejkande offentliganställda, skar ned på de sociala programmen för fattiga, bröt mot amerikansk lag, bröt mot kongresslagen, invaderade Grenada, bombade civila i Lybien, startade och finansierade ett av Latinamerikas blodigaste inbördeskrig (Nicaragua), minerade Nicaraguas hamnar och gav ekonomiskt och militärt stöd till El Salvadors och Guatemalas förtryckarregimer som i sin tur utförde blodiga attacker mot civila.

Själv skulle jag gärna se denne gänglige president sittandes i ett internationellt fängelse jämte Milosevic och andra internationella förbrytare.


mvh ingmar

Användarvisningsbild
GERO
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 15 september 2002, 18:59
Ort: Korsvirkesstaden

Inlägg av GERO » 21 oktober 2002, 14:51

Ingmar skrev:Jo, han var stor. En av de längsta presidenterna USA har haft, faktiskt.

Men han förde en förödande politik, både inrikes och utrikes. Han sänkte skatterna för de rika, förstörde för fackföreningarna, sparkade strejkande offentliganställda, skar ned på de sociala programmen för fattiga, bröt mot amerikansk lag, bröt mot kongresslagen, invaderade Grenada, bombade civila i Lybien, startade och finansierade ett av Latinamerikas blodigaste inbördeskrig (Nicaragua), minerade Nicaraguas hamnar och gav ekonomiskt och militärt stöd till El Salvadors och Guatemalas förtryckarregimer som i sin tur utförde blodiga attacker mot civila.

Själv skulle jag gärna se denne gänglige president sittandes i ett internationellt fängelse jämte Milosevic och andra internationella förbrytare.


mvh ingmar
8O
Du är väl inte kommunist Ingmar :wink:

Användarvisningsbild
dot
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:31

Inlägg av dot » 21 oktober 2002, 15:49

Ingmar skrev:Jo, han var stor. En av de längsta presidenterna USA har haft, faktiskt.

Men han förde en förödande politik, både inrikes och utrikes. Han sänkte skatterna för de rika, förstörde för fackföreningarna, sparkade strejkande offentliganställda, skar ned på de sociala programmen för fattiga, bröt mot amerikansk lag, bröt mot kongresslagen, invaderade Grenada, bombade civila i Lybien, startade och finansierade ett av Latinamerikas blodigaste inbördeskrig (Nicaragua), minerade Nicaraguas hamnar och gav ekonomiskt och militärt stöd till El Salvadors och Guatemalas förtryckarregimer som i sin tur utförde blodiga attacker mot civila.

Själv skulle jag gärna se denne gänglige president sittandes i ett internationellt fängelse jämte Milosevic och andra internationella förbrytare.


mvh ingmar

Skall man skratta eller gråta åt sådan här smörja? Oavsett om vad man tycker om Reagans politik kan man inte bortse från det enkla faktum att han valdes i demokratiska val helt i enlighet med den konstitutionen. Amerikanska väljare vill uppenbarligen inte ha ett kommunistiskt samhällssytem. deal with it.

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Dick » 21 oktober 2002, 15:57

Jag förstår inte hur Ingemars inlägg blir till "smörja" bara för att Reagan var folkvald. Att statschefen är folkvald gör honom (eller i extremt sällsynta fall, henne) inte oklanderlig. Eller?

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 21 oktober 2002, 16:03

dot skrev: Skall man skratta eller gråta åt sådan här smörja?
Jaha, och varför är det "smörja"? Det är min åsikt, du behöver inte ta den till dig.

Har du några invändningar mot vad jag skrev, så presentera gärna dem istället för att utan sakliga argument håna mitt inlägg. :roll:
Oavsett om vad man tycker om Reagans politik kan man inte bortse från det enkla faktum att han valdes i demokratiska val helt i enlighet med den konstitutionen.
Har jag påstått annat? Kunde du inte skrivit något mer relevant? Reagans förda politik förändras inte ett dugg av det faktum att han kom till makten via demokratiska val.


mvh ingmar

Engelbrekt
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 17 oktober 2002, 12:23
Ort: Västerbotten

Inlägg av Engelbrekt » 21 oktober 2002, 16:05

Att Reagan valdes i ett demokratiskt val betyder inte ett smack, dot. Adolf Hitler valdes också i ett demorkatiskt val.

I övrigt delar jag Ingmars åsikt till fullo.

Skriv svar